21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 966 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 november 2012

Hierbij zend ik u het verslag van de vergadering van de Ecofin Raad van 13 november 2012 te Brussel.

De minister van Financiën, J. R. V. A Dijsselbloem

Verslag van de Ecofin Raad van 13 november te Brussel

Het officiële verslag van het Cypriotische voorzitterschap kunt u vinden op:

http://consilium.europa.eu/press/press-releases/economic-and-financial-affairs?lang=en&BID=93

1. Twopack

Tijdens dit agendapunt kreeg de Raad een terugkoppeling van de lopende onderhandelingen met het Europees Parlement (EP) over de twee verordeningen («twopack») die versterkt toezicht door de Commissie op eurolanden mogelijk maken. De onderhandelingen met het EP hebben intussen de laatste fase bereikt. Commissaris Rehn gaf tijdens de Ecofin aan dat er veel voortgang is geboekt in de onderhandelingen met het EP over de verordening die gaat over versterkt toezicht op eurolanden met grote problemen met de financiële stabiliteit. Bij de andere verordening, die betrekking heeft op toezicht door de Commissie op (concept) nationale begrotingen van eurolanden en eurolanden in een buitensporigtekortprocedure, staan nog wel enkele punten open.

De Ecofin stond vervolgens stil bij enkele van deze openstaande punten. Met name op het gebied van de rapportagelasten bleek dat de lidstaten het onderling meer eens lijken te worden over de manier waarop de wensen van het EP op dit punt tegemoet moeten worden getreden. Het EP wil dat eurolanden elk jaar rapporteren over onder meer publieke investeringen en de effecten van bezuinigingen op economische groei. De Raad kan hier op onderdelen in meegaan maar is van mening dat daarbij ook gekeken moet worden naar de beschikbaarheid op nationaal niveau van de data die het EP vraagt, om de rapportagelasten voor de lidstaten niet teveel te doen toenemen.

Daarnaast wenst het EP in het twopack de wenselijkheid van een verdere uitwerking van ideeën rondom Eurobonds vast te leggen. De meningen hierover in de Raad waren verdeeld, en blijven dat ook nog. Sommige eurolanden menen dat het noodzakelijk is het EP op dit punt tegemoet te treden en dat de Commissie dient te worden opgeroepen om in een mededeling deze ideeën verder uit te werken. Andere eurolanden, waaronder Nederland, menen dat dit niet wenselijk is omdat hiermee verwachtingen worden gewekt die niet kunnen worden waargemaakt: meerdere eurolanden zijn immers geen voorstander van de introductie van Eurobonds als crisisinstrument. Daarnaast bespreekt de Europese Raad van 13 en 14 december a.s. (het eindrapport over) de toekomst van de EMU, en dient dit proces niet met middels het twopack doorkruist te worden.

De verwachting is dat dit onderwerp op de Ecofin van 4 december a.s. terug zal komen. Het streven is nog steeds, conform de oproep hiertoe van de Europese Raad van 18 oktober jl., om voor het einde van dit jaar een akkoord tussen Raad en EP over het twopack te bereiken.

2. Kapitaaleisenrichtlijn (CRD IV)

Tijdens dit agendapunt benadrukte de voorzitter dat al het mogelijke gedaan zal worden om voor het einde van het jaar de onderhandelingen in de triloog af te ronden. Eurocommisaris Barnier liet weten dat er in de triloog weer voortgang is geboekt, maar dat er op het gebied van bonussen (en de kapitaalbuffers) nog werk nodig is . Gestreefd wordt om op de Ecofin Raad van 4 december een akkoord te bereiken. Nederland heeft duidelijk gemaakt dat het belangrijk vindt dat de Basel III afspraken zo volledig mogelijk en uniform in de EU geïmplementeerd worden, maar hecht tegelijkertijd aan voldoende ruimte om systeem- en macroprudentiële risico’s nationaal te kunnen adresseren.

3. Toezichtmechanisme voor banken

De Ecofin Raad besprak een aantal sleutelkwesties met betrekking tot het bancaire toezichtmechanisme en de daarvoor eveneens benodigde wijziging van de verordening voor de European Banking Autority (EBA). Het gaat met name om de volgende zaken: i) taak- en werkverdeling tussen de ECB en nationale toezichthouders, ii) de voorwaarden waaronder niet euro-lidstaten kunnen opteren hier toch aan mee te doen en iii) de aanpassingen die nodig zijn om ook de EBA goed te laten blijven functioneren (wanneer een grote groep lidstaten met het bancaire toezichtmechanisme gaat werken) en de tijdlijn voor aanname en feitelijke inwerkingtreding van beide verordeningen. Uit de vele interventies bleek een zekere convergentie van standpunten. Er blijft echter nog veel werk te doen voor een akkoord bereikt kan worden. Het voorzitterschap heeft toegezegd met een herzien compromisvoorstel te komen.

