21 501-32 Landbouw- en Visserijraad

Nr. 638 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 september 2012

Met deze brief informeer ik u over de onderwerpen die aan de agenda van de Landbouw- en Visserijraad van 24-25 september in Brussel zijn toegevoegd ná verzending van de geannoteerde agenda (Kamerstuk 21 501-32, nr. 634).

In aanvulling op de agendapunten «Europees Fonds voor Maritieme Zaken» en Visserij en «Situatie op de zuivelmarkt» zal de Raad ook spreken over de hervorming van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB; in het bijzonder het plattelandsbeleid) en – onder diversen – over de groeibevorderaar ractopamine, de Aziatische boktor (op verzoek van Nederland), het visserijprotocol tussen de EU en Mauritanië, de makreelvisserij, stijgende diervoederprijzen, de gevolgen van zware droogte in sommige regio’s en de uitkomsten van de door Vietnam en Nederland recentelijk georganiseerde internationale conferentie over landbouw, voedselzekerheid en klimaatverandering (op verzoek van Nederland).

Wetgevingsvoorstellen voor het GLB 2014–2020: plattelandsbeleid

(Oriënterend debat)

De Raad zal in het kader van de hervorming van het GLB een oriënterend debat voeren over het plattelandsbeleid (2e pijler van het GLB). Dit debat volgt op het debat over het plattelandsbeleid dat plaatsvond in de Landbouw- en Visserijraad van 16 juli jl.

Mijn inbreng zal gebaseerd zijn op de betreffende kabinetsreactie (Kamerstuk 28 625 nr. 137), het AO Behandelvoorbehoud GLB van 14 december 2011 en overige correspondentie met uw Kamer ter zake. Het kabinet steunt de keuze van de Europese Commissie voor prioriteiten binnen de 2e pijler: kennisoverdracht in landbouw en bosbouw, versterking van de concurrentiekracht, risicobeheer en versterking van de ketenorganisatie, bescherming van ecosystemen, duurzaam grondstofgebruik en CO2-reductie en stimulering van werkgelegenheid en diversificatie.

Ik zie het GLB als samenhangend pakket van maatregelen, waarbij de eerste pijler (directe betalingen) en tweede pijler (plattelandsbeleid) aanvullend aan elkaar zijn. De maatregelen die de Europese Commissie voorschrijft ter realisatie van de genoemde prioriteiten zijn vergelijkbaar met de huidige maatregelen in het plattelandsbeleid, uitgebreid met nieuwe mogelijkheden voor innovatie, collectieven en risicobeheer.

Ik juich de voorgestelde grotere flexibiliteit en een meer doelgestuurde inzet van plattelandsmiddelen toe omdat lidstaten hierdoor veel beter in staat zijn in te spelen op de nationale situatie om te kunnen bijdragen aan EU-doelen.

Ik wil de tweede pijler vooral inzetten voor investeringen gericht op duurzaamheid en innovatie, om daarmee de concurrentiekracht van de Nederlandse landbouw te vergroten. Gerichte inzet van de tweede pijlermiddelen op het gebied van klimaat, biodiversiteit, Natura 2000, water en energie levert een effectieve bijdrage aan die concurrentiekracht.

Diversen

Ractopamine

(Informatie van het voorzitterschap)

Het voorzitterschap zal de Raad informeren over de besluitvorming over de groeibevorderaar Ractopamine tijdens de 35e sessie van de Codex Alimentarius Commission in juli jl. Ractopamine is een in de VS geproduceerd geneesmiddel dat wordt gebruikt als groeibevorderaar, vooral bij varkens. Het zorgt voor drastische spiergroei, maar is geen steroïde of hormoon. In een aantal landen (waaronder de VS) is het gebruik van Ractopamine toegestaan. In de EU (en in totaal in meer dan 150 landen) is het gebruik en de invoer van producten waarin Ractopamine gebruikt is, verboden.

Tijdens de vergadering van de Codex Alimentarius Commission is bij stemming een standaard aangenomen voor Maximum Residue Levels (MRLs) voor ractopamine. In de EU is het gebruik van groeibevorderaars en de invoer van producten met sporen van groeibevorderaars verboden en dat blijft zo, ondanks de aanname van deze Codex-norm. Eerder heeft Frankrijk er bij de overige EU-lidstaten op aangedrongen gericht te gaan controleren op ractopamine bij producten bestemd voor de Franse markt. Ik stel me op het standpunt dat controles op verboden stoffen onderdeel uitmaken van reguliere controles, gebaseerd op risicoanalyses. Naar mijn oordeel zou de energie nu gericht moeten worden op het voorkomen van de adoptie van Codex-standaarden voor andere groeibevorderaars.

Aziatische boktor

(Informatie van de Nederlandse delegatie)

Ik zal aandacht vragen voor het toenemende aantal uitbraken van de Aziatische boktor. Ik heb uw Kamer eerder geïnformeerd over deze situatie. De boktorren zijn afkomstig van hout dat wordt ingevoerd uit Azië, met name uit China. Ik zal de Europese Commissie oproepen om opnieuw bij de Chinese autoriteiten aan te dringen op verbeteringen in de controles op exporten van hout en om in overleg met de lidstaten mogelijke maatregelen te inventariseren voor het geval verbeteringen uitblijven.

Visserijprotocol EU-Mauritanië

(Informatie van de Spaanse delegatie)

Op verzoek van Spanje zal de Raad stilstaan bij de stand van zaken ten aanzien van het nieuwe visserijprotocol tussen de EU en Mauritanië. De Commissie heeft in juli jl. na zeven moeizame onderhandelingsronden een akkoord bereikt over dit protocol in het kader van de visserijpartnerschapsovereenkomst met Mauritanië. Voor informatie over dit protocol verwijs ik u naar mijn beantwoording van vragen van het lid Koppejan over dit onderwerp, alsmede naar mijn beantwoording van vragen van diverse leden van uw Kamer in het kader van het Verslag van een schriftelijk overleg inzake de Landbouw- en Visserijraad van 24-25 september 2012.

Makreelvisserij

(Informatie van de Commissie)

De Europese Commissie zal informatie geven over de uitkomsten van een bijeenkomst op hoog niveau over de makreelvisserij (Londen, 3 september jl.). Die bijeenkomst heeft wederom niet geleid tot een oplossing voor het uitblijven van door alle betrokken partijen gezamenlijk vastgestelde vangstmogelijkheden. Sinds 2009 zijn vele vergeefse pogingen ondernomen om tot een akkoord te komen over het aandeel van IJsland en Faeröer. Beide landen stellen al drie jaar unilateraal toegestane vangsthoeveelheden vast die disproportioneel hoog zijn en niet op historische wetenschappelijke gegevens gebaseerd. Indien wordt doorgevist in hetzelfde tempo als in voorgaande jaren neemt de dreiging van overbevissing sterk toe. Anticiperend hierop heeft de Commissie eind 2011 een verordening om maatregelen te nemen tegen landen die niet-duurzame visserij toestaan («sanctieverordening»). Deze verordening is nog in behandeling volgens de normale wetgevingsprocedure.

Ik maak me onverminderd zorgen over het beheer van het makreelbestand. Duurzaam beheer moet voorop staan. Er kan niet zonder meer worden ingestemd met de zeer grote claims van IJsland en de Faeröer. Nederland zal de Europese Commissie oproepen om tot het uiterste te blijven gaan om tot een overeenkomst te komen voor 2013, maar ook om niet te schromen andere instrumenten in te zetten, zoals de «sanctieverordening».

Stijgende voederprijzen

(Verzoek van de Griekse delegatie)

Griekenland zal aandacht vragen voor de invloed van de stijgende voederprijzen en de economische crisis op de veehouderijsector.

De prijzen van in de veehouderijsector gebruikte grondstoffen zijn sinds januari van dit jaar met gemiddeld 40 procent gestegen. In Nederland zijn de mengvoerleveranciers in staat de prijsstijging van het voer te beteugelen. Landen met een minder goed ontwikkelde (of afwezige) mengvoerindustrie hebben veel meer te maken met de sterke prijsstijgingen.

De inhoud van het Griekse verzoek is nog niet bekend. Ik zal de interventies van Griekenland en andere lidstaten aanhoren.

Droogte in de EU en andere delen van de wereld

(Verzoek van de Hongaarse delegatie)

Hongarije zal aandacht vragen voor de gevolgen van ernstige droogte in de EU en andere delen van de wereld. De inhoud van het Hongaarse verzoek is nog niet bekend. Ik zal de interventies van Hongarije en andere lidstaten aanhoren.

Uitkomsten Second Global Conference on Agriculture, Food Security and Climate Change

(Informatie van de Nederlandse delegatie)

Ik zal de Raad informeren over de uitkomsten van de door Vietnam en Nederland (co-voorzitters) samen met de Wereldbank en de FAO (de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN) georganiseerde tweede internationale conferentie over landbouw, voedselzekerheid en klimaatverandering: de Second Global Conference on Agriculture, Food Security and Climate Change: «Hunger for Action» (Hanoi, 3-7 september jl.). Deze conferentie, waarvan de eerste editie eind 2010 in Den Haag plaatsvond, werd bezocht door meer dan 500 deelnemers vanuit overheid, bedrijfsleven, ngo’s/maatschappelijk middenveld en wetenschap. Meer dan 50 (vice-)ministers namen deel aan een High Level Ministerial Round Table meeting. Op korte termijn ontvangt uw Kamer conform mijn eerdere toezegging een uitgebreid verslag van de conferentie.

De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, H. Bleker

Naar boven