21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 976 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 december 2012

Hierbij zend ik u het verslag van de vergadering van de Eurogroep en Ecofin Raad van 3 en 4 december 2012 te Brussel.

De minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Verslag van de Eurogroep en Ecofin Raad van 3 en 4 december 2012 te Brussel

Het officiële verslag van het Voorzitterschap over de Ecofin Raad kunt u vinden op:

http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ecofin/134037.pdf

1. Griekenland

Voor de bespreking van Griekenland in de Eurogroep van 3 december verwijs ik u naar de brief die 3 december naar de Tweede Kamer is gezonden met kenmerk BFB2012–18036M. Daarnaast heeft de Ecofin Raad, op voorstel van de Commissie, ingestemd met verlenging van de deadline voor het corrigeren van het buitensporigtekort met twee jaar. De deadline is verschoven van 2014 naar 2016. Nederland heeft dit voorstel beoordeeld langs de lijn dat er alleen uitstel kan worden verleend wanneer dit ingegeven is door de economische ontwikkelingen. De Commissie concludeerde in het voorstel dat Griekenland voldoet aan de condities voor de verlenging van de deadline voor het corrigeren van het buitensporigtekort. Als zich na de vaststelling van de aanbeveling onverwachte economische gebeurtenissen voordoen met een ernstige negatieve weerslag op de openbare financiën, kan de Raad, op grond van een aanbeveling van de Commissie, een herziene aanbeveling vaststellen.

In de herfstraming die 7 november jl. is gepubliceerd, is de groeivoorspelling neerwaarts aangepast. Voor 2012 wordt een krimp verwacht van 6,0% in plaats van de aanname in het Memorandum of Understanding (MoU) van maart 2012 van 4,7%. Ook voor 2013 is de voorspelling bijgesteld van 0% in de MoU naar 4,2% krimp. De benodigde financiering voor deze verlenging moet gevonden worden binnen de kaders van het bestaande leningenprogramma.

2. Cyprus

De Trojka heeft tijdens de Eurogroep een toelichting gegeven over de stand van zaken van de onderhandelingen met Cyprus over het programma en heeft een oriënterend debat gevoerd over de bouwstenen van het macro-economisch aanpassingsprogramma voor Cyprus. Nederland heeft in de Eurogroep aangegeven dat eerst alle informatie over Cyprus beschikbaar moet zijn en dat alle mogelijke opties moeten worden bekeken voor het oplossen van de problemen, voor er een besluit genomen kan worden.

13 december a.s. zal de Eurogroep opnieuw bijeenkomen om met name te praten over de situatie in de financiële sector hier is geen besluitvorming voorzien. Zie hiervoor ook de verklaring van de voorzitter van de Eurogroep van 3 december jl.1

De Tweede kamer wordt vooraf in de gelegenheid gesteld over het steunprogramma te oordelen alvorens het kabinet namens Nederland een definitief besluit kan nemen. De Tweede Kamer zal op de hoogte gehouden worden over de voortgang rond het MoU.

3. Europees bankentoezicht

De Ecofin Raad heeft gesproken over de conceptverordeningen voor een Europees toezichtsmechanisme voor banken. Op de volgende punten is op dit moment nog geen overeenstemming bereikt: i) taak- en werkverdeling tussen de ECB en nationale toezichthouders, ii) de voorwaarden waaronder niet euro-lidstaten kunnen opteren mee te doen aan het bankentoezicht, iii) de aanpassingen die nodig zijn om ook de EBA goed te laten blijven functioneren en iv) de tijdlijn voor aanname en feitelijke inwerkingtreding van beide verordeningen en de gefaseerde invoering van het bankentoezicht.

De Ecofin Raad heeft besloten een extra bijeenkomst te houden voor de Europese Raad van 13 en 14 december a.s. Dit met het doel om een algemene inzet vast te stellen voor de triloog met het Europees Parlement en de Europese Commissie en de intentie om voor het einde van dit jaar de finale teksten goed te kunnen keuren.

Zoals eerder gemeld beoordeelt Nederland de voorliggende compromisvoorstellen op basis van de inzet zoals weergegeven in de kabinetsappreciatie van de voorstellen van 1 oktober jl. met kenmerk FM/ 2012 1415 M.

