31 531
Voorstel van wet van de leden Ten Hoopen, Aptroot en Vos houdende wijziging van de Mededingingswet ter versoepeling van de uitzondering op het verbod van mededingingsafspraken (versterking positie leveranciers uit het MKB)

C 3e Herdruk1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juli 2009

In het voorlopig verslag met betrekking tot bovengenoemd wetsvoorstel is door de leden van verschillende fracties ook een aantal vragen gesteld aan de regering. Bijgaand treft u het antwoord op deze vragen aan.

De leden van de VVD-fractie vroegen of de regering, met het blanco advies van de Raad van State in de hand, nog eens uiteen kan zetten op grond van welke Europese bepalingen zij van mening is dat deze regeling in strijd is met Europese wetgeving.

Volgens artikel 10 EG mogen lidstaten geen maatregelen nemen die de verwezenlijking van de doelstellingen van het EG-verdrag in gevaar kunnen brengen. Eén van die doelstellingen is toepassing van artikel 81 (kartelverbod) om te zorgen voor onvervalste mededinging binnen de Europese Unie. Dit betekent dat de lidstaten geen wetgeving mogen maken die afspraken vrijstelt die in strijd zijn met artikel 81 EG. De bagatelvrijstelling uit de Mededingingswet is van toepassing op alle overeenkomsten, besluiten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen, dus ook op hardcore-afspraken zoals prijsafspraken, quoteringsafspraken en markt- of klantenverdelingsafspraken. Dit type afspraken is verboden op grond van artikel 81 EG. Europeesrechtelijk is dit geen probleem, indien de bagatelvrijstelling alleen geldt voor afspraken die buiten de werkingssfeer van het EG-mededingingsrecht vallen. Dit is het geval indien er geen sprake is van interstatelijke werking. Op grond van artikel 81 EG zijn de afspraken immers alleen verboden indien zij de handel tussen lidstaten ongunstig kunnen beïnvloeden. Door het marktaandeelcriterium op 5% en het omzetcriterium op € 40 miljoen te stellen, is uitgesloten dat de bagatelvrijstelling afspraken vrijstelt die in strijd zijn met artikel 81 EG. Volgens de Europese Commissie hebben afspraken namelijk geen interstatelijke werking, als ondernemingen beneden deze drempels blijven (Mededeling van de Commissie Richtsnoeren betreffende het begrip «beïnvloeding van de handel» in de artikel 81 en 82 van het Verdrag, PbEG C 101/81, van 27 april 2004, randnummer 52). In het wetsvoorstel wordt de drempel van 5% marktaandeel verhoogd naar 10% en vervalt de omzetgrens van € 40 miljoen. Daardoor kan er wel sprake zijn van interstatelijke werking en gaat de bagatelvrijstelling ook gelden voor hardcore-afspraken die door artikel 81 EG-verdrag worden verboden. De bagatelvrijstelling kan daarmee in strijd komen met de bepaling uit het EG-recht dat lidstaten geen afbreuk mogen doen aan de doelstellingen van het EG-verdrag. Bovendien leidt de aldus gewijzigde bagatelvrijstelling tot rechtsonzekerheid, omdat ondernemingen er ten onrechte van uit kunnen gaan dat de bagatelvrijstelling alleen afspraken vrijstelt die ook door het EG-verdrag worden toegestaan.

De leden van de VVD-fractie vroegen of de regering haar visie wil geven op de vraag of er naar haar mening zodanig sprake zou kunnen zijn van interstatelijke effecten dat de Europese Commissie en/of de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zouden kunnen optreden ex artikel 81 EG.

Van zodanige interstatelijke effecten kan inderdaad sprake zijn. Zoals opgemerkt, is het EG-kartelverbod van toepassing op afspraken die de handel tussen lidstaten beïnvloeden. Dit houdt in dat een afspraak van invloed moet zijn op grensoverschrijdende economische activiteiten tussen ten minste twee lidstaten of delen daarvan. Dat zal het geval zijn, als de producten waarop de afspraak betrekking heeft naar hun aard het voorwerp zijn van grensoverschrijdende handel. Wil het EG-kartelverbod van toepassing zijn, dan moet de beïnvloeding van de handel ook merkbaar zijn. Ter invulling van dit begrip heeft de Europese Commissie aangegeven dat van merkbaarheid geen sprake is, indien de betrokken ondernemingen samen niet meer dan 5% marktaandeel en € 40 miljoen omzet hebben. Indien een van deze drempels wordt overschreden, valt een mededingingsbeperkende afspraak dus binnen de werkingssfeer van artikel 81 EG. Zowel de Europese Commissie als de NMa kan hier tegen optreden. Met betrekking tot afspraken tussen kleine en middelgrote ondernemingen heeft de Europese Commissie aangegeven, dat die normaal gesproken de interstatelijke handel niet kunnen beïnvloeden, omdat de activiteiten van die ondernemingen hoogstens een lokaal of regionaal karakter hebben. Toch kunnen ook kleine en middelgrote ondernemingen, volgens de Europese Commissie, wél onder het EG-mededingingsrecht vallen, indien zij bij grensoverschrijdende economische activiteiten betrokken zijn. Omdat artikel 81 EG prevaleert boven de Mededingingswet heeft voor deze ondernemingen de versoepeling van de bagatelvrijstelling geen effect, terwijl ondernemingen die afspraken maken zonder dat van interstatelijke werking sprake is wel van die versoepeling profiteren.

De leden van de VVD-fractie vroegen hoe de regering zou reageren als deze flexibilisering van de Mededingingswet de bijzondere aandacht van de Europese Commissie krijgt.

De reactie van de regering zou afhangen van hetgeen die bijzondere aandacht van de Europese Commissie inhoudt. De Europese Commissie ziet erop toe dat lidstaten het Europese recht juist toepassen. Indien zij van oordeel is dat een lidstaat zijn verplichtingen uit het Europese recht niet nakomt, kan zij op grond van artikel 226 EG een met redenen omkleed advies uitbrengen, nadat zij de lidstaat in de gelegenheid heeft gesteld opmerkingen te maken. Indien de lidstaat dat advies niet binnen de door de Europese Commissie gestelde termijn opvolgt, kan zij de zaak voorleggen aan het Hof van Justitie van de EG. Stel dat bovengenoemde situatie zich voordoet en daarmee mocht blijken dat de voorgestelde wetsbepaling zich niet verdraagt met het Europese recht, dan zal de regering een wetsvoorstel tot wijziging van de Mededingingswet moeten indienen om die strijdigheid ongedaan te maken.

De leden van de VVD-fractie vroegen ook aan de regering naar haar standpunt over de vraag waarom dit wetsvoorstel een betere weg is dan wanneer het parlement de regering in een door haar gewenste richting aanspoort invloed uit te oefenen op de NMa.

Zoals gezegd, bestaat tegen het vervangen van de criteria van 5% marktaandeel en € 40 miljoen omzet door alleen het criterium van 10% marktaandeel het bezwaar dat de bagatelvrijstelling daardoor mede van toepassing wordt op afspraken die onder het Europese kartelverbod kunnen vallen. Het bezwaar van strijdigheid met de Europese mededingingsregels wordt niet weggenomen als in de plaats van die wetswijziging de minister van Economische Zaken in beleidsregels bepaalt dat de NMa het kartelverbod buiten toepassing moet laten ten aanzien van kartels met niet meer dan 10% marktaandeel. Net zoals de Mededingingswet dienen ook de beleidsregels van de minister in overeenstemming te zijn met de Europese mededingingsregels. Afgezien hiervan dient de inperking van de reikwijdte van een wettelijke bepaling bij wetswijziging te geschieden en niet via beleidsregels. Met zodanige beleidsregels zou een minister de indruk wekken dat hij wettelijke bepalingen niet serieus neemt en daarmee een verkeerd signaal afgeven. Ook is het uiterst twijfelachtig of dergelijke beleidsregels van de minister in rechte wel houdbaar zijn. Zowel in de jurisprudentie als beleidsmatig is uitgangspunt dat een wettelijke bepaling wordt gehandhaafd. Het bij beleidsregels van de minister bepalen dat de NMa tegen een bepaalde categorie overtredingen niet zal optreden past niet in die lijn. Bovendien binden die beleidsregels van de minister alleen de NMa. Beleidsregels van de minister die bepalen dat de NMa tegen een bepaalde categorie overtredingen niet zal optreden, vrijwaren ondernemingen niet tegen civielrechtelijke aansprakelijkheid, als door overtreding van het kartelverbod door derden schade is geleden.

De leden van de VVD-fractie vroegen of de regering schadeclaims voorziet vanwege de niet houdbare Nederlandse bagatelvrijstelling, wanneer ondernemingen worden getroffen door Europese sancties.

De regering kan niet voorzien of dergelijke schadeclaims zullen worden ingediend en ook niet of eventuele schadeclaims kans van slagen hebben. Naar nationaal recht zijn schadeclaims wegens onrechtmatige formele wetgeving mogelijk, maar de bewijsvoering is lastig. Wil een schadeclaim succesvol kunnen zijn, dan moet degene die schade claimt, aantonen dat aan een aantal eisen wordt voldaan: onrechtmatigheid, toerekenbaarheid, relativiteit, causaal verband en schade. Zo is het wat de relativiteitseis betreft de vraag of de geschonden norm (gemeenschapstrouw) niet uitsluitend beoogt dat de nationale wetgever het EG-recht in acht neemt, maar ook is bedoeld om ondernemingen te beschermen tegen schade als gevolg van onrechtmatige nationale wetgeving. Een ander moeilijk punt is de eis van causaliteit tussen de boete die ondernemingen krijgen voor het maken van een afspraak die door het Europese mededingingsrecht verboden wordt, en de nationale formele wettelijke bepaling die diezelfde afspraak vrijstelt. De bagatelvrijstelling verplicht ondernemingen namelijk niet tot het aangaan van afspraken in strijd met het EG-mededingingsrecht, maar wekt mogelijk de schijn dat die afspraken ook volgens de Europese mededingingsregels zijn toegestaan. Ook is het de vraag of ondernemingen zonder meer mogen afgaan op de verenigbaarheid van nationale wetgeving met het EG-recht dan wel of zij niet geacht mogen worden zelf goed op de hoogte te zijn van de Europese regelgeving.

