21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 866 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 december 2011

Hierbij zend ik u het verslag van de vergadering van de Ecofinraad van 30 november 2011 te Brussel.

De voorlopige agenda van de Eurogroep en Ecofin Raad van 23 en 24 januari te Brussel is nog niet bekend.

De minister van Financiën,

J. C. de Jager

Verslag van de Ecofin Raad van 30 november 2011 te Brussel

Tijdens de Ecofin Raad is gesproken over de economische situatie en de implementatie van de maatregelen zoals overeengekomen in oktober van dit jaar met betrekking tot de herkapitalisatie van banken. Daarnaast heeft men van gedachten gewisseld over de ontwikkelingen op de financiële markten. Er is ook gesproken over economic governance, de Annual Growth Survey en de opvolging van Lorenzo Bini Smaghi als bestuurslid van de Europese Centrale Bank. Voorts is de benoeming van de Duitse kandidaat Hoyer voor het voorzitterschap van de European Investment Bank (EIB) besproken. De Commissie heeft het Jaarverslag van de Europese Rekenkamer betreffende de EU begroting 2010 gepresenteerd. De Ecofin Raad heeft kennis genomen van een voortgangsrapport van het voorzitterschap over voorstellen betreffende een wijziging in de kapitaaleisenrichtlijn (CRD IV). Het Deense voorzitterschap heeft aangegeven dat de kapitaaleisenrichtlijn voor hen een belangrijke prioriteit blijft. Tot slot zijn raadsconclusies aangenomen over aandacht voor de nationale financieel-economische consequenties van EU wetgeving evenals over EU statistieken.

Het officiële verslag van de Ecofin Raad door het Voorzitterschap vindt u via onderstaande link:

http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ecofin/126455.pdf

1. Bankenherkapitalisatie en liquiditeitsgaranties

De Ecofin Raad heeft gesproken over herkapitalisatie van banken. De Raad stond stil bij de op de Europese Raad van 26 oktober bereikte consensus om een tijdelijke kapitaalnorm van 9% kernkapitaal in te stellen voor banken. Doel hiervan is om banken schokbestendiger te maken bij gelijktijdige waardering van staatsobligaties op marktwaarde. Conform eerdere afspraken zijn banken in eerste instantie zelf ervoor verantwoordelijk om hun kapitaalbasis te versterken via privaat kapitaal. Als dit niet mogelijk blijkt te zijn, kan publieke steun worden ingezet, waarbij de staatssteunregels van toepassing zullen zijn. Als laatste optie wordt de indirecte herkapitalisatie via een EFSF lening aan de eurolanden genoemd, die aan strenge conditionaliteit zal worden onderworpen. Ten aanzien van de herkapitalisatie van banken stelt de European Banking Authority (EBA) dat het werk zeer ver is gevorderd. Ten slotte heeft de Raad gesproken over een geharmoniseerde aanpak voor het verstrekken van liquiditeitsgaranties aan banken. Uitgangspunt hierbij is dat lidstaten net als in 2008 nationale garantieloketten openen, maar dat de regels voor toegang en beprijzing zo veel mogelijk geharmoniseerd worden om een gelijk speelveld te behouden.

2. Economic governance

Zowel de Eurogroep als de Ecofin Raad hebben gesproken over economic governance; in het verslag van de Eurogroep ging ik hierop reeds uitgebreid in. De bereidheid om verdere stappen op het gebied van governance te zetten lijkt verder toe te nemen onder een steeds bredere groep van lidstaten. Duitsland heeft vergaande mondelinge voorstellen gedaan waarin herkenbaar zijn de Nederlandse voorstellenzoals beschreven in de brief visie toekomst Economische en Monetaire Unie die het kabinet op 7 september jl aan de Kamer heeft gestuurd.

3. ECB Bestuurslid

Na eerdere bespreking in de Eurogroep, heeft de Ecofin Raad besloten de Franse kandidaat Benoît Coeuré voor te dragen aan de Europese Raad van 9 december a.s. als nieuw ECB bestuurslid. Hiervoor vindt nog de formele raadpleging plaats van zowel het Europese Parlement als het bestuur van de ECB.

4. Annual Growth Survey

De Europese Commissie heeft tijdens de Ecofin Raad de Annual Growth Survey gepresenteerd die op 23 november jl. is gepubliceerd. In deze presentatie werd de noodzaak van implementatie benadrukt van de maatregelen die zijn overeengekomen tijdens het afgelopen Europese Semester. Daarnaast werden er vijf beleidsprioriteiten gepresenteerd m.b.t. het waarborgen van de economische groei voor 2012, te weten: begrotingsconsolidatie, herstellen van de kredietverlening, bevorderen van het concurrentievermogen, tegengaan van werkloosheid en modernisering van de overheid. Nederland staat positief tegenover deze boodschappen.

5. Nationale financieel-economische consequenties van EU wetgeving

De Ecofin Raad heeft Raadsconclusies aangenomen met betrekking tot aandacht voor nationale financieel-economische gevolgen van EU wetgeving. De conclusies doelen erop implicaties van EU wetgeving voor de begroting van lidstaten en het bedrijfsleven een nog nadrukkelijkere plek te geven in het Europese besluitvormingsproces. In de conclusies roept de Raad in herinnering dat hij zich samen met het Europese Parlement heeft gecommitteerd aan effecttoetsing van substantiële amendementen op Commissie voorstellen. Hiermee komt de Raad tegemoet aan de bestaande «Inter-institutionele overeenkomst». Het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (COREPER) wordt uitgenodigd om na te gaan op welke manier de omgang met impact assessments in de Raad verder versterkt kan worden. Daarin wordt meegenomen welke rol de Ecofin Raad en de Concurrentiekracht Raad kunnen vervullen om de financieel economische consequenties van omvangrijke EU wetvoorstellen te beoordelen.

6. Jaarverslag van de Europese Rekenkamer over de EU begroting 2010

Tijdens de Ecofin Raad heeft de Europese Rekenkamer het Jaarverslag over de EU begroting van 2010 gepresenteerd. Het gemiddelde foutenpercentage van de gehele EU begroting 2010 berekent de Europese Rekenkamer op 3,7% (onrechtmatig besteed) waarmee een materieel belang gemoeid is van circa 4,5 miljard euro. Over 2009 waren deze cijfers respectievelijk 3,3% en circa 3,7 miljard euro. De begrotingscategorie «Cohesie/Energie/Vervoer» laat een verslechtering zien (7,7% fouten), maar er zijn ook verbeteringen zichtbaar in andere categorieën zoals Onderzoek. De Ecofin Raad heeft opgeroepen om te blijven inzetten op het verbeteren van het toezicht op de begroting en om de zwakheden die zijn geconstateerd op bepaalde terreinen te adresseren. Er wordt de komende maanden een decharge-advies voorbereid ten behoeve van de Ecofin Raad van 21 februari 2012. Dat is ook het moment waarop de Raad zich over dit advies zal uitspreken. Dit decharge-advies is gericht aan het Europees Parlement als decharge autoriteit.

7. EU statistieken

De Ecofin Raad heeft Raadsconclusies aangenomen betreffende EU statistieken. In de conclusies verwelkomt de Raad de herziene praktijkcode voor het Europees Statistisch Systeem die zorg draagt voor onder meer versterking van de professionele onafhankelijkheid, het ruimer gebruik van administratieve gegevens voor statistische doeleinden en die de sturing op kwaliteit versterkt. Verder verwelkomt de Raad de aanbevelingen van de European Statistical Governance Advisory Board (ESGAB) betreffende de versterking van de geloofwaardigheid van officiële statistieken. Vermindering van administratieve lasten, vereenvoudiging, efficiency en prioritering blijven sleutelwoorden bij de Europese statistieken. Dit alles binnen de randvoorwaarden van kwaliteit en beschikbaarheid van essentiële statistieken voor de beleidsmakers. Ten slotte roept de Raad in de conclusies op tot een verdere vermindering van de administratieve lasten uit hoofde van vooral de statistieken op terrein van de internationale handel.

8. Exposure Nederlandse pensioenfondsen

Tijdens het AO van 24 november jl. (ter voorbereiding op de Ecofin Raad van 30 november) heb ik toegezegd u de cijfers van de exposures van Nederlandse pensioenfondsen op een aantal grote lidstaten als Frankrijk, Spanje en Italië te sturen. Volgens DNB bedraagt deze exposure aan het einde van het tweede kwartaal van 2011 voor de 3 lidstaten gezamenlijk € 116 miljard. Het betreft hier de exposure op zowel de overheid als banken en andere private partijen in deze drie lidstaten.

Naar boven