32 123 VI
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie (VI) voor het jaar 2010

J
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 maart 2010

In antwoord op uw brief d.d. 1 februari 2010 hierbij de halfjaarlijkse stand van zake met betrekking tot de openstaande toezeggingen die aan de Eerste Kamer zijn gedaan (zie schema toezeggingen in bijlage 1). In dit schrijven antwoord ik tevens op uw brief d.d. 10 november 2009, waarin u ten aanzien van het antwoord op mijn brief van 25 september 2009 enkele aanvullende vragen stelt.

Brief 10 november 2009

In uw schrijven van 10 november 2009 geeft u aan dat vijf toezeggingen als afgedaan worden beschouwd. Ten aanzien van de volgende toezeggingen heeft u nog aanvullende vragen gesteld. Hieronder treft u eerst de toezeggingen en de door u gestelde vraag en vervolgens het antwoord op deze vraag.

1. Toezegging Nieuwe definities (26 671/30 036) (T00476)

Vraag:

De commissie merkt op dat de toelichting bij ’stand van zaken’ vermoedelijk onjuist is. De tekst is namelijk hetzelfde als de tekst erboven en lijkt geen enkele relatie te hebben met toezegging T00476. De commissie verzoekt u haar de juiste stand van zaken met betrekking tot deze toezegging mede te delen.

Antwoord:

Zoals vermeld in mijn brief van 26 juni 2009 over de aanpak van cybercrime, is een wetsvoorstel in voorbereiding ter herziening van artikel 54a Wetboek van Strafrecht (Kamerstukken II 2008/2009, 28 684, nr. 232, blz. 5). In dit wetsvoorstel zal bovengenoemd punt worden opgenomen.

2. Toezegging Evaluatie wet Terroristische misdrijven (30 164) (T00509)

Vraag:

De commissie beschouwt deze toezegging als slechts gedeeltelijk afgedaan. Van de zijde van de regering is immers een jaarlijkse rapportage toegezegd, alsmede een evaluatie over vijf jaar. Op dit moment is slechts het eerste monitoringsrapport verschenen.

Antwoord:

In de bijlage treft u de actuele stand van zaken van deze toezegging.

3. Toezegging Positie directeur wetgeving en juridische zaken (31 700 VI/31 700 VI, B/C/ 31 731, nr. 1/2) (T01012)

Vraag:

De commissie merkt op dat deze toezegging inhield dat u onder de aandacht van uw collega-ministers zou brengen dat de directeur wetgeving en juridische zaken van een ministerie niet afgeschermd moet worden van de departementsleiding, maar de leiding rechtstreeks moet kunnen bereiken. In de toelichting onder ’stand van zaken’ wordt slechts opgemerkt dat sprake is geweest van een overleg van secretarissen-generaal. Dit is voor de commissie onvoldoende om de toezegging als afgedaan te beschouwen.

Antwoord:

De positie van de directeur wetgeving en juridische zaken is geadresseerd in het Programma Versterking Juridische Functie Rijk en in zoverre onderdeel van andere maatregelen ter versterking van de juridische functie van het rijk: vorming en opleiding, versterking van de samenwerking, het ontwikkelen van de kwaliteitsnormen en de organisatie van de juridische functie binnen de departementen en rijksbreed. Dezer dagen is de eindrapportage van het programma worden vastgesteld, die aan de beide Kamers der Staten-Generaal zal worden uitgebracht (TK 2007/08, 31 201, nr. 33).

4. Toezegging onderzoek regeling van attributie in de Awb (29 702/31 124/31 700 VI) (T01021)

Vraag:

De commissie is van mening dat de toelichting onder ’stand van zaken’ met betrekking tot deze toezegging onvoldoende is om haar als afgedaan te beschouwen. De commissie verwacht van u een brief waarin u uitgebreider uiteenzet waarom aan een meer omvattende regeling van het leerstuk attributie in de Algemene wet bestuursrecht geen behoefte bestaat.

Antwoord:

De heer Dölle heeft bij de behandeling van het wetsvoorstel Vierde tranche Algemene wet bestuursrecht (Awb) in de Eerste Kamer aangegeven zich te kunnen voorstellen dat wordt overwogen opneming van een meer omvattende regeling van het leerstuk attributie in de Awb te onderzoeken. Daarop heb ik toegezegd daarnaar nog eens te kijken. Ik heb uitvoering aan die toezegging gegeven met mijn eerdere reactie waarin ik gemotiveerd heb aangegeven alles overziende geen reden te zien om een meer omvattende regeling van het leerstuk attributie in de Awb op te nemen.

