21 501-31
Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

nr. 1021
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 mei 2006

Op 1 en 2 juni 2006 vindt de EU-Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken plaats in Luxemburg. Hierbij zend ik u de geannoteerde (voorlopige) agenda ten behoeve van het volksgezondheidsdeel van deze Raad op vrijdag 2 juni 2006.

Tevens bied ik u hierbij het verslag aan van de informele bijeenkomst van ministers van volksgezondheid die op 25 en 26 april 2006 in Wenen heeft plaatsgevonden.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

Geannoteerde agenda Volksgezondheidsdeel van de EU Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken, 2 juni in Luxemburg

Agendapunt 14.Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Richtlijn 95/2/EG betreffende levensmiddelenadditieven met uitzondering van kleurstoffen en zoetstoffen, en Richtlijn 94/35/EG inzake zoetstoffen die in levensmiddelen mogen worden gebruikt
  
Aard van de bespreking:aannemen van de richtlijn (Openbare beraadslaging)

Inleiding:

Er ligt een voorstel voor om de Europese additievenrichtlijn te wijzigen. De Europese additievenrichtlijn bevat een lijst met toegelaten additieven per product (Richtlijn 95/2/EG).

De lijst met toelatingen wordt regelmatig gewijzigd. Deze wijzigingen worden geaccordeerd door de Raad en het Parlement.

Nederlands standpunt:

Nederland heeft op het punt van de tabel voor nitriet en nitraat in vleesproducten problemen met de voorliggende wijziging van richtlijn 95/2/EG. De normen in de tabel zorgen volgens Nederland niet voor harmonisatie, vermindering van administratieve lasten met zich mee, zijn niet handhaafbaar en sluiten niet aan bij het streven van de Commissie naar «better regulation».

Agendapunt 15.Raadsconclusies gezondheid van vrouwen
  
 Document: nog niet bekend
  
Aard van de bespreking:aannemen van de raadsconclusies

Inleiding:

Er ligt een voorstel voor het vaststellen van raadsconclusies op het terrein van vrouwen en gezondheid. De raadsconclusies zijn opgesteld op basis van de informele raad van 25 en 26 april 2006. Tijdens de informele raad is de discussie gevoerd aan de hand van 5 kernpunten: hart- en vaatziekten, borst- en longkanker, osteoporose, endometrios. De raadsconclusies hebben de status van aanbevelingen van lidstaten.

Nederlands standpunt:

Nederland is van mening dat voor alle groepen in de samenleving kwalitatief goede zorg moet worden ontwikkeld. De raadsconclusies worden dan ook tegen die achtergrond in Nederland beoordeeld en toegepast. Nederland zal naar aanleiding van deze raadsconclusies geen speciaal beleid ontwikkelen. Nederland zal met de raadsconclusies instemmen.

Agendapunt 16.Raadsconclusies bevorderen van een gezonde leefstijl en preventie van diabetes type 2
  
 Document: nog niet bekend
  
Aard van de bespreking:aannemen van de raadsconclusies

Inleiding:

Er ligt een voorstel voor het vaststellen van raadsconclusies op het terrein van diabetes.

De raadsconclusies zijn opgesteld op basis van de informele raad van 25 en 26 april 2006.

De raadsconclusies hebben de status van aanbevelingen aan de lidstaten.

Om het onderwerp inhoud te geven is een EU conferentie gehouden voor experts en beleidsmakers. Dit heeft geleid tot een «Vienna declaration of diabetes». De inhoud is als basis gebruikt voor het overleg over dit onderwerp tijdens de informele raad van 25 en 26 april. Het Voorzitterschap wil hiermee aangeven dat diabetes een serieus probleem is waarmee alle lidstaten worden geconfronteerd. De lidstaten zijn unaniem van mening dat diabetes een probleem is dat opgepakt moet worden. Het Europese parlement heeft de Commissie opgeroepen om het onderwerp te agenderen.

