21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 925 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 juli 2012

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en de Ecofin Raad van 9 en 10 juli 2012 te Brussel.

Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.

De minister van Financiën, J. C. de Jager

Geannoteerde Agenda ten behoeve van de Eurogroep en Ecofin Raad van 9 en 10 juli 2012 te Brussel

1. Griekenland

Document: n.v.t.

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal mogelijk spreken over de situatie in Griekenland. Nu de verkiezingen achter de rug zijn en er een nieuwe Griekse regering is gevormd, zal de Trojka deze week een bezoek brengen aan Athene. Zonder een volledige voortgangsrapportage van de Trojka is besluitvorming over de uitkering van het volgende deel van de lening niet acceptabel. Met betrekking tot een eventuele verlenging van het programma voor Griekenland acht Nederland dat het hervormen van de economie en het op orde brengen van de overheidsfinanciën de enige manier is voor Griekenland om op langere termijn een beter toekomstperspectief te creëren.

2. Spanje

Document: n.v.t.

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Tijdens de Eurogroep van 9 juli zal gesproken worden over de aanvraag van Spanje voor financiële steun. Over het proces rondom deze steunaanvraag is de Tweede Kamer reeds geïnformeerd (zie Kamerbrief BFB2012-876M). Het precieze tijdspad is op dit moment nog onduidelijk. Zodra hier meer duidelijkheid over is zal de Tweede Kamer hier over geïnformeerd worden. Het Memorandum of Understanding (MoU) waarin de conditionaliteit wordt vastgelegd die gepaard gaat met de steun voor de Spaanse banken, zal aan de Tweede Kamer worden voorgelegd, zodat de Tweede Kamer volledig vooraf in de gelegenheid zal worden gesteld hierover te oordelen alvorens het kabinet namens Nederland een definitief besluit kan nemen over de Spaanse steunaanvraag. Hierbij dient opgemerkt te worden, zoals ook aan de Tweede Kamer is gemeld in het verslag van de Eurozonetop (DIE906/12), dat gebruik zal worden gemaakt van het bestaande instrument voor bankensteun. In de discussie over directe herkapitalisatie is volgtijdelijkheid van belang. Eerst zal het Europees toezicht en de Europese toezichthouder effectief moeten zijn. Pas wanneer dat het geval is, kan een beslissing worden genomen over de mogelijkheid voor directe herkapitalisatie uit het ESM. En pas dan kunnen lidstaten, waaronder Spanje, onder de daarvoor geldende voorwaarden, in aanmerking komen voor directe herkapitalisatie. Daarvan zal dus niet eerder dan op termijn sprake kunnen zijn.

3. Portugal

Document: nog niet openbaar

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De vierde monitoringsmissie aan Portugal werd beëindigd op 4 juni jl. De Eurogroep zal spreken over de vierde voortgangsrapportage van het leningenprogramma aan Portugal. Op basis van dit rapport zal de Commissie besluiten over de uitkering van de volgende tranche uit het EFSM. Daarnaast zullen de conclusies van dit voortgangsrapport leidend zijn bij de beslissing van de lidstaten van het eurogebied om in te stemmen met de uitkering van een volgende EFSF tranche. Naar het oordeel van het IMF, de Europese Commissie en de ECB, voldoet Portugal aan de eisen die zijn gesteld voor vrijgave van een nieuwe leningentranche van in totaal 4 miljard euro, waarvan 2,6 miljard euro afkomstig van Europa (EFSF en EFSM) en circa 1,4 miljard euro van het IMF. De Tweede Kamer is hier reeds over geïnformeerd in de Kamerbrief met kenmerk BFB2012-14410M d.d. 2 juli 2012. De volgende monitoringsmissie staat gepland voor september 2012.

4. Cyprus

Document: n.v.t.

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Cypriotische minister van Financiën Shiarly heeft op 25 juni jl. een formele aanvraag gedaan voor financiële steun bij de voorzitter van de Eurogroep. De Ecofin Raad zal spreken over het verdere proces rond deze aanvraag. Er worden geen besluiten genomen.

Nu Cyprus een formele aanvraag heeft ingediend zal zo spoedig mogelijk een missie naar Cyprus gaan en zal de aanvraag worden beoordeeld. Cyprus heeft parallel een aanvraag voor een programma gedaan bij het IMF. Zoals gesteld in de verklaring van de Eurogroep zal de financiële steun voor Cyprus worden verleend in het kader van een macro-economisch aanpassingsprogramma. Het programma zal de Hfinanciële, budgettaire en structurele uitdagingen van Cyprus adresseren. De Europese Commissie, in samenwerking met de ECB, en het IMF zullen een gedetailleerde beoordeling doen van de financieringsbehoefte en de conditionaliteit (pakket aan eisen en voorwaarden). Dit worden opgenomen in een Memorandum of Understanding (MoU). Het IMF zal zowel qua expertise als financieel betrokken zijn.

