21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 901 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 maart 2012

Hierbij zend ik u het verslag van de vergadering van de Eurogroep van 12 maart 2012 te Brussel.

De voorlopige agenda van de Eurogroep en Informele Ecofin Raad van 30 en 31 maart 2012 in Kopenhagen is nog niet bekend.

De minister van Financiën, J.C. de Jager

Verslag van de Eurogroep van 12 maart 2012 te Brussel

Tijdens de Eurogroep hebben de lidstaten gesproken over stand van zaken in Griekenland, met name over de PSI operatie en de bijdrage van het IMF. Nederland heeft altijd ingezet op deelname van de private sector en heeft de succesvolle PSI operatie dan ook verwelkomd. Verder heeft de Eurogroep in het kader van de surveillance van kwetsbare lidstaten gekeken naar de budgettaire ontwikkelingen in Spanje. De Eurogroep verwelkomde dat Spanje zich zal blijven houden aan de doelstelling om het buitensporigtekort in 2013 onder de 3% te brengen. De Eurogroep acht hiertoe wel een extra inspanning van 0,5% BBP noodzakelijk boven op het eerder aangekondigde bezuinigingspakket. Ten slotte heeft de Eurogroep gesproken over het Alert Mechanism Report en, over de gezamenlijke capaciteit van het EFSF en het ESM en de stand van zaken in Portugal.

1. Stand van zaken Griekenland

De Eurogroep heeft gesproken over stand van zaken in Griekenland, met name over de PSI operatie en de IMF bijdrage. De lidstaten werden geïnformeerd over het proces rondom de PSI operatie, waarbij het succes van de PSI operatiedoor de lidstaten werd verwelkomd. De obligatie omruil resulteerde in een beter resultaat dan vooraf voorzien, waardoor het pad naar schuldhoudbaarheid voor Griekenland is versterkt. Nederland heeft zich altijd sterk gemaakt voor deelname van de private sector; deze PSI operatie is dan ook een belangrijke stap in het houdbaar maken van de Griekse schuld.

Tevens is gesproken over de bijdrage van het IMF. Nederland heeft sterk ingezet op een significante IMF bijdrage. Zoals Managing Director Lagarde afgelopen vrijdag aangaf, zal zij de IMF board voorstellen 28 miljard euro beschikbaar te stellen, gelijkelijk verdeeld over een periode van 4 jaar. Hiermee wordt aan een belangrijke voorwaarde van Nederland alsnog voldaan. De Eurogroep is nadat al eerder aan de voorwaarden voor wat betreft de prior actions en de PSI was voldaan, politiek akkoord gegaan met het tweede programma. Een definitief akkoord volgt later deze week.

Op donderdag 15 maart a.s. zal de IMF Board een beslissing nemen over de bijdrage van het IMF aan het nieuwe Griekse programma. Hierna zal de Trojka het totaal pakket definitief ondertekenen. Wanneer de bijdrage van het IMF definitief is en het totaal pakket definitief is ondertekend zal de Tweede Kamer hierover geïnformeerd worden via een kamerbrief.

2. Begrotingsdoelstelling Spanje

De Eurogroep heeft een inhoudelijke discussie gevoerd over de begrotingsontwikkelingen in Spanje. Dit in het kader van de surveillance van kwetsbare lidstaten.

De Eurogroep constateerde dat in 2011 het Spaanse tekort aanmerkelijk hoger is uitgekomen dan eerder verwacht. In reactie heeft Spanje een extra pakket aan maatregelen van ongeveer 15 miljard euro in het vooruitzicht gesteld.

De Eurogroep heeft het commitment van Spanje verwelkomd om zich aan de doelstelling van een tekort van 3% in 2013 te houden. Naar inschatting van de eurogroep is daartoe in 2012 een extra inspanning nodig in de orde van 0,5% BBP, boven op het aangekondigde pakket van 15 miljard euro.

Er was nu geen beoordeling van Spanje in het kader van de buitensporig tekortprocedure aan de orde. Een dergelijke stap volgt als de Europese Commissie zou concluderen dat er niet is voldaan aan een van de twee criteria, te weten de aanbevolen inspanning ten aanzien van het terugdringen van het structurele tekort (1,5 procentpunt gemiddeld per jaar voor Spanje in de periode 2010–2013) en of er geloofwaardig zicht is om het buitensporig tekort op een duurzame wijze voor de deadline te corrigeren (in het geval van Spanje in 2013).

De focus in Spanje moet verder vooral liggen op structurele hervormingen om de werkgelegenheid en groei aan te wakkeren, bijvoorbeeld gezien de zeer hoge graad van jeugdwerkloosheid.

3. Macro-economische onevenwichtighedenprocedure – Alert Mechanism Report

Op 14 februari jl. werd het Alert Mechanism Report van de Commissie gepubliceerd met daarin de eerste versie van het scorebord van de macro-economische onevenwichtighedenprocedure. De Eurogroep heeft hierover en toelichting gekregen van de voorzitter van het EPC (Economic Policy Committee).

In juni a.s., na dat de Europese Commissie haar diepteanalyse heeft afgerond, zal de Raad beslissen welke lidstaten een aanbevelingen krijgen en zo nodig in een macro-economische onevenwichtighedenprocedure geplaatst worden. Alleen landen in deze procedure kunnen vervolgens een sanctie krijgen, indien het land volgens de Raad de onevenwichtigheden onvoldoende aanpakt in het zelf opgestelde actieplan.

4. Gezamenlijke capaciteit EFSF en ESM

De Eurogroep heeft kort gesproken over het proces rond een eventuele ophoging van de gezamenlijke capaciteit van het EFSF en ESM. Er is geen beslissingen genomen over een ophoging. Wel is afgesproken dat tijdens de Eurogroep van 31 maart a.s. in Kopenhagen hier verder inhoudelijk over gesproken zal worden.

5. Portugal

De Eurogroep heeft kort gesproken over de situatie in Portugal en de voortgangsmissie van de Trojka. De voortgangsmissie van de Trojka is van 15 tot 28 februari jl. in Lissabon geweest voor de derde voortgangsrapportage. Na afronding van de missie heeft de Trojka een statement gepubliceerd met de voornaamste uitkomsten van de missie. Hieruit blijkt dat Portugal in voldoende mate op schema ligt. De volledige voortgangsrapportage is op dit moment nog niet beschikbaar. Zodra de volledige voortgangsrapportage beschikbaar is zal deze formeel opnieuw op de agenda van de Eurogroep staan.

Naar boven