Nederlands standpunt:

Nederland zal instemmen.

Agendapunt 17.Gemeenschappelijke waarden en principes in EU zorgsystemen
  
 Document: nog niet bekend
  
Aard van de bespreking:aannemen van de raadsconclusies

Inleiding:

Er ligt een voorstel voor het vaststellen van raadconclusies op het terrein van gemeenschappelijke normen en waarden binnen EU zorgstelsels. Het document is opgesteld door voorzitter Oostenrijk en daaraan voorafgaand voorzitter Verenigd Koninkrijk. Het document gaat over de vraag in hoeverre de Europese gezondheidsstelsels gemeenschappelijke waarden delen. Ook al zijn de stelsels verschillend, in essentie hebben zij dezelfde kernwaarden zoals toegang tot zorg van goede kwaliteit, gelijkheid en solidariteit. Uitdagingen in de toekomst zoals het betaalbaar houden van zorgstelsels en vergrijzing worden hierbij niet uit het oog verloren.

De raadsconclusies hebben de status van aanbevelingen aan de lidstaten.

Nederlands standpunt:

Nederland zal instemmen.

Agendapunt 18.Review van de EU duurzame ontwikkelingsstrategie.
  
Aard van de bespreking:beleidsdebat

Inleiding:

De Raad voor Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken zal discussiëren over de Europese Strategie voor Duurzame Ontwikkeling (SDO). Er zijn geen conclusies voorzien.

Nederlands standpunt:

De discussie over de SDO vindt in alle EU Raden plaats. Nederland zal in de Raad interveniëren langs de lijnen van het BNC-fiche, zoals deze in de Coördinatie Commissie/Ministerraad zijn vastgesteld. Ten aanzien van de volksgezondheid bevestigt de Commissie de noodzaak van een effectieve aanpak van grensoverschrijdende gezondheidsbedreigingen. Nederland steunt de oproep van de Commissie aan lidstaten om hun actieplannen voor gezondheidsbedreigingen (zoals een mogelijke grieppandemie) te verbeteren en te werken aan een strategie gericht op preventie van HIV/Aids. Tevens stelt de Commissie voor om nieuwe maatregelen t.a.v. voedselveiligheid niet alleen toxicologisch te onderbouwen, maar ook het effect hiervan op andere waarden mee te wegen. Nederland streeft naar voedselkwaliteit en dat omvat naast voedselveiligheid ook waarden als dierenwelzijn, milieu en arbeidsomstandigheden.

Agendapunt 19.Voorbereiding op een grieppandemie
  
Aard van de bespreking:gedachtewisseling

Inleiding:

De Raad zal van gedachten wisselen over de voorbereiding op een grieppandemie. In dit verband zal wederom het voorstel van de Commissie aan de orde komen over de opbouw van een Europese strategische voorraad antivirale middelen.

Nederlands standpunt:

Nederland zal in het debat naar voren brengen voorstander te zijn van verdere afstemming en gezamenlijke actie binnen de EU, vooral binnen het Europees centrum voor ziektepreventie en -bestrijding. De EU-activiteiten dienen binnen de mondiale kaders van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), de Wereldvoedselorganisatie (FAO) en de Wereldorganisatie voor Dierengezondheid (OIE) te passen. Verder zal Nederland naar voren brengen dat wereldwijde coördinatie van het opbouwen van voorraden antivirale middelen door de WHO het effectiefst is (onder andere voor gebruik in OS-landen). Nederland geeft er de voorkeur aan de WHO-voorraad aan te vullen.

Agendapunt 20.Mededeling van de Commissie aan het Europese Parlement en de Raad over de bestrijding van HIV/Aids in de Europese Unie en de buurlanden 2006–2009
  
 Document: COM(2005) 654
  
Aard van de bespreking:gedachtewisseling

Inleiding:

De Raad zal discussiëren over de Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europese parlement over: «combating HIV/AIDS within the European Union and in the neighbouring countries 2006–2009». Hiv/aids is een probleem in de landen van de Europese Unie, maar vooral in een aantal nieuw toegetreden lidstaten (de Baltische Staten) en in de Oostelijke buurlanden. Oost-Europa en Centraal Azië is de regio waar de hiv-epidemie wereldwijd het snelst groeit. Dit kan op termijn catastrofale gevolgen hebben voor die regio met uiteraard ook grote consequenties voor de EU zelf. De Commissie is daarom, op verzoek van de landen zelf, aan de slag gegaan met hiv/aids-bestrijding binnen de EU en in de buurlanden.

Er zijn geen conclusies voorzien.

Nederlands standpunt:

Nederland zal in het debat naar voren brengen positief te staan tegenover de Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europese parlement over: «combating HIV/AIDS within the European Union and in the neighbouring countries 2006–2009». Nederland zal verder naar voren brengen te hechten aan een eigen verantwoordelijkheid van de lidstaten op het gebied van hiv/aids-bestrijding, waarbij primaire preventie en «harm reduction» van groot belang zijn.

Goede samenwerking, uitwisseling van «best practices» en politieke aandacht/druk vanuit de Commissie en de Europese Raad kunnen daaraan bijdragen.

Agendapunt 21.Voorstel voor een verordening over geneesmiddelen voor geavanceerde therapie en wijziging van Richtlijn 2001/83/EG en Verordening (EG) nr. 726/2004
  
Aard van de bespreking:voortgangsverslag

Inleiding:

Op de agenda van de Raad staat het voortgangsrapport van het Voorzitterschap over de besprekingen over het voorstel voor een Verordening van het Europees parlement en de Raad betreffende geneesmiddelen voor geavanceerde therapie en tot wijziging van Richtlijn 2001/83/EG en Verordening (EG) nr. 726/2004.

Het doel van het voorstel voor de verordening is om voor de categorieën geneesmiddelen gentherapie, somatische celtherapie en weefselmanipulatieproducten («tissue engineered products») een passend EU-wetgevingskader op te stellen. De Raadswerkgroep heeft het gehele voorstel inmiddels een eerste maal volledig besproken.

Nederlands standpunt:

Nederland kan instemmen met de doelstellingen die met het voorstel nagestreefd worden en kan zich in grote lijnen vinden in het voorstel zelf. Nederland neemt kennis van het voortgangsrapport. Dit rapport geeft de belangrijkste zaken weer waarover in grote lijnen overeenstemming is bereikt.

Agendapunt 22.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de Richtlijnen 90/385/EEG en 93/42/EEG van de Raad en Richtlijn 98/8/EG van het Europees Parlement en de Raad in verband met de herziening van de richtlijnen inzake medische hulpmiddelen
  
Aard van de bespreking:voortgangsverslag

Inleiding:

Op de agenda van de Raad staat het voortgangsrapport van het Voorzitterschap over de herziening van de richtlijnen inzake medische hulpmiddelen.

Het doel van het voorstel is door verduidelijking en reparatie van de huidige wetgeving de kwaliteit en veiligheid van medische hulpmiddelen te verbeteren.

Nederlands standpunt:

Nederland kan zich op hoofdlijnen vinden in het voorstel. Nederland heeft er belang bij dat de huidige hiaten in de Europese regelgeving voor medische hulpmiddelen worden opgeheven.

Nederland neemt kennis van het voortgangsrapport. Het voortgangsrapport geeft de zaken weer waarover overeenstemming is.

