21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1501 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 mei 2015

Hierbij bied ik u de geannoteerde aan van de Raad Algemene Zaken van 19 mei 2015.

De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders

GEANNOTEERDE AGENDA RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 19 MEI 2015

Follow up Extra ER 23/4

De Raad Algemene Zaken zal aandacht besteden aan de follow-up van de extra Europese Raad van 23 april jl., vastgelegd in de verklaring met documentnummer EUCO 18/15. De raad vond plaats vanwege de ernst van de situatie op de Middellandse Zee en de noodzaak voor extra maatregelen gericht op het redden van mensenlevens. De verklaring vormt het kader voor een door de Europese Commissie, de Europese Dienst voor Extern Optreden en het voorzitterschap opgestelde roadmap, die tijdens de Raad zal worden gepresenteerd. De roadmap (documentnummer EUCO 8497/15) is een nadere uitwerking van de geïdentificeerde prioritaire maatregelen op het gebied van het versterken van de Europese presentie op de Middellandse Zee, de aanpak van mensensmokkel, het voorkomen van illegale migratiestromen en het versterken van de interne solidariteit en verantwoordelijkheid. Ook wordt hierin het verband benadrukt tussen deze migratieproblematiek en de onstabiele situatie in Libië en het conflict in Syrië, die vragen om additionele Europese inspanningen. De roadmap geeft gedetailleerde informatie over de inhoud van de maatregelen, de verantwoordelijke uitvoerders en de timing van de uitvoering.

Aangezien ook de Raad Buitenlandse Zaken van 18 mei a.s. en de Raad Buitenlandse Zaken/Ontwikkelingssamenwerking van 26 mei a.s. zich zullen buigen over de migratieproblematiek in de Middellandse Zee en de uitwerking van de uitkomsten van de Europese Raad van 23 april jl., wordt een uitgebreide discussie in dit forum niet verwacht. Mocht dit wel het geval zijn, dan zal Nederland zich opnieuw sterk maken voor het belang van een geïntegreerde aanpak van de migratieproblematiek. De Europese Unie heeft de afgelopen periode qua intenties al vooruitgang geboekt op weg naar een meer coherente, holistische benadering van het beleid – daarbij de interne en externe dimensies van het beleid in hun samenhang beziend – maar in de praktische uitwerking daarvan zijn nog stappen te maken. Voorts zal Nederland daar waar de Commissie in de uitvoering van de maatregelen een beroep doet op de lidstaten waar mogelijk concrete toezeggingen doen. Nederland heeft reeds aangeboden additionele bijdragen aan Frontex-operatie Triton te zullen leveren, en zal zijn rol als trekker van het nieuwe, Europese «Regional Development and Protection Programme» voor de Hoorn van Afrika gebruiken om een geïntegreerde benadering van de migratieproblematiek in de Hoorn van Afrika te bevorderen.

De roadmap dient in samenhang met de Europese Agenda voor Migratie en in samenwerking met UNHCR bezien te worden. Deze zal naar verwachting op 13 mei verschijnen en de meer systematische en noodzakelijke geïntegreerde aanpak van het migratiebeleid als uitgangspunt hebben. De Agenda voor Migratie zal door de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken voorbereid worden. Beide trajecten zullen samenkomen in de Europese Raad van 25 en 26 juni a.s. en als zodanig ook besproken worden in de voorbereidende RAZ van 23 juni a.s.

Terrorisme

De Raad Algemene Zaken zal de voortgangsbespreking over de EU-aanpak ter bestrijding van terrorisme voorbereiden voor de Europese Raad van 25 en 26 juni 2015. Bij het opstellen van deze geannoteerde agenda is nog geen informatie beschikbaar met betrekking tot dit agendapunt. De verwachting is dat de ministers worden geïnformeerd over het traject voorafgaand aan de ER, waar de stand van zaken en vervolgstappen op het terrein van terrorismebestrijding onderwerp van gesprek zullen zijn. Op 12 februari jl. heeft de ER, mede in reactie op de aanslagen in Parijs, conclusies aangenomen ter intensivering van verschillende bestaande EU maatregelen en ondersteuning van een beperkt aantal nieuwe maatregelen, zoals de EU PNR richtlijn. De EU en de lidstaten hebben de afgelopen maanden gestaag gewerkt aan de realisatie en uitvoering van deze plannen en de JBZ Raad van 12 en 13 maart jl. heeft tussentijds de balans opgemaakt over de voortgang.

Tijdens de ER zullen de verschillende sporen, zowel het EU interne traject dat door de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken wordt behandeld als ook het EU externe traject dat is belegd bij de Raad Buitenlandse Zaken, bijeenkomen. Naar verwachting zullen radicalisering, extremisme en terrorisme hoog op de EU agenda blijven staan en het is dan ook aangemerkt als één van de drie beleidsinhoudelijke prioriteiten in de EU Agenda voor veiligheid (COM(2015) 185 final), gepresenteerd door de Commissie op 28 april jl. Nederland pleit voor een hoog ambitieniveau en continue monitoring van de voortgang van de actieplannen en implementatie van de EU maatregelen. Tevens is de Nederlandse inzet er op gericht de geïntegreerde benadering te versterken en de samenwerking met internationale partners te intensiveren, hetgeen cruciaal is voor een effectief beleid ten aanzien van terrorismebestrijding.

Digitale interne markt

De Europese Raad van 25 en 26 juni 2015 zal spreken over de digitale interne markt. De Europese Commissie presenteerde op 6 mei jl. een mededeling over de digitale interne markt. Het pakket behelst onder meer stappen aan om grensoverschrijdende e-commerce eenvoudiger te maken voor ondernemers en betrouwbaarder voor consumenten. Ook worden voorstellen aangekondigd om het auteursrecht te moderniseren en de telecommarkt te hervormen. Ten slotte is er aandacht voor e-overheidsdiensten, het stimuleren van datagebruik in de economie, veiligheid en privacy.

Voor Nederland is versterking van de digitale interne markt één van de belangrijkste prioriteiten ter stimulering van de groei en werkgelegenheid in Europa. Nederland verwelkomt de aandacht van de Commissie hiervoor dan ook. Het faciliteren van e-commerce, moderniseren van het auteursrecht en het hervormen van de telecommarkt zijn voor Nederland prioriteit. Uw Kamer zal via het gebruikelijke BNC-fiche de Kabinetsappreciatie van de Mededeling ontvangen.

Europese defensie en strategic review

De Raad Algemene Zaken zal in het licht van de voorbereiding van de Europese Raad van 25 en 26 juni kort stilstaan bij de voorbereiding van het agendaonderwerp Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid (GVDB) evenals het proces voor de strategische herijking van het EU buitenland en veiligheidsbeleid. De ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie zullen reeds op 18 mei tijdens een gemeenschappelijke zitting van de Raad Buitenlandse Zaken met elkaar van gedachten wisselen over deze onderwerpen. De inzet van het kabinet voor die bespreking gaat u toe middels de Geannoteerde Agenda RBZ van 8 mei a.s. (Kamerstuk 21 501-02, nr. 1497). Het kabinet verwelkomt agendering GVDB evenals het verlenen van de opdracht aan de Hoge Vertegenwoordiger voor het uitvoeren van een strategische herijking voor de Europese Raad van 25 en 26 juni a.s.

EMU/4Presidents report

Tijdens de Eurozonetop van 24 oktober 2014 is de Commissievoorzitter opgeroepen om samen met de voorzitters van de Eurozonetop, de Eurogroep en van de Europese Centrale Bank vervolgstappen te bedenken voor beter economisch bestuur in de Eurozone. Een eerste bespreking over dit «Four Presidents» Report» vond plaats aan de hand van een analyse van de Commissie bij de informele Europese Raad van 12 februari jl. Het uiteindelijke rapport zal naar verwachting aan de Europese Raad van 25 en 26 juni a.s. worden gepresenteerd.

Op dit moment wordt door de vier voorzitters gewerkt aan een conceptrapport op basis van inbreng vanuit de lidstaten en de instellingen. In de komende Raad Algemene Zaken zal gesproken worden over dit proces. Het is de verwachting dat de Commissie een toelichting zal geven op de gemaakte vorderingen op het proces en de inhoud, opdat de Raad Algemene Zaken hierop kan reflecteren.

Nederland zet zich binnen het Four Presidents» traject allereerst in op moderne economieën door het belang van doorvoeren van structurele hervormingen en gezonde overheidsbegrotingen te blijven benadrukken. Voor Nederland staat naleving van bestaande EMU afspraken voorop, daarvoor moet op korte termijn het bestaande raamwerk optimaal worden benut.

Ten tweede vindt Nederland verdieping van de interne markt een essentieel onderdeel van voortgang op het EMU-dossier, vooral waar het gaat om de dienstenmarkt, de digitale markt, de energiemarkt en de kapitaalmarkt. Een goed functionerende interne markt is de beste garantie voor groei en banen in de EU. Het versterkt het aanpassingsvermogen van economieën en draagt bij aan een efficiënte allocatie van productiefactoren waardoor de stabiliteit van de EMU wordt versterkt. Ook een verdere integratie van arbeidsmarkten kan de schokbestendigheid van Europese economieën versterken. Nederland is daarom voorstander van meer en versterkte arbeidsmobiliteit. Belangrijk uitgangspunt daarbij is: «equal pay for equal work at the same workplace» (decent work agenda).

Tot slot, en in de derde plaats, zet Nederland zich in voor aandacht voor het belang van kwalitatief hoogwaardig en betrouwbaar openbaar bestuur in de lidstaten. Een toekomstbestendige EMU rust op de fundamenten van goed functionerende nationale overheden. Een goede werking van nationale overheden is een belangrijk element om de kans op economische onevenwichtigheden en risico’s op het overslaan daarvan naar andere lidstaten te verminderen. Het kan de concurrentiekracht en schokbestendigheid van lidstaten en de EMU als geheel versterken. Daarnaast wordt door kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare nationale overheden het vertrouwen tussen lidstaten en het vertrouwen van burgers, ondernemers en investeerders in de EMU versterkt.

Naar boven