21 501-31 Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

Nr. 432 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 maart 2017

Hierbij zend ik u het verslag van de formele Gezondheidsraad van 8 december te Brussel.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

Verslag formele EU Gezondheidsraad van 8 december 2016 te Brussel

Op 8 december 2016 vond in Brussel de Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken plaats.

Het Slowaaks voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie had slechts een onderwerp op de agenda gezet, te weten een gedachtewisseling over het thema gezondheid binnen de Annual Growth Survey 2017. Naast deze gedachtewisseling werden er enkele AOB informatiepunten toegelicht.

Annual Growth Survey 2017

Het Slowaaks voorzitterschap vraagt de lidstaten of het thema gezondheid binnen de Annual Growth Survey (in het kader van het Europees Semester) ook in toekomstige bijeenkomsten van de Gezondheidsraad besproken zouden moeten worden. De Commissie geeft aan dat lidstaten gemiddeld 8% van het BNP uitgegeven aan volksgezondheid en dat dat ongeveer 15% van de openbare uitgaven betreft. Het is daarbij van belang dat niet alleen gekeken wordt naar de kostenkant van de zorg maar ook wat de bijdrage is aan de economie en innovatie. Structurele hervormingen zijn volgens de Commissie nodig om te komen tot toegankelijke, weerbare en efficiënte gezondheidssystemen.

De meerderheid van de lidstaten geeft aan dat een grotere betrokkenheid van de Ministers van gezondheid bij het Europees semester inderdaad wenselijk is. Nederland benadrukt hierbij de nationale bevoegdheid van de lidstaten op het terrein van volksgezondheid.

AOB Informatiepunten

Analysis of the impact of supplementary protection certificates and pharmaceutical incentives and rewards on innovation, availability and accessibility of medicinal products in the EU (Commissie)

De Commissie geeft een toelichting over het tijdpad en de methodologie voor de analyse die zij conform de – onder Nederlands voorzitterschap aangenomen – Raadsconclusies «Strengthening the balance in the pharmaceutical systems in the EU and its Member States» dient uit te voeren. De analyse richt zich op de effecten die IP-gerelateerde prikkels hebben op innovatie, betaalbaarheid en beschikbaarheid van geneesmiddelen. De Commissie heeft de analyse opgeknipt in verschillende studies. Sommige studies worden al uitgevoerd (zoals de economische effecten van «supplementary protection certificates») en de Commissie zal de studies aanvullen met de gevraagde onderzoeksvragen waar nodig. De Commissie meldt dat er veel belangstelling vanuit het veld voor de analyse is. De Commissie roept de lidstaten op mee te werken aan het aanleveren van de benodigde gegevens, vooral op het gebied van geneesmiddelenprijzen.

Nederland ondersteunt de Commissie in de opzet van de analyse en benadrukt het belang van het goed meenemen van de lidstaten in de uitvoering van het onderzoek. Ook wil Nederland dat goed gekeken wordt naar prijsstrategieën die fabrikanten hanteren.

Herziening van de verordening kindergeneesmiddelen (Luxemburg)

Luxemburg geeft aan dat er veel vooruitgang is geboekt in de ontwikkeling van kindergeneesmiddelen sinds de inwerkingtreding van de verordening kindergeneesmiddelen. Maar er zijn volgens Luxemburg ook tekortkomingen: minder dan 10% van de kinderen met onbehandelbare ziekten heeft toegang tot innovatieve therapieën, vooral op het terrein van oncologie en neonatologie.

Om die reden vraagt Luxemburg om een snelle publicatie van de voorziene evaluatie die zal worden uitgevoerd door de Commissie en om een snelle herziening van de verordening. De Commissie erkent dat er tekortkomingen blijken te zijn, zoals het ontbreken van een goede aansluiting op waar echt een medische behoefte is. Om die reden voert de Commissie momenteel een evaluatie van de verordening uit, om te zien waar verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Nederland steunt de Luxemburgse interventie en vraagt aandacht voor de noodzaak van een nieuw systeem van beloningen («rewards») voor de ontwikkeling van kindergeneesmiddelen. Dit moet de beschikbaarheid van geneesmiddelen voor kinderen verhogen en het oneigenlijk gebruik van beschermingsconstructies voorkomen. Nederland plaatst dit ook in de bredere analyse die de Commissie zal uitvoeren naar de effecten van IP-gerelateerde prikkels op de beschikbaarheid en betaalbaarheid van geneesmiddelen.

Antibioticaresistentie (Commissie)

De Commissie gaat in op de stappen die zijn gezet na de Raadsconclusies van het Nederlands voorzitterschap over de «One Health» benadering. Er wordt onder andere gewezen op de evaluatie van het huidig actieplan en de Roadmap om te komen tot een nieuw actieplan. Ook wordt gewezen op het werk in de Health Security Commissie (HSC) en de inspanningen van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) inzake «guidelines for prudent use in humane health». Tot slot doet de Commissie de oproep aan de Raad om de discussie over veterinaire medicijnen met meer urgentie te bespreken.

Een aantal lidstaten geeft in reactie aan dat het van groot belang is om ook op mondiaal niveau aandacht te vragen voor antibioticaresistentie en wordt ook met name het belang van de One health benadering genoemd. Nederland dankt de Commissie voor de acties die zij heeft ondernomen om de Raadsconclusies uit te voeren en doet een beroep op de Commissie om de lidstaten niet alleen te ondersteunen bij de ontwikkeling van nationale one-health plannen maar ook bij de implementatie daarvan. Daarom vraagt Nederland de Commissie om te komen met meetbare doelen en indicatoren zodat er ook voortgang kan worden gemeten. Nederland is van mening dat de Europese regio een voorbeeld kan zijn voor de rest van de wereld waar het gaat om het uitvoeren van het WHO-global action plan. Ook ziet Nederland uit naar de eerste vergadering van het One health network.

Naar boven