5. ESM

Document: niet openbaar

Aard bespreking: debat

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Om het ESM operationeel te maken, worden diverse richtsnoeren opgesteld. Tijdens de Eurogroep liggen ter bespreking enkele richtsnoeren van het ESM-Verdrag voor. Het betreft de richtsnoeren over de investeringsstrategie, de beprijzingsstrategie van het ESM en de regels voor het personeel.

Regeringsleiders hebben afgesproken om het ESM in juli operationeel te laten zijn. Alle lidstaten van de eurozone moeten het ESM-Verdrag ratificeren. Het Verdrag kan in werking treden als de leden die hebben ingestemd 90% van het kapitaal vertegenwoordigen.

6. Economic governance – two pack

Document:

http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/12/st06/st06565.en12.pdf

http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/12/st06/st06566.en12.pdf

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2012–0243&language=NL&ring=A7-2012-0173

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2012–0242&language=NL&ring=A7-2012-0172

Aard bespreking: Oriënterend debat

Besluitvormingsprocedure: Gewone wetgevingsprocedure (gekwalificeerde meerderheid in de Raad, medebeslissingsrecht Europees Parlement).

Toelichting: De Ecofin Raad houdt een oriënterend debat over de onderhandelingsinzet richting het Europees Parlement (EP) over de twee toezichtverordeningen («two-pack») voor eurolanden. Deze conceptverordeningen vormen de basis voor een verdere versterking van met name de budgettaire afspraken binnen de Eurozone, bovenop het al aangescherpte Stabiliteits- en Groeipact. De Ecofin Raad nam over deze verordeningen in februari jl. al een gemeenschappelijk standpunt in. Het EP stelde op 13 juni jl. definitief zijn amendementen vast. De komende maanden zal het Cypriotische Voorzitterschap namens de Raad de onderhandelingen in de triloog voeren.

Het EP heeft in beide verordeningen elementen uit het Raadscompromis overgenomen, maar heeft ook een aantal nieuwe wensen kenbaar gemaakt. In de verordening die ziet op toezicht op (concept) nationale begrotingen en het versterken van begrotingsdiscipline, zet het EP in op meer betrokkenheid van het EP om geïnformeerd te worden bij bepaalde besluitvormingsmomenten in de verordening. Ook zet het EP onder meer in op een routekaart voor Eurobonds en de introductie van een Eurobonds middels een Europees schuldaflossingsfonds. In de verordening over toezicht op eurolanden met grote problemen met de financiële stabiliteit zet het EP onder meer in op het toepassen van omgekeerde gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming in de Raad, bijvoorbeeld bij het opstellen of aanpassen van een macro-economisch aanpassingsprogramma (de al bestaande vereiste van het opstellen van een macro-economisch aanpassingsprogramma bij leningprogramma’s vanuit EFSF/EFSM of ESM, wordt ook vastgelegd in deze verordening).

Tijdens de triloog is een belangrijk aandachtspunt om niet te ver af te drijven van de kern van de twee verordeningen. De verordeningen hebben primair tot doel het toezicht door met name de Commissie op (concept) nationale begrotingen en op eurolanden met grote problemen met de financiële stabiliteit, te vergroten. Het past dus niet om bijvoorbeeld de Eurobonddiscussie in het kader van deze twee verordeningen te voeren, nog los van de politieke, juridische en economische bezwaren die tegen de invoering van Eurobonds op korte termijn bestaan. Het behouden van focus draagt ook bij aan nakomen van oproep van de staatshoofden en regeringsleiders in de conclusies van de Europese Raad van 29 juni jl. om te komen tot snelle overeenstemming over de twee toezichtverordeningen.

Daarnaast dienen de voorstellen van het EP tot het meermaals invoegen van omgekeerde gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming in de verordeningen, op een case by case basis te worden beoordeeld. Deze vorm van besluitvorming pakt niet per definitie positief uit voor Nederland. Het invoegen van omgekeerde gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming hoeft geen verbetering te zijn wanneer er in eerste instantie bijvoorbeeld helemaal geen rol voor de Raad was voorzien. Een voorbeeld hiervan is de bevoegdheid voor de Commissie om een lidstaat onder versterkt toezicht te plaatsen. In lijn met de Nederlandse inzet de afgelopen periode, is in het Raadscompromis afgesproken dat de Commissie hiertoe zelfstandig kan besluiten. Het EP wil echter dat de Raad dit besluit met een gekwalificeerde meerderheid kan tegenhouden.

7. Kapitaaleisenrichtlijn IV (CRD IV): mogelijke bespreking voortgang triloog

Document: nog niet beschikbaar.

Aard bespreking: eventuele bespreking van de voortgang van de triloog onderhandelingen gelet op de overdracht van het voorzitterschap van de Europese Raad van Denemarken aan Cyprus.

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Ecofin Raad van 2 mei jl. heeft reeds een uitvoerige discussie gehouden over dit onderwerp. De algemene inzet van de Raad was tijdens de Ecofin Raad van 15 mei jl. vastgesteld. Het hoofddoel van CRD IV is de vertaling van de Basel III afspraken in Europese wet- en regelgeving. Nederland vindt het belangrijk dat de Basel III afspraken zo volledig mogelijk en uniform in de EU geïmplementeerd worden maar hecht tegelijkertijd aan voldoende ruimte om systeem- en macro-prudentiële risico’s nationaal te kunnen adresseren. Daarnaast hecht Nederland aan adequate vormgeving van eisen op het gebied van tegenpartijrisico en liquiditeit.

8. Voorstel Europese Commissie voor richtlijn herstel en afwikkeling kredietinstellingen en beleggingsondernemingen

Document: Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de totstandbrenging van een kader voor het herstel en de afwikkeling van kredietinstellingen en beleggingsondernemingen (...) (COM(2012) 280 final

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2012:0280:FIN:EN:PDF (Engelstalige versie)

Aard bespreking: Presentatie van de Europese Commissie

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: Woensdag 6 juni jl. heeft de Europese Commissie (EC) haar langverwachte voorstel gepresenteerd voor een nieuwe richtlijn inzake een kader voor het herstel en de afwikkeling van kredietinstellingen en beleggingsondernemingen. Op de Ecofin zal de EC hierover een presentatie geven. Dit richtlijnvoorstel heeft betrekking op de interne markt (art. 114 VwEU). In het voorstel zijn maatregelen opgenomen met betrekking tot 1) voorbereiding op en preventie van problemen, 2) vroegtijdige interventie en 3) ordentelijke afwikkeling. Nederland is een sterk voorstander van een Europese crisismanagementrichtlijn. Vooruitlopend hierop is het Nederlandse resolutieregime al aangepast (vgl. de Interventiewet). Bail-in debt is voor Nederland, net als voor veel andere lidstaten, een belangrijk onderdeel van de richtlijn, om verschaffers van vreemd vermogen eveneens in de kosten van een afwikkeling te laten delen. Wel zijn er belangrijke voorwaarden verbonden aan de vormgeving. Momenteel bestudeert het kabinet het richtlijnvoorstel. Binnenkort zal het kabinet, zoals gebruikelijk, een BNC-fiche over het richtlijnvoorstel naar het parlement sturen.

9. Europees semester

Document: commissieaanbevelingen:

http://ec.europa.eu/europe2020/making-it-happen/country-specific-recommendations/index_en.htm

Aard bespreking: besluitvorming

Besluitvormingsprocedure: gekwalificeerde meerderheid

Toelichting: In het kader van het Europese semester heeft de Ecofin Raad van 22 en 23 juni, op voorstel van de Commissie, lidstaatspecifieke aanbevelingen opgesteld naar aanleiding van de in april door de lidstaten ingediende Stabiliteits- en Convergentieprogramma’s en de Nationale Hervormingsprogramma’s. De aanbevelingen hebben als doel lidstaten aan te spreken op hun verantwoordelijkheden uit hoofde van het Stabiliteits- en Groeipact (budgettair), de macro-economische onevenwichtighedenprocedure en de Europa 2020 strategie (structureel-economisch). Aanbevelingen zijn gebaseerd op respectievelijk artikel 5(3) van verordening 1466/97, artikel 6 van verordening 1176/2011 en de artikelen 121(2) en 148(4) van het Verdrag.

De Europese Raad van 28 en 29 juni heeft de landenspecifieke aanbevelingen in het kader van het Europese semester onderschreven. De formele vaststelling van de aanbevelingen zal tijdens deze Ecofin Raad, overeenkomstig artikel 121(2), plaatsvinden.

Naar boven