21 501-31 Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

Nr. 435 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 maart 2017

Hierbij ontvangt u het verslag van de Raad WSBVC, onderdeel Werkgelegenheid en Sociaal Beleid, van 3 maart 2017. Ik informeer uw Kamer middels dit verslag tevens over de voortgang van de onderhandelingen inzake de herziening van de Detacheringsrichtlijn.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher

Verslag Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid 3 maart te Brussel

Wijziging verordening 883/2004 over coördinatie sociale zekerheid – oriënterend debat

Commissaris Thyssen heeft de verschillende elementen van het voorstel tot aanpassing van de coördinatieverordening sociale zekerheid nader toegelicht. Het voorstel tot wijziging van deze verordening 883/2004 is op 13 december 2016 door de Commissie gepubliceerd en is onderdeel van het Labour Mobility Package van de Europese Commissie. Concreet betreft het wijzigingen ter verduidelijking van omstandigheden waarin lidstaten de toegang van economisch niet-actieve migrerende EU-burgers tot sociale uitkeringen kunnen beperken, wijzigingen op het terrein van langdurige zorg, werkloosheidsuitkeringen, toepasselijke wetgeving/detachering/A1-verklaringen en enkele technische amendementen.

Vervolgens namen alle lidstaten het woord. Er was bij de lidstaten in algemene zin steun voor de doelen van het voorstel. Over de manier waarop het Commissievoorstel aan deze doelen invulling geeft, verschillen de lidstaten van mening. Zo is er discussie over de mate waarin de Commissie de uitspraken van recente hofzaken over de toegang tot sociale zekerheid van niet-actieve burgers heeft gecodificeerd. Een aantal lidstaten, waaronder Nederland, vindt dat de Commissie dat onvoldoende heeft gedaan. Een andere groep lidstaten vindt dat de Commissie hierin te ver gaat.

Verschillende lidstaten, waaronder Nederland wijzen op fraude en misbruik van A1 verklaringen en zijn daarom blij dat de procedures omtrent dit middel worden aangescherpt. Het kabinet heeft ingebracht wel graag zien dat er ook een grens wordt gesteld aan de bindende kracht van de A1-verklaring. Enkele lidstaten sloten zich daarbij aan. Andere lidstaten zien geen problemen met deze A1-verklaringen en vinden aanscherping overbodig.

Daarnaast gaf Nederland aan geen voorstander te zijn van het voorstel om de duur van export van werkloosheidsuitkeringen te verlengen van drie naar zes maanden. Een groep lidstaten was het hiermee mee eens. Een andere groep lidstaten verwelkomde het voorstel van de Commissie.

Commissaris Thyssen ging in haar toelichting specifiek in op het feit dat het voorstel geen voorstel tot het indexeren van kinderbijslagen bevat. Volgens de Commissaris zou het indexeren van kinderbijslagen allerlei administratieve uitdagingen opleveren. Bovendien zou het op gespannen voet staan met het principe van «gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde plek». Een aantal lidstaten deelde deze analyse en sprak haar steun voor de zienswijze van de Commissie. Daarentegen was er ook een aantal lidstaten dat zich expliciet uitsprak voor opname van het indexeren van kinderbijslagen in het voorstel. Ten aanzien van dit punt maar ook ten aanzien van de accumulatie van het arbeidsverleden maakte Nederland het voorbehoud dat het kabinet nog met het parlement hierover in gesprek is.

Raadsconclusies Enhancing Skills for Women and Men

De Raad heeft de Raadsconclusies aanvaard.

Stand van zaken wijziging detacheringsrichtlijn

Het Maltese voorzitterschap heeft een update gegeven over de onderhandelingen over de detacheringsrichtlijn. Het voorzitterschap gaf aan dat de onderhandelingen voortvarend verlopen, maar dat er nog steeds onderdelen van het voorstel zijn die meer aandacht vragen. Het voorzitterschap hoopt voor de Raad WSBVC in juni een compromis te vinden.

