Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 september 2023
Hierbij doe ik uw Kamer de geannoteerde agenda toekomen van de informele Raad Algemene
Zaken van de Ministers verantwoordelijk voor het EU Cohesiebeleid op 29 september
2023 in Murcia.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Geannoteerde agenda Informele Raad Algemene Zaken Cohesie, Murcia d.d. 29 september
2023
Tijdens de Informele Raad Algemene Zaken («RAZ») Cohesie in Murcia zal, op basis van
de conceptagenda, worden gesproken over «Cohesiebeleid 2.0». Om deze discussie te
begeleiden zal het Spaanse voorzitterschap een discussiestuk opstellen.
Voor Nederland is het essentieel dat het cohesiebeleid zowel geografisch als thematisch
zo gefocust mogelijk blijft. Ook zet Nederland zich in voor vereenvoudiging en het
voorkomen van overlap tussen Europese financiering. Geografisch gezien betekent dit
dat Nederland vindt dat de meeste steun moet gaan naar de regio's die deze het meest
nodig hebben. Thematisch gezien moet het cohesiebeleid zich in de eerste plaats richten
op structurele hervormingen en investeringen in innovatie, digitalisering, vergroening,
menselijk kapitaal en sociale inclusie.
Binnen deze thema’s bevinden zich niet alleen de grootste gemeenschappelijke uitdagingen,
maar ook de grootste kansen voor alle Europese regio's. Structurele investeringen
die de EU-regio’s voorbereiden op een groene en digitale transitie zullen het potentieel
hebben om het meest bij te dragen aan versterking van hun regionale economieën. Dit
zal op zijn beurt de Europese interne markt als geheel ten goede komen, bijvoorbeeld
door het stimuleren van sociaaleconomische convergentie, maar ook door bij te dragen
aan de weerbaarheid van de EU.
Cohesiebeleid is volgens Nederland het meest effectief wanneer investeringen hand
in hand gaan met hervormingen. Economische hervormingen kunnen economieën en regio's
helpen zich beter voor te bereiden op investeringen vanuit het cohesiebeleid, zodat
deze vervolgens meer rendement zullen opleveren. Op deze manier kunnen investeringen
in het cohesiebeleid bijdragen aan het aanpakken van de financiële, economische en
sociale kwetsbaarheden die worden genoemd in de landspecifieke aanbevelingen van het
Europees Semester, om zo de veerkracht van de regio’s en de Europese Unie als geheel
te versterken.
Daarnaast is het van uiterst belang dat elk land dat middelen uit de EU-begroting
ontvangt, en dus ook de middelen onder cohesiebeleid, de rechtstaat respecteert. Dit
draagt enerzijds bij aan de effectiviteit van de investeringen en anderzijds borgt
het de te beschermen belangen van de EU-begroting.
Dit is de eerste discussie over Cohesiebeleid 2.0. en landen hebben vooralsnog hierover
geen positie ingenomen. Bij de vorige onderhandelingen over het meerjarig financieel
kader bleek het krachtenveld behoorlijk verdeeld. Enerzijds werd gepleit voor focus
op innovatie en anderzijds werd gepleit voor meer keuzevrijheid voor de besteding
van de middelen onder fondsen van het Cohesiebeleid. Wel was er consensus over de
wens om het beleid te vereenvoudigen.
Binnen deze kaders zal Nederland interveniëren tijdens de besprekingen in de informele
RAZ Cohesie in Murcia.