21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 1175 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 september 2014

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en Ecofinraad van 13 en 14 oktober te Luxemburg.

Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Geannoteerde agenda ten behoeve van de Eurogroep en Ecofinraad van 13 en 14 oktober te Luxemburg

Vergadering Raad van Gouverneurs ESM 13 oktober 2014

Op 13 oktober zal een vergadering van de Raad van Gouverneurs van het ESM plaatsvinden in Luxemburg. Aan de Raad van Gouverneurs ligt ter besluitvorming de toetreding van Litouwen tot het ESM en de bijbehorende aanpassingen van het ESM-Verdrag voor.

Op 1 januari 2015 treedt Litouwen toe tot de eurozone. Litouwen heeft de Raad van Gouverneurs van het ESM onlangs een verzoek gestuurd om toe te mogen treden tot het ESM. De Raad van Gouverneurs zal met onderlinge overeenstemming een besluit nemen over de toetreding van Litouwen tot het ESM en de bijbehorende aanpassingen van het ESM-Verdrag als direct gevolg van de toetreding van een nieuw lid tot het ESM. De Tweede Kamer is hierover per brief («Toetreding Litouwen tot het ESM» met kenmerk BFB 2014-9461M) geïnformeerd op 22 september. Zoals in deze brief aangegeven ben ik voornemens in te stemmen met de toetreding van Litouwen tot het ESM en de bijbehorende aanpassingen van het ESM-Verdrag in de vergadering van de Raad van Gouverneurs.

Eurogroep

1. Vijfde voortgangsmissie Cyprus

Document: nog niet beschikbaar

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal van gedachten wisselen over de uitkomsten van de vijfde voortgangsmissie van de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank, en het IMF betreffende het leningenprogramma van het ESM en het IMF aan Cyprus.

Van 14 t/m 25 juli vond de vijfde voortgangsmissie van de Trojka in het kader van het leningenprogramma plaats op Cyprus. Op dit moment is het voortgangsrapport nog niet beschikbaar. Uit de persverklaring na afloop van de missie blijkt dat Cyprus goed op schema ligt met de implementatie van de maatregelen onder het leningenprogramma1.

De Trojka heeft twee prior actions geformuleerd op het gebied van insolventie- en faillisementswetgeving. Cyprus heeft op moment van schrijven één prior action niet volledig afgerond. Het betreft hier de aanname van een nieuw juridisch raamwerk voor de regulering en afhandeling van executoire verkoop van vastgoed. De Trojka en de Cypriotische regering werken verder aan het behalen van deze prior action.

Pas na afronding van de prior action zal de Board of Directors van het ESM een besluit nemen over de uitkering van de bijbehorende leningentranche uit het ESM ter waarde van 350 miljoen euro.

2. Griekenland

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal spreken over de stand van zaken omtrent de implementatie van het tweede leningenprogramma door Griekenland. De Trojka is in juli naar Athene geweest voor de start van de vijfde voortgangsmissie. Begin september hebben de Trojka en de Griekse autoriteiten verder gesproken over de implementatie van de maatregelen. Naar verwachting zal de Trojka eind september naar Athene terugkeren om de voortgangsmissie in Athene voort te zetten. Aan deze vijfde voortgangsmissie is een tranche uit het EFSF van 1,9 miljard euro en een tranche van 3,5 miljard euro van het IMF gekoppeld. Dit is de laatste tranche uit het EFSF-leningenprogramma, dat tot eind 2014 loopt. Het IMF-leningenprogramma loopt nog tot en met het eerste kwartaal van 2016.

3. Economische situatie

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: Zoals gebruikelijk zal de Eurogroep spreken over de financiële en macro-economische ontwikkelingen in het Eurogebied. Er zal geen besluitvorming plaatsvinden.

De OESO heeft op 15 september de groeiverwachtingen voor de industriële wereld verlaagd. De groeiverwachtingen voor het Eurogebied is bijgesteld naar 0,8% voor dit jaar en naar 1,1% voor 2015. Er werd in mei jl. door de OESO en de Europese Commissie nog uitgegaan van respectievelijk 1,2% en 1,7%. De Commissie zal in november nieuwe groeivoorspellingen (najaarsraming) publiceren.

Met name over Italië is de OESO somber, voor 2014 wordt nu een krimp van –0,4% verwacht (t.o.v. 0,5% voorspelde groei in mei) en voor 2015 een zeer beperkte groei van 0,1% (waar eerder 1,1% groei was voorzien). In deze interimassessment van de OESO zijn geen nieuwe cijfers voor Nederland gepubliceerd. Het CPB verwacht voor Nederland een groei van 0,75% dit jaar en 1,25% volgend jaar.

Het inflatiecijfer voor het Eurogebied voor de maand augustus werd licht naar boven bijgesteld naar 0,4%, waar eerder 0,3% was geschat. De inflatie in het Eurogebied stabiliseert daarmee ten opzichte van de maand juli, maar is in het afgelopen jaar met 0,9 procentpunt gedaald. Hierbij kan de nuance geplaatst worden dat kerninflatie (inflatie gecorrigeerd voor voedsel- en energieprijzen) al ruim een jaar stabiel nabij de 1% ligt.

4. Voorbereiding Eurozonetop

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal mogelijk spreken over de voorbereiding van de Eurozonetop voorafgaand aan de ER van 23 en 24 oktober 2014. Over de agenda is nog weinig bekend. Het Italiaanse Voorzitterschap heeft aangegeven te willen spreken over de agenda voor groei en banen en het bevorderen van investeringen. Nederland is van mening dat voor hogere groei en werkgelegenheid in Europa primair een agenda van meer structurele hervormingen zal moeten worden geïmplementeerd. Het betreft hervormingen om meer mensen aan het werk te helpen, markten meer concurrerend te maken en innovatie te bevorderen. Alleen op die manier kunnen de Europese economieën naar een hoger groeiniveau worden gebracht. Dergelijke hervormingen maken de Europese economie ook aantrekkelijker om te investeren. Aanvullend Europees beleid dient zich te richten op het beter bij elkaar brengen van de vraag naar en het aanbod van private investeringen.

5. Terugkoppeling G7

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal een mondelinge terugkoppeling ontvangen over de bijeenkomst van de G7 die in de marges van de IMF Jaarvergadering in Washington plaatsgevonden zal hebben. De agenda voor de G7 bijeenkomst in Washington is op moment van schrijven nog niet bekend, maar zal naar verwachting gaan over de mondiale economische vooruitzichten, recente economische ontwikkelingen en over monetair beleid in brede zin.

6. Bankenunie

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Stand van zaken

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: Een terugkerend punt op de agenda van de Eurogroep zijn de eurozoneaspecten van de bankenunie. Naar verwachting zal de Eurogroep deze keer de stand van zaken bespreken van de zogeheten comprehensive assessment, die wordt uitgevoerd door de Europese Centrale Bank (ECB) en de Europese Bankenautoriteit (EBA) om de weerbaarheid van de banken te testen die onder direct toezicht van de ECB komen. De ECB en de EBA zullen de Eurogroep waarschijnlijk informeren over de voortgang van de asset quality review en de stresstesten. Nederland acht het van belang dat de comprehensive assessment streng, uniform en tijdig wordt uitgevoerd. Het is daarnaast de verwachting dat de Eurogroep door de Europese Commissie (EC) zal worden geïnformeerd over de totstandkoming van de delegated act en implementing act betreffende de berekening van de bijdragen van de banken aan het resolutiefonds (voor de lidstaten die deelnemen aan de bankenunie aan het Single Resolution Fund, SRF). Tijdens de informele Ecofinraad van september heeft de EC aangegeven ernaar te streven de delegated act en een voorstel voor de implementing act dit najaar af te ronden. Nederland vindt het belangrijk dat er tijdig en met inspraak van de lidstaten duidelijkheid wordt verschaft over de berekening van de bijdragen. Nederland is van mening dat in principe alle banken op basis van omvang en risicoprofiel behoren bij te dragen aan het resolutiefonds.

Ministeriële dialoog met EFTA-landen

Document: Regulation, supervision, sustainable growth and employment: Supervision of Financial Services in the EEA context, Background Paper for the EU EFTA ECOFIN Meeting October 2014

Aard bespreking: Ministeriële bijeenkomst tussen de EU en EFTA-landen.

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Voorafgaand aan de Ecofinraad is voorzien in een dialoog tussen de Ecofin Ministers en die van de EFTA-landen over het toezicht op financiële diensten in de context van de EFTA. De Commissie heeft een paper gepresenteerd waarin een aanpak wordt voorgesteld om recente EU-regelgeving op het gebied van toezicht op de financiële markten op te nemen in het acquis van de EFTA-landen. Het gaat daarbij om zowel het garanderen van een gelijk speelveld tussen de EU- en de EFTA-landen, als om toepassingsvraagstukken zoals welk orgaan formeel toezichtsbeslissingen neemt. Sommige regelgeving is minder relevant voor de EFTA-landen, zoals bijvoorbeeld die voor het toezicht op credit rating agencies en trade repositories. Die zijn er in de EFTA-landen namelijk niet. De Commissie stelt voor om daar pragmatisch mee om te gaan.

Ecofinraad

1. Maatregelen ter bevordering van investeringen

Document: Nog niet beschikbaar

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: Er zal een gedachtewisseling plaatsvinden over de bevordering van investeringen in de Europese Unie. De Europese Commissie en de Europese Investeringsbank (EIB) hebben toegezegd nog voor de Ecofinraad met een gezamenlijke notitie te komen.

Het kabinet onderschrijft het belang van investeringen om de groei in de Europese Unie te bevorderen. Primair vergt dit een gezond financieel-economisch klimaat met een gezonde financiële sector en goede economische randvoorwaarden. Dat is de belangrijkste basis om investeringen vlot te trekken in de Europese economie. Ten aanzien van een gezonde financiële sector zijn belangrijke stappen gezet naar een Bankenunie. Goede economische randvoorwaarden vragen structurele hervormingen gericht op beter werkende arbeids- en productmarkten en een goed investeringsklimaat. Aanvullend Europees beleid dient zich te richten op het beter bij elkaar brengen van de vraag naar en het aanbod van private investeringen. Belemmeringen voor kapitaal om over landsgrenzen heen te investeren moeten zoveel mogelijk worden weggewerkt. Dat past in het pleidooi van de aankomend voorzitter van de Europese Commissie, de heer Juncker, om tot een kapitaalmarktunie te komen. Instrumenten die de transparantie inzake specifieke projecten kunnen verbeteren moet actief worden verkend. In dat licht onderschrijft het kabinet het initiatief van de Commissie en de EIB om een Taskforce in het leven te roepen die economisch kansrijke investeringen moet investeren die tot nog toe om wat voor reden dan ook niet tot uitvoering zijn gekomen.

2. Onderzoek en innovatie

Document: Commissiemededeling «Research and innovation as sources of renewed growth»

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: nvt

Toelichting: De Ecofinraad zal discussiëren over innovatie en groei aan de hand van een mededeling van de Commissie over dit onderwerp. De Commissie ziet investeringen in onderzoek en innovatie als belangrijke factoren die bijdragen aan economische groei binnen de EU. De mededeling benadrukt dat publieke en private uitgaven op het gebied van onderzoek en innovatie investeringen in groei nodig zijn. Onderzoek en innovatie zijn daarnaast ook van belang voor het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Overheidsinvesteringen in onderzoek en innovatie creëren volgens de Commissie de kennisbasis en de ontwikkeling van talent die innovatieve bedrijven nodig hebben, en lokken ook private investeringen uit. De Commissie acht het van belang dat deze «groeibevorderende» publieke uitgaven, met name voor onderzoek en innovatie binnen de totale inspanning voor begrotingsconsolidatie op peil blijven, en indien mogelijk worden bevorderd. De mededeling gaat daarbij in op de Europese begroting, de Innovatie-Unie (de Europese strategie om een innovatie-vriendelijk klimaat te creëren), en de kwaliteit van publieke uitgaven aan R&D. Hierbij is oog voor het innovatiesysteem belangrijk. Nederland ondersteunt de mededeling.

3. Terugkoppeling G20, IMF en Wereldbank

Document: informatie van de Europese Commissie en het voorzitterschap van de Europese Raad.

Aard bespreking: Briefing

Besluitvormingsprocedure:

Toelichting: Op 9 en 10 oktober vindt er en marge van de Jaarvergadering onder Australisch voorzitterschap een bijeenkomst plaats van de G20 Ministers van Financiën en centrale bankiers. De Europese Commissie en het EU-voorzitterschap vertegenwoordigen hier de EU-leden. Tijdens de Ecofinraad wordt er een briefing gegeven van de bijeenkomst. Daarnaast wordt teruggeblikt op de jaarvergadering van IMF en Wereldbank. Deze vindt op 10 en 11 oktober plaats.

4. Voorbereiding ER

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: De Ecofinraad zal mogelijk spreken over de voorbereiding van de Europese Raad op 23 en 24 oktober 2014. Op de voorlopige agenda van de Europese Raad staan de economische situatie in de EU, klimaat en energie en het buitenlands beleid. De Ecofinraad zal behalve over de economische situatie waarschijnlijk ook spreken over het klimaat- en energiebeleid. Ten aanzien van dat laatste zal de Nederlandse inbreng zijn conform de lijn zoals in diverse brieven door de Minister van Economische Zaken en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu uiteengezet.

5. Bankenunie – Bijdragen resolutiefonds

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Stand van zaken

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: Naar verwachting zal de Ecofinraad door de Europese Commissie (EC) worden geïnformeerd over de totstandkoming van de delegated act en implementing act betreffende de berekening van de bijdragen van de banken aan het resolutiefonds (voor de lidstaten die deelnemen aan de bankenunie aan het Single Resolution Fund, SRF). Tijdens de informele Ecofin van september heeft de EC aangegeven ernaar te streven de delegated act en een voorstel voor de implementing act dit najaar af te ronden. Nederland vindt het belangrijk dat er tijdig en met inspraak van de lidstaten duidelijkheid wordt verschaft over de berekening van de bijdragen. Nederland is van mening dat in principe alle banken op basis van omvang en risicoprofiel behoren bij te dragen aan het resolutiefonds.

6. Automatische informatie-uitwisseling

Document: Volgt

Aard bespreking: Politiek akkoord

Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit

Toelichting: Tijdens de Ecofinraad van 14 oktober zal worden besloten over de implementatie van de OESO Common Reporting Standard (CRS) in de Administratieve samenwerkingsrichtlijn die, onder andere, ziet op de automatische uitwisseling van informatie.

De G20 heeft de OESO gevraagd om in het kader van het bestrijden van belastingfraude een internationale standaard te ontwikkelen om op automatische basis informatie uit te wisselen. In dezelfde periode heeft de Commissie een soortgelijk voorstel gedaan om de automatische informatie-uitwisseling uit te breiden binnen de EU. Om dubbel werk te voorkomen heeft de Raad als uitgangspunt genomen dat er één mondiale standaard op het gebied van automatische uitwisseling moet worden gecreëerd. Dit betekent dat de CRS en de EU-wetgeving dezelfde regels moeten behelzen waarbij het mondiale proces leidend is. De implementatie van de CRS in de Administratieve Samenwerkingsrichtlijn is zo goed als afgerond. Daarom kan er nu over worden besloten. Nederland kan instemmen met dit voorstel.

7. Energiebelasting

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: Het Italiaanse Voorzitterschap wil het voorstel tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit (Richtlijn 2003/96/EG) bespreken op politiek niveau. Het grootste struikelblok vormen de minimumtarieven voor accijns/energiebelasting van energieproducten. Sommige lidstaten vinden de voorgestelde minimumtarieven (te) hoog, andere lidstaten, waaronder Nederland, vinden de voorgestelde tarieven veel te weinig ambitieus.

De door het Italiaanse Voorzitterschap voorgestelde minimum accijnstarieven voor benzine, diesel en kerosine wijken bijvoorbeeld niet in belangrijke mate af van die in het oorspronkelijke Commissievoorstel. Nederland vindt deze tarieven te laag. Nederland is van mening dat de minimum accijnstarieven voor benzine, diesel en kerosine opgehoogd zouden moeten worden naar een niveau dat dichterbij de Nederlandse tarieven ligt.

Wat wel afwijkt in het voorstel van het Italiaanse Voorzitterschap, ook t.o.v. het voorstel van het Griekse Voorzitterschap, zijn de tarieven voor LPG en aardgas (als motorbrandstof: CNG). Waar die in het Commissievoorstel toegroeiden naar de tarieven van benzine en diesel, blijven die nu ver achter. LPG en CNG zijn fossiele brandstoffen, waarvan de minimumtarieven op basis van energie-inhoud meer gelijk zouden moeten zijn aan die van andere fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel.

Daarnaast gaat het voorstel van het Italiaanse Voorzitterschap evenals het voorstel van het Griekse Voorzitterschap uit van splitsing van motorbrandstoffen in 2 groepen: fossiele brandstoffen en duurzame biobrandstoffen. Nederland is geen voorstander van de verschillende tarieven in groep 1 en groep 2, omdat de heffing daardoor ingewikkelder wordt, onder meer in geval van mengsels van fossiele brandstoffen en duurzame biobrandstoffen. Voorts kent Nederland al een verplichtingenregeling voor onder meer het bijmengen van duurzame biobrandstoffen in fossiele brandstoffen. Een fiscale stimulering daarnaast is ongewenst.

Het Italiaanse Voorzitterschap wil in de Ecofinraad op politiek niveau met andere lidstaten bespreken hoe men met het voorstel verder moet. Nederland kan het voorstel in de huidige vorm niet steunen.


X Noot
1

In de Geannoteerde Agenda voor het AO Eurogroep/Ecofinraad van 10 september 2014 (Kenmerk 21 501-07, nr. 1170) is de Tweede Kamer over de inhoud van deze persverklaring geïnformeerd.

Naar boven