Bij dit agendapunt voerden verschillende lidstaten het woord. Een grote groep lidstaten dankte het Maltese voorzitterschap voor hun inspanningen en riep op om hiermee door te gaan. Diverse lidstaten onderstreepten het belang van wijziging van deze richtlijn voor de toekomst van een sociaal Europa. Een andere groep lidstaten gaf aan nog steeds tegen wijziging van de detacheringsrichtlijn te zijn, omdat het voorstel in hun ogen onduidelijkheid creëert en de werking van de interne markt schaadt.

Nederland heeft het voorzitterschap bedankt voor haar werk en de gerealiseerde vooruitgang op dit dossier tot nu toe. Het voorzitterschap kan rekenen op een constructieve houding van Nederland ten eind gezamenlijk ervoor te zorgen dat eerlijke behandeling van werknemers én meer arbeidsmobiliteit binnen de Europese Unie hand in hand zullen gaan.

Tussen het verzenden van de geannoteerde agenda voor deze Raad WSBVC – met daarin een voortgangsverslag van de onderhandelingen – en het verslag van deze Raad hebben geen vergaderingen meer plaatsgevonden. De volgende vergadering staat gepland voor eind maart.

De rapporteurs Jongerius (S&D) en Chartier-Morin (EPP) van het Europees Parlement hebben inmiddels hun conceptrapport over de wijziging van de detacheringsrichtlijn gepubliceerd. Deze is op de website van het Europees Parlement te vinden. De volgende stap in het besluitvormingsproces van het Europees Parlement is dat alle leden van het EMPL comité amendementen in mogen dienen. Deadline hiervoor was 28 februari. Begin april zullen deze amendementen worden besproken.

Mededeling van de CIE: Veiliger en gezonder werk voor allen

Commissaris Thyssen presenteerde de mededeling. Volgens de Commissie is inzake de gezondheid en veiligheid op het werk aanzienlijke vooruitgang geboekt. Zo is bijvoorbeeld het aantal dodelijke arbeidsongevallen met bijna een kwart gedaald ten opzichte van 2008. Maar dit betekent niet dat het werk gedaan is. Met name bij kleine en middelgrote ondernemingen komen nog vaak ernstige en dodelijke arbeidsongevallen voor. Om deze ondernemingen te bereiken en te helpen bij het efficiënt en doelmatig verbeteren van de naleving van arborichtlijnen zijn specifieke ondersteuningsmaatregelen vanuit de EU en lidstaten noodzakelijk, aldus de Commissaris. Tot slot gaf de Commissie aan peer reviews te gaan organiseren over verschillende onderwerpen gerelateerd aan gezond en veilig werken.

Europees Semester 2017

De Raad heeft kennis genomen van het Winterpakket van het Europees semester en heeft ingestemd met Raadsconclusies over de jaarlijkse analyse van groeiprioriteiten van de Europese Unie voor 2017, oftewel de Annual Growth Survey (AGS) en de Joint Employment Report (JER).

Commissaris Thyssen informeerde de Raad dat in veel lidstaten positieve ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van kinderopvang-, arbeidsmarkt- en armoedebeleid. Het implementeren van de landenspecifieke aanbevelingen werpt zijn vruchten af: de economische groei houdt aan en de werkloosheid daalt.

Meerdere lidstaten hebben aangegeven veel waarde te hechten aan het Semester en de mogelijkheid tot kennisuitwisseling. Ook is meermaals benoemd dat sociale partners een duidelijk rol moeten hebben in het Semester. Nederland heeft aangegeven dat we ons – met het oog op de groei van het aantal zelfstandigen én nieuwe vormen van dienstbetrekkingen – moeten richten op kwalitatief goede banen. Deze banen moeten zekerheid bieden voor de werknemers. Ook heeft Nederland het belang van bijscholing en erkenning van kwalificaties onderstreept. Ten slotte heeft Nederland ingebracht dat het van groot belang is dat lidstaten de aanbevelingen voor structurele hervormingen opvolgen.

Naar boven