De leden van de SP-fractie vroegen een antwoord op de vraag of de regering het met hen eens is dat juist door het schrappen van de omzetgrens, de geoorloofde kartelvorming uit artikel 7 van de Mededingingswet tevens betrekking heeft op kartelvorming onder middelgrote ondernemingen en grote ondernemingen.

Deze vraag wordt beantwoord na het antwoord op de vraag van deze leden om het CBS een tabel van twaalf kolommen te laten opstellen voor het laatste beschikbare jaar op het niveau van de Standaard Bedrijfsindeling (SBI) met een globale indicatie van de strekking van het wetsvoorstel voor het kleinbedrijf, het middenbedrijf en het grootbedrijf. De gevraagde tabel1 is bij deze brief gevoegd. Wat de bruikbaarheid van de tabel voor het daarmee beoogde doel betreft, is een aantal kanttekeningen op zijn plaats. In de tabel worden gegevens verstrekt over de aantallen ondernemingen en hun omzetten in verschillende branches. Het CBS heeft in de verschillende branches gebruik gemaakt van verschillende aggregatieniveaus. Hoe lager het aggregatieniveau (5–6 digit) hoe meer de cijfers gebaseerd zijn op schattingen. Een hoog aggregatieniveau (2–3 digit) daarentegen is vanuit mededingingsrechtelijk oogpunt weer minder indicatief. Een branche is namelijk een groep bedrijven die zich bezighouden met eenzelfde deel van de productie, terwijl het bij de versoepeling van de bagatelvrijstelling gaat om de vraag hoe de verhoging van 5% naar 10% voor de mededingingsrechtelijk «relevante markt» uitwerkt. De relevante markt is een combinatie van een relevante productmarkt (aard van het product of dienst) en een relevante geografische markt (bijv. lokaal, regionaal of nationaal). Voor bepaalde branches zijn de gegevens tot een zodanig laag niveau uitgesplitst dat die branches mogelijk een indicatie geven van de relevante productmarkt. Voor andere branches gaat de uitsplitsing niet zo ver en zeggen de cijfers in feite niets of weinig over de relevante productmarkt. Per branche zal voorts de relevante geografische markt kunnen verschillen, al naar gelang de aard van het product of de aangeboden dienst. In de tabel van het CBS is Nederland telkens als de geografische markt te beschouwen. Een paar willekeurige voorbeelden uit de tabel mogen dit verduidelijken.

Branche 4511b Grond-, water- en wegenbouw

De geografische markt in deze branche is niet landelijk. De opdrachten voor de grond-, water- en wegenbouwbedrijven worden meestal via aanbesteding gegund. Dit betekent dat de gegevens uit de tabel niet zijn gebaseerd op de relevante markt en niet kunnen worden gebruikt om uitspraken te doen over het effect van het wetsvoorstel voor de grootbedrijven in deze branche.

Branche 5010400 Handel in en reparatie van personenauto’s

Ook van deze branche mag worden aangenomen dat de geografische markt niet landelijk is. De tabel kan dan ook niet worden gebruikt om uitspraken over deze branche te doen.

Branche 5010200 Import van nieuwe personenauto’s

Aangenomen mag worden dat deze branche zowel naar de aard van het product als in geografisch opzicht samenvalt met de relevante markt. Volgens de CBS-gegevens zijn er in heel Nederland 10 grootbedrijven met elk gemiddeld 6% aandeel in de totale omzet van deze branche. Omdat «branche» in dit geval mogelijk samenvalt met «relevante markt» heeft elk grootbedrijf dus ook 6% aandeel van de relevante markt. Zij zullen daarom niet profiteren van een verhoging van het bagatelcriterium naar 10% marktaandeel.

Branche 5157 Groothandel in afval en schroot

Ook in deze branche valt «branche» samen met relevante markt naar type handelsactiviteit en in geografisch opzicht. Volgens de CBS-gegevens zijn er in deze branche 10 grootbedrijven met elk 1% aandeel in de totale omzet, hetgeen overeenkomt met 1% van de relevante markt. Bij een verhoging van het bagatelcriterium naar 10% marktaandeel kunnen alle grootbedrijven in deze branche gezamenlijk één prijskartel vormen.

De leden van de SP-fractie vroegen voorts een eenduidig antwoord op de vraag of de regering het met hen eens is dat juist door het schrappen van de omzetgrens, de geoorloofde kartelvorming uit artikel 7 van de Mededingingswet tevens betrekking heeft op kartelvorming onder middelgrote ondernemingen en grote ondernemingen.

