21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1024 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 februari 2011

Graag bieden wij u hierbij het verslag aan van de Raad Algemene Zaken (RAZ) van 31 januari jl.

De minister van Buitenlandse Zaken,

U. Rosenthal

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

H. P. M. Knapen

Verslag Raad Algemene Zaken d.d. 31 januari 2011

Presentatie voorzitterschapsprogramma

Het Hongaarse voorzitterschap lichtte kort de prioriteiten toe voor het eerste semester van 2011. Het motto van dit voorzitterschap, aldus de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken János Martonyi, is «a strong Europe with a human touch». «Strong» staat daarbij voor sterke instituties, een sterke euro, een sterke economie en een sterke energiemarkt; en «human» voor onder meer de sociale dimensie van economische groei en een «inclusief» Europa. De Roma- en Donau-strategieën die tijdens deze Raad Algemene Zaken (RAZ) werden gepresenteerd (zie hieronder), zijn voorbeelden van deze «inclusiviteit» die het voorzitterschap dit halfjaar nastreeft. De Commissie, vertegenwoordigd door Commissaris Sefcovic verantwoordelijk voor institutionele relaties, ondersteunde het voorzitterschap in diens prioriteitstelling en zegde toe het voorzitterschap met name te zullen ondersteunen op de onderwerpen «economic governance» (inclusief de EU 2020-strategie en het Europees semester) en versterking van interne markt en de interne markt voor energie.

Voorbereiding februari Europese Raad

De Raad besprak de conceptconclusies van de aanstaande Europese Raad (4 februari) (ER) over energie en innovatie.

Ten aanzien van de interne energiemarkt en energie-infrastructuur benadrukte een aantal lidstaten, waaronder Nederland, dat de markt het primaire middel is om energie-infrastructuur te financieren. Daarvoor moeten lidstaten bestaande interne marktregels implementeren, betere mogelijkheden bieden om kosten voor grensoverschrijdende infrastructuur eerlijk te verdelen en vergunningsprocedures versnellen. Een aantal andere lidstaten legde meer nadruk op de mogelijkheid van publieke financiering voor energie-infrastructuur. Ten aanzien van energiebesparing en hernieuwbare energie is gesproken over de manier waarop de EU haar ambitie voor energiebesparing kan verwezenlijken. Bij het onderdeel extern EU-energiebeleid was de Raad eensgezind over het belang van consistent en coherent beleid ten opzichte van belangrijke producerende, doorvoer- en consumerende energielanden. De Commissie werd uitgenodigd hierover vóór de zomer een mededeling te presenteren.

In de discussie over het innovatie-deel van de conclusies werd vooral het belang benadrukt van innovatie als sleutel voor economische groei. Zo ook de belangrijke rol van innovatie binnen de Europa 2020-strategie. Het voorzitterschap wees in dit verband op de grote maatschappelijke uitdagingen die we het hoofd moeten bieden, de noodzaak tot het voltooien van de Europese Onderzoeksruimte (ERA), het belang van het verbeteren van randvoorwaarden voor innovatieve bedrijven en het stellen van prioriteiten bij de besteding van overheidsfinanciën.

Europees semester

Tijdens de RAZ werd bij wijze van startschot voor het «Europees semester» de «Annual Growth Survey» gepresenteerd, alsook de routekaart voor uitvoering van het Europees semester. De Ecofin Raad van februari zal Raadsconclusies aannemen met betrekking tot het Europees semester, die vervolgens zullen voorliggen aan de Europese Raad van maart. Vervolgens ontvangt de Commissie in april de Nationale Hervormingsprogramma’s (EU 2020-strategie) en de Nationale Stabiliteits- en convergentieprogramma’s (SGP) van de lidstaten. Op basis hiervan brengt de Commissie voor iedere lidstaat aanbevelingen uit, die zullen voorliggen aan de Europese Raad van juni. Deze aanbevelingen dienen vervolgens in de nationale begrotingscycli te worden ingebed. De Commissie onderstreepte tijdens de discussie het belang dat het eerste Europees semester serieus vorm wordt gegeven door concrete begrotingsconsolidatie en hervormingsvoorstellen. Er vond geen verdere discussie plaats.

Roma-strategie

Het voorzitterschap presenteerde de routekaart voor de behandeling van het Commissievoorstel inzake een EU-raamwerk voor nationale Roma-strategieën. Na presentatie van de mededeling op 8 april a.s. zal het voorstel in verschillende Raadsformaties worden besproken (met name de Raad Sociale aangelegenheden en de Onderwijsraad). Vervolgens zal het thema aan de orde komen tijdens ER van 24 juni a.s. De RAZ van 23 mei zal zoals gebruikelijk de ER voorbereiden. In de zeer korte discussie die zich na de voorzitterschapspresentatie ontvouwde, werd benadrukt dat de Roma-problematiek vooral van sociaaleconomische aard is en dat deze met beleid op nationaal niveau aangepakt dient te worden. Europees flankerend beleid is daarbij vanzelfsprekend welkom, mits daarbij het subsidiariteitsbeginsel recht wordt gedaan. In dit verband werd geconstateerd dat voorkomen moet worden dat de problematiek wordt afgewenteld op de Europese Unie door in gebreke blijvende lidstaten.

Donau-strategie

Tot slot kwam kort de Donau-strategie aan de orde. De Commissie presenteerde de strategie en het actieplan, die zij ziet als een goed middel om samenwerking en coördinatie tussen landen in de Donau-regio te vergroten. De strategie heeft betrekking op een groot aantal thema’s, zoals mobiliteit, biodiversiteit en milieu, onderzoek & innovatie en regionale samenwerking op het gebied van onderwijs, cultuur, economie en sociale cohesie. De Commissie gaf aan dat het succes van de Donau-strategie gelegen is in het vaststellen van kwantificeerbare doelen, een goede uitvoering en gedegen evaluatie. Er vond geen verdere discussie plaats. Het Hongaarse voorzitterschap is voornemens tijdens de RAZ van april a.s. Raadsconclusies aan te nemen, die als input zullen dienen voor de Europese Raad van juni.

Naar boven