21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 876 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 januari 2012

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en de Ecofin Raad van 23 en 24 januari 2012 te Brussel.

Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.

De minister van Financiën, J. C. de Jager

Geannoteerde Agenda ten behoeve van de Eurogroep en Ecofin Raad van 23 en 24 januari 2012 te Brussel

1. Stand van zaken Griekenland

Document: n.v.t

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Tijdens de Eurogroep zal gesproken worden over de stand van zaken omtrent het aanvullende programma voor Griekenland dat tijdens de Eurozonetop van 26 oktober jl. is overeengekomen. De Eurozone top van 26 oktober jl. bepaalde dat Griekenland met zijn private crediteuren overeenstemming moet bereiken over een obligatieomruil (PSI) die, door middel van een afschrijving op obligaties in handen van private crediteuren met 50%, zal moeten leiden tot een daling van de Griekse schuld naar 120% BBP in 2020. Indien aan deze randvoorwaarde is voldaan, zullen de eurolanden en het IMF tot 100 miljard euro beschikbaar stellen voor een aanvullend leningenprogramma voor Griekenland. Daarnaast is maximaal 30 miljard euro beschikbaar om de private crediteuren aan te moedigen deel te nemen aan de obligatieomruil. Belangrijk is ook om op te merken dat Griekenland zich eraan heeft gecommitteerd om tot 15 miljard euro uit toekomstige opbrengsten van additionele privatiseringen bij te dragen aan de capaciteit van het EFSF. De verantwoordelijkheid voor de herstructurering is bewust, conform de gebruikelijke internationale praktijk, bij Griekenland neergelegd. De onderhandelingen voor de obligatieomruil in Griekenland zijn gaande en bevinden zich in het finale stadium. Griekenland heeft aangegeven deze maand met resultaten te willen komen. Naar verwachting zal de Trojka de gesprekken met Griekse autoriteiten in Athene over de invulling van een aanvullend leningenprogramma deze week hervatten. Indien er nieuwe ontwikkelingen zijn zal ik de Tweede Kamer hier verder over informeren tijdens het Algemeen Overleg 19 januari aanstaande.

2. Stand van zaken kwetsbare lidstaten

Document: n.v.t

Aard bespreking: n.v.t

Besluitvormingsprocedure: n.v.t

Toelichting: Tijdens de Eurogroep zal gesproken worden over de voortgang die Italië maakt met de implementatie van de maatregelen die tijdens de Eurozone top van 26 oktober jl. zijn toegezegd. Italië herhaalde tijdens deze Eurozone top op 26 oktober jl. in 2013 begrotingsevenwicht te zullen realiseren. Daarnaast zal Italië structurele hervormingen doorvoeren teneinde de potentiële groei te verhogen. Tijdens de Eurozonetop van 26 oktober jl. is bepaald dat de Commissie zal rapporteren over de vorderingen die in Italië worden gemaakt met het implementeren van de toegezegde maatregelen, zo ook tijdens deze Eurogroep. Inmiddels hebben de Italiaanse senaat en het Italiaanse parlement ingestemd met een deel van de toegezegde maatregelen. Nederland heeft altijd benadrukt dat het essentieel is dat landen zelf de maatregelen treffen die nodig zijn om het vertrouwen van de markten te behouden.

Mogelijk zal tijdens de Eurogroep ook gesproken worden over de beleidsagenda van de recent aangetreden Spaanse regering. Voor Spanje werd tijdens de Eurozone top van 26 oktober jl. onderstreept dat het behalen van de tekortreductiedoelstelling voor 2011 essentieel was. Voorts werd Spanje opgeroepen maatregelen te nemen om de arbeidsmarkt te hervormen, teneinde de aanhoudend hoge werkloosheid te verlagen. Op 20 december kondigde minister-president Rajoy reeds aan dat in de begroting van 2012 16,5 miljard euro aan bezuinigingsmaatregelen zal worden opgenomen. Op 30 december 2011 werd daarnaast bekend dat het tekort in Spanje in 2011 hoger zal uitvallen dan de 6% BBP die was voorzien in het Stabiliteitsprogramma. In reactie hierop heeft de Spaanse regering aangekondigd vast te blijven houden aan de tekortdoelstelling voor 2012 zoals die in het Stabiliteitsprogramma is opgenomen van 4,4% BBP en in ieder geval 15 miljard euro te zullen consolideren. De Commissie heeft in een eerste reactie de additionele maatregelen van de regering Rajoy verwelkomt en aangegeven een gedetailleerde beoordeling van de maatregelen te geven wanneer alle details beschikbaar zijn.

