Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 21501-08 nr. AN |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 21501-08 nr. AN |
Vastgesteld 22 juli 2025
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening1 heeft schriftelijk overleg gevoerd met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu over de Milieuraden van maart en april 2025. Bijgaand brengt de commissie hiervan verslag uit. Dit verslag bestaat uit:
• De uitgaande brief van 3 juni 2025.
• De antwoordbrief van 4 juli 2025.
De griffier van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Dragstra
Aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu
Den Haag, 3 juni 2025
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft kennisgenomen van uw brief van 22 april 20252 waarbij de Kamer de geannoteerde agenda van de informele Milieuraad van 28 en 29 april 2025 wordt aangeboden en uw brief van 8 mei 20253 waarbij de Kamer een afschrift van de beantwoording van vragen in het schriftelijk overleg met de Tweede Kamer over deze Milieuraad wordt aangeboden. Daarnaast heeft voornoemde commissie kennisgenomen van de brief van de Minister van Klimaat en Groene Groei en uzelf van 29 april 20254 waarbij de Kamer het verslag van de Milieuraad van 27 maart 2025 wordt aangeboden. De leden van de fractie van de BBB wensen de regering naar aanleiding hiervan enkele vragen te stellen.
1. De leden van de fractie van de BBB constateren dat een aantal lidstaten tijdens de gedachtewisseling over de milieu- en klimaataspecten van de Clean Industrial Deal (CID) pleitten voor het vergemakkelijken van toegang tot financiering, het verminderen regeldruk voor bedrijven en burgers en het waarborgen van een rechtvaardige transitie.5 Nederland wordt daarbij niet genoemd. Deze leden vragen de regering of dit juist is. En zo ja, waarom pleit Nederland hier niet voor? Graag ontvangen de leden van de fractie van de BBB hierop een toelichting van de regering.
2. De leden van de fractie van de BBB merken op dat volgens Oekraïense berekeningen er 85 miljard euro aan Milieuschade (lucht, (grond-)water en bodem) is berokkend. De klimaatschade van de oorlog met Rusland wordt uitgedrukt in een uitstoot van 230 miljoen ton CO2, hetgeen gelijkstaat aan de jaarlijkse uitstoot van Oostenrijk, Hongarije en Tsjechië tezamen. Hoeveel stoot Nederland jaarlijks uit? Kunnen de klimaatdoelstellingen van Nederland door deze oorlog in gevaar komen? Graag ontvangen deze leden hierop een toelichting van de regering.
3. In het debat van de commissie Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur van de Tweede Kamer over Gewasbeschermingsmiddelen van 15 mei 2025 werd de regering opgeroepen een verbod op Flutianil in gewasbescherming te steunen.6 Wat is het oordeel van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) over dit onderwerp? Wat zijn de mogelijke gevolgen voor de teelten waarin dit middel wordt gebruikt? Mocht de regering een verbod overwegen, is zij dan voornemens om ook fleecetruien, regenjassen of andere producten waar een relatief hoger percentage PFAS in zit, te verbieden? Graag ontvangen deze leden hierop een toelichting van de regering.
4. De leden van de fractie van de BBB wijzen erop dat Nederland aan een herziening van de Nationale klimaatadaptatiestrategie (NAS) werkt. Deze leden vragen de regering wat de toegevoegde waarde is van een extra Europees plan zoals het European Clothing Action Plan (ECAP)? Op welke wijze voorkomt de regering dat er nog meer bureaucratie ontstaat en dubbel werk naast de eigen nationale inspanningen die worden verricht? Worden de gevolgen voor de regeldruk getoetst? Graag ontvangen deze leden een toelichting hierop van de regering.
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening ziet met belangstelling uit naar uw reactie en ontvangt deze graag binnen vier weken na dagtekening van deze brief.
Voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, R. Lievense
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juli 2025
Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, de Minister van Klimaat en Groene Groei en de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, de beantwoording aan op de schriftelijke vragen die op 3 juni 2025 zijn gesteld door leden van de Eerste Kamer over de Geannoteerde Agenda van de informele bijeenkomst van Milieuministers van 28 en 29 april 20257, het afschrift van de beantwoording van vragen in het schriftelijk overleg van eerder genoemde informele bijeenkomst van Milieuministers met de Tweede Kamer8, en het verslag van de Milieuraad van 27 maart 2025 jl.9
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, A.A. Aartsen
Toegang tot financiering, regeldruk en rechtvaardige transitie als onderdeel van de Clean Industrial Deal (CID)
1.