4. Two-pack

De Ecofin Raad heeft gesproken over de stand van zaken omtrent de onderhandelingen met het Europees Parlement (EP) over de twee verordeningen (two-pack) voor eurolanden. Deze conceptverordeningen vormen de basis voor een verdere versterking van met name de budgettaire afspraken binnen de Eurozone, bovenop het al aangescherpte Stabiliteits- en Groeipact.

De onderhandelingen met het EP hebben de eindfase bereikt. Het EP is op meerdere punten tegemoet gekomen. In bepaalde besluitvormingsmomenten in de verordening die ziet op toezicht op (concept) nationale begrotingen en het versterken van begrotingsdiscipline, zal het EP bijvoorbeeld meer en frequenter geïnformeerd worden over de implementatie van de verordening.

Met betrekking tot de verordening die toeziet op versterkt toezicht voor lidstaten met financiële problemen zijn alle openstaande punten opgelost. Bij de tweede verordening, die betrekking heeft op toezicht door de Commissie op (concept) nationale begrotingen van eurolanden en eurolanden in een buitensporigtekortprocedure, staan nog wel enkele punten open. Het EP wil bijvoorbeeld in het two-pack de wenselijkheid van een verdere uitwerking van ideeën rondom contracten tussen eurolanden en de EU vastleggen. Nederland heeft aangegeven dat dit vooruit loopt op de zaken waar de Europese Raad van 13 en 14 december a.s. in het kader van de toekomst van de EMU mogelijk over beslist en dat hier niet op vooruitgelopen dient te worden. De verordening zal verder worden uitgewerkt in het Coreper, ter voorbereiding op de volgende trioloog met het Europees Parlement. . Het streven is nog steeds, conform de oproep hiertoe van de Europese Raad van 18 oktober jl., om voor het einde van dit jaar een akkoord tussen Raad en EP over het two-pack te bereiken.

5. Kapitaaleisenrichtlijn CRD IV

Het Cypriotisch voorzitterschap heeft de Ecofin Raad over de voortgang van de trioloog met het Europees Parlement over de kapitaaleisenrichtlijn geïnformeerd. Het voorzitterschap benadrukte nogmaals de intentie om voor het einde van dit jaar tot overeenstemming te komen. Het hoofddoel van CRD IV is de vertaling van de Basel III afspraken in Europese wet- en regelgeving. Nederland vindt het belangrijk dat de Basel III afspraken zo volledig mogelijk en uniform in de EU geïmplementeerd worden maar hecht tegelijkertijd aan voldoende ruimte om systeem- en macro-prudentiële risico’s nationaal te kunnen adresseren. Daarnaast hecht Nederland aan adequate vormgeving van eisen op het gebied van tegenpartijrisico en liquiditeit.

6. BTW: Quick Reaction Mechanism

De Ecofin Raad heeft een oriënterend debat gehouden over de besluitvormingsprocedure zoals uiteengezet in het voorstel voor een Quick Reaction Mechanism. Het betreft de discussie of de uitvoeringsbevoegdheden bij de Commissie of bij de Raad moet worden neergelegd. Zoals ook gemeld in het BNC-fiche kan Nederland instemmen met het voorstel van de Commissie COM(2012)428 d.d. 31 juli 2012, om de uitvoeringsbevoegdheid bij de Commissie neer te leggen. In de Ecofin Raad kon nog geen overeenstemming bereikt worden hierover; beide alternatieven zullen nu verder uitgewerkt worden om snel tot overeenstemming te komen.

Nederland is een groot voorstander van effectieve fraudebestrijding. Diverse lidstaten worden met btw-fraude geconfronteerd, maar op dit moment treffen de lidstaten veelal nationale maatregelen. Ook Nederland heeft al diverse malen een derogatie moeten aanvragen en heeft (vooruitlopend daarop) eenzijdig een verleggingsregeling geïntroduceerd. De voorgestelde maatregel voor een snel reactiemechanisme zorgt voor een EU-brede aanpak en een betere juridische inbedding en wordt daarom door Nederland gesteund.