4. Financiële transactie belasting

Tijdens de afgelopen Ecofin Raad van 9 oktober werd al duidelijk dat tien lidstaten nauwere samenwerking wilden aangaan op het gebied van de financiële transactiebelasting (hierna de FTT). In reactie op dit verzoek heeft de Commissie een voorstel gedaan tot autorisatie van de nauwere samenwerking. Er is tijdens deze Raad over dit onderwerp van gedachten gewisseld. Nederland heeft aangegeven zich te willen aansluiten bij de nauwere samenwerking op het gebied van een financiële sector heffing op voorwaarde dat de Nederlandse pensioenfondsen hiervan gevrijwaard blijven, er geen disproportionele samenloop is met de huidige bankenbelasting en de inkomsten terugvloeien naar de lidstaten. Om die reden wil Nederland eerst de autorisatie afwachten en dan een nieuw Commissievoorstel zien. Dan moet worden bezien of voldaan wordt aan de Nederlandse punten en Nederland eventueel deel zal nemen aan deze nauwere samenwerking. Verschillende lidstaten hebben aangegeven meer te willen weten over het concrete voorstel alvorens over de autorisatie te willen stemmen. De Commissie heeft aangegeven zich in te spannen om zo snel mogelijk een conceptvoorstel voor te leggen. De verwachting is dat dit concept medio december bekendgemaakt wordt.

5. Mandaat Spaartegoedenrichtlijn

Tijdens de Ecofin heeft er een gedachtewisseling onder de lidstaten plaatsgevonden over het verlenen van mandaat aan de Commissie om te gaan praten met derde landen (Zwitserland, Liechtenstein, Monaco, Andorra en San Marino) over de aanpassing van de gesloten spaartegoedenovereenkomsten met deze landen. Verschillende lidstaten, waaronder Nederland hebben aangedrongen op automatische uitwisseling van informatie waarbij het bankgeheim geen weigeringgrond mag zijn. In deze zienswijze past het om akkoord te gaan met het mandaat voor de Commissie. Helaas bleven enkele lidstaten van mening dat ze niet akkoord konden gaan met het voorliggende mandaat.

6. Follow-up Europese Raad 18 en 19 oktober 2012

De Ecofin Raad heeft stil gestaan bij de uitkomsten van van de Europese Raad van 18 en 19 oktober jl. Zie hiervoor ook het verslag van de Europese Raad van 18 en 19 oktober jl. met Kamerstuk 21501–20, nr. 689. Het ging vooral over het voortgangsrapport over de toekomst van de EMU. Er was tijdens de Ecofin geen inhoudelijke discussie hierover.

7. Follow-up van de IMF/ WB Jaarvergadering

De Ecofin werd geïnformeerd over IMF/WB jaarbegroting. Lidstaten hebben geen interventies gepleegd.

8. Voorbereiding UNFCCC (klimaatfinanciering)

Ter voorbereiding van de internationale klimaattop in Doha, Katar (26 november t/m 7 december 2012) lagen Raadsconclusies ter aanname voor over de financiering van het internationale klimaatbeleid. Deze conclusies zijn unaniem aangenomen.

9. Europese statistieken

De Ecofin Raad heeft Raadsconclusies aangenomen over kwaliteitsmanagement van de Europese statistieken. De problemen met de Griekse statistieken hebben de noodzaak voor verbetering van governance van de Europese statistieken aangetoond. Er zijn al eerder belangrijke stappen gezet via het uitbreiden van bevoegdheden van Eurostat bij controles op de cijfers. De Ecofin Raad heeft nu steun gegeven aan onder meer de implementatie door Eurostat van de sixpack vereisten. Bij het onderwerp onafhankelijke statistiek gaat het om de stappen van Eurostat om zowel de nationale DG’s statistiek als de DG statistiek van Eurostat meer professionele onafhankelijkheid te geven. Bij de kwaliteit van de statistieken is van belang dat in november het gedelegeerde besluit van Eurostat over boetes bij fraude met EMU-cijfers van kracht is geworden. Nederland is en blijft groot voorstander van onafhankelijk statistiek en statistieken van hoge kwaliteit en heeft daarom deze voorstellen van Eurostat gesteund. Er waren overigens geen interventies.

10. Modernisatie van EU staatssteun

De Ecofin Raad heeft kennis genomen van de plannen van de Commissie voor de verbetering van de handhaving van de regels omtrent staatssteun. De discussie zal zich op 10 december voortzetten in de Raad voor Concurrentiekracht. Eurocommissaris van Mededinging Almunia vraagt echter ook aandacht voor de rol van ministers van Financiën op dit vlak. De Commissie wil graag meer focussen op steun die het meest verstorend werkt voor de interne markt. De Commissie richt zich daarnaast op het verbeteren van de samenwerking tussen de Commissie en de lidstaten.

Naar boven