Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 augustus 2019
Hierbij ontvangt u het verslag van Raad WSBVC, onderdeel Werkgelegenheid en Sociaal
Beleid, van 8 juli 2019
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
VERSLAG RAAD WERKGELEGENHEID EN SOCIAAL BELEID (WSBVC) 8 JULI 2019
Economy of wellbeing
De Raad heeft een beleidsdebat gevoerd over de «economy of wellbeing». Lidstaten verwelkomden
de agendering van dit onderwerp en waren het er over eens dat bij het opstellen en
uitvoeren van beleid mensen centraal moeten staan. In het debat werden verschillende
aspecten belicht die aandacht zouden moeten krijgen zoals werkgelegenheid als aanjager
van welbevinden en gelijke kansen en gelijke behandeling. Meerdere lidstaten benadrukten
dat het belangrijk is om bestaande structuren te gebruiken zoals het Europees Semester,
de Europese Pijler van Sociale Rechten en het bijbehorende sociale scoreboard. Deze
kunnen helpen om de voortgang richting een «economy of wellbeing» te meten. Volgens
de meeste lidstaten is er geen nieuw monitoringssysteem nodig binnen de EU. Een aantal
lidstaten gaf echter aan dat het ingewikkeld is om de economy of wellbeing goed te
meten en dat er nieuwe indicatoren nodig zijn voor het meten van de impact van investeringen
op het leven van mensen. Sommige lidstaten stelden dat het concept van «economy of
wellbeing« moet worden geïntegreerd in de post-2020 EU strategie. Meerdere lidstaten
benoemden specifiek dat goede sociale bescherming, onderwijs, gezondheidszorg en het
mainstreamen van gendergelijkheid van groot belang zijn om een «economy of wellbeing»
te bereiken.
Nederland heeft tijdens het beleidsdebat in de Raad aangeven dat het welzijn van mensen
belangrijk is voor economische groei en sociale en economische stabiliteit. Nederland
heeft in dat kader de Monitor Brede Welvaart & Sustainable Development Goals (SDG)1 genoemd. Ten slotte heeft Nederland aangegeven voldoende ruimte te zien om in reeds
bestaande instrumenten/strategieën (zoals de Europese Pijler van Sociale Rechten,
de Europese SDG strategie en de opvolger van de EU-2020 strategie) het welzijnsaspect
mee te nemen.
Europees Semester
De Raad heeft ingestemd met de sociale- en werkgelegenheidsonderdelen van de landspecifieke
aanbevelingen, met de opinies van het Sociaal Beschermingscomité en Werkgelegenheidscomité,
en met de werkgelegenheidsrichtsnoeren.
Schone planeet voor iedereen: strategische langetermijnvisie voor een klimaatneutrale
economie – werkgelegenheidsaspecten
De Raad heeft een beleidsdebat gevoerd over de werkgelegenheidsaspecten van de strategische langetermijnvisie voor een klimaatneutrale economie.
Veel lidstaten gaven aan de inspanningen van de Europese Commissie om een klimaatneutrale
economie te bereiken in 2050 te ondersteunen. Lidstaten waren het er over eens dat
de transitie naar een klimaatneutrale economie positieve gevolgen kan hebben voor
de werkgelegenheid en economische groei. Een eerlijke inclusieve transitie is hiervoor
van belang. Werkenden moeten beschikken over de noodzakelijke vaardigheden om een
rol te kunnen spelen in een groene economie. In dat kader stipten verschillende lidstaten
aan dat geïnvesteerd moeten worden in een leven lang leren. Meerdere lidstaten gaven
aan dat kwetsbare personen beschermd moeten worden. Een aantal lidstaten noemde dat
Europese fondsen hierbij ondersteuning zouden moeten bieden.
Nederland heeft aangegeven dat er zorgvuldig geanticipeerd moet worden op de veranderingen
die er aan komen. De energietransitie levert veel kansen op, maar het is eveneens
waarschijnlijk dat mensen in de fossiele sectoren hun baan zullen verliezen. Daarom
is het belangrijk om te investeren in vaardigheden en «upskilling» en om binnen de
EU succesvolle aanpakken uit te wisselen. Verder heeft Nederland genoemd dat het kabinet
een Voorziening werkgelegenheidseffecten energietransitie in gaat richten, gericht
op van-werk-naar-werk begeleiding en om- en bijscholing.