Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 april 2020
Op 5 mei aanstaande vindt een informele Raad WSBVC plaats via een video-conferentie.
Hierbij zend ik u de Geannoteerde Agenda voor deze Raad toe.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
GEANNOTEERDE AGENDA INFORMEEL VIDEO-OVERLEG RAAD WERKGELEGENHEID EN SOCIAAL BELEID
(WSBVC) 5 mei 2020
Tijdens het informele video-overleg, waarbij ik hoogambtelijk wordt vervangen, staat
slechts één agendapunt geagendeerd. Bij een informeel overleg kan geen besluitvorming
plaatsvinden.
Agendapunt: Gevolgen van de COVID-19-pandemie voor Europese samenlevingen: demografische
uitdagingen en maatregelen voor economisch herstel en sociale zekerheid
Doel Raadsbehandeling
Beleidsdebat
Inhoud/achtergrond agendapunt
Tijdens het beleidsdebat worden de lidstaten uitgenodigd om informatie te delen over
de sectoren die het zwaarst zijn getroffen door de Covid-19-pandemie en over de effecten
van de bestaande nationale maatregelen voor de arbeidsmarkt en economie tot dusver.
De lidstaten worden ook gevraagd hun mening te geven over vervolgstappen voor economisch
herstel, zowel op nationaal als op EU-niveau.
Daarnaast krijgen lidstaten tijdens het beleidsdebat de gelegenheid om hun ideeën
te delen over demografische uitdagingen, in het licht van de specifieke context van
de Covid-19-uitbraak. De Europese Commissie zal dit jaar een rapport uitbrengen over
demografische veranderingen. Volgens het Kroatisch voorzitterschap heeft de pandemie
een onevenredig effect op bepaalde leeftijdsgroepen, maar wordt door de verspreiding
ervan iedereen beïnvloedt. De input van lidstaten zal door de Commissie worden meegenomen
in de afronding van dit rapport.
Inzet Nederland
Het is nog niet goed bekend welke gevolgen de COVID-19-crisis op termijn heeft voor
verschillende regio’s (waaronder die met een bevolkingsdaling). Nederland voert hierover
gesprekken met regio’s en gemeenten om de gevolgen in beeld te brengen. Nederland
treft ook sectorspecifieke nationale maatregelen. Nederland zal aangeven dat momenteel
in samenwerking met krimpregio’s gewerkt wordt aan Regio Deals, waarin eventuele specifieke
gevolgen van de crisis aan bod kunnen komen.
Daarnaast zal Nederland tijdens het beleidsdebat o.a. ingaan op de tijdelijke Noodmaatregel
Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) en Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig
ondernemers (Tozo), waar al veel bedrijven en zelfstandigen gebruik van hebben gemaakt.
Deze regelingen vervallen op 1 juni, maar de mogelijkheden tot verlenging inclusief
aanpassingen/ en of aanvullende voorwaarden, worden momenteel onderzocht. Daarnaast
wordt ook gekeken naar een extra vangnet voor flexwerkers en seizoenwerk.1 Verder zal Nederland aangeven dat verschillende economische sectoren momenteel protocollen
ontwikkelen ten behoeve van een gezonde en veilige herstart van bedrijven, zodra de
beperkende maatregelen zodanig versoepeld worden dat dit mogelijk is. Tot slot zal
Nederland opbrengen dat geen van de EU-lidstaten de Covid-19 crisis alleen aan kan;
samenwerking op EU niveau is essentieel. Daarbij is naast een pakket van steunmaatregelen
het herstellen van de interne markt van groot belang. Met betrekking tot toekomstige
maatregelen verwelkomt Nederland het feit dat de Europese Commissie de exacte behoeften
zal analyseren en zo snel mogelijk met een voorstel zal komen dat in verhouding staat
tot de uitdagingen waarmee lidstaten worden geconfronteerd.
Indicatie krachtenveld Raad en Europees Parlement
Niet van toepassing