Uit bestudering van de tabel die is opgesteld door het CBS blijkt dat de gemiddelde omzet van grote ondernemingen in veruit de meeste gevallen boven de € 20 miljoen ligt. Dit betekent dat bij behoud van de omzetgrens van € 40 miljoen deze ondernemingen onderling geen kartelafspraken mogen maken. Bij het schrappen van de omzetgrens kunnen zij dit, indien zij binnen het marktaandeelcriterium vallen, wel. Dit wordt aan de hand van een aantal eerder genoemde voorbeelden aangetoond.

Branche 4511b Grond-, water- en wegenbouw

In deze branche is de gemiddelde omzet voor het grootbedrijf € 157,6 miljoen. Het wegvallen van de omzetgrens van € 40 miljoen leidt er toe dat grootbedrijven eerder kunnen samenwerken. Voorwaarde is wel dat het gezamenlijke marktaandeel beneden de 10% ligt. Voor het middenbedrijf is de gemiddelde omzet € 5,8 miljoen. Of het laten vervallen van de omzetgrens hier effect heeft, hangt samen met het marktaandeel van de bedrijven die gezamenlijk een kartel willen vormen. Indien er bijvoorbeeld 10 middenbedrijven zijn met elk 1% marktaandeel kunnen zij, indien er geen omzetgrens is, samenwerken terwijl er maar 6 middenbedrijven kunnen samenwerken bij een omzetgrens van € 40 miljoen.

Branche 5010400 Handel in en reparatie van personenauto’s

De gemiddelde omzet per grootbedrijf is € 126 miljoen. Het laten vervallen van de omzetgrens leidt er ook hier toe dat de grootbedrijven eerder kunnen samenwerken. Voorwaarde is dat het gezamenlijke marktaandeel beneden de 10% ligt. Voor het middenbedrijf is de gemiddelde omzet € 9,8 miljoen. Of het laten vervallen van de omzetgrens hier effect heeft, hangt ook weer samen met het marktaandeel van de bedrijven die willen samenwerken. Indien er bijvoorbeeld 10 middenbedrijven zijn met elk 1% marktaandeel kunnen zij, indien er geen omzetgrens is, samenwerken terwijl er maar 4 middenbedrijven kunnen samenwerken bij een omzetgrens van € 40 miljoen.

Branche 5010200 Import van nieuwe personenauto’s

In deze branche ligt zowel de gemiddelde omzet van het grootbedrijf als het middenbedrijf ruim boven € 40 miljoen. Toch zal het schrappen van de omzetgrens voor de grootbedrijven geen effect hebben, omdat het gemiddelde marktaandeel 6% bedraagt. Het marktaandeel van de middenbedrijven is 1,4%. Voor deze bedrijven is het schrappen van de omzetgrens wel relevant. In dat geval kunnen er namelijk 7 bedrijven samenwerken.

Branche 5157 Groothandel in afval en schroot

Uit beantwoording van de vorige vraag is gebleken dat bij een verhoging van het bagatelcriterium naar 10% marktaandeel alle grootbedrijven in deze branche kunnen samenwerken. Bij het behoud van de omzetgrens van € 40 miljoen kunnen zelfs twee grootbedrijven niet met elkaar samenwerken. De totale jaaromzet bedraagt immers € 284 miljoen, terwijl er 10 grootbedrijven zijn. Dit betekent een gemiddelde omzet van € 28,4 miljoen per grootbedrijf.

In de bovengenoemde branches kan het schrappen van de omzetgrens er toe leiden dat grootbedrijven en middenbedrijven kunnen profiteren. Het schrappen van de omzetgrens zal er naar verwachting toe leiden dat ook grootbedrijven onder de bagatelvrijstelling zullen vallen. Dit wordt bevestigd door lezing van de tabel van het CBS. Ook hier gelden echter de eerder genoemde kanttekeningen bij de tabel.

Het voorgaande komt erop neer dat uit de tabel, vanwege de kanttekeningen bij de bruikbaarheid daarvan, geen harde conclusies getrokken kunnen worden over de gevolgen van de voorgestelde versoepeling van de bagatelvrijstelling voor het grootbedrijf en het middenbedrijf. Wel is uit de tabel af te leiden dat het, afhankelijk van de afbakening van de relevante markt, mogelijk is dat ook het grootbedrijf in een bepaalde branche van die versoepeling profiteert.