3. Stand van zaken EFSF

Document: n.v.t

Aard bespreking: n.v.t

Besluitvormingsprocedure: n.v.t

Toelichting: Tijdens de Eurogroep zal naar verwachting kort gesproken worden over de uitwerking van de twee leverage opties ter versterking van de slagkracht van het EFSF zoals overeengekomen door de Eurotop van 26 oktober 2011. Dit betreft enerzijds het verzekeringsmodel waarin een verzekering wordt aangeboden door een apart vehikel aan investeerders bij de uitgifte van een obligatie door een euroland. De tweede modaliteit betreft het bijeenbrengen van private en publieke middelen om de slagkracht van het EFSF te vergroten. Hier stelt het EFSF een Co Investment Fund (CIF) voor dat op de primaire en secundaire markt obligaties kan opkopen. Zoals reeds eerder overeengekomen door de Eurogroep zal onder beide leverage opties steun samen gaan met een Memorandum of Understanding met adequate beleidscondities. Naar verwachting zal spoedig de uitwerking van de twee leverage opties afgerond worden.

Mogelijk zal ook gesproken worden over de recente afwaardering van de kredietwaardigheid van een aantal eurolanden en de mogelijk gevolgen hiervan voor het EFSF. Wat Nederland betreft vergroot deze ontwikkeling de noodzaak om over te gaan op het ESM, aangezien deze een efficiëntere kapitaal structuur heeft en deze minder afhankelijk is van de kredietwaardigheid van de deelnemende lidstaten.

4. Stand van zaken ESM

Document: n.v.t

Aard bespreking: n.v.t

Besluitvormingsprocedure: n.v.t

Toelichting: Tijdens de Eurogroep. zal gesproken worden over het ESM verdrag. Naar verwachting zal overeenstemming bereikt worden over de aanpassingen in het ESM verdrag die gedaan zijn naar aanleiding van de bijeenkomsten van regeringsleiders en staatshoofden van 21 juli en 8 en 9 december 2011. Tijdens de top van 21 juli is overeengekomen om nieuwe instrumenten (secundaire marktopkopen, leningen via eurolanden ten behoeve van de herkapitalisaties van banken en preventieve programma’s) toe te voegen aan het ESM. Tijdens de Eurotop van 8 en 9 december hebben de regeringsleiders en staatshoofden overeenstemming bereikt over het versneld in werking treden van het ESM, waarbij gestreefd wordt naar juli 2012. Na overeenstemming over de aanpassingen in het ESM verdrag zullen de nationale ratificatieprocedures spoedig van start kunnen gaan.

5. Implementatie buitensporigtekortprocedures Stabiliteits- en Groeipact

Document: Documenten voortgang lidstaten in buitensporigtekortprocedure in een vijftal lidstaten (zie website Commissie)

Aard bespreking: bespreking en besluit

Besluitvormingsprocedure: gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming.

Toelichting: De Eurogroep en de Ecofin Raad bespreken de lopende buitensporigtekortprocedures van enkele eurolanden (België, Malta, Cyprus) en niet-eurolanden (Hongarije, Polen) in het kader van het Stabiliteits- en Groeipact (SGP). Dit zijn landen waarvan de Commissie naar aanleiding van de economische ramingen van november jl. heeft geconstateerd dat deze landen nog onvoldoende corrigerende actie hadden genomen om de buitensporige tekorten op een duurzame manier terug te brengen.

