21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 895 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 maart 2012

Hierbij zend ik u het verslag van de vergadering van de Ecofin Raad van 13 maart 2012 te Brussel.

De voorlopige agenda van de Eurogroep en informele Ecofin Raad van 30 en 31 maart a.s. te Kopenhagen is nog niet bekend.

De minister van Financiën, J. C. de Jager

VERSLAG VAN DE ECOFIN RAAD VAN 13 MAART 2012 TE BRUSSEL

De Ecofin Raad heeft besloten tot opschorting van committeringen uit het Cohesiefonds voor Hongarije. Dit gebeurde naar aanleiding van de conclusie op 24 januari jl. door de Raad en op voorstel van de Commissie dat Hongarije onvoldoende effectieve actie heeft ondernomen om het buitensporigtekort te corrigeren. Verder zijn er raadsconclusies aangenomen over het Alert Mechanism Report en heeft er een discussie plaatsgevonden over de financiële transactiebelasting. Ook is er tijdens de Ecofin Raad gesproken over een technische aanpassing van inhoudelijke onderdelen van de beleidscondities als gevolg van de afspraken uit het tweede Griekse programma. Deze hebben geen enkele invloed op de beleidsconditionaliteit en deze zijn ook zonder discussie aangenomen. Tenslotte heeft het Deense voorzitterschap een terugkoppeling gegeven van de G20 bijeenkomst van 25 en 26 februari jl. en de Europese Raad van 1 en 2 maart jl.

Het officiële verslag van het Deense voorzitterschap kunt u vinden op:

http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ecofin/128932.pdf

1. Buitensporigtekortprocedure: opschorting Cohesiefondsen Hongarije

De Ecofin Raad heeft, op voorstel van de Commissie, besloten tot opschorting van de committeringen uit het Cohesiefonds voor Hongarije. Ook heeft de Ecofin Raad een aanbeveling gedaan onder de buitensporigtekortprocedure, waarbij 2012 als deadline is gesteld om het buitensporigtekort onder de 3% te brengen, in plaats van 2011. Beide besluiten zijn genomen als gevolg van het besluit van de Ecofin Raad op 24 januari jl., op aanbeveling van de Commissie, dat Hongarije onvoldoende actie heeft genomen om een correctie van het buitensporige tekort te realiseren. Het is de eerste keer dat gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om committeringen uit Cohesiefondsen op te schorten.

De Raad heeft besloten dat 29% van de geplande committeringen voor 2013 voor Hongarije worden opgeschort. Dit komt neer op circa 495 miljoen euro, dit is circa 0,5% van het BBP. Op 22 juni a.s. zal de Raad opnieuw bekijken of Hongarije voldoende correctieve actie heeft ondernomen. Mocht blijken dat Hongarije dan voldoende actie heeft ondernomen, dan zal de opschorting van de committeringen uit Cohesiefondsen ongedaan worden gemaakt. Dit besluit kan genomen worden op basis van gemaakte afspraken in de Cohesiefondsverordening (nr. 1084/2006).

Naast de opschorting van de committeringen uit Cohesiefondsen heeft de Ecofin Raad aanbevelingen gedaan onder de buitensporigtekortprocedure, waarbij 2012 als deadline is gesteld om het begrotingstekort onder de 3% BBP te brengen, in plaats van 2011. In 2011 is het nominale saldo teruggebracht tot onder de 3% BBP, maar dit kwam door eenmalige maatregelen. Het structurele saldo liet in 2011 nog steeds een tekort zien van 5% BBP. Ook schiet het nominale saldo zonder aanvullend beleid weer terug naar de 3% in 2012 en 3,7% BBP in 2013. Er is dus geen sprake van een duurzame correctie van het buitensporige tekort. De aanbevelingen roepen op tot extra structurele maatregelen zodat het tekort ook na 2012 onder de 3%-grens blijft. Hongarije moet voor 13 september 2012 laten zien dat het voldoende actie heeft ondernomen om dit te bewerkstelligen.

2. Macro-economische onevenwichtighedenprocedure – Alert Mechanism Report

Op 14 februari jl. werd het Alert Mechanism Report van de Commissie gepubliceerd met daarin de eerste versie van het scorebord van de macro-economische onevenwichtighedenprocedure. De Ecofin Raad heeft conclusies aangenomen over dit rapport.

De conclusies verwelkomen het Alert Mechanism Report. De conclusies verwelkomen ook de intentie van de Commissie om voor een aantal landen een diepteanalyse voor te bereiden en een horizontale analyse te maken van de factoren van de onevenwichtigheden in landen met een begrotingstekort of -overschot. Ten slotte worden de lidstaten in de conclusies eraan herinnerd om in hun Nationale Hervormingsprogramma’s en de Stabiliteits- en Convergentieprogramma’s al op het Alert Mechanism Report in te gaan.

Zoals verwacht zijn er op basis van het Alert Mechanism Report tijdens deze Ecofin Raad nog geen nadere besluiten genomen. Dit gebeurt in juni a.s., nadat de Europese Commissie haar diepteanalyses heeft afgerond. Dan zal besloten worden welke lidstaten een aanbeveling krijgen en zo nodig in een macro-economische onevenwichtighedenprocedure geplaatst worden. Alleen landen in deze procedure kunnen vervolgens een sanctie krijgen, indien het land volgens de Raad de onevenwichtigheden onvoldoende aanpakt in het zelf opgestelde actieplan.

3. Financiële transactiebelasting

De Ecofin Raad heeft een debat gehouden over de stand van zaken omtrent de financiële transactiebelasting. De Commissie heeft op 28 november 2011 een voorstel gedaan om een financiële transactiebelasting te introduceren voor de EU. In grote lijnen worden hierdoor financiële transacties belast met 0,1% mits uitgevoerd door financiële instellingen. Derivaten worden in dit voorstel belast tegen 0,01%. De Commissie schat een opbrengst van 57 miljard euro per jaar.

De Ecofin Raad heeft besloten om het voorstel van de Commissie verder te analyseren, terwijl ook alternatieven op de financiële transactiebelasting zullen worden bekeken. Voor de kabinetsreactie op de CPB evaluatie over een financiële transactiebelasting verwijs ik u naar de reeds verzonden brief aan de Tweede Kamer met kenmerk FM/2012/167M.

4. Overig

Tijdens de Ecofin Raad heeft het Deense voorzitterschap tevens een korte terugkoppeling gegeven van de G20 bijeenkomst van 25 en 26 februari jl. en de Europese Raad van 1 en 2 maart jl. Daarnaast is er tijdens de Ecofin Raad gesproken over een technische aanpassing van enkele onderdelen van de beleidscondities als gevolg van de afspraken uit het tweede Griekse programma. Deze hebben geen inhoudelijke invloed op de beleidsconditionaliteit en deze zijn dan ook zonder discussie aangenomen.

Naar boven