De minister van Economische Zaken,

M. J. A. van der Hoeven

BIJLAGE

Bedrijfsgegevens per branche, 2006

aantal bedrijvenomzetAandeel in de totale omzetgem. aandeel in tot. omzet per bedrijf
KBMBGBKBMBGBKB+MB+GBKBMBGBper GBper (MB+GB)
123456789101112
Eenheid# Be# Be# Bemln €mln €mln €mln €%%%%%
       kol. 4+5+6kol. 4:7kol. 5:7kol. 6:7kol. 10:3kol. ((5+6):7):(2+3)
Bedrijfstakken (SBI’93)            
01411 Hoveniersbedrijven5 165355107726942491 71545%40%15%1%0%
0141a Agrarische dienstverlening7 580555151 5991 3592963 25449%42%9%1%0%
C Winning van delfstoffen27075156 0231 24623 74931 01919%4%77%5%1%
CA Winning van energiehoudende delfst.15525105 85076623 25029 86620%3%78%8%2%
10 Turfwinning1000.........
11 Aardolie- en gaswinning en dienstver.14525105 84876623 25029 86420%3%78%8%2%
111 Aardolie- en aardgaswinning60552 86819124 41827 47810%1%89%18%9%
112 Dienstverl aardolie- en gaswinning852051 5532835492 38565%12%23%5%1%
CB Winning v niet-energiehoudende delfst1155051477092971 15413%61%26%5%2%
D Industrie (excl. 36 631 sociale werkv.)35 7359 4301 40028 20352 473200 246280 92210%19%71%0%0%
DA Vervaardiging van voedings- en ...2 7751 2352151 94810 85843 98656 7923%19%77%0%0%
15 Vervaardiging van voedingsmiddelen ...2 7701 2302051 94110 52638 52550 9914%21%76%0%0%
16 Verwerking van tabak55523095 4905 8010%5%95%19%10%
DB Vervaardiging van textiel en ...2 350265354611 3051 5153 28114%40%46%1%0%
17 Vervaardiging van textiel1 090195302649461 4902 70110%35%55%2%0%
18 Vervaardiging van kleding; bereiden ...1 2606551933543458033%61%6%1%1%
DC Vervaardiging van leer en ...280305xxxxxxxxx
19 Vervaardiging van leer en ...280305xxxxxxxxx
DD Houtindustrie en vervaardiging van ...1 51037525xxxxxxxxx
20 Houtindustrie en vervaardiging van ...1 51037525xxxxxxxxx
DE Vervaardiging van papier, karton en ...5 9501 2501651 9104 91111 99918 82010%26%64%0%0%
21 Vervaardiging van papier, karton en ...200160701931 2674 6396 0993%21%76%1%0%
22 Uitgeverijen, drukkerijen en ...5 7501 095951 7263 6517 34412 72114%29%58%1%0%
DF Aardolie- en steenkoolverwerkende ...151010xxxxxxxxx
23 Aardolie- en steenkoolverwerkende ...151010xxxxxxxxx
DG Vervaardiging van chemische producten47030514011 2034 94335 42151 56722%10%69%0%0%
24 Vervaardiging van chemische producten47030514011 2034 94335 42151 56722%10%69%0%0%
DH Vervaardiging van producten van ...710450755512 6843 9537 1888%37%55%1%0%
25 Vervaardiging van producten van ...710450755512 6843 9537 1888%37%55%1%0%
DI Vervaardiging van glas, aardewerk, ...1 365320607052 0403 9046 64911%31%59%1%0%
26 Vervaardiging van glas, aardewerk, ...1 365320607052 0403 9046 64911%31%59%1%0%
DJ Vervaardiging van metalen in ...5 7552 0101802 4029 18414 45426 0409%35%56%0%0%
27 Vervaardiging van metalen in ...17590301635527 6128 3262%7%91%3%1%
28 Vervaardiging van producten van ...5 5801 9201452 2698 7506 69417 71313%49%38%0%0%
DK Vervaardiging van machines en ...3 1501 3301951 9126 77613 53222 2209%30%61%0%0%
29 Vervaardiging van machines en ...2 9851 3051851 7817 05013 38922 2208%32%60%0%0%
30 Vervaardiging van kantoormachines ...1653052682011 1021 57117%13%70%14%2%
DL Vervaardiging van elektrische en ...3 1859201251 6453 29817 16222 1057%15%78%1%0%
31 Vervaardiging van overige ...675230351404223 6014 1633%10%87%2%0%
32 Vervaardiging van audio-, video- en ...3159515xxxxxxxxx
33 Vervaardiging van medische ...1 75038045xxxxxxxxx
34 Vervaardiging van auto’s, ...445215305881 2568 0239 8676%13%81%3%0%
DM Vervaardiging van transportmiddelen1 535265402 4424 6679 01016 12015%29%56%1%0%
35 Vervaardiging van transportmiddelen ...1 535265409471 8103 4956 25315%29%56%1%0%
DN Vervaardiging van meubels; ...6 6806651401 3572 3462 4456 14822%38%40%0%0%
36 Vervaardiging van meubels; ...6 505595351 2621 9841 3914 63727%43%30%1%0%
