21 501-31 Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

Nr. 637 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 oktober 2021

Hierbij ontvangt u het verslag van de Raad WSBVC, onderdeel Werkgelegenheid en Sociaal Beleid, van 15 oktober 2021.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A.D. Wiersma

VERSLAG RAAD WERKGELEGENHEID EN SOCIAAL BELEID (WSB) 15 OKTOBER 2021

Op 15 oktober jl. kwam de Raad van ministers voor werkgelegenheid en sociaal beleid bijeen in Luxemburg. De Raad heeft de volgende documenten aangenomen en/of bekrachtigd, zoals toegelicht in de kamerbrief met de geannoteerde agenda (Kamerstuk 21 501-31, nr. 633):

  • Raadsconclusies gender mainstreaming;

  • Kernboodschappen van het Werkgelegenheidscomité (EMCO) over de belangrijkste werkgelegenheidsontwikkelingen en uitdagingen op basis van het jaarlijkse rapport over de arbeidsmarktprestaties en de monitor werkgelegenheidsprestaties;

  • Kernboodschappen van het Sociaal Beschermingscomité (SPC) over de belangrijkste sociale ontwikkelingen en uitdagingen op basis van de jaarlijkse evaluatie van de prestatiemonitor voor sociale bescherming;

  • Een besluit betreffende richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten.

Beleidsdebat toekomst van het Europees Semester met een sterke rol voor de Europese Pijler van Sociale Rechten

Tijdens de Raad vond een beleidsdebat plaats over de toekomst van het Europees Semester met een sterke rol voor de Europese Pijler van Sociale Rechten. Er was brede steun voor de integratie van de Pijler in het Semesterproces en verschillende lidstaten benadrukten het belang van het sociale scoreboard. Meerdere lidstaten, waaronder Nederland, gaven aan graag snel terug te keren naar het reguliere Semesterproces. Een aantal lidstaten stelde, net als Nederland, dat meerjarige landspecifieke aanbevelingen mogelijk kunnen bijdragen aan de effectiviteit van het Semester. Verschillende lidstaten benadrukten het Semester niet te willen overbelasten. Ook besteedden sommige lidstaten aandacht aan de nationale doelen voor 2030 die dienen te worden vastgesteld naar aanleiding van de uitkomsten van de Sociale Top in Porto van 7 en 8 mei jl.

Een aantal dagen voor de Raad hebben Spanje en België een paper verspreid met een voorstel voor een Social Imbalance Procedure. Deze procedure zou op basis van het voorstel parallel lopen aan de bestaande macro-economische onevenwichtighedenprocedure. De precieze reikwijdte van de procedure zou nader moeten worden besproken maar het algemene doel zou zijn om het ontstaan van potentieel schadelijke sociale onevenwichtigheden die een negatieve invloed kunnen hebben op de werkgelegenheids- en levensomstandigheden in een bepaalde EU-lidstaat, de eurozone of de EU als geheel, te voorkomen, adresseren en aan te pakken. Deze twee lidstaten riepen het Sloveense voorzitterschap op om aan het SPC en EMCO te vragen om te kijken naar de haalbaarheid en modaliteiten van een Social Imbalance Procedure en terug te rapporteren aan de Raad in december. Meerdere lidstaten gaven aan het voorstel nog te bestuderen maar hier in eerste instantie positief tegenover te staan. Tegelijkertijd hebben enkele lidstaten aangeven niet direct overtuigd te zijn van de toegevoegde waarde van het optuigen van een separaat proces. Ook in het huidige Semester is er reeds veel aandacht voor sociale kwesties. Het voorstel zal naar verwachting binnenkort nader besproken worden in het SPC en EMCO.

Beleidsdebat strategisch raamwerk van gezondheid en veiligheid op het werk

Tijdens de Raad vond een beleidsdebat plaats over het recent gepubliceerde strategisch raamwerk van gezondheid en veiligheid op werk. In het debat bestond brede consensus over het belang van het raamwerk. De Commissie heeft een toelichting op het raamwerk gegeven en de drie pijlers toegelicht.

De eerste pijler betreft omgaan met transities in een veranderende wereld van werk. Een groot deel van de lidstaten onderschreef het belang van dezelfde bescherming ten aanzien van gezondheid en veiligheid op werk voor platformwerk, telewerk en andere vormen van werk. De tweede pijler ziet op het voorkomen van arbeidsgerelateerde ziekten en ongevallen. De vision zero benadering, die tot doel heeft om arbeidsgerelateerde sterfgevallen in de EU volledig uit te bannen en door de Commissie werd toegelicht, kreeg veel steun. Ook het belang van preventie vóór genezing werd breed gedeeld. Nederland heeft gepleit voor meer ambitie op het gebied van het werken met gevaarlijke stoffen. Dit werd door enkele lidstaten ondersteund. Commissaris Schmit gaf aan hiernaar te willen kijken vanuit het perspectief van vision zero. Veel lidstaten vroegen extra aandacht voor psychosociale aandoeningen. De derde pijler richt zich op het voorbereid zijn op mogelijke toekomstige gezondheidscrises. Het belang hiervan werd breed onderschreven.

AOB over EESSI

Tijdens het AOB-punt over EESSI1 (een systeem dat uitvoeringsinstituten gebruiken om elektronisch gegevens uit te wisselen) riep de Commissie lidstaten op om dit systeem snel in eigen beheer en gebruik te nemen. Verschillende lidstaten, waaronder Nederland, hebben aan de Commissie gevraagd om de steun voor dit systeem te verlengen na december 2021.

Naar boven