Uw Kamer heeft aangegeven een uitgebreidere uiteenzetting te verwachten waarom aan een meer omvattende regeling van het leerstuk attributie in de Awb geen behoefte bestaat. Aan dat verzoek voldoe ik uiteraard graag.

De heer Dölle heeft de aandacht gevestigd op de situatie dat het ene bestuursorgaan een bevoegdheid schept voor een ander, waarop de regeling inzake attributie van de Vierde tranche Awb niet van toepassing is. Hij heeft daarbij in eerste instantie alleen het voorbeeld genoemd van de gemeenteraad die een bevoegdheid schept voor het college van B&W. In het vervolg van de discussie kwam echter aan de orde dat dit ook in andere relaties denkbaar is.

Bij de voorbereiding van de regeling inzake attributie in de Awb (de huidige artikelen 10:22 en 10:23 Awb) is ervan afgezien om een algemene regeling te maken die voorziet in een regeling voor alle denkbare gevallen. Zoals ook is uiteengezet in het kader van de totstandkoming van de Vierde tranche Awb is er voor gekozen slechts een beperkte regeling van het leerstuk attributie op te nemen en alleen te voorzien in een regeling ten aanzien van attributie aan ondergeschikten, om daarmee een knelpunt uit de praktijk op te lossen. Dit betekent dat alle andere denkbare relaties waarin sprake is van attributie, waaronder ook de door de heer Dölle bedoelde relaties, buiten die regeling vallen. In hetgeen de heer Dölle heeft aangevoerd zie ik geen aanleiding die keuze te heroverwegen. Uit de praktijk zijn mij geen problemen bekend waaruit een noodzaak of behoefte voortvloeit om alsnog een algemene regeling in de Awb op te nemen die geldt voor alle denkbare relaties, met inbegrip van de door de heer Dölle bedoelde relaties. Gelet op de te betrachten terughoudendheid bij het tot stand brengen van nieuwe regelingen (vgl. aanwijzing 6 van de aanwijzingen voor de regelgeving) zie ik dan ook geen reden hiertoe over te gaan.

5. Nog niet verwerkt in de toezeggingenregistratie bleek een toezegging uwerzijds omtrent de regelmonitor, gedaan in het debat over wetgevingskwaliteit. Deze monitor zou voor de zomer uitkomen (Handelingen 2008–2009 EK 21 pagina 1106, rechter kolom). De commissie meent deze nog niet te hebben ontvangen. De toezegging wordt alsnog in de registratie opgenomen. Terzake zou de commissie graag nader geïnformeerd worden.

Antwoord:

De regelgevingsmonitor heeft tot doel periodiek de omvang van het regelingsbestand te peilen. Daarbij wordt als peilmoment de stand van zaken per 1 januari van elk kalenderjaar aangehouden. De technische voorzieningen voor de permanente monitor zijn gerealiseerd. Bij brief van 10 februari 2010 is de eerste rapportage vanuit de permanente monitor aan u gepresenteerd (te weten: de stand van zaken per 01/01/2010).

Brief 1 februari 2010

Ten aanzien van de beantwoording van uw brief d.d. 1 februari jl. zijn er van de 27 toezeggingen 2 toezeggingen afgedaan. 1 toezegging wordt primair door een ander ministerie afgedaan, derhalve staan nog 25 toezeggingen open.

U heeft mij ten aanzien van de nog openstaande toezeggingen verzocht een prognose te geven van de termijnen waarop deze zullen worden nagekomen. In het schema wordt aangegeven in welke afrondingsfase de toezeggingen zich bevinden. Zoals u uit bijgaand schema kunt opmaken zijn de redenen waarom de toezeggingen tot op heden niet zijn nagekomen divers van aard. In de meeste gevallen is echter wel een indicatie gegeven van de verwachte afhandelingsduur. Uiteraard heeft de afhandeling van deze toezeggingen onze nadrukkelijke aandacht.

De minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

Toezeggingen Justitie (Rappel maart 2010)

Onderwerp Openstaand/ afgedaan Stand van zaken
Toezegging verhoging rechtsbescherming (30 657) (T00856) Openstaand In de brief van 17 november 2009 aan de Eerste Kamer is aangegeven dat er aanvullend onderzoek uitgevoerd zal worden. Naar verwachting zal de Eerste Kamer hierover omstreeks 1 juni 2010 worden geïnformeerd.
Toezegging kabinetsreactie rapport commissie Brouwer-Korf (31 700) (T00934) Afgedaan De bewuste kabinetsreactie is op 3 november 2009 naar zowel de Eerste als de Tweede Kamer gestuurd (nr. 5625087/09). Deze toezegging kan derhalve als afgedaan worden beschouwd. (Inmiddels wordt gewerkt aan beantwoording van het verslag van het schriftelijk overleg).
Toezegging notificatie Wet DNA-onderzoek veroordeelden (31 116) (T01026) Openstaand Thans vindt overleg plaats over de vraag of of het nodig is de Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden aan te vullen met een zogenaamde notificatieplicht als bedoeld in artikel 150a, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering. Naar verwachting wordt de Eerste Kamer voor het zomerreces 2010 nader worden geïnformeerd.
Toezegging Codering gegevens (30 164/30 327) (T 00498) Openstaand Er wordt met de stuurgroep die is opgericht voor de invoering van de WPG binnen de politie die onder voorzitterschap van BZK overlegd om invulling te geven aan deze toezegging. In het eerste kwartaal van 2010 zal de Eerste Kamer hierover worden bericht.
Toezegging Gezichtspunten kenbaar maken aan Europese Commissies i.v.m. evaluatie richtlijn Dataretentie (31 145) (T01065) Openstaand Bij meerdere gelegenheden is de situatie kenbaar gemaakt in Brussel. Tijdens de bijeenkomst van 12 maart 2010 is Brussel het opnieuw ter sprake gebracht en is verzocht hiervan melding te maken in de verslaglegging (waarvan dan vervolgens een afschrift naar de Eerste Kamer kan worden gestuurd.)
Toezegging Burgerportaal verkeersgegevens (31 145) (T01066) Openstaand Een eerste verkenning heeft plaatsgevonden, de Eerste Kamer zal naar verwachting voor het zomerreces worden geïnformeerd.
Toezegging Regelgevingsmonitor (31 700 VI en 31 731, nrs. 1 en 2) (T01069) Openstaand De Eerste Kamer is bij brief van 10 februari 2010 geïnformeerd (ons kenmerk 5641074/10/6)
Toezegging Verkennend onderzoek in de praktijk (30 164) (T 00497) Openstaand Het onderwerp maakt deel uit van de audits in het kader van het Wetsvoorstel politiegegevens, die de politie in 2010 gaat uitvoeren.
Toezegging positie directeur wetgeving en juridische zaken (31 700VI/31 700VI, B,C/31 731, nr 1/2) (T01012) Openstaand De positie van de directeur wetgeving en juridische zaken is onderdeel van het Programma Versterking Juridische Functie Rijk. In april 2010 zal het kabinetsstandpunt terzake aan de Eerste en Tweede Kamer worden toegezonden.
Toezegging toezending bijgewerkt overzicht wetten met bestuurlijke boeten plus commentaar (29 702/31 124/31 700VI) (T01013) Afgedaan Het overzicht wetten met bestuurlijke boeten plus commentaar is op 17 maart 2010 toegezonden aan de Eerste Kamer (ons kenmerk: 5646441).
Toezegging Opt-out voor automatisch gebruik persoonsgegevens (30 897) (T 00496) Openstaand Dit punt zal naar verwachting aan de orde komen bij de behandeling van het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet bescherming persoonsgegevens i.v.m. administratieve lasten (31 841). Het voorstel is inmiddels gereed voor plenaire behandeling door de Tweede Kamer, maar deze heeft het wetsvoorstel controversieel verklaard.
Toezegging opvolging aanwijzingen (29 704) (T00488) Openstaand De wijziging van de Politiewet zal aan de orde komen bij het aantreden van het nieuwe kabinet.
Toezegging nota over verzamelwetgeving (30 386) (T01027) Openstaand Een nota over onder meer verzamelwetgeving zal in maart 2010 voor advies aan de Raad van State gezonden worden. Naar verwachting zal deze in juni 2010 aan de Eerste Kamer kunnen worden aangeboden.
Toezegging Nulmeting bij internetaanbieders (31 145) (T01063) Primair EZ Eind maart 2010 zal het onderzoek door het Agentschap Telecom (AT) worden afgerond. Kort daarna zal het door het ministerie van Economische Zaken (EZ), mede namens de Minister van Justitie, aan zowel de Eerste als de Tweede Kamer worden aangeboden.
Toezegging Definitie terrorismebegrip (30 164) (T00510) Openstaand In overleg tussen betrokken diensten is een hernieuwde werkdefinitie van het begrip terrorisme opgesteld. Deze is in de elfde voortgangsrapportage terrorismebestrijding – voorzien van een toelichting – in december 2009 met de Tweede Kamer gedeeld. Deze voortgangsrapportage zal nog deze maand naar de Eerste Kamer worden verzonden.
Toezegging rubricering politiegegevens (30 164/30 327) (T00499) Openstaand Er wordt met de stuurgroep die is opgericht voor de invoering van de WPG binnen de politie die onder voorzitterschap van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) overlegd om invulling te geven aan deze toezegging. In het eerste kwartaal van 2010 zal de Eerste Kamer hierover worden bericht.
Toezegging themaverwerking (30 164/30 327) (T00502) Openstaand Het onderwerp maakt deel uit van de audits in het kader van het Wetsvoorstel politiegegevens, die de politie in 2010 gaat uitvoeren.
Toezegging onderzoek regeling van attributie in de Awb (29 702/31 124/31 700 VI) (T01021) Openstaand De actuele stand van zaken ten aanzien van deze toezegging is opgenomen in het begeleidend schrijven.
Toezegging scholing van wetgevingsjuristen (31 700VI/31 700VI, B/C, 31 731, nr. 12) (T01010) Openstaand In april 2010 zal aan de Eerste Kamer het kabinetsstandpunt terzake van het Programma Versterking Juridische Functie Rijk worden gezonden. Bij die gelegenheid wordt teruggekomen op deze toezegging.
Toezegging meenemen inbreng Eerste Kamer bij aanpassen Aanwijzingen voor de regelgeving (29 702/31 124/31 700VI) (T01019) Openstaand Dit wordt meegenomen in de negende wijziging van de Aanwijzingen voor de Regelgeving. Het streven is deze in het najaar van 2010 gereed te hebben.
Toezegging Cumulatie van nieuwe regels (31 145) (T010164) Openstaand Thans vindt overleg plaats over de uitvoering van de toezegging. Naar verwachting zal de Eerste Kamer voor het zomerreces 2010 nader worden geïnformeerd.
Toezegging Bewaartermijn internetgegevens terug naar 6 maanden (31 145) (T01067) Openstaand In verband met deze toezegging is het wetsvoorstel tot wijziging bewaartermijn internetgegevens (Kamerstukken 32 185) ingediend. Aan de Tweede Kamer is op 4 maart 2010 de nota naar aanleiding van verslag uitgebracht.
Toezegging Financieringswijze rechtspraak (31 352) (T01074) Openstaand Conform toezegging is met de Raad overleg gevoerd over de gevolgen van het initiatief voorstel voor de bekostiging. Akkoord is bereikt over een prijsverhoging van € 3 mln. voor het toepassen van de bestuurlijke lus. Dekking gebeurt uit de door de lus te verwachte vermindering van het aantal zaken. Het initiatief wetsvoorstel is in middels in werking getreden.
Toezegging kostenregeling evaluatie (29 441) (T00451) Openstaand De Eerste Kamer is bij brief van 28 september 2009, nr. 562 011/09/6 geïnformeerd.
Toezegging nieuwe definities (26 671/30 036) (T00476) Openstaand Zoals vermeld in de brief van 26 juni 2009 over de aanpak van cybercrime, is een wetsvoorstel in voorbereiding ter herziening van artikel 54a Wetboek van Strafrecht (Kamerstukken II 2008/2009, 28 684, nr. 232, blz. 5).
Toezegging Evaluatie wet terroristische misdrijven (30 164) (T00509) Openstaand Het tweede monitorrapport inzake de toepassing van de Wet ter verruiming van de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van terroristische misdrijven in de praktijk zal op korte termijn aan de Eerste Kamer worden aangeboden.
Toezegging wijziging Burgerlijk Wetboek (30 145) (T00865) Openstaand De stand van zaken is gelijk aan die van 29 september 2009. Gezocht wordt naar een wetgevingsinitiatief waar deze wijziging in kan worden meegenomen.
Naar boven