De leden van de fractie van de BBB constateren dat een aantal lidstaten tijdens de gedachtewisseling over de milieu- en klimaataspecten van de Clean Industrial Deal (CID) pleitten voor het vergemakkelijken van toegang tot financiering, het verminderen regeldruk voor bedrijven en burgers en het waarborgen van een rechtvaardige transitie.10 Nederland wordt daarbij niet genoemd. Deze leden vragen de regering of dit juist is. En zo ja, waarom pleit Nederland hier niet voor? Graag ontvangen de leden van de fractie van de BBB hierop een toelichting van de regering.
Antwoord
Het demissionaire kabinet verwelkomt de mogelijke bijdrage van de Clean Industrial Deal om verschillende knelpunten in de uitvoering van de klimaat- en milieudoelen te adresseren, en tegelijkertijd de concurrentiepositie van bedrijven te versterken. Nederland benadrukte tijdens de Milieuraad van 27 maart jl. dan ook de link met het aankomende wetsvoorstel voor een EU klimaatdoel voor 2040 en het belang van een stevig uitvoeringspakket om knelpunten in de transitie aan te pakken, conform de Motie Erkens.11
Ook speelt o.a. het beschikbaar maken en stimuleren van publieke en private financiering een grote rol.12 Daarnaast verwelkomt het kabinet inspanningen om de regeldruk te verminderen door bijvoorbeeld rapportagevereisten van verschillende wetten te stroomlijnen, zonder de daarmee verband houdende beleidsdoelstellingen te ondermijnen.13 Hierbij is het van belang een rechtvaardige transitie te waarborgen waarin alle burgers worden meegenomen.14
Gevolgen van Russische agressie in Oekraïne op de Nederlandse klimaatdoelstellingen
2.
De leden van de fractie van de BBB merken op dat volgens Oekraïense berekeningen er 85 miljard euro aan Milieuschade (lucht, (grond-)water en bodem) is berokkend. De klimaatschade van de oorlog met Rusland wordt uitgedrukt in een uitstoot van 230 miljoen ton CO2, hetgeen gelijkstaat aan de jaarlijkse uitstoot van Oostenrijk, Hongarije en Tsjechië tezamen. Hoeveel stoot Nederland jaarlijks uit? Kunnen de klimaatdoelstellingen van Nederland door deze oorlog in gevaar komen? Graag ontvangen deze leden hierop een toelichting van de regering.
Antwoord
De emissies van broeikasgassen in Nederland in 2023 bedroegen 146,4 Mton. Daarvan betreft de uitstoot van CO2 120,6 Mton.15 De Russische oorlog tegen Oekraïne heeft duidelijk een negatief effect op de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dit heeft echter geen effect op de Nederlandse klimaatdoelstellingen, omdat we die in Europees verband vaststellen en ze nationaal gerealiseerd moeten worden door het terugdringen van de CO2-uitstoot binnen de landgrenzen van Nederland.
PFAS en gewasbescherming
3.
In het debat van de commissie Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur van de Tweede Kamer over Gewasbeschermingsmiddelen van 15 mei 2025 werd de regering opgeroepen een verbod op Flutianil in gewasbescherming te steunen.16 Wat is het oordeel van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) over dit onderwerp? Wat zijn de mogelijke gevolgen voor de teelten waarin dit middel wordt gebruikt? Mocht de regering een verbod overwegen, is zij dan voornemens om ook fleecetruien, regenjassen of andere producten waar een relatief hoger percentage PFAS in zit, te verbieden? Graag ontvangen deze leden hierop een toelichting van de regering.
Antwoord
De Europese Commissie (hierna: Commissie) zal naar verwachting binnenkort een voorstel doen aan de lidstaten over het al dan niet verlengen van de goedkeuring van flutolanil. Wanneer dit voorstel er ligt, zal het Ctgb, zoals gebruikelijk, een advies uitbrengen op het voorstel alvorens het demissionaire kabinet een standpunt kan innemen. De Tweede Kamer zal hier vervolgens over worden geïnformeerd. Indien de goedkeuring van flutolanil niet wordt hernieuwd, zullen telers alternatieve maatregelen of middelen moeten toepassen, die per teelt verschillen. De beschikbaarheid van dergelijke alternatieven speelt geen rol in de adviezen die het Ctgb geeft op een voorstel van de Commissie. Het Ctgb beoordeelt of de betreffende stof veilig voor mens, dier en milieu kan worden toegepast.
In het najaar van 2024 heeft de toenmalig Minister van IenW de Tweede Kamer toegezegd17 om een verkenning uit te voeren van de mogelijkheden voor een nationaal verbod om PFAS-houdende producten op de markt te brengen. De inhoudelijke verkenning zal naar verwachting binnen enkele weken worden verzonden.
Klimaatadaptatie
4.
De leden van de fractie van de BBB wijzen erop dat Nederland aan een herziening van de Nationale klimaatadaptatiestrategie (NAS) werkt. Deze leden vragen de regering wat de toegevoegde waarde is van een extra Europees plan zoals het European Clothing Action Plan (ECAP)? Op welke wijze voorkomt de regering dat er nog meer bureaucratie ontstaat en dubbel werk naast de eigen nationale inspanningen die worden verricht? Worden de gevolgen voor de regeldruk getoetst? Graag ontvangen deze leden een toelichting hierop van de regering.
Antwoord
In de vraag wordt gerefereerd naar het European Clothing Action Plan, echter betreft de afkorting «ECAP» binnen de kaders van de eerder verzonden brieven18 het «European Climate Adaptation Plan». Aangezien de vraag refereert naar klimaatadaptatie zal de beantwoording ingaan op het European Climate Adaptation Plan (ECAP).
Het ECAP van de Commissie beoogt het EU-beleid op het gebied van klimaatadaptatie vorm te geven. Verschillende klimaateffecten zijn grensoverschrijdend van aard en samenwerking is noodzakelijk om de gevolgen daarvan op te vangen. Het demissionaire kabinet hecht dan ook waarde aan een grensoverschrijdende aanpak op klimaatadaptatie om beter voorbereid te zijn op risico’s van weersextremen. Bovendien kan Nederland leren van kennis en ervaring die andere lidstaten hebben opgedaan op voor Nederland relatief nieuwe onderwerpen, zoals hitte en droogte.
De Commissie stelt het ECAP op in nauw overleg met de lidstaten. Het kabinet neemt hierbij een actieve rol, waarbij zij scherp zal zijn op onnodige en dubbele lasten. De wijze waarop Nationale klimaatadaptatiestrategieën opgesteld moeten worden, is volgens het kabinet afdoende beschreven in het Europese richtsnoer voor adaptatiestrategieën uit 2023.19 Het kabinet zal hier actief op inzetten zodat de gevolgen voor Nederland nihil zijn aangezien de herziening van de NAS reeds in lijn is met dit richtsnoer.
Gevolgen voor de regeldruk worden middels het reguliere BNC-proces getoetst wanneer de nieuwe ECAP wordt gepubliceerd. De Kamer zal hier te zijner tijd over worden geïnformeerd via het BNC-fiche.
Samenstelling:
Van Wijk (BBB), Van Langen-Visbeek (BBB), Jaspers (BBB), Lievense (BBB) (voorzitter), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Kluit (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Janssen-van Helvoort (GroenLinks-PvdA), Martens (GroenLinks-PvdA), Van de Linden (VVD), Klip-Martin (VVD), Meijer (VVD), Kaljouw (VVD), Rietkerk (CDA) (ondervoorzitter), Prins (CDA), Van Meenen (D66), Aerdts (D66), Van Kesteren (PVV), Nicolaï (PvdD), Nanninga (JA21), Van Aelst-Den Uijl (SP), Holterhues (ChristenUnie), Dessing (FVD), De Vries (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL), Kemperman (Fractie-Kemperman)
Conceptverslag raadpleegbaar via: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2025A02864.
Greenhouse gas emissions in the Netherlands 1990–2023, National Inventory Document 2025, RIVM (22-04-25): https://www.rivm.nl/publicaties/greenhouse-gas-emissions-in-netherlands-1990-2023-national-inventory-document-2025
Conceptverslag te vinden via: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2025A02864.
Verslag Begroting Infrastructuur en Waterstaat 2025 van 10 oktober 2024, te vinden via: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/12
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-08-AN.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.