Commissaris Rehn heeft deze landen in november laten weten dat meer maatregelen nodig zijn om de doelstellingen uit de buitensporigtekortprocedure te halen. De meeste van de genoemde landen hebben vervolgens actie ondernomen, waarvan de Commissie na analyse nu concludeert dat dit voorlopig genoeg lijkt om een duurzame correctie van het buitensporige tekort in deze landen te realiseren. In het geval van Malta en Cyprus is inmiddels de begroting voor 2012 aangenomen, waarin aanvullende bezuinigingsmaatregelen zijn aangekondigd. In Polen heeft de Commissie inmiddels bezuinigingsmaatregelen geanalyseerd die niet meer meegenomen konden worden in de novemberramingen van de Commissie. De nieuwe Belgische regering heeft deze maand additionele bezuinigingsmaatregelen aangekondigd.

Alleen van Hongarije is de Commissie niet overtuigd dat de aangekondigde maatregelen leiden tot een duurzame correctie van het buitensporige tekort. Het Hongaars tekort komt in 2011 boven de 3% BBP uit, en laat naar verwachting in 2013 ook een tekort hoger dan 3% zien. De Commissie wil daarom dat de Ecofin Raad concludeert dat Hongarije onvoldoende corrigerende actie heeft genomen. Neemt de Raad dit voorstel van de Commissie met gewone gekwalificeerde meerderheid over, dan volgen nieuwe, scherpere beleidsaanbevelingen voor Hongarije.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de saldo-ontwikkeling van de meest recente Commissieramingen (januari) voor deze lidstaten. Het saldo van Polen komt naar verwachting in 2012 nog niet onder de 3% BBP uit, maar niettemin kondigt de Commissie geen vervolgstappen tegen Polen aan. Dit heeft te maken met een afspraak uit het Stabiliteits- en Groeipact, waarbij lidstaten die een pensioenhervorming hebben doorgevoerd waarbij de overstap is gemaakt naar een privaat pensioenstelsel (wat de staat op korte termijn geld kost vanwege de financiële bijdrage die de staat aan de opbouw daarvan levert), een tekort mogen hebben wat tijdelijk nog boven de 3% BBP zit. Belangrijk daarbij is wel dat het Poolse tekort zich na 2012 ook verder verbetert.

Commissieramingen saldo voor de vijf lidstaten (januari 2012)
 

2011

2012

2013

België (deadline in EDP: 2012)

– 4,1%

– 2,9%

– 2,75%

Cyprus (deadline in EDP: 2012)

n.b.

– 2,7%

– 1,8%

Hongarije (deadline in EDP: 2011)

– 3,5%

– 2,75%

– 3,25%

Malta (deadline in EDP: 2011)

– 3,0%

– 2,6%

– 2,9%

Polen (deadline in EDP: 2012)

– 5,6%

– 3,3%

– 2,6%

6. Verdrag aangaande budgettaire stabiliteit en economische coördinatie

Document: concept

Aard bespreking: bespreking

Besluitvormingsprocedure: unanimiteit

Toelichting: Tijdens de Europese Raad van 9 december jl. spraken 26 lidstaten de intentie uit deel te nemen aan een nieuw verdrag waarin aanvullende en bindende afspraken worden gemaakt op het gebied van budgettaire discipline en de coördinatie van economisch beleid. De Eurogroep en de Ecofin Raad spreken hier naar verwachting over.

De afgelopen weken is een concept van het verdrag op ambtelijk niveau besproken. Het doel is tijdens de informele Europese Raad van eind januari aanstaande een akkoord te bereiken over het verdrag. Indien dit op deze korte termijn niet lukt is de Europese Raad van 1–2 maart het alternatief. Ondertekening van het verdrag is voorzien tijdens de Europese Raad van 1–2 maart.

Voor nadere informatie verwijs ik u naar de brief die voorafgaand aan het Algemeen Overleg naar u verzonden wordt.

7. Voorstel voor verordening voor het centraal verevenen van «Over the Counter» (OTC) derivaten

Document: Nog niet beschikbaar.

Aard bespreking: goedkeuren triloog compromis.

Besluitvormingsprocedure: gewone wetgevingsprocedure (gekwalificeerde meerderheid in de Raad en medebeslissing Europees Parlement)

Toelichting: Doel van het voorstel is om te zorgen dat derivatentransacties die momenteel nog «over-the-counter» verevend worden voortaan via een centrale tegenpartij te laten verevenen. Op deze manier wordt voor individuele marktpartijen het tegenpartij risico weggenomen met als doel de markt als geheel stabieler maken. Daarnaast zullen derivatentransacties voortaan moeten worden gerapporteerd, zodat de toezichthouders een beter beeld kunnen krijgen van de posities in de markt.

Evenals de Commissie onderkent Nederland het belang om de derivatenmarkt veiliger en stabieler te maken. Cruciaal voor Nederland is dat het toezicht op centrale tegenpartijen zoveel mogelijk vanuit Europa zal worden gecoördineerd, dat pensioenfondsen tijdelijk worden uitgezonderd van de verplichting tot centrale clearing en dat het beleid rondom toelating van centrale tegenpartijen uit derdelanden vanuit Brussel wordt aangestuurd.

8. Concept verordeningen ter versterking van begrotingsdiscipline en toezicht op basis van artikel 136 VWEU (twopack)

Document: COM2011(819) (te vinden op:

http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=201101) en COM2011(821) (te vinden op: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=201102)

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: gekwalificeerde meerderheid in de Raad door de eurolanden

Toelichting: Op 26 oktober 2011 heeft de Commissie twee verordeningen voorgesteld, die samen met de nieuwe internationale overeenkomst de basis gaan vormen voor een verdere versterking van de governance binnen de EU. De Ecofin Raad zal de twee concept verordeningen («twopack») voor het eerst bespreken, zonder dat besluiten worden genomen. Nadat de Raad overeenstemming heeft bereikt over de verordeningen, zal de gewone besluitvormingsprocedure (codecisie) met het Europees Parlement plaatsvinden. De eerste verordening is vooral gericht op het versterken van de begrotingsdiscipline en schept de mogelijkheid voor de Commissie om concept nationale begrotingen van eurolanden te beoordelen en extra eisen te stellen aan eurolanden die dreigen af te wijken van de regels die gelden in de correctieve arm van het Stabiliteits- en Groeipact (SGP). De tweede verordening betreft het versterken van het budgettaire en economische toezicht voor eurolanden die te maken hebben met, of bedreigd worden door, grote problemen ten aanzien van hun financiële stabiliteit. De grootste toegevoegde waarde van deze verordening is dat er voor het eerst concrete mogelijkheden worden geschapen voor de Commissie om zelfstandig lidstaten aan scherper toezicht te onderwerpen, ook wanneer er in die lidstaten (nog) geen sprake is van financiële steun vanuit EFSF, EFSM, ESM of IMF. De Tweede Kamer is reeds geïnformeerd over de inhoud van beide verordeningen evenals over de appreciatie van het kabinet in de brief «Governancevoorstellen Commissie en groenboek Eurobonds» d.d. 6 december 2011.

9. Werkprogramma Deens voorzitterschap

Document: n.v.t.

Aard bespreking: presentatie

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Het Deense voorzitterschap zal een korte presentatie geven van de kernelementen van het werkprogramma voor de Ecofin Raad in de komende zes maanden. Nederland kan zich in grote lijnen vinden in het programma dat vooral in het teken staat van maatregelen die reeds in gang zijn gezet in antwoord op de huidige financiële en economische crisis.

Het Deense voorzitterschap zal zich inzetten voor een effectieve implementatie van de versterkte economic governance, met name de implementatie van de afspraken gemaakt op de Europese Raad van 9 december 2011 met betrekking tot een internationale overeenkomst en de twee voorstellen van de Europese Commissie ten behoeve van de versterking van de economische beleidscoördinatie van 23 november 2011. Daarnaast zal onder het Deense voorzitterschap de nieuwe procedure voor macro-economische onevenwichtigheden van start gaan.

Ook blijft het versterken van regelgeving en toezicht van de financiële sector prioriteit onder het Deense voorzitterschap. Het voorzitterschap staat voor een snelle en effectieve implementatie van de hervormingen op het gebied van financiële regelgeving. Daarnaast zal het voorzitterschap zich inzetten voor consensus in de Raad over het Commissie voorstel voor een herziening van de kapitaal- en liquiditeitseisen voor financiële instellingen, door vertaling van de Basel III standaarden in EU wetgeving.

Het voorzitterschap hoopt tevens de samenwerking op het gebied van belastingen te versterken, inclusief energiebelasting en effectieve belasting op spaargelden in derde landen, door middel van het uitwisselen van informatie. Op het gebied van G20 bijeenkomsten voor ministers van Financiën en centrale bank presidenten zal het Deense voorzitterschap zorg dragen voor een effectieve en diepgaande voorbereiding.

10. Europees semester

Document: n.v.t.

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Ecofin Raad zal spreken over het Europees semester. Dit punt staat op de agenda naar aanleiding van de start van het nieuwe Europese semester. De Annual Growth Survey en mogelijk ook de afspraken in het kader van het Euro Plus Pact zullen worden besproken. Het is de verwachting dat de gang van zaken tijdens het Europees semester dit jaar het belangrijkste onderwerp zal zijn. Hierbij zal Nederland een strikte opstelling door de Commissie binnen het Stabiliteits- en groeipact en de macro-economische onevenwichtighedenprocedure bepleiten. Nederland zal handelen conform de lijn in de kamerbrief «Jaarlijkse analyse van prioriteiten voor groeiversterking van de Europese Commissie (Annual Growth Survey)» (d.d. 23 december 2011). Indien inhoudelijk wordt ingegaan op het Euro Plus Pact, zal Nederland kritisch kijken naar invulling van additionele afspraken, bijvoorbeeld op het gebied van belastingcoördinatie.

11. Voorbereiding G20 vergadering ministers van financiën en centrale bank presidenten op 16 en 17 februari

Document: n.v.t.

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Ecofin zal een terugkoppeling krijgen van de G20 deputiesvergadering die heeft plaatsgevonden op 19 en 20 januari. Daarnaast zal de Ecofin mogelijk de G20-vergadering van ministers van Financiën en centrale bank presidenten op 16 en 17 februari voorbespreken, met nadruk op IMF-middelen en wisselkoersaangelegenheden. Een agenda voor deze vergadering is nog niet bekend.

De G20 zal in februari naar verwachting met name spreken over een mogelijke uitbreiding van de middelen van het IMF. Bij de G20-top in Cannes hebben de G20-leiders de ministers van Financiën en centrale bank presidenten verzocht bij de vergadering in februari verder te spreken over de mogelijke opties voor een uitbreiding van de IMF-middelen. Op 19 december, in navolging van de Europese top op 9 december, hebben de ministers van Financiën van de EU bevestigd een uitbreiding van de IMF-middelen te steunen. In dit verband hebben de eurolanden – onder parlementair voorbehoud – toegezegd EUR 150 miljard aan bilaterale leningen beschikbaar te stellen aan het IMF. Tsjechië, Denemarken, Polen en Zweden hebben aangegeven ook te zullen bijdragen en het Verenigd Koninkrijk heeft aangegeven dit in G20-verband te zullen overwegen.

In de G20 zal worden gesproken over mogelijke verdere versterking van het IMF door landen van buiten de EU en het VK. Nederland is een groot voorstander van IMF-betrokkenheid in de schuldencrisis en heeft dan ook actief gepleit voor een uitbreiding van de IMF-middelen. Het is te verwelkomen dat de eurolanden hierin de eerste stap hebben gezet met hun toezegging van 19 december en bij de G20 vergadering is de verwachting dat andere landen ook een bijdrage zullen toezeggen. Voor Nederland betekent de toezegging van de eurolanden van EUR 150 miljard een bijdrage van EUR 13,61 miljard. De verhoging van de staatsgarantie aan DNB die hier uit voortvloeit, is door de Tweede Kamer goedgekeurd.

Verder zal de G20 spreken over de aanbevelingen van het raamwerk voor duurzame en gebalanceerde groei. Hierbij zal speciale aandacht zijn voor het belang van flexibeler wisselkoersen. Dit zou moeten zorgen voor realistischer prijzen, waardoor de wereldwijde vraag evenwichtiger verdeeld wordt. Dit zou exportmogelijkheden voor Europa creëren. Nederland steunt daarom de agendering van dit onderwerp door de G20.

Op het moment van schrijven is nog geen terugkoppeling beschikbaar van de vergadering van sherpa’s van 19 en 20 januari a.s. Bij deze vergadering zal onder meer worden gesproken over het werkprogramma van het Mexicaanse voorzitterschap.

12. Herziene Code of Conduct Stabiliteits- en Groeipact

Document: herziene Code of Conduct

Aard bespreking: accorderen van herziene Code of Conduct

Besluitvormingsprocedure: consensus

Toelichting: De Ecofin Raad zal de herziene versie van de Code of Conduct van het Stabiliteits- en Groeipact (SGP) accorderen. De Code of Conduct is een document waarin de afspraken uit het SGP nader (technisch) worden uitgewerkt en waarin wordt vastgelegd welke informatie lidstaten precies moeten aanleveren in het jaarlijks in te leveren Stabiliteitprogramma. Nu het SGP is herzien met de aanname van het governancepakket, dient ook de Code of Conduct te worden aangepast.

Tijdens het Algemeen Overleg Ecofin van 24 november jl. zijn door de Kamer vragen gesteld over de exacte status en de inhoud van de Code of Conduct. Conform mijn toezegging wil ik hier nader op in gaan.

De Code of Conduct is geen wetgevend document. Er vindt derhalve geen officiële besluitvorming plaats op de Ecofin Raad. Wel dient in de Raad de herziene inhoud van de Code of Conduct te worden bekrachtigd. Omdat hierover op ambtelijk niveau in december al overeenstemming is bereikt, wordt geen discussie meer verwacht op de Ecofin Raad. Na bekrachtiging door de Ecofin Raad zal het document ook openbaar beschikbaar zijn, net zoals dat bij de huidige Code of Conduct het geval is (deze is te vinden op de website van de Europese Commissie1).

De Code of Conduct bevat een tweetal zaken. Ten eerste gaat het om een nadere technische uitwerking van de afspraken uit het SGP. Met inwerkingtreding van het nieuwe SGP zijn een aantal nieuwe afspraken gemaakt. Zo zijn de eisen in de preventieve arm van het SGP aangescherpt, en wordt vanaf heden scherper gekeken naar de uitgavengroei: zolang lidstaten de middellangetermijndoelstelling (de MTO) nog niet hebben bereikt, dient de groei van de overheidsuitgaven lager te liggen dan een prudente inschatting van de potentiële economische groei (de uitgavenregel). In de correctieve arm van het SGP zijn nieuwe afspraken gemaakt over de verplichte afname van overheidsschuld boven de 60% BBP met gemiddeld 1/20e deel per jaar.

Deze afspraken uit het nieuwe SGP zijn nu ook vastgelegd in de herziene Code of Conduct. Aanvullend zijn over deze nieuwe SGP-afspraken in de Code of Conduct enkele technische afspraken gemaakt. Een voorbeeld hiervan is naar welke schattingen van de potentiële groei bij de toepassing van de uitgavenregel precies moet worden gekeken. Afgesproken is dat hierbij een gemiddelde wordt genomen van de potentiële groei in de lidstaten van de jaren t-5 t/m t+4 (in een enkel jaar wordt dus bij het bepalen van de referentiewaarde van de potentiële groei in een lidstaat, het gemiddelde genomen van de potentiële groei van de afgelopen vijf jaar, aangevuld met schattingen van de potentiële groei voor het huidige jaar en de komende vier jaren).

Ten tweede geeft de Code of Conduct weer welke informatie lidstaten dienen aan te leveren in het kader van het Stabiliteits- en Convergentieprogramma. Elk jaar dienen lidstaten medio april een Stabiliteitsprogramma (eurolanden) of Convergentieprogramma (niet-eurolanden) in. Hierin geven lidstaten onder andere de budgettaire plannen voor het aankomende jaar weer. De aanname van het governancepakket heeft geleid tot enkele aanpassingen in de informatie die lidstaten dienen aan te leveren. Een voorbeeld is dat lidstaten moeten aangeven hoeveel garanties door de overheid worden afgegeven.

De herziene Code of Conduct is na afloop van de Ecofin Raad van 24 januari spoedig te vinden op de website van de Europese Commissie.

13. Benoeming nieuw bestuurslid ECB

Document: n.v.t.

Aard bespreking: Raadsaanbeveling

Besluitvormingsprocedure: gekwalificeerde meerderheid, waarbij alleen de eurolanden mogen stemmen.

Toelichting: De Eurogroep en de Ecofin Raad zullen spreken over een nieuw directielid van de ECB. De termijn van de Spanjaard González-Páramo, die zich bezig houdt met bankbiljetten, marktoperaties (tot februari 2012), onderzoek, risico management en statistieken, zal op 31 mei 2012 aflopen. Directieleden van de ECB zijn niet hernoembaar.

De Ecofin Raad zal een kandidaat aanbevelen aan de Europese Raad. Na raadpleging van het Europees Parlement en de Raad van Bestuur van de ECB zal vervolgens de Europese Raad het directielid op basis van gekwalificeerde meerderheid van stemmen benoemen. Het Verdrag van Lissabon stelt dat een kandidaat-directielid een erkende reputatie en beroepservaring op monetair of bancair gebied moet hebben en afkomstig moet zijn uit een van de EU-lidstaten.

14. Icesave

Conform afspraak informeer ik u zoals gebruikelijk over de stand van zaken omtrent Icesave. Op 9 december 2011 heeft de Staat een eerste uitkering van ruim 440 miljoen euro uit de failliete boedel van Landsbanki ontvangen. Ruwweg komt dit neer op circa een derde van de totale vordering. Dit geldt voor alle overige depositohouders mits zij de claim op een correcte wijze hebben ingediend en de claim juridisch onbetwist is. De eerdere uitspraak van het IJslandse Supreme Court, waarin bepaald werd dat depositohouders een preferente status hebben, maakte de uitkering mogelijk. Bij het bedrag van 440 miljoen euro is de uitkering die is gedaan in IJslandse Kronen niet inbegrepen. Vanwege de van kracht zijnde kapitaalrestricties kunnen de Kronen niet worden geconverteerd in euro’s. De Kronen zijn om deze reden op een rekening bij de IJslandse Centrale Bank geplaatst. Het gaat om een bedrag van omgerekend, tegen de huidige officiële koers van de IJslandse Centrale Bank, 11 miljoen euro. In de komende jaren worden additionele uitkeringen uit de failliete boedel verwacht. De recuperatiegraad wordt blijkens de zesde review van het IMF door de curatoren ingeschat op 94 tot 99 procent voor de depositohouders. De boedelafwikkeling zal naar verwachting niet voor 2017 kunnen worden voltooid.

In dit kader is eveneens relevant om te vermelden dat de EFTA Surveillance Authority (ESA) in december 2011 heeft besloten om een procedure tegen IJsland te starten bij het EFTA Hof in verband met het niet correct toepassen van de richtlijn deposito garantiestelsel.

Naar boven