21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 952 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 oktober 2012

Hierbij zend ik u het verslag van de vergadering van de Ecofin Raad van 9 oktober 2012 te Luxemburg.

De minister van Financiën, J. C. de Jager

Verslag van de Ecofin Raad van 9 oktober 2012 te Luxemburg

De Ecofin Raad heeft gesproken over het proces rond de behandeling van het voorstel van de Commissie ter oprichting van een Europese bankentoezichthouder bij de ECB van 12 september jl. Ook heeft de Raad ingestemd met het voorstel van de Commissie om Portugal meer tijd te geven om aan de tekortdoelstelling van 3% bbp te voldoen. De budgettaire doelstelling van 3% bbp zal nu in 2014 behaald moeten worden in plaats van 2013. Daarnaast werd de Ecofin Raad geïnformeerd over de stand van zaken betreffende de nauwere samenwerking op het gebied van de financiële transactiebelasting (FTT); elf lidstaten hebben aangegeven mee te willen doen met nauwere samenwerking. Ook is er gesproken over de stand van zaken omtrent de onderhandelingen met het Europees Parlement over de kapitaaleisenrichtlijn (CRD IV) en de kapitaaleisenverordening (CRR) en heeft de Raad het tweede Europees semester en het proces rond de landenspecifieke aanbevelingen geëvalueerd.

Het officiële verslag van het Cypriotische voorzitterschap kunt u vinden op:

http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ecofin/132771.pdf

1. Follow-up Informele Ecofin: Financieel toezicht en een geïntegreerd financieel raamwerk

De Ecofin Raad heeft gesproken over het proces rond de behandeling van het voorstel van de Commissie ter oprichting van een Europese bankentoezichthouder. Tijdens de Eurotop van 29 juni jl. is afgesproken om een Europees bankentoezicht op te richten, waarna de Commissie op 12 september jl., als uitwerking van deze afspraak, voorstellen heeft gepubliceerd ter oprichting van een Europese bankentoezichthouder bij de ECB. De komende maanden zal de Raad deze voorstellen met prioriteit behandelen. Voor de Nederlandse appreciatie van de voorstellen verwijs ik u naar de kamerbrief van 1 oktober 2012 met kenmerk FM/ 2012–1415M.

2. Portugal EDP

De Ecofin Raad heeft ingestemd met het voorstel van de Commissie om Portugal meer tijd te geven om aan de tekortdoelstelling van 3% bbp te voldoen. De budgettaire doelstelling van 3% bbp zal nu in 2014 behaald moeten worden in plaats van 2013.

De Commissie concludeerde in het voorstel dat Portugal voldoet aan de condities voor de verlenging van de deadline voor het corrigeren van het buitensporige tekort, zoals is vastgesteld in artikel 3 (5) van verordening (EC/1467/97). Dit artikel geeft aan dat als zich na de vaststelling van de aanbeveling onverwachte ongunstige economische gebeurtenissen met een ernstige negatieve weerslag op de openbare financiën voordoen, de Raad, op grond van een aanbeveling van de Commissie, een herziene aanbeveling kan vaststellen. De Commissie concludeert dat de verwachte economische groei voor 2012 en 2013 sterk negatief is. Daarnaast constateert de Commissie dat de groei compositie naar verwachting grotendeels gebaseerd zal zijn op de netto export. Dit laat zien dat de Portugese economie geraakt is door een onverwachte gebeurtenis. Zie hierover ook de brief aan de Tweede Kamer van 3 oktober jl. met kenmerk BFB2012–16751M en het verslag van de Eurogroep van 8 oktober 2012 met kenmerk BFB 2012–16819M.

3. Financiële transactiebelasting

De Ecofin Raad is tijdens de Raad geïnformeerd over de stand van zaken omtrent de nauwere samenwerking op het gebied van de financiële transactiebelasting (FTT). Tijdens de Ecofin Raad van 22 juni jl. werd duidelijk dat het Commissie voorstel over de financiële transactiebelasting niet op een brede steun van alle lidstaten kon rekenen. Om deze reden is besloten om de FTT op basis van nauwere samenwerking voort te zetten.

