Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 november 2023
Hierbij doe ik uw Kamer de geannoteerde agenda toekomen van de Raad Algemene Zaken
van de Ministers verantwoordelijk voor het EU Cohesiebeleid op 30 november 2023 in
Brussel.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Geannoteerde agenda formele Raad Algemene Zaken Cohesie, Brussel d.d. 30 november
2023
Tijdens de formele Raad Algemene Zaken («RAZ») Cohesie in Brussel zal, op basis van
de agenda, worden gesproken over een innovatief en toekomstbestendig cohesiebeleid
post 2027 en de raadsconclusies over de toekomst van het cohesiebeleid. Om deze discussie
te begeleiden zal het Spaanse voorzitterschap een discussiestuk opstellen, deze is
nog niet verspreid.
Innovatief en toekomstbestendig cohesiebeleid post 2027
Voor Nederland is het essentieel dat het cohesiebeleid gefocust blijft, zowel thematisch
als geografisch. Dit punt heeft Nederland altijd uitgedragen en dit zal een essentieel
punt blijven.
Voor wat betreft de geografische focus is het momenteel zo dat cohesiemiddelen voornamelijk
worden toebedeeld aan regio’s op basis van hun BBP per hoofd. Er ontstaat binnen de
EU-lidstaten steeds meer discussie om deze verdeelsleutel in de toekomst te herzien.
Zo zou de verdeelsleutel bijvoorbeeld rekening kunnen houden met huidige uitdagingen,
zoals bijvoorbeeld demografische problematiek en/of blootstelling aan de gevolgen
van klimaatverandering. Nederland vindt het hierbij van belang dat, mocht zoiets verder
worden uitgewerkt, dit wordt beoordeeld op basis van betrouwbare, adequate en duidelijk
meetbare data. Dit punt heeft Nederland tijdens de informele RAZ Cohesie in Murcia
ook gemaakt.
Thematisch gezien moet het cohesiebeleid zich wat Nederland betreft in de eerste plaats
richten op structurele hervormingen en investeringen in innovatie, digitalisering,
vergroening, menselijk kapitaal en sociale inclusie. Structurele investeringen die
de EU-regio’s voorbereiden op de groene en digitale transitie zullen het potentieel
hebben om het meest bij te dragen aan versterking van de regionale economieën. Daarnaast
is het van uiterst belang dat elke lidstaat de rechtstaat respecteert.
Cohesiebeleid is volgens Nederland het meest effectief wanneer investeringen hand
in hand gaan met hervormingen. Economische hervormingen kunnen regio’s helpen zich
beter voor te bereiden op investeringen vanuit het cohesiebeleid, zodat deze vervolgens
meer rendement zullen opleveren. Op deze manier kunnen investeringen in het cohesiebeleid
bijdragen aan het aanpakken van de financiële, economische en sociale kwetsbaarheden
die worden genoemd in de landspecifieke aanbevelingen van het Europees Semester. Zo
wordt de veerkracht van de regio’s en de Europese Unie als geheel versterkt. Daarnaast
is het van uiterst belang dat elk land dat middelen uit de EU-begroting ontvangt,
en dus ook de middelen onder cohesiebeleid, de rechtstaat respecteert.
Raadsconclusies over de toekomst van cohesiebeleid
Nederland vindt het essentieel dat de Raadsconclusies niet vooruitlopen op de discussie
over het volgend Meerjarig Financieel Kader (MFK), en roept het voorzitterschap op
om hier in terughoudendheid te betrachten. Daarnaast moeten de Raadsconclusies ambitie
uitstralen op het gebied van economische en rechtstatelijke hervormingen, zoals hierboven
benoemd. Ook moet voorkomen worden dat er al conclusies worden getrokken in de raadsconclusies
over de Herstel en Veerkracht Faciliteit (HVF), terwijl deze nog niet nader geëvalueerd
is. Voor Nederland is het van belang deze punten terug te zien in de definitieve raadsconclusies
die voorliggen tijdens de Raad.
Onder de lidstaten is er consensus dat het cohesiebeleid toegespitst moet blijven
op de behoeften en kansen van de EU-regio’s. Verder geven veel lidstaten aan dat cohesiebeleid
een meer place-based approach zou moeten krijgen, waarbij sterker wordt gekeken naar de specifieke omstandigheden
van regio’s en hun unieke potentie. Regio’s stellen hiertoe een zogenaamde Slimme
Specialisatie Strategie voor op, waarin zij aangeven waar hun concurrentievoordeel
ten opzichte van andere regio’s in de EU ligt. Het idee is dat ze met name investeren
in die gebieden die uit zo’n analyse als kansrijk naar voren komen. Nederland ondersteunt
dit instrument om tot meer gefocuste investeringen te komen. Hiernaast worden de groene
en digitale transities en innovatie als de belangrijkste doelstellingen van het cohesiebeleid
gezien, wat Nederland ook ondersteunt. Oost-Europese landen geven daarbij aan dat
innovatie pas mogelijk is nadat bepaalde infrastructurele en sociale randvoorwaarden
op orde zijn.
Binnen deze kaders zal Nederland interveniëren tijdens de besprekingen in de formele
RAZ Cohesie in Brussel.