21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1180 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Hierbij bieden wij u de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken van 24 september 2012.

De minister van Buitenlandse Zaken, U. Rosenthal

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, H. P. M. Knapen

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken d.d. 24 september 2012

Presentatie Europese Raadsagenda 18-19 oktober

Zoals gebruikelijk neemt de Raad Algemene Zaken (RAZ) kennis van de geannoteerde agenda van de eerstkomende Europese Raad (ER). Deze maal betreft het de ER van 18-19 oktober a.s. Op het moment van schrijven heeft ER-voorzitter Van Rompuy de geannoteerde agenda nog niet verspreid. De verwachting is evenwel dat de ER voor een belangrijk deel in het teken zal staan van het interim-rapport over de toekomst van de EMU. Zoals besloten op de Europese Raad van juni jl. zal het interim-rapport in oktober worden gepresenteerd. Over de inhoud ervan zal in de aanloop naar de ER uitgebreid met uw Kamer van gedachten worden gewisseld.

Meerjarig Financieel Kader

De RAZ buigt zich wederom over het Meerjarig Financieel Kader (MFK) voor de periode 2014–2020. Het Cypriotisch voorzitterschap heeft aangekondigd voor de Raad een nieuwe onderhandelingsbox1 te zullen presenteren. Deze is bij schrijven van de geannoteerde agenda nog niet ontvangen. Het is nog niet duidelijk wanneer het voorzitterschap de cijfermatige uitwerking van de onderhandelingsbox zal presenteren.

De onderhandelingen over het MFK zullen onder het Cypriotisch voorzitterschap intensiveren. Tijdens de informele bijeenkomst van de RAZ op 30 augustus jl. (voor verslag zie Kamerstuk 21501–02, Nr. 1178) werd aangekondigd dat op 22-23 november a.s. een extra ER zal worden ingelast. Deze zal geheel gewijd zijn aan het bereiken van overeenstemming over het MFK.

Ten behoeve van de informele RAZ-bijeenkomst had het Cypriotische voorzitterschap een issues paper verspreid. Daarin schetst het voorzitterschap de contouren van een mogelijk akkoord en geeft het aan dat bezuinigingen in alle uitgavencategorieën onafwendbaar zijn. De structuurfondsen moeten vooral gericht worden op de arme regio's. Bezuinigingen op structuurfondsen zullen daarom vooral bij de rijke regio's (inclusief de nieuwe categorie transitieregio's) gevonden moeten worden. Bezuinigingen op landbouw zullen, volgens het voorzitterschap, uit beide pijlers (inkomenssteun en plattelandsbeleid) moeten komen, waarbij meer flexibiliteit in het verschuiven van fondsen tussen beide pijlers mogelijk moet zijn. Het excellentiecriterium bij Horizon2020 (alleen de beste voorstellen ontvangen fondsen) staat volgens het voorzitterschap niet ter discussie. Wel wil het onderzoeken hoe meer landen kunnen profiteren van deze fondsen. Over de Eigen Middelen deed het voorzitterschap bewust nog geen concrete, richtinggevende uitspraken. De discussie over Eigen Middelen (inclusief de kortingen) zal een belangrijk onderdeel vormen van de eindfase van de onderhandelingen.

Het kabinet zal tijdens de RAZ vasthouden aan de koers zoals deze is vastgelegd in de brieven aan uw Kamer van maart en september 2011, de diverse geannoteerde agenda’s, antwoorden op Kamervragen en moties alsook de drie kwartaalbrieven die inmiddels aan uw Kamer zijn verstuurd. De hoofdinzet van het kabinet is een moderne en sobere EU-begroting. Het kabinet wil een substantieel lagere afdracht aan de EU-begroting door bezuinigingen van ruim 100 miljard euro op het oorspronkelijke Commissievoorstel, handhaving van de Nederlandse korting op het huidige niveau en handhaving van de perceptiekostenvergoeding op 25%2.

Europees Semester

De RAZ zal terugblikken op het verloop van het Europees Semester in de eerste helft van dit kalenderjaar, om hieruit lessen te trekken voor de komende cyclus. In oktober zal in de Ecofinraad een meer uitgebreide evaluatie plaatsvinden en ook de Sociale en Werkgelegenheidsraad komt hierover nog te spreken.

In het algemeen is Nederland tevreden met het verloop van de achterliggende cyclus van het Europees Semester. Zoals consequent door Nederland bepleit, heeft de rol van de Commissie in het proces van economische beleidscoördinatie meer gewicht gekregen en worden lidstaten stevig aangespoord de nodige structurele hervormingen daadwerkelijk te implementeren. De landenspecifieke aanbevelingen leveren een belangrijke impuls voor het realiseren van nationale structurele hervormingen, die op korte en lange termijn een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan herstel en duurzame versterking van de economie, het voorkomen en terugdringen van macro-economische onevenwichtigheden en het vergroten van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën in de EU. Na de bekrachtiging door de ER van juni jl. van de landenspecifieke aanbevelingen moeten alle lidstaten de aanbevelingen nu in acht nemen bij het opstellen van hun nationale begroting, bij het doorvoeren van structurele hervormingen en bij hun werkgelegenheidsbeleid.

Het kabinet zal tijdens de RAZ aandacht vragen voor een aantal mogelijke verbeteringen in het proces. Zo was het tijdpad dusdanig krap dat het niet eenvoudig bleek steeds voldoende gelegenheid te bieden voor discussie over de aanbevelingen. Meer gelegenheid daartoe kan bijdragen aan een intensievere betrokkenheid van nationale parlementen. Ook de onderbouwing van de aanbevelingen in het kader van de macro economische onevenwichtighedenprocedure kan worden verbeterd.

CVM-Schengen

De RAZ zal conclusies aannemen over de Commissierapporten van 18 juli jl. over het Coöperatie- en Verificatiemechanisme voor Roemenië en Bulgarije. Uw Kamer ontvangt op korte termijn een brief over het standpunt van het Nederlandse kabinet.


X Noot
1

De onderhandelingsbox zal uiteindelijk moeten dienen als basis voor een akkoord binnen de Raad. In de onderhandelingsbox worden per uitgavencategorie de belangrijkste uitgangspunten, toewijzingsformules en uitgavenplafonds opgenomen. Daarnaast bevat de onderhandelingsbox opties voor de inkomstenkant van de Europese begroting.

X Noot
2

Vergoeding voor het innen van douaneheffingen die de Commissie wil verlagen naar 10%.

Naar boven