21 501-08 Milieuraad

Nr. 428 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 juni 2012

Hierbij bied ik u het verslag aan van de Informele Milieuraad die op 18 en 19 april 2012 in Horsens (Denemarken) plaatsvond. Tevens zend ik u ter informatie de conclusies van het Voorzitterschap.1

Tijdens de Informele Milieuraad is gesproken over de prioriteiten voor het 7e Milieuactieprogramma (MAP) en de Europese inzet voor RIO+20, de VN-conferentie over duurzame ontwikkeling die eind juni plaatsvindt in Rio de Janeiro. De lunchdiscussie ging over verbetering van het emissiehandelsysteem ETS.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J. J. Atsma

Verslag van de informele Milieuraad d.d. 17-19 april 2012 in Horsens, Denemarken

Samenvatting

De volgende onderwerpen stonden op de agenda:

  • Het bepalen van de contouren van het toekomstige Europese milieubeleid met het 7e Milieuactieprogramma (MAP);

  • Het ontwikkelen van een gezamenlijk voorstel voor de VN Conferentie inzake Duurzame Ontwikkeling: Rio+20;

  • Het CO2-emissiehandelsysteem (ETS).

Voor 2013 zal de Commissie een voorstel doen voor een 7e MAP met een horizon van 2050 en concrete doelstellingen voor 2020. Het 7e MAP zal een overkoepelende visie bieden op Klimaat en Milieu, met aandacht voor nieuwe mechanismen ter implementatie van bestaand beleid. «Groene economie» wordt de leidraad.

Voor Rio+20 wil de EU kenbaar maken dat groene economie óók gaat over de sociale dimensie van duurzame ontwikkeling, daarom spreekt de EU in het vervolg over «inclusive green economy». Voor prioritaire thema’s draagt de EU voorstellen aan voor indicatieve doelstellingen en mijlpalen («goals and targets»). Wat de EU betreft is groene economie het vehikel op weg naar duurzame ontwikkeling, in die zin kunnen de indicatieve doelstellingen en mijlpalen hand in hand gaan met duurzame ontwikkelingsdoelstellingen («Sustainable Development Goals»/SDG’s).

De Commissie zal vóór 2013 voorstellen doen om het ETS te versterken. Daarbij wordt ondermeer gedacht over «set aside» en aan het verbinden van een tijdslimiet aan de geldigheid van emissierechten.

Uitgebreid

Behalve de EU lidstaten en de EU commissarissen Potočnik (Milieu) en Hedegaard (Klimaat) waren Kroatië, IJsland en Turkije (onderweg naar EU lidmaatschap) en Noorwegen en Zwitserland (leden van de Europese economische ruimte/EER) present. Verder was dhr. Montesano namens Business Europe aanwezig. Mw. McGlade van het Europees Milieu-agentschap en dhr. Wates van het Europees Milieubureau (EEB) waren genodigd om hun visie op het 7e MAP en Rio+20 te geven. Daarnaast waren dhr. Leinen, als rapporteur voor het 7e MAP, dhr. Groote als nieuwe Voorzitter van de Commissie voor milieu, gezondheid en voedselveiligheid van het Europees Parlement (EP) uitgenodigd.

7e MAP

Voorzitter, Minister Auken, signaleert een financiële, economische en ecologische crisis die integraal moet worden aangepakt. Wat haar betreft is de transitie naar een groene economie de enige weg voorwaarts.

Ook de Commissie zet in op groene economie die in 2050 gerealiseerd moet zijn. Hiertoe worden mijlpalen voor 2020 geformuleerd. Naast het verder ontwikkelen van beleidsterreinen als «milieu en gezondheid», ziet de Commissie het verbeteren van de kennisbasis als een belangrijk middel om de implementatie te verbeteren: waar nu de Commissie eerst in overleg treedt met een lidstaat over de implementatie naar aanleiding van een klacht zou overleg in de toekomst op basis van gedeelde kennis plaats moeten vinden.

Dhr. Leinen gaf met drie I’s de prioriteiten van het EP weer voor het 7e MAP: implementatie van bestaand beleid, integratie van milieu-overwegingen in andere beleidsterreinen en versterking van de internationale dimensie van milieubeleid.

De Commissie kreeg van veel lidstaten steun voor de voorgestelde aanpak. Als belangrijke thema’s naast «milieu en gezondheid», werden van veel kanten waterschaarste en droogte, adaptatie en stedelijke ontwikkeling aangedragen.

Nederland heeft het belang van «Fitness checks» van bestaande wetgeving onderstreept als middel voor beleidsvernieuwing. Hiermee worden de diepgaande evaluaties van wet- en regelgeving bedoeld die in het kader van «smart regulation» door de Europese Commissie worden uitgevoerd. Ook heeft Nederland aangegeven dat voor een gezonde milieukwaliteit EU bronbeleid noodzakelijk blijft.

Tijdens de Milieuraad van 11 juni wil het Deense Voorzitterschap Raadsconclusies aannemen over het 7e MAP. In de 2e helft van 2012 zal de Commissie een voorstel voor het 7e MAP presenteren.

Rio+20

Voorzitter, Minister Auken, schetste de urgentie in het proces; er zijn nog slechts twee maanden te gaan. Wat haar betreft moet Rio+20 een succes worden; dat vergt in ieder geval concrete resultaten. In vervolg op de oproep uit de Raadsconclusies over Rio+20 van de milieuraad van maart jl., heeft de Commissie voorstellen gedaan om, voor de prioritaire thema’s bij groene economie, duurzame energie, water, duurzaam landgebruik, oceanen en natuurlijke hulpbronnen, concrete doelstellingen en mijlpalen te formuleren. Er was hiervoor brede steun voor zover de doelstellingen en mijlpalen een bijdrage leveren aan tastbare resultaten voor Rio+20. Het indicatieve karakter van de voorstellen werd breed onderstreept, alsmede de noodzaak om helder over het voetlicht te brengen dat de doelstellingen en mijlpalen hand in hand kunnen gaan met duurzame ontwikkelingsdoelen en dat groene economie een «vehikel» is om duurzame ontwikkeling te bereiken. Meer aandacht is dan wel nodig voor de sociale dimensie. Ook Nederland benadrukte het belang van evenwicht tussen de drie pijlers van duurzame ontwikkeling. Een dergelijk evenwicht is ook nodig om vertrouwen te doen groeien. Bij de nationale voorbereiding voor Rio+20 worden verschillende partijen, inclusief de private sector betrokken. Deze betrokkenheid leidt tot meer vertrouwen. Minister Auken besloot de discussie met de erkenning dat vertrouwen een sleutelrol speelt in de voorbereiding van Rio+20. Om kenbaar te maken dat voor de EU groene economie óók gaat over de sociale dimensie wordt in het vervolg gesproken van «inclusive green economy». De EU zal doelstellingen en mijlpalen in het verdere onderhandelingsproces presenteren als indicatief en illustratief voor het soort van resultaten dat de EU voor Rio+20 nastreeft.

ETS

Aan de problemen die de huidige lage CO2 prijs met zich meebrengt, werd een besloten lunchbijeenkomst gewijd. Er is algemene overeenstemming dat ETS het middel is om de uitstoot van broeikasgassen aan te pakken. Een enkele lidstaat ziet geen noodzaak tot maatregelen. Nederland heeft zich aangesloten bij de lidstaten die pleiten voor versterking van het ETS systeem op dusdanige wijze dat, vanuit dit systeem, bijgedragen kan worden aan de 2050 doelstelling. Met deze steun in de rug zal de Commissie op de korte termijn voorstellen doen. Het is op dit moment nog niet duidelijk welk karakter deze voorstellen zullen hebben. Nederland heeft verschillende opties genoemd die de Commissie zou kunnen verkennen, zoals een «set aside» en het verbinden van een tijdslimiet aan de geldigheid van emissierechten.


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven