Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 21501-02 nr. 1015 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 21501-02 nr. 1015 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 januari 2011
Graag bied ik u hierbij de geannoteerde agenda aan van de informele Raad Algemene Zaken van 13 en 14 januari 2011.
De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,
H. P. M. Knapen
Geannoteerde agenda van de informele Raad Algemene Zaken op 13 en 14 januari 2011
Op 13 en 14 januari 2011 vindt in Boedapest en Gödöllö een informele bijeenkomst plaats van ministers voor Europese Zaken. De Staatssecretaris voor Europese Zaken zal namens Nederland deelnemen aan de bijeenkomst. Er staan twee onderwerpen op de agenda: Het Hongaarse voorzitterschapsprogramma alsmede de werkmethoden van de Raad Algemene Zaken (RAZ).
Programma Hongaars Voorzitterschap
Hongarije, Spanje en België hebben in december 2009 reeds gezamenlijk een (trio)-voorzitterschapsprogramma opgesteld voor de periode januari 2010–juni 2011. Daarnaast heeft Hongarije een korte eigen prioriteitenlijst opgesteld voor het komend half jaar (zie bijlage).1 Hongarije heeft de aandachtspunten in vier clusters bijeengebracht:
1) Groei, banen en sociale inclusie (onder meer crisismechanisme, aanscherping Stabiliteits- en Groeipact)
Nederland wil dat onder het Hongaarse voorzitterschap overeenstemming wordt bereikt tussen Raad en Europees Parlement over het versterken van de economische beleidscoördinatie in de Unie, waarbij het rapport van de werkgroep-Van Rompuy en de Commissievoorstellen strikt gevolgd moeten worden. Dit is noodzakelijk om de kans op het ontstaan van een nieuwe financieel-economische crisis te verminderen. Daarnaast wil Nederland dat de Europese Raad van maart 2011 definitief besluit tot een beperkte verdragswijziging met het oog op het oprichten van een permanent crisismechanisme. Vervolgens kan het ratificatieproces in de lidstaten worden gestart. In het voorjaar van 2011 moet ook de inhoudelijke vormgeving van dit intergouvernementele mechanisme worden afgerond, waarbij strikte beleidscondities, betrokkenheid van het IMF en – van geval tot geval – betrokkenheid van de private sector gewaarborgd moeten zijn.
2) Een sterker Europa: doorbouwen op funderingen met het oog op de toekomst (onder meer energie & innovatie, implementatie van de EU 2020-strategie, financiële perspectieven, review van gemeenschappelijk landbouwbeleid en van het cohesiebeleid)
Het Hongaarse voorzitterschap beschouwt de speciale, thematische Europese Raad (ER) gewijd aan energie & innovatie van 4 februari a.s. als een flagship event en zet er opin dat de ER een politieke oriëntatie oplevert ten aanzien van onder andere harmonisatie van nationale technische regelgeving, de aanleg van sleutelinfrastructuur en de financiering voor de benodigde investeringen.
Ook zal onder het Hongaarse voorzitterschap de implementatie van de Europa 2020-strategie worden voortgezet. Zo zullen de kerninitiatieven op Europees niveau (de zogenaamde «vlaggenschepen») verder worden uitgewerkt en zal worden begonnen met de uitvoering ervan.
De voorstellen van de Commissie voor de nieuwe Financiële Perspectieven komen in juni uit en zullen daarom niet inhoudelijk worden besproken onder het Hongaarse voorzitterschap. Wel vinden discussies plaats over specifieke beleidsterreinen, zoals het landbouw- en het cohesiebeleid. Nederland ziet erop toe dat deze discussies worden gevoerd in het besef dat deze beleidsterreinen zich zullen moeten voegen naar budgettair krappere kaders.
3) Een Unie dichter bij haar burgers (vooral JBZ-vraagstukken)
Het Hongaarse voorzitterschap legt de nadruk op Europees burgerschap en fundamentele rechten, maar heeft tegelijkertijd ook oog voor veiligheidsaspecten. Nederland ondersteunt de ambitie om de bestrijding van georganiseerde criminaliteit en cybercrime efficiënter te maken. Voorts is Nederland verheugd met de aandacht voor een beter beheer van migratiestromen en de integratie van migranten, aangezien dit ook voor Nederland belangrijke speerpunten zijn. Nederland zal benadrukken dat voortgang op deze dossiers en op de totstandkoming van een Gemeenschappelijk Europees Asielstelsel (GEAS) van groot belang is. Ten slotte is wat Nederland betreft toetreding van Roemenië en Bulgarije tot de Schengenzone in het eerste semester van 2011 niet aan de orde.
4) Verantwoord uitbreiden en mondiaal engagement (EU-uitbreiding, GBVB, extern beleid)
Nederland zal onderstrepen dat het uitbreidingsproces aan strikte regels gebonden is. Net als het Hongaarse voorzitterschap onderkent Nederland dat Kroatië de eindstreep in de toetredingsonderhandelingen nadert. Maar dat wil niet zeggen dat de slotfase eenvoudig zal zijn. Het komt nu immers aan op de implementatie van nieuwe wetten en het (laten) beklijven van doorgevoerde hervormingen. Het is zaak dat Kroatië een geloofwaardige staat van dienst opbouwt, met name op het terrein van justitiële hervormingen en de inrichting van het openbaar bestuur (zie ook Kamerbrief Uitbreiding van de Europese Unie, Kamerstuk 23 987 nr. 112, 29 november 2010).
Onder het Hongaarse voorzitterschap zal een ministeriële bijeenkomst plaatsvinden over het nabuurschapsbeleid. Nederland zal aangeven dat de EU grote belangen heeft bij haar buren (veiligheid, stabiliteit, exportmarkt, tegengaan illegale migratie), doch een lidmaatschapsperspectief voor de buren is niet aan de orde.
Werkmethoden van de Raad Algemene Zaken
Er zal kort worden gesproken over de werkmethoden van de RAZ. Nederland zal aangeven dat de RAZ een sleutelfunctie heeft bij de voorbereiding van de ER. Daarnaast zal deze Raadsformatie zich het komende jaar ook blijven buigen over horizontale vraagstukken waaronder EU-uitbreiding en de Financiële Perspectieven.
Het Hongaarse voorzitterschap zal in de RAZ ook willen spreken over de Donau-strategie. Nederland ondersteunt dit initiatief, maar is van mening dat hiervoor geen aanvullende middelen beschikbaar moeten worden gesteld. Het is voornamelijk zaak om meer synergie te creëren met bestaande instrumenten (onder meer de structuurfondsen in de verschillende oeverstaten van de Donau).
Bijlage:
1. Hongaars voorzitterschapsprogramma
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-02-1015.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.