31 320
Regels omtrent energie-efficiëntie (Wet implementatie EG-richtlijnen energie-efficiëntie)

31 374
Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter verbetering van de werking van de elektriciteits- en gasmarkt

P
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 april 2009

Uw Kamer heeft mij gevraagd om schriftelijke informatie met het oog op de derde termijn van de behandeling van de wetsvoorstellen 31 320 en 31 374. Dit betreft nadere informatie over de toetsing door het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) aan artikel 8 van het EVRM (Europees Verdrag Rechten voor de Mens) en het standpunt van de Europese consumentenorganisatie (Beuc, Bureau Européen des Unions de Consommateurs) over slimme meters.

Artikel 8 EVRM

De taak van het CBP is om op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) toe te zien op de verwerking van persoonsgegevens overeenkomstig het bij en krachtens de wet bepaalde. Daarnaast geeft het College advies over onder andere wetsvoorstellen die geheel of voor een belangrijk deel betrekking hebben op de verwerking van persoonsgegevens. Uw Kamer vraagt of het CBP de slimme meter getoetst heeft aan artikel 8 EVRM.

Formeel gezien toetst het CBP aan de Wet bescherming persoonsgegevens. Het CBP toetst dus niet separaat aan het EVRM. Echter, zoals ik ook tijdens de behandeling heb aangegeven, omdat de Wbp een uitwerking is van een deel van artikel 8 van het EVRM, wordt daarmee wel getoetst aan dat deel van het EVRM.

Hoofdlijn van artikel 8 is dat iedereen recht heeft op respect voor zijn privéleven, familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie. Uitzonderingen mogen worden gemaakt als dit bij wet is voorzien en noodzakelijk is, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van nationale veiligheid. Dit artikel is in Nederland in verschillende wetten uitgewerkt. Het aspect van privacybescherming en de verwerking van persoonsgegevens is in Nederland uitgewerkt in artikel 10 van de Grondwet en in de Wet bescherming persoonsgegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens zelf vormt overigens de implementatie van een Europese richtlijn over de bescherming van persoonsgegevens. Andere elementen van artikel 8 EVRM zijn in andere wetten vastgelegd. Zo is respect op correspondentie uitgewerkt in het in de Grondwet en de Postwet vastgelegde briefgeheim. Maar ook in het strafbaar stellen van computervredebreuk. Het respect voor de woning is uitgewerkt door het strafbaar stellen van huisvredebreuk, maar ook regels over wie wanneer bevoegd is een woning binnen te treden, bijvoorbeeld in het kader van een strafrechtelijk onderzoek.

Het CBP heeft mijn lezing van haar toetsing van artikel 8 EVRM en de relatie met de Wet bescherming persoonsgegevens op 3 april jl. rechtstreeks aan mij bevestigd. Het College blijft aldus bij haar eerder ingenomen standpunt dat het wetsvoorstel (na het indienen van de betreffende nota van wijziging) niet in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens en ziet geen aanleiding tot het schrijven van een nieuwe brief. Ter informatie stuur ik u de brief van 27 juni 2008 van het College waarin het CBP ingaat op het verzamelen van meetgegevens door de netbeheerder1.

Standpunt van de Europese Consumentenorganisatie

Invoering van de slimme meter kan verschillende voordelen hebben voor de consument. Een onderwerp waar consumenten veel over klagen en waar het energiebedrijf de meeste vragen over krijgt betreft namelijk onjuiste facturering, veelal veroorzaakt door onjuiste meterstanden. Vooral het feit dat er relatief vaak wordt gewerkt met geschatte meterstanden zorgt voor veel onduidelijkheid. In de memorie van antwoord heb ik aangegeven dat de NMa, de Europese consumentenorganisatie (Beuc), het Britse EnergyWatch en het eveneens Britse National Consumer Council op dit vlak een enorme verbeterpotentie zien door de op afstand uitleesbare meter. Het is in die context dat ik heb aangegeven dat Beuc voorstander is van invoering van de slimme meter.

Naar aanleiding van het debat in uw Kamer heeft Beuc mij een brief gestuurd waarin zij haar positie over slimme meters beschrijft. Beuc geeft aan dat zij nog niet formeel haar standpunt heeft gecommuniceerd en dat niet geconcludeerd kan worden dat Beuc voorstander is van een verplichte uitrol op nationaal of Europees niveau. Beuc is nog bezig haar standpunt ten aanzien van slimme meters af te ronden. Wel constateer ik dat in diverse documenten van Beuc deze organisatie het belang van slimme meters verbindt aan het recht van consumenten om de beschikking te krijgen over actuele gebruiksgegevens.2 In een bijlage 3 bij deze brief vindt u een opsomming van citaten uit documenten van Beuc. In het debat heb ik op me op deze citaten van Beuc gebaseerd.

Ik zend u bijgaand een kopie van de brief die ik van Beuc4 heb ontvangen.

Brief van netbeheerders over reguliere vervanging en handhaving

U heeft van Netbeheer Nederland een brief ontvangen die zij heeft gestuurd naar aanleiding van het debat met de kamer van 24 maart jl. Ik ontving van Netbeheer Nederland een separate brief waarin zij ingaat op het begrip reguliere vervanging en op de handhaving van de verplichting om een slimme meter te accepteren5. Ik sluit deze brief bij.

De minister van Economische Zaken,

M. J.A. van der Hoeven


XNoot
1

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke Ondersteuning onder griffienummer 141076.53.

XNoot
2

Zie onder andere: Putting Regulators in the Driving Seat, Beuc’s Comments on the European Commission’s Proposals to Complete the Internal Market for Energy van 20 december 2007; The EU Energy Markets after the Liberalisation: Consumers Still Waiting to Reap the Full Benefits. Summary of results of a survey carried out among our member organisations within the EU in the first half of 2008 van 23 oktober 2008. Daarnaast heeft Beuc meerdere malen de voorzitter van de Europese Raad gewezen op slimme meters. Zowel in het kader van het Franse en Tjechische voorzitterschap en recent in Beuc’s 8 Priorities for the Swedish Presidency.

XNoot
3

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke Ondersteuning onder griffienummer 141076.53.

XNoot
4

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke Ondersteuning onder griffienummer 141076.53.

XNoot
5

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke Ondersteuning onder griffienummer 141076.53.

Naar boven