7. Financiële transactiebelasting

Tijdens de Ecofin Raad is de stand van zaken besproken omtrent het proces van de versterkte samenwerking voor een heffing op de financiële sector. Het voorzitterschap heeft aangegeven dat de Raad verder zal werken aan de tekst, zodra het Europees Parlement instemming heeft gegeven.

Nederland heeft tijdens de Ecofin Raad van 13 november jl. reeds aangegeven zich te willen aansluiten bij de nauwere samenwerking op het gebied van een financiële sector heffing op voorwaarde dat de Nederlandse pensioenfondsen hiervan gevrijwaard blijven, er geen disproportionele samenloop is met de huidige bankenbelasting en de inkomsten terugvloeien naar de lidstaten. Om die reden wil Nederland eerst de autorisatie afwachten en dan een nieuw Commissievoorstel zien. Dan moet worden bezien of er voldoende aanknopingspunten zijn voor Nederlandse om deel te nemen aan deze nauwere samenwerking.

8. Alert Mechanism Report

In het kader van het Europees Semester 2013 heeft de Commissie het Alert Mechanism Report gepresenteerd. Onderdeel hiervan is het scorebord voor het signaleren van onevenwichtigheden in het kader van de Macro-economische Onevenwichtighedenprocedure (MEOP).

In het Alert Mechanism Report heeft de Commissie veertien lidstaten geïdentificeerd waar mogelijk een economische onevenwichtigheid bestaat, waaronder Nederland. De Commissie zal voor deze lidstaten een diepte analyse starten om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van een economische onevenwichtigheid. Naar verwachting zullen in maart 2013 de diepteanalyses worden gepubliceerd:

i) Als uit de analyse blijkt dat er geen onevenwichtigheden zijn, volgen geen verdere acties, ii) bestaat er een onevenwichtigheid die niet buitensporig is, dan kan de Raad op voorstel van de Commissie een preventieve aanbeveling doen, gericht op het opheffen van de onevenwichtigheid, iii) als er een buitensporige onevenwichtigheid met potentieel grensoverschrijdende gevolgen bestaat, kan de Raad op voorstel van de Commissie overgaan tot een buitensporige onevenwichtigheden procedure.

9. Annual Growth Survey

De Commissie heeft tijdens de Ecofin Raad een presentatie gehouden over de Annual Growth Survey die 28 november jl. verscheen. De Annual Growth Survey vormt het startpunt van het Europees Semester en beschrijft de Commissieprioriteiten voor groei in het komende jaar. Op basis van de Annual Growth Survey bepalen lidstaten de EU-brede prioriteiten voor groei voor 2013.

De Annual Growth Survey stelt dat de economie van de EU langzaam begint te herstellen. Om het vertrouwen te herstellen en om de groei aan te wakkeren acht de Commissie het essentieel dat lidstaten doorgaan met hervormen. Daarnaast zet de Commissie, net als vorig jaar, in op de volgende vijf prioriteiten:1) streven naar groeivriendelijke begrotingsconsolidatie; 2) kredietverschaffing aan de economie normaliseren, 3) promoten van groei en concurrentievermogen, 4) tegengaan van de werkloosheid en de sociale consequenties van de crisis en 5) moderniseren van overheden.

10. Jaarrapport rekenkamer EU-begroting 2011

De Europese Rekenkamer heeft een presentatie gegeven van het Jaarverslag over de EU-begroting van 2011. De presentatie van het Jaarverslag is de aftrap van de jaarlijkse Dechargeprocedure. Na bestudering van het rapport volgt stemming over het Dechargeadvies in de Ecofin van februari a.s.

Nederland heeft in de Ecofin Raad aangegeven bezorgd te zijn over het feit dat de Europese Rekenkamer wederom geen goedkeurende verklaring af kan geven over de EU-begroting. Er zijn volgens de Rekenkamer te veel fouten gemaakt en een fors deel van de Europese middelen zijn onrechtmatig besteed. Het kabinet streeft naar meer transparantie bij de controle op de besteding van EU-middelen. Een beter beheer van en verantwoording over de besteding van de Europese middelen blijft prioriteit houden voor dit kabinet. De definitieve besluitvorming over de Decharge komt aan de orde op de Ecofin Raad in februari 2013.


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven