21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 1126 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 februari 2014

Hierbij zend ik u het verslag van de Eurogroep en ECOFIN Raad van 17 en 18 februari 2014 te Brussel.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Verslag van de Eurogroep en ECOFIN Raad van 17 en 18 februari 2014 te Brussel

Het officiële verslag van het Voorzitterschap van de Raad is te vinden via:

http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/ecofin/141063.pdf

Eurogroep

1. Economische situatie in de eurozone

De Eurogroep heeft kort gesproken over de economische situatie in de eurozone. De Europese Commissie gaf aan dat het economisch beeld aan het verbeteren is. De groei in de eurozone zet door en de werkloosheid neemt niet langer toe. Dit neemt niet weg dat de werkloosheid op dit moment nog op een onacceptabel hoog niveau ligt. Ondanks de voortgang die geboekt is in de afgelopen jaren, is het van belang het concurrentievermogen verder te versterken door structurele hervormingen van de economie door te voeren. Op 25 februari a.s. zal de Europese Commissie de winterraming publiceren met de vooruitzichten voor onder andere de economische en budgettaire ontwikkelingen in de lidstaten.

2. Griekenland

De Eurogroep heeft gesproken over de implementatie van de maatregelen uit het leningenprogramma door Griekenland. De huidige voortgangsmissie is tot op heden niet afgerond doordat Griekenland nog niet heeft voldaan aan de maatregelen die als voorwaarde zijn gesteld voor het uitkeren van de volgende tranche. Half december jl. onderbrak de Trojka de voortgangsmissie, omdat er op een aantal punten nog te weinig voortgang werd geboekt. Naar aanleiding van de discussie in de Eurogroep en de toezegging van de Grieken om de openstaande punten aan te pakken, heeft de Trojka de intentie uitgesproken om deze week terug te keren naar Athene om de voortgangsmissie te hervatten. De uitkering van de tranche die aan deze voortgangsmissie is gekoppeld, zal alleen plaatsvinden als er een positief oordeel van de Trojka wordt afgegeven. De Tweede Kamer zal worden geïnformeerd over de uitkomsten van de voortgangsmissie, zodra de volledige voortgangsrapportage beschikbaar is.

3. Cyprus

De Eurogroep ontving een terugkoppeling van de Trojka ten aanzien van de belangrijkste bevindingen uit de derde voortgangsmissie. De misse werd afgerond op 11 februari jl. en de Trojka gaf aan dat Cyprus op schema ligt met de implementatie van het programma. De persverklaring die de Trojka uitgaf na afloop van de missie is als bijlage meegestuurd met dit verslag. De macro-economische en fiscale cijfers voor 2013 zijn beter dan vooraf werd verwacht. Daarnaast stabiliseert de financiële sector zich, waardoor de kapitaalrestricties op korte termijn kunnen worden versoepeld. De Tweede Kamer zal, zoals gebruikelijk, geïnformeerd worden over de uitkomsten zodra de volledige voortgangsrapportage beschikbaar is.

4. ESM directe herkapitalisatie

De Eurogroep heeft gesproken over het operationele raamwerk voor het ESM instrument voor directe herkapitalisatie van banken. Er is voortgang geboekt in het oplossen van de laatste openstaande kwesties en de Eurogroep heeft het vertrouwen uitgesproken dat er een politiek akkoord bereikt kan worden bij de volgende Eurogroep in maart. Na overeenstemming in de Eurogroep kan overgegaan worden tot parlementaire behandeling in een aantal lidstaten, waaronder Nederland, alvorens de Raad van Gouverneurs van het ESM kan besluiten tot instelling van het instrument.

Eurogroep+

Tijdens de Eurogroep+ van 17 februari 2014 hebben de ministers gesproken over de stand van zaken van de onderhandelingen over het intergouvernementele verdrag en in het bijzonder over enkele openstaande vraagstukken. Anders dan bij een reguliere Eurogroep waren bij deze vergadering naast de ministers van de eurolanden ook de ministers aanwezig van de niet-eurolanden die hebben aangegeven te overwegen deel te nemen aan de Bankenunie en daarmee het intergouvernementeel verdrag. Tevens waren het Verenigd Koninkrijk (overweegt niet deel te nemen aan de Bankenunie), de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank en het Europees Parlement bij de vergadering vertegenwoordigd als waarnemer.

Er is gesproken over hoe de volgorde van financiering van de kosten van een resolutie in het verdrag kan worden neergelegd. Er is daarnaast gesproken over de wijze waarop de toepassing van de bail-in regels moet worden uitgewerkt in het verdrag. Tevens is hierbij gesproken over of de Europese resolutieautoriteit discretie moet hebben over bepaalde alternatieven voor financiering van de kosten van een resolutie. Sommige lidstaten willen dat de Europese resolutieautoriteit hier discretie over heeft, terwijl anderen een vaste volgorde wensen. Wat betreft de tijdelijke overdracht tussen nationale compartimenten is gesproken wie hierover zeggenschap moet hebben. Sommige lidstaten willen dat de Europese resolutieautoriteit hierover kan besluiten, dan wel dat lidstaten enkel een sterk geclausuleerde opt-out mogelijkheid hebben. Andere lidstaten vinden echter dat de individuele lidstaten hierover gaan, dan wel dat lidstaten een ongeclausuleerde opt-out mogelijkheid hebben. Daarnaast hebben de ministers gesproken over latere toetreding tot het verdrag, uittreding uit het verdrag en op basis van welke verdeelsleutel de kosten van resolutie worden verdeeld over de compartimenten van betrokken Lidstaten. De verwachting is dat tijdens een Eurogroep+ op 10 maart wederom over het intergouvernementele verdrag zal worden gesproken.

ECOFIN Raad

1. Annual Growth Survey 2014

De Ecofin Raad heeft Raadsconclusies aangenomen aangaande de Annual Growth Survey van de Europese Commissie, met daarin onder andere de jaarlijkse prioriteiten voor het versterken van de groei in de EU. De conclusies zijn te vinden op de website van de Europese Raad via http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ecofin/141056.pdf .

2. Alert Mechanism Report 2014

De Ecofin Raad heeft Raadsconclusies aangenomen over het Alert Mechanism Report in het kader van het Europees Semester 2014. In het Alert Mechanism Report presenteerde de Commissie het scorebord voor het signaleren van onevenwichtigheden van de Macro-economische Onevenwichtighedenprocedure (MEOP). De conclusies zijn te vinden op de website van de Europese Raad via http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ecofin/141057.pdf .

3. Voorbereiding G20

De Ecofin Raad heeft een Terms of Reference (ToR) aagenomen voor de G20-vergadering van Ministers van Financiën en centralebankpresidenten op 20-23 februari onder Australisch voorzitterschap. In de ToR is de inzet van de EU bepaald voor deze G20-vergadering.

4. Decharge EU-begroting 2012

De Ecofin Raad heeft een Raadsadvies aangenomen aan het Europees Parlement voor het verlenen van decharge aan de Commissie aangaande de implementatie van de EU-begroting 2012. Dit Raadsadvies was naar aanleiding van het rapport van de Europese Rekenkamer. Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden hebben, net als vorig jaar, tegen deze aanbeveling gestemd en een gezamenlijke verklaring uitgegeven. Deze verklaring is als bijlage meegestuurd met dit verslag1. Nederland heeft tijdens de Ecofin Raad nadrukkelijk gevraagd de transparantie te vergoten en het financieel management door lidstaten te verbeteren.

5. Begrotingsrichtlijnen 2015

De Ecofin Raad heeft Raadsconclusies aangenomen aangaande de prioriteiten voor de EU begroting voor 2015. Deze richtlijnen zijn een leidraad voor het voorzitterschap van de Raad in de onderhandelingen met het Europees Parlement over de begroting voor 2015.

6. Bankenunie – stand van zaken

Europees bankentoezicht

De Europese Centrale Bank (ECB) gaf in de ECOFIN Raad een update van de voorbereidingen voor het Europees bankentoezicht. De verordeningen tot oprichting van het single supervisory mechanism (SSM) zijn begin november 2013 in werking getreden. Per november 2014 zal de ECB starten met deze toezichtstaak, onder het voorbehoud dat de ECB tegen die tijd gereed is om deze taak op zich te nemen. Daniele Nouy, die in december jl. is aangesteld als voorzitter van de raad van bestuur, was aanwezig bij de Ecofin Raad en presenteerde de stand van zaken. De voorbereidingen liggen goed op schema. Begin februari publiceerde de ECB het eerste kwartaalrapport over de implementatie van het SSM2. Er hebben inmiddels twee bestuursvergaderingen plaats gevonden, op 30 januari en 11 februari jl. De ECB richt zich op dit moment met name op het doorlichten van de balansen van de bank die onder direct toezicht van het SSM zullen komen te staan. De asset quality review (AQR) is nader toegelicht in het kwartaalrapport, waarin meer inzicht wordt gegeven in de methodologie.

Europees resolutiemechanisme

De Raad en het Europees Parlement onderhandelen momenteel in politieke en technische trilogen over de vormgeving van een Europees resolutiemechanisme. In de Ecofin Raad is gesproken over de voortgang van de onderhandelingen en over de positie van de Raad op verschillende aspecten.

Het doel was om te identificeren waar de Raad het voorzitterschap enige flexibiliteit in de triloogonderhandelingen kan bieden ten einde een compromis te bereiken met het Europees Parlement. Het Griekse voorzitterschap heeft uit de discussie in de Ecofin Raad terreinen afgeleid die mogelijkheden bieden om verdere opties uit te werken. Een van deze terreinen betreft de besluitvormingsprocedure in de Single Resolutie Board (SRB). Daarbinnen zou gekeken kunnen worden naar de vormgeving van de rol van de Plenary Board, waaronder de in het Raadsakkoord opgenomen drempelwaarden voor wanneer besluitvorming over een resolutiecasus plaatsvindt in de Plenary Board en de stemprocedures in de Plenary Board. Ook zou gekeken kunnen worden naar de rol van de Raad in het gehele besluitvormingsproces. In het Raadsakkoord heeft de Raad de bevoegdheid gekregen om, op voorstel van de Commissie, van de SRB een wijziging in een resolutiebesluit te eisen. Deze rol van de Raad zou duidelijker ingekaderd kunnen worden om enerzijds de mogelijkheid en gronden voor de Raad om niet in te stemmen met voorstellen van de SRB in te perken en anderzijds het besluitvormingsproces te versimpelen en te versnellen. Tevens is geconcludeerd dat gekeken zou kunnen worden naar de wijze waarop de SRB het uiteindelijke toezicht houdt op de nationale resolutieautoriteiten. Ook heeft het Griekse voorzitterschap geconcludeerd dat de ECB een centrale rol heeft bij het vaststellen of een bank faalt of dreigt te falen, maar dat de SRB hierbij ook een rol moet hebben.

In de Ecofin Raad benadrukten alle ministers opnieuw het belang van spoedige afronding van de onderhandelingen. Nederland heeft in het kader van de besluitvormingsprocedure in de SRB opgemerkt dat deze eenvoudiger kan naar mate de Executive Board meer gehouden is aan sterke bail-in regels voor wat betreft gebruik van het resolutiefonds. Nederland heeft daarnaast aangegeven dat lenen door het resolutiefonds op de financiële markt, met een garantie van de nationale lidstaat, mogelijk een antwoord kan bieden in de discussies over versnelde opbouw van het resolutiefonds en het lenen tussen nationale compartimenten.

Parallel aan de triloog onderhandelingen over een Europees resolutiemechanisme wordt in een intergouvernementele conferentie onderhandeld over het intergouvernementele akkoord over een Europees resolutiefonds. Hierboven, in het verslag van de Eurogroep+ bijeenkomst, staat de voortgang hiervan beschreven. Het doel is om voor het einde van de legislatuur van het Europees Parlement overeenstemming te bereiken. Dit houdt in dat de Raad en het Europees Parlement uiterlijk in april een akkoord zullen moeten sluiten.


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven