21 501-08 Milieuraad

Nr. 365 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 maart 2011

Hierbij doe ik u mede namens de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, de heer Ben Knapen, de geannoteerde agenda toekomen van de Informele Milieuraad die van 24–26 maart a.s. zal plaatsvinden.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J. J. Atsma

GEANNOTEERDE AGENDA INFORMELE MILIEURAAD 24–26 MAART

De Informele Milieuraad van 24–26 Maart zal gaan over water, en de routekaart naar een koolstofarme economie Europa in 2050. Vanwege de focus op water heeft het Hongaars Voorzitterschap de Informele Milieuraad parallel aan de conferentie «Future of European Waters» gepland, welke van 23 tot 25 maart zal plaatsvinden. Een deel van het programma van de Informele Milieuraad zal ook overlappen met deze conferentie.

Water

Op 22 maart 2010 kondigde de Commissie aan dat zij in 2012 een «Blueprint to Safeguard European Water» zal uitbrengen. Deze blauwdruk zal gebaseerd worden op een evaluatie van de onder Kaderrichtlijn Water opgestelde stroomgebiedbeheerplannen van 110 Europese stroomgebieden, een beoordeling van de Strategie voor waterschaarste en droogte en een overzicht van de kwetsbaarheid van milieubronnen (zoals water, biodiversiteit en bodem) voor klimaatverandering en menselijk ingrijpen.

De evaluatie heeft een tweeledig doel:

  • Terugkijken en vaststellen wat er bereikt is met het bestaande beleid en welke leemtes en tekortkomingen er mogelijkerwijs bestaan;

  • Vooruitkijken naar de kwetsbaarheid van het watermilieu om vast te stellen of de bestaande instrumenten voldoende zijn of om mogelijk nieuwe instrumenten te overwegen.

De Commissie zal als onderdeel van haar «smart regulation policy» ook een zogenaamde «fitness check» uitvoeren op de bestaande EU-(water)wetgeving. Dit houdt in dat de Commissie een systematische beoordeling uitvoert van deze wetgeving, waarbij gekeken wordt of in de praktijk de in deze wetgeving geformuleerde doelstellingen worden gerealiseerd en of dat op een efficiënte wijze gebeurt. Gekeken wordt naar implementatieproblemen, de ontstane jurisprudentie, de naleving van de regelgeving inclusief zaken als klachten van derden en ingebrekestellingprocedures.

De Blauwdruk zal – op basis van de evaluatie – eventuele beleidsopties formuleren en zal alsdan vergezeld gaan van een aantal rapporten en voorstellen voor nieuwe initiatieven, waar nodig van wetgeving. Er zal tevens een «impact assessment» worden uitgevoerd.

De lijst van eventuele beleidsopties zullen ingebed worden in de prioriteiten van de Europa 2020 strategie. Gedacht wordt aan beleidsopties in de sfeer van vraaggestuurd waterbeheer in kwetsbare gebieden, verbetering van de waterefficiëntie (stedelijke infrastructuur, gebouwen, industriële processen, landbouw, toerisme, water verbruikende producten), ruimtelijke maatregelen voor wateropslag en hoogwaterbescherming, beheer van de waterinfrastructuur (drinkwater, riolering, irrigatie, overstromingsbeheer), versterken van innovatie in de watersector, etc.

Nederland zal waar mogelijk een bijdrage leveren aan het proces van totstandkoming van de Blauwdruk. Er zal daarbij scherp gelet worden op initiatieven van de Commissie waar het gaat om nieuwe wettelijke instrumenten.

Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat eventuele nieuwe beleidsopties met betrekking tot waterschaarste, droogte en klimaatadaptatie een plaats kunnen vinden in de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen, die uiterlijk in 2015 moeten zijn vastgesteld.

Routekaart koolstofarme economie Europa in 2050

Op 8 maart presenteerde de Commissie de routekaart voor een koolstofarme economie in 2050 en tijdens de Milieuraad van 14 maart werd deze kort toegelicht door de Commissie. Tijdens de Informele Milieuraad zal de Commissie de routekaart nader toelichten en wordt deze, informeel, besproken tijdens een «working lunch». Pas tijdens de Milieuraad in juni is voorzien dat de Milieuraad formeel conclusies trekt. De routekaart zal onder andere worden uitgewerkt in sectorspecifieke emissiereductie-strategieën. Hiervoor zal de Commissie nadere voorstellen doen.

De routekaart verkent paden naar een reductie van EU broeikasgasemissies met 80–95% in 2050 ten opzichte van 1990. Volgens de analyse van de Commissie kan een reductie van 25% (in 2020) worden behaald indien de doelen in het bestaande klimaat- en energiepakket, inclusief de beoogde energie-efficiencyverbetering van 20% in 2020, worden gerealiseerd. De Commissie stelt geen herziening van de 2020 klimaatdoelstelling voor.

Nederland is van mening dat de routekaart niet alleen van belang is met het oog op klimaatdoelstellingen, maar ook voor doelstellingen ten aanzien van energievoorzieningszekerheid, innovatie, groene groei en duurzame mobiliteit. Nederland onderschrijft het belang van EU-interne voorbereiding op de doelstelling van 80–95% reductie van broeikasgassen in 2050 en verkenning van maatregelen die daarvoor nodig zijn. Belangrijk is dat reductiepaden naar 2050 zijn geanalyseerd. Dit geeft inzicht in de implicaties voor emissiereducties op de middellange termijn (2020, 2030, 2040) en welke stappen op korte termijn nodig zijn, gericht op de toekomst.

Nederland zou graag meer inzicht verkrijgen in de verschillende opties voor de timing van maatregelen en de onzekerheden die er zijn rond de kosten van de reductie en het wereldwijde speelveld. Volgens Nederland moeten ook kosten en baten van toekomstige maatregelen worden geanalyseerd, inclusief de impacts op lidstaatniveau. Ook moet er aandacht zijn voor het tegengaan van zgn. «lock-in» effecten (beperkte mogelijkheden voor de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie doordat reeds geïnvesteerd is in langjarige technologie en infrastructuur). De 2050 routekaart voor een koolstofarme economie biedt het raamwerk voor de uitwerking van sectorspecifieke emissiereductie-strategieën, waaronder die binnen het Witboek Transport en de Energieroutekaart 2050.

De Kamer zal separaat geïnformeerd worden over het kabinetsstandpunt op de routekaart en het energie efficiency actieplan middels BNC fiches.

Naar boven