366310 Sociale werkvoorziening5510011141 2771 3021%1%98%1%1%
37 Voorbereiding tot recycling170655xxx......
E Energie- en waterleidingbedrijven49530401 4746 56828 32836 3704%18%78%2%1%
40 Energiebedrijven47525301 4336 55426 89134 8784%19%77%3%2%
41 Waterleidingbedrijven2001042381 4121 4923%3%95%9%10%
45 Bouwnijverheid77 2007 69040020 45128 46626 60075 51827%38%35%0%0%
451 Bouwrijp maken van terreinen10 7801 370306218475311 99831%42%27%1%0%
452 B&U en GWW (geen grondverzet)29 1902 77520011 37217 28520 06748 72423%35%41%0%0%
4521 Alg B&U; bouw kunstwerken, kabelleg.27 4702 5451957 92612 11814 69834 74223%35%42%0%0%
45211 Alg. burgerlijke en utiliteitsbouw26 9952 4251657 42411 58612 16931 17924%37%39%0%0%
4521c Bouwen kunstwerken; kabels/buizen475120305195692 4753 56315%16%69%2%1%
4522 Dakdekken, bouw van dakconstructies1 72023054636331021 19839%53%9%2%0%
4511a Burgerlijke/utiliteitsbouw5 1955901515 38615 0173 61934 02245%44%11%1%0%
4511b Grond-, water- en wegenbouw4 920725452 5394 2297 09113 85818%31%51%1%0%
4525a Bouw, geen B&U en GWW40 0903 9451808 51311 0048 12127 63831%40%29%0%0%
453 Bouwinstallatiebedrijven9 0202 0401402 8115 6637 16815 64318%36%46%0%0%
454 Afwerken van gebouwen27 4451 370204 4703 1043687 94256%39%5%0%0%
455 Verhuur bouwmachines met personeel765135102257342521 21119%61%21%2%1%
50 Handel, reparatie auto’s, motorfietsen20 4352 43011016 11924 19327 76668 07724%36%41%0%0%
501 Handel in en reparatie van auto’s13 2401 5608011 73118 90818 58549 22424%38%38%0%0%
5010135 Handel/reparatie v. bedr.sauto’s910165151 1631 8011 7444 70825%38%37%2%0%
5010200 Import van nieuwe personenauto’s4520101 2453 8818 72513 8529%28%63%6%3%
5010400 Handel, rep. v personenauto’s12 2901 380609 64313 4577 56330 66331%44%25%0%0%
502 Handel in en reparatie van auto’s3 450410108167745682 15938%36%26%3%0%
503 Handel in auto-onderd. en -access.1 805260109382 6333 0116 58214%40%46%5%0%
5030a Grooth. auto-onderd/access, ...4852008042 5692 8766 24913%41%46%4%
5030300 Detailhandel in auto-onderdelen1 320240101316713433239%20%41%4%0%
504 Handel in, reparatie v.motorfietsen9805051851571 0431 38513%11%75%15%2%
505 Benzineservicestations955140102 6832 1333 9118 72731%24%45%4%0%
51 Groothandel en handelsbemiddeling34 7704 74527574 972121 157107 544303 67425%40%35%0%0%
511 Handelsbemiddeling6 33523015.........
512 Grooth landbouwprod, levende dieren4 540560358 4768 5563 52720 55941%42%17%0%0%
5121 Groothandel in granen, zaden, veevoer1 120135154 0102 9721 9868 96845%33%22%1%0%
5122 Groothandel in bloemen en planten2 010375202 3814 5821 3158 27829%55%16%1%0%
5123a Gh dieren, huiden, leder, ruwe tabak1 4105001 9851 236923 31360%37%3%1%
513 Groothand. voedings- & genotmiddelen5 025840709 17022 81123 39355 37317%41%42%1%0%
5131 Grooth. aardappelen, groenten, fruit840230152 7786 1112 50411 39324%54%22%1%0%
5132a Gh in rest voedings+genotmiddelen3 170525355 46514 8119 32029 59518%50%31%1%0%
5139 Groothand. voe- dingsmiddelen alg ass.1 01585201 1442 69710 54414 3858%19%73%4%1%
514 Groothand. in ov. consumentenartikelen9 8351 425959 57325 39726 79761 76615%41%43%0%0%
5141a Gh in rest ov.consumentenartikelen5 945760356 33515 6955 10127 13123%58%19%1%0%
5142 Groothand. kleding, schoeisel, modeart2 570310152 0533 3625 81911 23418%30%52%3%0%
5146 Groothandel in farmaceutische prod.1 320355451 9657 96213 47323 4008%34%58%1%0%
515 Groothand. niet-agrar. intermed. goed.4 6051 0954524 29332 48620 57977 35831%42%27%1%0%
5151 Groothand.minerale olieprod/brandst305105106 13615 5167 41229 06421%53%26%3%1%
5152a Gh in rest intermediaire goederen510135101 8434 6486 21512 70615%37%49%5%1%
5153 Groothand.in hout en bouwmaterialen3 550790403 6197 2634 83015 71223%46%31%1%0%
5155 Groothandel in chemische producten705230208 0222 8584 05814 93754%19%27%1%0%
5157 Groothandel in afval en schroot855190101 0023 6532844 93920%74%6%1%0%
518 Groothand. machines, apparaten, toebeh.925160013 13725 79536 53075 46217%34%48%1%
5181a Gh in rest machines en apparaten1 590425151 9443 0201 5766 54030%46%24%2%0%
5184a Gh kantoormeub, computers, randapp.3 600585554 18212 34324 71641 24110%30%60%1%0%
5186 Grthnd. elektro-instrumenten, onderd.1 550385353 5194 4672 99710 98332%41%27%1%0%
5187 Groothand. ov machines v. ind/handel3 200975653 6467 8785 17416 69822%47%31%0%0%
5187a Gh pompen en technische apparaten1 320455351 7304 0271 7427 49923%54%23%1%0%
5187b Gh in rest mach+app vr ind/handel1 875520351 9183 8623 4199 19921%42%37%1%0%
519 Groothand. alg assortiment+ov gespec.3 515435152 8423 1452 2868 27434%38%28%2%0%
52 Detailhandel (incl. reparatie)73 2555 26028021 80721 00641 17283 98526%25%49%0%0%
521 Supermarkten, warenhuizen e.d.2 0751 15055xxxxxxxxx
5211 Supermarkten e.d.1 8701 025501 0466 05018 20425 3004%24%72%1%0%
5211a Winkels in voedings-/genotmiddelen10 7501 445553 9297 37318 82330 12513%24%62%1%0%
5212 Warenhuizen e.d.35 3053 155190xxxxxxxxx
5212b Winkels in non-food artikelen20513058275 48243 39149 7002%11%87%17%1%
522 Winkels in spec. voedingsmiddelen8 88542052 8071 3196994 82558%27%14%3%0%
523 Apotheek, drogisterij, parfumerie2 095820259893 5774 0208 58612%42%47%2%0%
5231 Apotheken595670104243 0761 2924 7929%64%27%3%0%
5232 Winkels in drogisterij, medische art1 255130105054792 3333 31715%14%70%7%1%
5233 Winkels in parfums en cosmetica250205576335747612%13%75%15%4%
524 winkels gespecialiseerd overige art39 7002 640180xxxxxxxxx
5241 Winkels in stoffen, huishoudtextiel5951007235611364%31%5%4%
5242 Winkels in kleding, modeartikelen8 030530602 1801 7623 9857 92628%22%50%1%0%
5243 Winkels in schoeisel en lederwaren1 420140154844559091 84826%25%49%3%0%
5244 Winkels in meubels, huishoud art.4 830355251 8991 3003 0896 28930%21%49%2%0%
5245 Winkels in huish. apparaten e.d.2 760150201 2625272 7924 58028%11%61%3%0%
5246 Winkels in ijzerwaren, DHZ-art e.d.3 310500201 7271 6912 4825 90029%29%42%2%0%
5247 Winkels in boeken, schoolbenodigdhdn1 56012055915584491 59837%35%28%6%1%
5248 Overige winkels (1)7 680355102 6351 2976894 62157%28%15%1%0%
5249 Overige winkels (2)9 51548020xxxxxxxxx
525 Winkels in tweedehands art en antiek2 81550030184539077%22%1%0%
526 Detailhandel niet in winkel14 325135101 7377691 1533 65847%21%32%3%0%
5260a Overige detailhandel17 685185152 1208631 1784 16151%21%28%2%0%
5261 Postorderbedrijven2 95035103163041 1021 72218%18%64%6%2%
5262 Markthandel7 47050091916101 08085%15%0%0%
5263 Straathandel, colportage e.d.3 9105004962788285658%33%10%1%
527 Rep. v. consumentenart (geen auto’s)3 355505384942550376%19%5%1%0%
55 Horeca31 8403 685904 8756 3104 13615 32132%41%27%0%0%
551 Hotels, pensions, conferentie-oorden1 535690503361 4121 5023 25010%43%46%1%0%
552 Campings, jeugdherb., bungalowparken2 820155104592956121 36634%22%45%4%0%
553 Restaurants, cafetaria’s e.d.15 3501 920152 3802 9676145 96140%50%10%1%0%
55301 Restaurants7 9401 425101 2952 1554123 86234%56%11%1%0%
5530b Cafetaria’s e.d., ijssalons7 41049551 0938052012 09952%38%10%2%0%
554 Cafés e.d.8 85075001 3291 220352 58451%47%1%0%
555 Kantines en catering3 285175203414641 3552 16016%21%63%3%0%
I Vervoer, opslag en communicatie13 5451 56523515 03821 59952 28688 92317%24%59%0%0%
60 Vervoer over land11520203 6739 5299 39922 60116%42%42%2%2%
601 Spoorwegen1055xxxxxxxxx
602 Vervoer over de weg10 1552 6252203 6399 1697 57120 37918%45%37%0%0%
6022 Taxibedrijven3 260440252896415071 43620%45%35%1%0%
6024 Goederenwegvervoerbedrijven, totaal17510553 3488 2935 93317 57419%47%34%7%1%
6021a Tram- en autobusvervoer6 6202 070175583219911 3694%23%72%0%0%
603 Pijpleidingbedrijven050xxxxxxxxx
61 Vervoer over water4 110195252 4581 3193 1816 95835%19%46%2%0%
611 Zeevaartbedrijven62055201 2339352 9115 07924%18%57%3%1%
612 Binnenvaartbedrijven3 49014051 2603862331 87967%21%12%2%0%
62 Vervoer door de lucht210205153689 0999 3202%1%98%20%4%
63 Dienstverlening voor het vervoer5 4451 0851355 9489 39011 04426 38223%36%42%0%0%
631 Laad-, los-, over- en opslagbedr.700275459411 8452 0464 83219%38%42%1%0%
6311 Laad-, los- en overslagbedrijven240110202275491 2932 06911%27%63%3%1%
6312 Opslagbedrijven460165256561 2178892 76224%44%32%1%0%
632 Overige diensten voor het vervoer86055152993542 2532 90610%12%78%5%1%
6321 Ov. diensten voor vervoer over land55520521511039171630%15%55%11%3%
6322 Ov. diensten v. vervoer over water265205792146899828%22%70%14%4%
6323 Luchthavens, diensten tbv luchtvaart401558521 1471 2071%4%95%19%5%
633 Reis/informatie- bureaus tbv toerisme2 155285251 1371 9952 4955 62720%35%44%2%0%
634 Expediteurs, bevrachters; weging e.d.1 725475503 5425 0744 40013 01727%39%34%1%0%
64 Post en telecommunicatie3 670245452 6241 44619 59223 66211%6%83%2%0%
641 Post- en koeriersdiensten2 56513510xxxxxxxxx
6411 Nationale postdiensten5555xxxxxxxxx
6412 Lokale post- en koeriersdiensten2 51013052832551 5132 05214%12%74%15%1%
642 Telecommunicatiebedrijven1 10011035xxxxxxxxx
71 Verhuur van roerende goederen4 075370251 8162 5673 5057 88923%33%44%2%0%
7110a Verhuur van transportmiddelen700100158511 5632 9495 36316%29%55%4%1%
713 Verhuur van machines en werktuigen1 28510555363964581 39039%28%33%7%1%
714 Verhuur v. overige roerende goederen2 09016054215951221 13737%52%11%2%0%
72 Computerservice, informatietechnologie19 1451 7401403 6715 5249 12618 32120%30%50%0%0%
73 Speur- en ontwikkelingswerk1 750245453266661 9552 94711%23%66%1%0%
74 Overige zakelijke dienstverlening125 9159 46590024 28821 44025 82771 55534%30%36%0%0%
7412 Accountants, boekhoudbur, belast.adv15 710925652 6061 9753 7078 28831%24%45%1%0%
7413 Markt- en opinieonderzoekbureaus2 695220205296611891 37938%48%14%1%0%
7413a Econom. adviesverl., marktonderz.37 5401 420706 4743 0871 31110 87260%28%12%0%0%
7414 Econ. onderz-, adv.- en pr-bureaus34 8501 200505 9502 4211 1229 49363%25%12%0%0%
742 Architecten-, ingenieursbureaus e.d.17 2651 5101003 9304 0094 08212 02133%33%34%0%0%
743 Keuring en controle61585201893825731 14417%33%50%3%1%
744 Reclamebureaus e.d.14 825600202 4332 9171 4316 78236%43%21%1%0%
7450b Uitzend-, uitleenbedrijven en arbeidsbemiddeling4 8301 9103701 0292 9959 95913 9837%21%71%0%0%
7450a Uitzend- en uitleenbedrijven2 5651 6153557103 12211 61215 4445%20%75%0%0%
74503 Arbeidsbemiddeling2 260290154624685321 46132%32%36%2%0%
746 Beveiliging en opsporing1 080195251613251 0731 55810%21%69%3%0%
747 Reiniging van gebouwen en transp ...5 860910806291 1792 1443 95216%30%54%1%0%
74701 Reiniging van gebouwen5 225815704989421 9733 41215%28%58%1%0%
74702 Reiniging (niet van gebouwen)635901013023617353924%44%32%3%1%
748 Overige zak. dienstverlening n.e.g.19 010685702 6822 3481 6306 66040%35%24%0%0%
7481 Fotografie; ontwikkelen v films4 525355288624139174%16%10%2%1%
7484a Overige zakelijke dienstverlening14 465640652 3322 2241 1955 75141%39%21%0%0%
74873 Veilingen van landbouw-, ...20105564941351811%9%80%16%6%
90 Milieudienstverlening61524560.........
93 Overige dienstverlening30 15571020.........
9301 Reinigen van kleding en textiel8201151010321245376713%28%59%6%1%
9302 Kappers en schoonheidsverzorging22 81029501 09929231 39479%21%0%0%
9303 Uitvaartwezen, crematoria, mortuaria72590511024043478414%31%55%11%1%
9304 Fitnesscentra, sauna’s, solaria ed.2 08017551792828854933%51%16%3%0%

XNoot
1

In verband met toevoeging van de tabel «Bedrijfsgegevens per branche, 2006» als meegedrukte bijlage bij dit Kamerstuk.

XNoot
1

Zie de meegedrukte bijlage bij dit Kamerstuk. De toelichting op deze tabel is ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke Ondersteuning onder griffienr. 144495.

Naar boven