21 501-08 Milieuraad

Nr. 647 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 oktober 2016

Bijgaand bied ik u het verslag aan van de Informele ministeriële bijeenkomst milieu op 11 en 12 juli jl. in Bratislava.

Op 11 en 12 juli 2016 vond de Informele ministeriële bijeenkomst milieu plaats in Bratislava. Op de agenda stonden sessies over waterbeheer in relatie tot klimaatadaptatie en de mondiale klimaatonderhandelingen. Aansluitend vond een gecombineerde sessie plaats van milieu en energieministers over duurzame financiering en het governance-systeem voor de Energie Unie.

De discussie over waterbeheer stond in het teken van problematiek rond droogte, waterschaarste en overstromingen. Er is gesproken over het belang van efficiënt watergebruik en Europese samenwerking. Voor wat betreft de waterkwaliteit is gesignaleerd dat de Kaderrichtlijn Water in 2027 afloopt, maar dat er dan nog steeds een waterkwaliteitsopgave ligt. Ook werd tijdens de bijeenkomst gesproken over de internationale klimaatonderhandelingen. Alle lidstaten benadrukken het belang van snelle ratificatie van het Parijs Akkoord en uitvoering van de in de INDC's neergelegde afspraken. De bijeenkomst sloot af met een gecombineerde sessie over klimaat en energie. Een verslag van deze sessie is op 12 augustus jl. door de Minister van Economische Zaken aan de Kamer verzonden (Kamerstuk 21 501-33, nr. 612).

De volgende Milieuraad vindt plaats op maandag 17 oktober in Luxemburg. Deze Raad staat in het teken van de verordeningen over de inspanningenverdeling (non-ETS) en landgebruik en bossen (LULUCF).

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Verslag van de Informele ministeriële bijeenkomst milieu, Bratislava, 11 en 12 juli 2016

Onder Slowaaks voorzitterschap vond op 11 en 12 juli 2016 de Informele ministeriële bijeenkomst milieu plaats in Bratislava. Op de agenda stonden de volgende onderwerpen.

Waterbeheer in relatie tot klimaatadaptatie

De eerste dag van de bijeenkomst stond in het teken van waterbeheer. Er werd gesproken over waterbeheer in relatie tot klimaatadaptatie. Het Europees Milieu Agentschap (EEA) opende de discussie door een presentatie te geven over de gevolgen die waterschaarste kan hebben op de samenleving en de economie. Volgens het EEA moet beleid zich de komende jaren richten op efficiëntie in waterbeheer, het introduceren van natuurlijke waterretentiemaatregelen en moet aandacht besteed worden aan de benadering van water als natuurlijk kapitaal.

Ook de Lidstaten onderstrepen het belang van efficiëntie in waterbeheer en samenwerking tussen sectoren en Lidstaten. Steeds vaker ontstaan problemen door waterschaarste en extremen zoals droogte en overstromingen. Door klimaatverandering zullen deze extremen in de toekomst vaker voorkomen. Enkele Lidstaten pleitten ervoor om watermanagement als integraal onderdeel op te nemen in bijvoorbeeld landbouwbeleid. Wel wordt het belang van flexibiliteit onderstreept. De effecten en gevolgen van waterschaarste of juist van overstromingen verschillen per lidstaat.

Lidstaten delen de mening dat waterschaarste en overstromingen vooral ook als innovatiekans gezien moeten worden. Voor wat betreft de waterkwaliteit is gesignaleerd dat de Kaderrichtlijn Water in 2027 afloopt, maar dat er dan nog steeds een waterkwaliteitsopgave ligt.

Mondiale Klimaatonderhandelingen

Op dinsdag 12 juli werd gesproken over de mondiale klimaatonderhandelingen. De onderhandelingen over de implementatie van het Parijs Akkoord en het bijbehorende besluit van de Conferentie van Partijen bij het Raamverdrag inzake klimaatverandering zijn in mei in Bonn in een constructieve sfeer gestart. De EU wil, na de ondertekening van het akkoord door de EU en de Lidstaten op 22 april jl., zo snel mogelijk overgaan tot ratificatie van het Akkoord. Hiertoe heeft de Milieuraad op 20 juni jl. een verklaring aangenomen (Kamerstuk 21 501-08, nr. 642), op initiatief van het Nederlandse Voorzitterschap.

Alle Lidstaten benadrukten het belang van snelle ratificatie van het Parijs Akkoord. Twee Lidstaten gaven aan hun nationale procedure voor ratificatie reeds te hebben afgerond. Ook benoemden alle Lidstaten het belang van snelle uitvoering van de in de INDC's neergelegde afspraken. Een belangrijke volgende stap daarin is het voorstel voor de non-ETS sectoren. Een groot aantal Lidstaten gaf aan dat we het momentum van Parijs vast moeten houden en beducht moeten zijn voor landen die proberen terug te onderhandelen van hetgeen is afgesproken. De EU heeft hierin een voorbeeldrol te vervullen. Lidstaten gaven aan het belangrijk te vinden om landen buiten de EU te ondersteunen bij de uitvoering van het Parijs Akkoord, niet alleen financieel, maar ook wat kennis betreft. Ten slotte benadrukten veel Lidstaten het belang van de Facilitative Dialogue in 2018. Naast bovenstaande punten gaf Nederland aan dat betrokkenheid van de non-state actors bij de uitvoering van het Parijs Akkoord cruciaal is. Daarbij refereerde Nederland aan de Klimaattop, die dit najaar wordt gehouden.

Voor de laatste stand van zaken verwijs ik naar het verslag van de extra Milieuraad van 30 september 2016, dat uw Kamer zo spoedig mogelijk zal ontvangen.

Gecombineerde Sessie Energie en Klimaat

Afsluitend vond een gecombineerde sessie plaats van de klimaat- en energieministers over duurzame financiering en governance met het oog op het bereiken van de EU klimaat- en energiedoelen. Een verslag van deze gecombineerde sessie is door de Minister van Economische Zaken aan de Kamer verzonden worden (Kamerstuk 21 501-33, nr. 612).

Naar boven