21 501-08 Milieuraad

Nr. 333 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 juni 2010

Hierbij doe ik u mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de heer Verhagen, de geannoteerde agenda toekomen van de Informele Milieuraad die op 12 en 13 juli zal plaatsvinden. Deze geannoteerde agenda is gebaseerd op de voorlopige agenda zoals uitgebracht door het inkomend Belgisch voorzitterschap. De inhoud geeft de meest recente stand van zaken weer.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. C. Huizinga-Heringa

Geannoteerde agenda Informele milieuraad 12 en 13 juli

Duurzaam Materiaal beheer

Op 12 en 13 juli vindt te Gent de Informele Milieuraad plaats. Het thema van de bijeenkomst is «Sustainable Materials Management». De centrale vraagstelling voor deze bijeenkomst luidt:

«Hoe kan EU-beleid ervoor zorgen dat materialen (grondstoffen, produkten en afvalstoffen) zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk worden benut? Oftewel, hoe kunnen we het natuurlijk kapitaal behouden en de milieudruk van de gehele levenscyclus reduceren, van winning via productie en consumptie tot en met afvalbeheer?»

Nederland steunt dit initiatief van het Belgisch voorzitterschap. Met oplossingsrichtingen als kringloopsluiting en efficiencyverbetering alleen hebben we geen afdoende antwoord op bovenstaande uitdaging. De groeiende behoefte vraagt om een omslag in productie- en consumptiepatronen; om een systeemverandering. Daarom zal Nederland in de Informele Milieuraad pleiten voor een integrale aanpak van beleid. Het gaat niet zozeer om heel nieuw beleid als wel om een geïntegreerde benadering. In Nederland staat hiervoor al veel op de rails. Te noemen valt het Programma Biodiversiteit Werkt, dat zich richt op internationale handel in biotische hulpbronnen en Betalen voor Biodiversiteit; het Programma Duurzaam Inkopen; de uitvoering van diverse Europese wetgevingstrajecten op het gebied van duurzaam produceren zoals Europees Ecolabel, Ecodesign, Energylabelling; de integrale ketenaanpak zoals aangekondigd in het tweede Landelijk afvalbeheerplan. Ook een Europese aanpak vraagt om integratie van de verschillende beleidstrajecten zoals die voor afvalrecycling, duurzaam consumptie- en productiebeleid, en maatregelen gericht op het betalen voor ecosysteemdiensten.

Nederland steunt de ontwikkelingen die in Europa in gang zijn gezet in het kader van de EU2020-strategie gericht op duurzame economische groei. Daarin is aangekondigd dat prioriteit zal worden gegeven aan duurzamer en efficiënter gebruik van hulpbronnen, eco-innovatie en groenere banen. Als uitwerking hiervan zal een «vlaggenschipinitiatief hulpbronefficiëntie» worden ontplooid. Het thema van de informele milieuraad sluit nauw aan bij deze initiatieven en biedt derhalve een goede basis om de discussie in Europa een stap verder te brengen.

Klimaat

Tijdens de lunch op 13 juli zal ook gesproken worden over klimaat. Deze «werklunch» zal gaan over de stand van zaken in de internationale onderhandelingen richting de klimaattop in Cancun eind 2010. De recente ontwikkelingen met betrekking tot internationale partnerschappen (REDD+ (Reducing Emissions from Deforestation and Degradation), mitigatie/MRV (Monitoring Reporting & Verification), adaptation) zullen worden gepresenteerd.

Na de VN klimaat conferentie in Kopenhagen (december 2009) heeft het kabinet haar standpunt verwoord in de Kamerbrief «Internationaal klimaatbeleid na Kopenhagen» (Kamerstuk 141937 d.d. 19 maart 2010). De Nederlandse inzet is dat de EU een actieve rol blijft spelen in de klimaatonderhandelingen. Daarbij moet de EU zich richten op: uitvoering van afspraken in het Kopenhagen-akkoord (bijvoorbeeld financiering) en het bewerkstelligen van mondiale participatie in een nieuw akkoord met een ambitieniveau dat het behalen van de 2-gradendoelstelling binnen bereik houdt. Door Nederland wordt het belang benadrukt van transparantie bij het nakomen van de afspraken over fast start finance. Nederland heeft een initiatief aangekondigd voor het lanceren van een website waarop informatie omtrent dit onderwerp zichtbaar wordt gemaakt.

De afgelopen onderhandelingen in Bonn in juni 2010 zijn constructief verlopen, maar hebben maar beperkte concrete vooruitgang opgeleverd. Hoewel veel ontwikkelingslanden beseffen dat de tijd dringt om een echt gat na 2012 te vermijden, staat verdeeldheid binnen de G77 een convergentie van standpunten in de weg. Ook de VS houdt nog vast aan de afspraken in het Kopenhagen akkoord. Op de terreinen van IFA (International Financial Architecture), MRV (Monitoring, Reporting & Verification), technologie en REDD (Reducing Emissions from Deforestration and Degradation) was er wel sprake van verdieping, detaillering en convergentie. De uitdagingen voor de EU richting Cancun zijn om het ambitiegat voor de 2 graden te dichten en een balans te houden tussen het Kyoto spoor en het verdragsspoor: eventuele instemming met een 2e commitment periode onder het Kyoto Protocol zou conditioneel moeten zijn aan gelijkwaardige bindende afspraken onder het verdrag.

Naar boven