Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 juni 2011
Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de informele Gezondheidsraad van 5-6 juli 2011 te Sopot (Polen).
Ik wijs u erop dat over de definitieve standpuntbepaling van Nederland in de informele Gezondheidsraad nog afstemming in de
ministerraad zal plaatsvinden.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E. I. Schippers
Geannoteerde agenda informele EU bijeenkomst van ministers van volksgezondheid van 5-6 juli 2011 te Sopot (Polen)
Het Poolse voorzitterschap heeft er voor gekozen om op de informele bijeenkomst van gezondheidsministers over een drietal
onderwerpen een gedachtewisseling te houden: Communicatiestoornissen, eHealth, en Gezondheidsdeterminanten. Tot op heden
is helaas nog niet bekend aan de hand van welke vragen het Voorzitterschap de gedachtewisselingen wil houden.
Communicatiestoornissen
Specifieke aandacht zal gegeven worden aan het goed functioneren van gezichts-, hoor-, en spraakvermogen als basis voor alle
sociale communicatie.
Nederland onderkent dat een goed gezichts-, hoor-, en spraakvermogen van groot belang is om je sociaal staande te kunnen houden.
Nederland vindt echter dat gezondheidsbeleid een nationale bevoegdheid is en zal langs die lijn deelnemen aan de discussie.
eHealth
Het Pools Voorzitterschap is van mening dat eHealth een belangrijk instrument is in het terugdringen van ongelijkheid in toegang
tot zorg, het verbeteren van gezondheidsbescherming en het vergemakkelijken van de toegang tot zorggerelateerde informatie
voor patiënten.
Nederland is een groot voorstander van het gebruik van eHealth en ziet de ontwikkelingen op het gebied van de Digitale Agenda
van commissaris Kroes met belangstelling tegemoet. Nederland onderschrijft het belang van de inzet van eHealth om de kwaliteit
van zorg te verbeteren, kosten te reduceren en langer zelfstandig te kunnen leven met zorg dicht bij huis.
Gezondheidsdeterminanten
Het voorzitterschap heeft aangegeven zich te willen richten op voeding en lichamelijke beweging. De Polen zien een belangrijke
rol weggelegd voor preventie, promotie en voorlichting als de instrumenten voor een gezond leven vanaf de vroegste levensfase.
Zoals in de Landelijke nota gezondheidsbeleid verwoord, blijft het Kabinet zich richten op de vijf speerpunten om de (volks)gezondheid
te verbeteren. Het gaat om roken, schadelijk alcoholgebruik, overgewicht, diabetes en depressie. Wel gaat Nederland meer focus
aanbrengen door zich in het bijzonder te richten op bewegen. Nederland onderschrijft derhalve dat bewegen goed is voor zowel
de lichamelijke als de geestelijke gezondheid. Bewegen hangt ook positief samen met de andere speerpunten.
Door dit Kabinet wordt uitgegaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen kracht van mensen. Dat geldt ook voor gezondheid.
Dit betekent dat niet de overheid maar in eerste instantie de mensen zelf aan zet zijn. Als het om leefstijl gaat schrijft
de overheid mensen zo min mogelijk voor wat ze wel of niet mogen, mensen maken deze keuzes zelf. Die keuzes worden gemaakt
in een omgeving waarin de gezonde keuze makkelijk is. Aan die omgeving dragen diverse maatschappelijke sectoren bij. Dat kan
zijn om de omgeving beweegvriendelijker te maken maar ook om het levensmiddelenaanbod gezonder te maken. Daarnaast is de beschikbaarheid
van betrouwbare, toegankelijke en doelgerichte informatie essentieel om de gezonde keuze makkelijk te maken. Daar heeft de
overheid een belangrijke taak. Generieke massamediale campagnes passen hier niet in. De EU heeft wat Nederland betreft een
beperkte rol op het terrein van gezondheidsbevordering. Er is wel een Europese rol voor kennisuitwisseling en gezamenlijke
onderzoeksprogrammering (joint programming) en agendering van aandacht voor gezondheid bij verschillende sectoren waaronder
de (multinationale) levensmiddelenindustrie. Communicatievoorziening is een nationale aangelegenheid op uitzonderingen zoals
etiketteringsvoorschriften voor levensmiddelen na.
Informatiepunten
Naast de voornoemde gedachtewisselingen heeft het Voorzitterschap een tweetal informatiepunten voorzien. Ten eerste zullen
de Polen informatie geven over transplantatiegeneeskunde. Aandacht zal uitgaan naar het tekort aan organen voor orgaandonatie
en de noodzaak de verschillen tussen de lidstaten op het terrein van orgaandonatie zo klein mogelijk te maken. Er is voor
dit agendapunt geen discussie voorzien. Nederland kan het Voorzitterschap aanhoren. Ten tweede zal het Voorzitterschap aandacht
schenken aan de zogenaamde «Designer Drugs» en de consequenties van het gebruik daarvan voor de gezondheid. Ook voor dit laatste
agendapunt is geen discussie voorzien. Nederland kan het Voorzitterschap aanhoren.