Volgens de officiële procedure voor nauwere samenwerking van het EU-Verdrag, moeten minimaal negen landen een verzoek indienen bij de Commissie met het doel van de nauwere samenwerking. Het initiatief dient open te staan voor alle EU-lidstaten en mag de interne markt van de EU niet ondermijnen. Daarna stemt de gehele Raad over het voorstel van de Commissie met betrekking tot het voorstel tot nauwere samenwerking voor de betreffende lidstaten. Alleen de deelnemende lidstaten besluiten uiteindelijk over de richtlijn.

De Commissie gaf tijdens de Ecofin Raad aan dat er van zeven lidstaten een verzoek was ontvangen voor een voorstel voor nauwere samenwerking op het gebied van de FTT, waarna nog vier andere lidstaten aangaven dat ook zij een verzoek zouden indienen. Hiermee zou aan de eis van minimaal negen lidstaten voldaan zijn. Nederland heeft zich niet aangesloten bij de lidstaten die nauwere samenwerking nastreven.

4. Kapitaaleisenrichtlijn (CRD IV) en kapitaaleisenverordening (CRR)

Het Cypriotische voorzitterschap heeft de Ecofin Raad geïnformeerd over de stand van zaken van de onderhandelingen met het Europees Parlement over de kapitaaleisenrichtlijn (CRD IV) en de kapitaaleisenverordening (CRR). De Ecofin Raad heeft aangegeven dat het inzet op overeenstemming met het Europees Parlement voor het eind van 2012. Het hoofddoel van CRD IV is de vertaling van de Basel III afspraken in Europese wet- en regelgeving. Nederland vindt het belangrijk dat de Basel III afspraken zo volledig mogelijk en uniform in de EU geïmplementeerd worden maar hecht tegelijkertijd aan voldoende ruimte om systeem- en macro-prudentiële risico’s nationaal te kunnen adresseren. Daarnaast hecht Nederland aan adequate vormgeving van eisen op het gebied van tegenpartijrisico en liquiditeit.

5. Europees semester

De Ecofin Raad heeft het tweede Europees semester en het proces rond de landenspecifieke aanbevelingen geëvalueerd, met als doel om de belangrijkste uitdagingen in de toekomst beter te kunnen adresseren. De Raad heeft, onder andere, van gedachten gewisseld over hoe om kan worden gegaan met de beperkte tijd die er is voor het proces rond de aanbevelingen, de implementatie van de «comply or explain» regel en hoe er voor gezorgd kan worden dat de landenspecifieke aanbevelingen concreet genoeg zijn, maar tegelijkertijd ruimte laten voor de lidstaat om hun eigen beleidskeuzes te maken.

Nederland is in het algemeen tevreden met het verloop van de cyclus van het Europees semester. Lidstaten worden meer dan voorheen stevig door de Commissie aangespoord de nodige structurele hervormingen daadwerkelijk te implementeren. Nederland is van mening dat een aantal verbeteringen in het proces mogelijk zijn. Zo moet naar het tijdpad en de fasering worden gekeken om te bezien of het mogelijk is meer gelegenheid te bieden voor discussie over de aanbevelingen.

6. Overig

Ook is de Ecofin Raad geïnformeerd door de Commissie over de uitkomsten van de G-20 bijeenkomst op deputies niveau van 23 en 24 september jl. en is de G20 bijeenkomst van 4 en 5 november voorbereid. Ook is de Jaarvergadering van het IMF en de Wereldbank van 12-14 oktober 2012 voorbereid. Daarnaast heeft de Commissie de Raad geïnformeerd over een voorstel voor bestrijding van fraude met EU-middelen door middel van het strafrecht. Dit onderwerp zal inhoudelijk behandeld worden in de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken.

Naar boven