21 501-33
Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

nr. 109
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 november 2006

Bijgaand vindt u het telecommunicatiedeel van de geannoteerde agenda van de Raad voor Transport, Telecommunicatie en Energie, welke op 11 december 2006 te Brussel zal worden gehouden.

De belangrijkste agendapunten op telecommunicatiegebied zijn

1. Raadsresolutie Informatie en netwerk beveiliging: de Raad wordt gevraagd een Raadsresolutie aan te nemen. Deze Resolutie is gebaseerd op de mededeling die de Commissie op 30 mei 2006 heeft uitgebracht en roept de stakeholders op om bij te dragen aan het vergroten van het vertrouwen in de informatiemaatschappij en de betrouwbaarheid van ICT.

2. Roaming: de Raad zal van gedachten wisselen over het voorstel van de Commissie voor het reguleren van de tarieven voor internationaal mobiel bellen (roaming). Dit voorstel zal binnenkort tevens in behandeling worden genomen in het Europees Parlement. De Commissie stelt voor de tarieven op zowel groothandelsniveau als op gebruikersniveau te reguleren. Nederland steunt de Commissie hierin, omdat alleen dan zeker is dat snel een reductie van met name de internationale beltarieven voor de consument tot stand kan komen.

3. Mededeling van de Commissie over de postmarkt: de Raad zal door middel van een presentatie van de Commissie worden geïnformeerd over de Mededeling die de Commissie over de liberalisering van de postmarkt heeft uitgebracht.

Onder Diversen staan op de agenda nog de onderwerpen i2010, de Europese ICT-agenda voor de periode 2006–2010, (terugblik op een in september gehouden Conferentie hierover), eCall (presentatie Commissie over hun mededeling hierover) en terugkoppeling van de discussie over de herziening van het EU-reguleringskader voor de elektronische communicatiesector. Voorafgaand aan de Raad vindt over dit laatste onderwerp een informele dinerbijeenkomst plaats. Eind juni 2006 is de Commissie met voorstellen gekomen voor wijzigingen van de richtlijnen en heeft er aansluitend een publieke consultatie plaats gevonden. De Nederlandse conceptreactie is begin oktober aan uw Kamer gezonden1. De definitieve reactie zal binnenkort naar de Commissie worden gestuurd. De Nederlandse inbreng in de discussie tijdens het diner zal op basis van dit standpunt plaats vinden.

Voor meer informatie over de verschillende onderwerpen verwijs ik u naar de bijgevoegde geannoteerde agenda.

De Minister van Economische Zaken,

J. G. Wijn

GEANNOTEERDE AGENDA VOOR DE ONDERDELEN ENERGIE EN TELECOMMUNICATIE VAN DE RAAD VOOR TRANSPORT, TELECOMMUNICATIE EN ENERGIE VAN 11 DECEMBER 2006

AgendapuntenBesluitvorming
A Network and Information SecurityRaadsresolutie
B Proposal for a European Parliament and Council Regulation on International Roaming TariffsGedachtewisseling
C Directive on the full accomplishment of the International Market for Postal ServicesPresentatie door de Commissie
E AOB: i2010, Review, eCallInformatie door het Voorzitterschap en de Commissie

A Network and Information Security – Raadsresolutie

De Raad zal een Resolutie aannemen waarin de Lidstaten, de Commissie en stakeholders (leveranciers en aanbieders van telecommunicatienetwerken en -diensten) worden opgeroepen om bij te dragen aan het vergroten van het vertrouwen in de informatiemaatschappij en de betrouwbaarheid van de ICT. Deze Resolutie is gebaseerd op de mededeling die de Commissie op 30 mei 2006 heeft uitgebracht.

Toelichting

De Commissie heeft in haar mededeling over i2010, de Europese ICT-agenda voor de periode 2006–2010, aangekondigd een strategie over een veilige informatiemaatschappij uit te zullen brengen. Deze mededeling is op 30 mei 2006 verschenen. Hierin wordt aangegeven dat bij de vorming van één Europese informatiemarkt een van de uitdagingen is om het internet veiliger te maken en het vertrouwen in het gebruik ervan te vergroten. Betrouwbare ICT is daarbij belangrijk voor het van de grond komen van digitale diensten. In de strategie worden de beschikbare instrumenten samengebracht en waar nodig geherwaardeerd. Voorbeelden zijn het vormen van bewustwording om zich te beschermen tegen de gevaren van het internet, het verhogen van de waakzaamheid en monitoren van bedreigingen. Maar ook het doen van gericht onderzoek, waaronder het bevorderen van de ontwikkeling van veilige en betrouwbare software en de verdere vormgeving van kernzaken, waaronder identiteitsmanagement, zullen worden gestimuleerd. Verder zal, in het kader van de herziening van het EU-reguleringskader voor de elektronische communicatiesector, worden overwogen of de regelgeving voor de privacybescherming, elektronische authenticatie en het ontmoedigen van schadelijke en illegale inhoud moet worden herzien. De Resolutie vraagt de stakeholders zich actief voor deze zaken in te zetten.

B Proposal for a European Parliament and Council Regulation on International Roaming Tariffs – Gedachtewisseling

Tijdens de Raad zal een discussie plaats vinden over het conceptvoorstel van de Commissie om de tarieven voor internationaal mobiel bellen (roaming) te gaan reguleren. De Commissie stelt voor om de tarieven op zowel groothandelsniveau als op gebruikersniveau te reguleren. Nederland steunt de Commissie en zal dit in de discussie uitdragen.

Toelichting

De Commissie heeft afgelopen juli een concept-Verordening gepresenteerd voor het reguleren van de tarieven voor internationaal mobiel bellen. Hoewel in de afgelopen jaren pogingen zijn ondernomen om met gebruikmaking van de bestaande wetgeving dit probleem aan te pakken, zijn de beschikbare instrumenten ontoereikend gebleken om de tarieven te verlagen. Om toch het gewenste resultaat te verkrijgen is nu gekozen om dit probleem via wetgeving aan te pakken.

De voorstellen van de Commissie betreffen de vaststelling van plafonds voor zowel de tarieven op groothandelsniveau als op gebruikersniveau. Binnen de Lidstaten zijn de meningen hierover verdeeld. Een aantal Lidstaten wenst alleen regulering op groothandelsniveau, omdat zij er van uitgaan dat de verlaging hiervan door de aanbieders automatisch doorberekend wordt naar het gebruikersniveau en als dit niet zo zou zijn, dit later alsnog geregeld kan worden. Nederland steunt de Commissie, omdat zij de mening van de Commissie deelt dat de verlaging niet automatisch doorberekend zal worden naar de consumenten en het doel van de regulering juist is om de gebruikerstarieven naar beneden te krijgen. Daarnaast komt het Commissievoorstel tegemoet aan de criteria die Nederland voor deze regulering heeft opgesteld, t.w. het moet eenvoudig en snel te implementeren zijn, mag niet leiden tot juridisch kwetsbare besluiten, er moet sprake zijn van een redelijke niet bovenmatige winstmarge en de «gewone» consument moet profiteren van de lagere tarieven. Deze lijn zal tijdens de discussie worden ingebracht.

C Directive on the full accomplishment of the International Market for Postal Services – Presentatie door de Commissie

De Commissie zal haar voorstel inzake liberalisering van de postmarkt aan de Raad presenteren. Het voorstel van de Commissie beoogt de postmarkt binnen de EU per 1-1-2009 volledig te liberaliseren door vanaf die datum Lidstaten te verbieden exclusieve of bijzondere rechten aan postbedrijven toe te kennen of te handhaven voor de levering van postdiensten. Nederland steunt dit voorstel op hoofdlijnen. Voor Nederland geldt dat het wetsvoorstel 30 5361 dat thans in de Tweede Kamer voorligt voorziet in volledige liberalisering van de Nederlandse postmarkt per 1 januari 2008, hiermee wordt vooruitgelopen op het Europese liberaliseringstraject.

Toelichting:

Het voorstel van de Commissie beoogt de postmarkt binnen de EU per 1-1-2009 volledig te liberaliseren door vanaf die datum lidstaten te verbieden exclusieve of bijzondere rechten aan postbedrijven toe te kennen of te handhaven voor de levering van postdiensten.

Daarnaast staat in het voorstel dat, indien Lidstaten vaststellen dat de levering van de universele dienst een onredelijke financiële last met zich meebrengt voor de leverancier van de universele dienst, Lidstaten verschillende vormen van financiering kunnen hanteren om nettokosten te dekken zoals:

• aanwending van publieke fondsen;

• delen van de netto kosten tussen postbedrijven en/of gebruikers;

• lidstaten mogen aan de verlening van vergunningen de voorwaarde verbinden dat de aanvrager of bijdraagt aan de netto kosten of voldoet aan de eisen die aan de universele dienst worden gesteld.

Aan de regels ten aanzien van de universele dienst is weinig veranderd. Met betrekking tot eventuele vergunningverlening voor postvervoerdiensten worden nadere voorwaarden gesteld ten opzichte van de huidige richtlijn. Bij toegang kiest de Commissie voor eigen invulling door de lidstaten zolang deze transparant en non-discriminatoir is. De consumentenbescherming wordt uitgebreid door niet alleen de leverancier van de universele dienst te verplichten een laagdrempelige klachtenprocedure te hebben, maar ook de andere postbedrijven. Voor het overige gaat het vooral om aanpassing van artikelen aan de nieuwe situatie, waarin geen sprake meer is van een voorbehouden of gereserveerd gebied.

D AOB: i2010, eCall en Review – Informatie door de Commissie

De Commissie zal informatie verstrekken over de genoemde onderwerpen. Ten eerste zal het Voorzitterschap de conclusies presenteren van de afgelopen september gehouden Conferentie «i2010 – Towards a Ubiquitous European Information Society». Daarnaast zal het Voorzitterschap een terugkoppeling geven van de discussie over de herziening van het EU-reguleringskader voor de elektronische communicatiesector tijdens het informele Ministersdiner, dat de avond voorafgaand aan de Raad wordt gehouden. Tenslotte zal de Commissie een presentatie geven van haar mededeling over eCall, een noodoproepsysteem vanuit voertuigen.

Toelichting i2010

Op 28 september 2006 heeft het huidige Voorzitterschap Finland een Conferentie georganiseerd in Helsinki onder de titel «i2010 – Towards a Ubiquitous European Information Society». Het Voorzitterschap zal een terugkoppeling geven van deze Conferentie, waarop een groot aantal deelnemers van overheden, bedrijfsleven, research-instituten en consumentenorganisatie uit Europa, Japan en de VS aanwezig waren. Tijdens de Conferentie zijn ook Voorzitterschapconclusies gepresenteerd, waarin in lijn met het i2010 programma is aangegeven dat prioriteit moet worden gegeven aan betaalbare breedband toepassingen, ontwikkelen en distribueren van nieuwe content en services, veiligheid en vertrouwen, research en development en eInclusion (zorg dragen voor betrokkenheid van alle burgers). Deze Voorzitterschapconclusies zijn als bijlage bij deze brief gevoegd.1

Review

Voorafgaand aan de Raad zal tijdens een informeel Ministersdiner een discussie plaatsvinden over de herziening van het EU-reguleringskader voor de elektronische communicatiesector. Het reguleringskader behandelt vele onderwerpen: regulering van markten, consumentenbescherming, universele diensten, veiligheid, ed. Het huidige reguleringskader is gebaseerd op vijf EU-richtlijnen die dateren van 2002 en die in 2004 zijn geïmplementeerd in nationale wetgeving (Telecommunicatiewet). Eind juni 2006 is de Commissie met voorstellen gekomen voor wijzigingen van de richtlijnen en heeft er aansluitend een publieke consultatie plaats gevonden. De Nederlandse concept-reactie is begin oktober aan uw Kamer gezonden. De definitieve reactie zal binnenkort naar de Commissie worden gestuurd. De Nederlandse inbreng in de discussie tijdens het diner zal op basis van dit standpunt plaatsvinden.

eCall

Emergency Call (eCall) is een systeem, gebaseerd op de 112-systematiek, waarbij voertuigen in geval van een ongeval automatisch een emergency call initiëren met relevante informatie voor hulpdiensten om op te treden. Hierbij kan aanvullende informatie worden verstrekt over de verzekeringsaspecten, adresgegevens van de eigenaar van het voertuig enz. Tijdens de Raad wordt de mededeling van de Commissie hierover gepresenteerd.


XNoot
1

Brief van 9 oktober 2006 met een conceptreactie van Nederland op de voorstellen van de Europese Commissie met betrekking tot de herziening van het EU-reguleringskader voor de elektronische communicatiesector (kenmerk ET/TM/6076824).

XNoot
1

Voorstel van wet, houdende regels inzake de volledige liberalisering van de postmarkt en de garantie van de universele postdienstverlening.

XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven