21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 1233 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 februari 2015

Hierbij zend ik u het verslag van de Eurogroep en Ecofinraad van 26 en 27 januari 2015 te Brussel.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Verslag van de Eurogroep en Ecofinraad van 26 en 27 januari 2015 te Brussel

Eurogroep

1. Litouwen – Introductie Euro

Op 1 januari jongstleden heeft Litouwen de euro ingevoerd. De Eurogroep heeft hier kort bij stilgestaan en Litouwen verwelkomd als nieuw lid.

2. Griekenland – stand van zaken

De Eurogroep sprak over de stand van zaken van de vijfde voortgangsmissie en de actuele politiek situatie in Griekenland, waar op zondag 25 januari parlementsverkiezingen zijn gehouden. Deze zijn gewonnen door Syriza, die een coalitie heeft gevormd met ANEL (onafhankelijke Grieken). De Eurogroep heeft de nieuwe regering gefeliciteerd met haar verkiezingsoverwinning. Griekenland heeft aangegeven dat het in de Eurozone wil blijven. De Eurogroep heeft aangegeven klaar te staan om samen te werken met de nieuwe regering. Tijdens de Eurogroep van februari zal Griekenland terugkomen op de agenda.

3. Interim- IMF artikel IV missie eurogebied

Het IMF heeft de bevindingen van de interim- artikel IV-missie gepresenteerd aan de Eurogroep, waarbij het belang van een omvattende aanpak werd benadrukt om economische groei te bevorderen. De missie vond in december plaats. Voorts is er gesproken over de economische situatie in de eurozone, waarbij de ECB haar beleid van kwantitatieve verruiming heeft toegelicht. Ze gaf hierbij ook aan dat monetair beleid op zichzelf niet voor economische groei zorgt, maar dat daar ook structurele hervormingen voor nodig zijn. Tevens is in de Eurogroep benadrukt dat het van belang is dat het aantal leningen waarop een betalingsachterstand rust, wordt verminderd. Later dit jaar zal er een uitgebreide Artikel IV-missie plaatsvinden waarna er deze zomer een Boardbespreking in het IMF plaats zal vinden gevolgd door een artikel IV-rapport.

4. Follow-up van de Europese Raad van december jl.

De Eurogroep heeft gesproken over het rapport dat door de presidenten van de Europese Commissie, de Eurogroep, de Europese Raad en de Europese Centrale Bank geschreven wordt. Als eerste stap wordt een analyse gemaakt van de crisis. Deze zal als basis dienen voor bespreking in de Europese Raad van februari. De Eurogroep heeft van gedachten gewisseld over de oorzaken en mogelijke oplossingsrichtingen, waarbij onder andere het belang van structurele hervormingen werd benadrukt. Het uiteindelijke rapport is voorzien voor de Europese Raad van juni.

5a. Conceptbegroting Letland

De Europese Commissie heeft de opinie over de nieuwe conceptbegroting van Letland gepresenteerd en geoordeeld dat deze overeenkomt met de vereisten uit het Stabiliteits- en Groeipact. De Eurogroep heeft een verklaring uitgegeven (bijgevoegd)1, waarin deze casus als voorbeeld wordt genoemd voor de wijze waarop conceptbegrotingen worden beoordeeld.

5b. Follow-up conceptbegrotingen

De Europese Commissie heeft het verdere proces geschetst omtrent de bespreking van de Commissie-opinies over Frankrijk, Italië en België in de Eurogroep. In februari zullen er technische missies plaatsvinden in deze landen, waarna de Commissie-opinies in de Eurogroep van maart weer besproken zullen worden. De Commissie heeft ook het flexibility paper 2 toegelicht dat bij de beoordeling van toepassing zal zijn. Hiermee heeft de Commissie duidelijk aangegeven wat de grenzen van flexibiliteit zijn. Op een aantal onderdelen komt de Commissie nog met een precieze invulling, zodat de regels ook consequent toegepast kunnen worden.

6. Portugal

Portugal heeft aangegeven dat het een deel van zijn leningen aan het IMF vervroegd terug wil betalen. Portugal heeft in mei 2014 het leningenprogramma van het IMF en de EU verlaten. Momenteel valt Ierland onder post-programma monitoring van het IMF en de Europese Commissie.

De lidstaten van de EU zullen toestemming moeten geven voor vervroegde terugbetaling aan het IMF, omdat volgens de leningdocumentatie van het EFSF en het EFSM bij vervroegde aflossing aan een van de crediteuren, dit aan alle crediteuren moet geschieden. Aangezien alleen vervroegde afbetaling aan het IMF wordt beoogd dienen de lidstaten van de EU een «waiver» af te geven, zodat afgeweken kan worden van deze voorwaarde in de leningenovereenkomsten. Eerder heeft Ierland eenzelfde pad van vervroegde terugbetaling bewandeld. Het verzoek van Portugal zal terugkeren tijdens de Eurogroep van februari.

Ecofinraad

1. Europees investeringsplan

Er is gesproken over de uitwerking van het Europees investeringsplan. De Commissie heeft deze uitwerking op 14 januari jongstleden in een verordening gepresenteerd.3 Uw Kamer zal binnenkort middels een BNC-fiche nader worden geïnformeerd over de inzet van het kabinet bij de onderhandelingen over de verordening. Hierin wordt uw Kamer ook geïnformeerd over openstaande punten, zoals de governancestructuur. Tijdens de Ecofinraad is benadrukt dat het investeringsplan additioneel moet zijn aan al bestaande financieringsmogelijkheden, bijvoorbeeld van de EIB. Er is ook gesproken over de pijler die focust op het verbeteren van het investeringsklimaat en het verminderen van regelgeving. Het belang hiervan werd breed gedeeld. Er was discussie over de wijze waarop bepaald wordt welke projecten voor financiering vanuit het EFSI in aanmerking komen en de vraag in hoeverre mee moet spelen welke gebieden het meeste baat hebben bij investeringen. Tevens is er gediscussieerd over de vraag of en in hoeverre investeerders (indirecte) invloed krijgen op de projectselectie.

Nederland heeft in deze discussie aangegeven de governance van groot belang te vinden, zodat er geborgd wordt dat de investeringsbeslissingen niet politiek gemotiveerd zijn, maar louter gebaseerd zijn op de kwaliteit en economische toegevoegde waarde van de projecten. Nederland heeft daarom vragen gesteld over de inrichting van de governance met een aparte steering board en investment commitee en de mate waarin derde partijen, zoals lidstaten en private investeerders, via deze gremia invloed kunnen uitoefenen op het investeringsbeleid.

Bij de volgende Ecofinraad in februari zal er weer over het Europees investeringsplan worden gesproken.

2. Werkprogramma Lets voorzitterschap

De Letse Minister Jānis Reirs heeft het werkprogramma voor de Ecofinraad voor het aankomende half jaar gepresenteerd en toegelicht. Letland geeft aan zich onder andere te willen richten op de implementatie van het Investeringsplan voor Europa, een effectieve implementatie van het Europees semester en het bestrijden van belastingfraude en -ontwijking.

3. Commissie werkprogramma

De Europese Commissie heeft haar werkprogramma voor 2015 gepresenteerd. Gedeeltelijk lagen deze in dezelfde lijn als het werkprogramma van Letland. Het Investeringsplan voor Europa alsmede het bestrijden van belastingfraude en -ontwijking wordt een speerpunt. Daarnaast wil de Commissie zich ook focussen op het Europees semester, begrotingsdiscipline en structurele hervormingen in de lidstaten, zoals verwoord in het flexibility paper. Tot slot hecht men veel belang aan het hierboven genoemde rapport van de vier presidenten.

4. Economisch bestuur

De Europese Commissie heeft het flexibility paper toegelicht. Hierbij was er, gelijk aan de Eurogroep, veel aandacht voor de vraag wanneer structurele hervormingen precies zijn «geïmplementeerd». Ook werd benadrukt dat goede definities van belang zijn, zoals de vraag wat «cyclical conditions» precies inhouden. De notie dat structurele hervormingen van belang zijn werd breed gedeeld. Vanaf dit moment zal de Europese Commissie met deze interpretatie gaan werken. Dit betekent bijvoorbeeld dat bij de beoordeling van de begrotingen van Frankrijk, Italië en België het flexibility paper wordt meegenomen.

Nederland heeft aangegeven dat het in principe de wijze steunt waarop structurele hervormingen zijn gekoppeld aan budgettaire criteria. Nederland heeft aangegeven dat hiermee duidelijk is geworden hoe de regels worden geïnterpreteerd. Het is nu aan de commissie om op een aantal onderdelen met een precieze invulling te komen, zodat de regels consequent kunnen worden toegepast.

5. Voorbereiding G20 vergadering Ministers van Financiën en Centrale Bank Gouverneurs 9-10 februari te Istanbul.

Op 9 en 10 februari vindt onder Turks voorzitterschap in Istanbul de G20 vergadering voor Ministers van Financiën en Centrale Bank presidenten plaats. De voorbereiding van de EU-inbreng is vooraf gecoördineerd middels Terms of Reference (ToR). De Ecofinraad heeft deze zonder discussie aanvaard.

6. Oekraïne

De Ecofinraad heeft gesproken over het Commissievoorstel van een MFA van 1,8 miljard euro voor Oekraïne. Eurocommissaris Moscovici heeft het voorstel toegelicht. Er werd daarbij tevens gesproken over de toereikendheid van het voorstel van de Commissie. Er is geconcludeerd dat op dit moment het huidige voorstel doorgang kan vinden en men heeft afgesproken in de nabije toekomst verdere steun te overwegen.

7. Bestrijding terrorismefinanciering

Tijdens dit toegevoegde agendapunt is benadrukt dat terrorisme een probleem is voor alle lidstaten, en dat er meer nodig is dan aanname van de vierde antiwitwasrichtlijn. De Europese Commissie en de Ecofinraad hebben een verklaring uitgegeven (bijgevoegd)4, waarin wordt opgeroepen tot versnelde implementatie van de 4e richtlijn, tot versterking van de samenwerking tussen nationale Financial Intelligence Units en tot het aanpakken van risico's voor terrorismefinanciering via de supranationale risico assessment van de EU.


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Making the best use of flexibility within the existing rules of the Stability and Growth Pact

X Noot
3

Over de kabinetsreactie op de mededeling hierover bent u per brief van 26 november 2014 geïnformeerd (Kamerstuk 21 501-07, nr. 1202).

X Noot
4

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven