C
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN
MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 april 2009
In juli 2008 heeft Nederland de Europese Commissie in kennis gesteld van
het voornemen gebruik te willen maken van de mogelijkheid van uitstel en vrijstelling
om aan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit te voldoen. Dit betreft
de jaar- en uurgrenswaarden voor fijn stof (PM10) die met ingang
van 1 januari 2005 van kracht zijn en de jaargrenswaarde voor stikstofdioxide
(NO2) die met ingang van 1 januari 2010 zal gelden. Om van
derogatie gebruik te maken moet een luchtkwaliteitsplan worden opgesteld dat
aan de Europese Commissie laat zien op welke wijze tijdig aan de grenswaarden
wordt voldaan. Nederland heeft daartoe het Kabinetsstandpunt inzake het Nationale
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) aan de Commissie voorgelegd. Op
verzoek van de Commissie heeft Nederland in september 2008 een uitgebreide
toelichting gegeven op het NSL en op de Saneringstool, het rekeninstrument
van het NSL en vragen beantwoord.
Uitstel en vrijstelling zijn mogelijk op basis van artikel 22 van richtlijn
2008/50/EG, de nieuwe EU-Richtlijn Luchtkwaliteit en schonere lucht voor Europa
die op 11 juni 2008 van kracht is geworden. Voorwaarde hiervoor is dat
er een luchtkwaliteitsplan wordt opgesteld waarin voldoende harde maatregelen
zitten om binnen de periode van uitstel en vrijstelling aan de luchtkwaliteitsgrenswaarden
te voldoen. Wanneer de Europese Commissie niet binnen negen maanden na ontvangst
van de kennisgeving bezwaar zou maken, wordt krachtens de richtlijn aan de
voorwaarden voor derogatie voldaan.
De Europese Commissie heeft het Nederlandse verzoek tot derogatie inmiddels
kunnen beoordelen en heeft mij dinsdag 7 april jl. laten weten hiermee
te kunnen instemmen. Dit betekent dat Nederland derogatie heeft verkregen.
Het tijdstip waarop aan de normen voor PM10 moet worden voldaan
wordt uitgesteld tot 11 juni 2011 (drie jaar na inwerkingtreding van
de nieuwe richtlijn) en dat voor de jaargrenswaarde voor NO2 wordt voor Nederland 1 januari 2015. Dat komt overeen met de uiterste
data van de richtlijn. Het Nederlandse verzoek is derhalve vrijwel geheel
gehonoreerd.
Vrijwel geheel, want voor de agglomeratie Heerlen/Kerkrade verleent de
Europese Commissie weliswaar vrijstelling voor de PM10-normen,
maar is het uitstel voor NO2 geldig tot 1 januari 2013 (en
niet tot 1 januari 2015). Als reden hiervoor geeft de Commissie aan dat
in deze agglomeratie slechts beperkte overschrijdingen te verwachten zijn
in de komende jaren.
Ik ben verheugd met de instemming van de Europese Commissie met derogatie
voor Nederland. Daarmee geeft de Commissie aan vertrouwen te hebben in de
Nederlandse aanpak en in het NSL.
Consequentie van beperkte derogatie voor Heerlen/Kerkrade
Omdat Heerlen/Kerkrade voor NO2 derogatie verkrijgt tot 2013 zal extra
aandacht van het Rijk en de betrokken gemeenten nodig zijn om ervoor te waken
dat tijdig aan de grenswaarden zal worden voldaan. Rijk en regio zullen gezamenlijk
bestuderen of extra inzet nodig is om eventuele overschrijdingen te voorkomen.
Het NSL zal hierop worden aangepast, zoals de Commissie ook als voorwaarde
stelt. De ontwikkeling van de luchtkwaliteit in Heerlen/Kerkrade zal net als
in andere NSL-gebieden via het monitoringssysteem van het NSL worden gevolgd
om zeker te zijn van het tijdig halen van de grenswaarden.
De inwerkingtreding van het NSL
Met de instemming met de derogatie en de inmiddels door de Tweede Kamer
en uw Kamer aanvaarde implementatiewet (wet van 12 maart 2009 tot wijziging
van de Wet milieubeheer (implementatie en derogatie luchtkwaliteitseisen))
is de inwerkingtreding van het NSL een stapje dichterbij gekomen.
Voor inwerkingtreding van het NSL is nog nodig dat de implementatiewet
en het besluit derogatie in werking treden (naar verwachting voor 1 juli)
en dat het parlementaire proces rond het NSL tijdig wordt afgerond. Een debat
met uw Kamer over het NSL is geagendeerd voor 19 mei a.s.
Daarnaast wordt het NSL momenteel geactualiseerd op basis van de uitkomsten
van de inspraak, de parlementaire behandeling en de nieuwste emissiegegevens.
Met behulp van de meest actuele versie van de Saneringstool zullen deze maand
alle regio’s beoordelen of de regionale en lokale maatregelen goed verwerkt
zijn in het NSL. Volgens de huidige planning kan het NSL vervolgens ter vaststelling
worden geagendeerd voor de Ministerraad van 10 juli a.s.. Vervolgens
wordt na een daartoe strekkende mededeling in de Staatscourant het NSL van
kracht.
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. M. Cramer