Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 april 2019
De Vaste Kamercommissie Buitenlandse Zaken heeft verzocht om een reactie op een brief
inzake de visumprocedure voor Surinamers. In die brief wordt gesteld dat Surinamers
die voor vakantie of familiebezoek naar Nederland reizen een garantverklaring, salarisstroken
en kopieën van het paspoort moeten overleggen. Dit wordt aangemerkt als bureaucratisch
en belemmerend. Ook wordt gesteld dat de privacy in het geding komt. Ten slotte wordt
verzocht om versoepeling van de visumprocedure en het bezien van de optie van visumafgifte
voor de geldigheidsduur van het Surinaamse paspoort.
Het kabinet heeft als inzet om het proces voor visumaanvragen zo gemakkelijk, transparant
en klantvriendelijk mogelijk te laten verlopen voor de aanvrager. De eisen die worden
gesteld aan de aanvrager zijn vastgelegd in de Verordening 810/2009 van het Europees
Parlement en de Raad tot vaststelling van een gemeenschappelijke visumcode (hierna:
Visumcode). De hierin gestelde voorwaarden gelden voor alle visumplichtige nationaliteiten.
De Visumcode verlangt van aanvragers dat zij documenten verstrekken met betrekking
tot logies of het bewijs van voldoende middelen om in logies te voorzien, als ook
om documenten waaruit blijkt dat de aanvrager voldoende middelen van bestaan heeft
zowel voor de duur van het voorgenomen verblijf als voor zijn terugreis naar het land
van herkomst. Ook een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking
wordt door Nederland geaccepteerd voor dit doel. Garantverklaringen zijn dus niet
altijd nodig.
Het staat een uitnodigende partij vrij om al dan niet financieel garant te staan en
dat te staven met informatie over zijn of haar financiële positie; het is geen standaard
vereiste. In de checklist op de website van de Nederlandse ambassade (en van de externe
dienstverlener waar visumaanvragen kunnen worden ingediend) wordt dan ook de keuze
gelaten tussen indiening van loonstroken c.q. andere bewijzen van inkomsten van de
logiesverstrekker, danwel indiening van bankafschriften of salarisstroken van de visumaanvrager
zelf. Informatie van lokale reisorganisaties, zoals meegezonden met de brief, is geen
officiële informatie.
De persoonsgegevens voor visumaanvragen, inclusief eventuele gegevens van de uitnodigende
partij, worden veilig en met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving op het
gebied van gegevensbescherming verwerkt. Ook in het standaard formulier voor garantstelling
en/of particuliere logiesverstrekking wordt de uitnodigende partij gewezen op het
doel van de gegevensverwerking, de contactgegevens van de verantwoordelijke autoriteit
voor de gegevensverwerking en het recht op inzage en eventuele correctie of vernietiging
van de gegevens.
Wat betreft de vraag over visumafgifte voor de geldigheidsduur van het Surinaamse
paspoort, stelt de Visumcode de mogelijkheid van visa met een langere geldigheidsduur
en voor meerdere binnenkomsten. Dit kan o.a. als de visumaanvrager kan motiveren regelmatig
te zullen reizen en als de integriteit en betrouwbaarheid is aangetoond, met name
aan de hand van het juiste gebruik van eerder afgegeven visa. Dit vergt een individuele
beoordeling en kan niet standaard worden toegepast. Bij de beoordeling van visumaanvragen,
maakt Nederland waar mogelijk gebruik van deze ruimte in de regelgeving, gevraagd
maar veelal ook ongevraagd. In die gevallen kan de geldigheid van het visum oplopen
tot maximaal vijf jaar, afhankelijk van de individuele feiten en omstandigheden en
de geldigheid van het paspoort van de visumaanvrager.
De Minister van Buitenlandse Zaken, S.A. Blok