23. Wat verder ter tafel komt

De Raad zal kennis nemen van informatie van het Voorzitterschap en de Commissie over:

– Verordening gezondheidsclaims

– Verordening vitamine en mineralen

– Actieprogramma volksgezondheid en consumentenbescherming 2007–2013

– Verordening kindergeneesmiddelen

– Conferentie Harmful Traditional Practices (HTP)

– E-Health Conference in Malaga

– Kaderverdrag inzake tabaksontmoediging

– Groep op hoog niveau inzake gezondheidsdiensten en medische zorg van de Commissie

– Geestelijke gezondheidszorg

– Post G-10 Strategie

– Mededeling over letselpreventie

– Mededeling van de Commissie over de EU Alcohol Strategie

Nederland zal de informatie van het Voorzitterschap en de Commissie aanhoren.

Verslag informele bijeenkomst van ministers van volksgezondheid in Wenen, 25 en 26 april 2006

Op 25 en 26 april vond in Wenen de informele bijeenkomst van ministers van volksgezondheid plaats. Niet alleen de ministers van de EU landen waren aanwezig, maar ook de minister van China de heer Qiang Gao en de minister van de VS de heer Michael O. Leavitt. De WHO en een delegatie uit het Europese Parlement waren ook aanwezig.

De Informele Raad zelf verliep langs drie sessies met achtereenvolgens de onderwerpen: «leefstijlen» en diabetes Type 2, griepepidemieën, vrouwen en gezondheid.

Diabete Type 2 in relatie tot leefstijl

Over «leefstijlen» en diabetes Type 2 werden door het Oostenrijkse EU-voorzitterschap, de Eurocommissaris Kyprianou, de WHO en enkele Europarlementariërs ernstige ontwikkelingen geschetst. Zo is onder andere bevestigd dat op dit moment in de EU rond de 60 miljoen mensen risico lopen om diabetes type 2 te krijgen mede vanwege overgewicht. Op dit moment lijden reeds ruim 25 miljoen mensen in de EU aan diabetes Type 2. Dit aantal zal naar verwachting met 16% gestegen zijn tegen het jaar 2025. De berekende toekomstige maatschappelijke kosten als gevolg van complicaties vanwege diabetes Type 2 werden serieus geschat op 5% – 10% van de totale uitgaven voor de gezondheidszorg. Deze zorgen werden door de lidstaten gedeeld. De aanwezige ministers waren het eens dat diabetes Type 2 voorkomen kan worden door een gezonde leefstijl, waarbij voeding en bewegen een sleutelrol spelen.

Naar aanleiding van de discussie tussen de ministers trekt het EU-voorzitterschap ontwerpconclusies die op de agenda van de Formele Raad van ministers van Volksgezondheid van 2 juni 2006 in Luxemburg ter vaststelling worden aangeboden.

Grieppandemieën, vogelgriep

Het tweede onderwerp was grieppandemieën (waaronder vogelgriep), toegespitst op de vraag om wel of geen strategische EU voorraad antivirale middelen aan te leggen. Via een «non paper» had Commissaris Kyprianou een mandaat willen krijgen voor de aanleg van een strategische voorraad van 3 miljoen doses antivirale middelen die snel in Europa inzetbaar zou moeten zijn. Nederland gaf aan nog steeds veel vraagtekens te zetten bij de meerwaarde van een strategische EU voorraad. Als het ooit komt tot een Europese strategische voorraad, dan is Nederland er eerder voorstander van om een verdubbeling binnen WHO-kader te realiseren. Nederland kiest dus niet voor het aanleggen van een aparte EU voorraad. Gaandeweg vonden Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken, Spanje, Finland, Ierland, Portugal en Nederland elkaar in een brede coalitie tegen het voorstel van de Commissaris. Resultaat van de discussie was dat een tweedeling zichtbaar werd in de EU: de 10 nieuwe lidstaten allemaal voor en de meeste oude lidstaten (behalve Frankrijk en België) allemaal tegen. Het onderwerp zal op de Raad van 2 juni 2006 op de agenda staan maar dan in de vorm van een «option paper» waarin twee scenario’s worden geschetst.

Vrouwen en gezondheid

Derde onderwerp op de agenda was «vrouwen en gezondheid», tegen de achtergrond van het «Beijing Platform for Action for the promotion of gender equality».

Het Oostenrijkse EU voorzitterschap had een vijftal kernpunten gekozen voor de discussie over dit onderwerp: hart- en vaatziekten (hormonen), borst- en longkanker, osteoporose, endometriosis. In haar inleiding ging de Oostenrijkse Minister, mw. Rauch-Kallat (voorzitter) ook in op de praktijk in Europa van genitale besnijdenis bij vrouwen. Ze maakte verder melding van discriminatoire praktijken in de gezondheidszorg in Europa.

Over het onderwerp «Vrouwen en gezondheid» worden ontwerpconclusies getrokken (waarin duidelijk zal zijn dat een horizontale benadering belangrijk is) die op de EU Raad van 2 juni aanstaande ter vaststelling worden aangeboden.

Bijdrage China en de VS

De bijdrage van de Chinese minister voor volksgezondheid Qiang Gao betrof vooral een beeld van de gezondheidswinst (in termen van levensverwachting, mortaliteit, geboortesterfte) die in China geboekt is.

Ter plekke riep hij op tot versterkte samenwerking tussen China, de EU en de VS (zijnde bijna 2 miljard bewoners van deze aarde). Mede in die context gaf hij aan serieuze invulling te willen geven aan het bestaande Strategic EU-China Partnership uit oktober 2003 op het terrein van infectieziekten en medische wetenschap. Uitwisseling op hoog niveau, uitwisseling van (medische) technologie en informatie, en financiële samenwerking kunnen bijdragen aan de verhoging van de gezondheidstoestand van de Chinese burger.

Minister voor Gezondheid Michael O. Leavitt van de VS gaf een bijdrage waarin hij inging op de optimistische verwachtingen die hij heeft van de medische technologische ontwikkelingen in de komende 10 jaar. Hij voorziet een personalisering van medische behandelingen mede op grond van zijn verwachtingen ten aanzien van voorspellende en preventieve geneeskunde. Op het terrein van pandemieën voorzag hij de ontwikkeling van «cell based» vaccins, waardoor mensen geholpen konden worden. Bovendien maakte hij melding van topconferenties die in alle 50 staten in de VS hierover georganiseerd worden.

Slotwoord Commissaris Kyprianou

In zijn slotwoord gaf Commissaris Kyprianou aan dat:

– hij in zijn EU Health Portal aandacht zal schenken aan het onderwerp «Vrouwen en gezondheid»

– in 2007 een nieuwe «Commissie Mededeling zal uitkomen over «Vrouwen en gezondheid

– het Portugese EU voorzitterschap (tweede helft 2007) het onderwerp «Gezondheid en migranten in zijn programma heeft opgenomen

– hij op de bijeenkomst van het Platform Diet, nutrition and physical activity zal terugkoppelen over de Informele raad op het punt van diabetes Type 2 in relatie tot voeding en bewegen.

Vooruitblik Fins EU-voorzitterschap

Tot slot kreeg de Finse minister de gelegenheid in te gaan op de plannen voor het Finse EU-voorzitterschap. Belangrijkste punten:

• de presentatie van de agenda voor hun EU voorzitterschap wordt formeel gepresenteerd op de Formele raad van 2 juni a.s. te Luxemburg.

• de volgende Informele Raad vindt plaats in Helsinki op 6, 7, 8 juli 2006. Dit is zowel een Informele Raad voor ministers van werkgelegenheid en sociale zaken als voor ministers van volksgezondheid. Belangrijkste onderwerpen: demografische veranderingen, globalisering en gezondheid/veiligheid op de werkplek, en gezondheidsbevordering op de werkplek ter verhoging van arbeidsproductiviteit.


XNoot
1

Eerder abusievelijk gepubliceerd onder kamerstuknr. 21 501-20, nr. 317, dat hiermee komt te vervallen.

Naar boven