30 489
Wijziging van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen)

W
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 19 augustus 2009

Op 26 mei 2009 heeft in de Eerste Kamer een debat plaatsgevonden over het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Dit debat is die dag niet tot een afronding gekomen, aangezien de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer toezegde een groot aantal vragen nog schriftelijk te zullen beantwoorden. Deze antwoorden zijn daags voor het zomerreces inging ontvangen. De behandeling van deze brief is voorzien op 8 september 2009.

Gelet op het feit dat uit informatie op de website van het ministerie en van medewerkers bleek dat de minister voornemens was het NSL in werking te laten treden op 1 augustus 2009, heeft de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu/Wonen, Wijken en Integratie1 de minister in een brief van 15 juli 2009 in overweging gegeven de invoering uit te stellen.

De minister heeft op 23 juli 2009 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu/Wonen, Wijken en Integratie,

Kim van Dooren

BRIEF AAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBE HEER

Den Haag, 15 juli 2009

Op 26 mei 2009 heeft in de Eerste Kamer, aansluitend op een schriftelijke gedachtewisseling, een debat plaatsgevonden over het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Dit debat is die dag niet tot een afronding gekomen, aangezien u toezegde een groot aantal vragen nog schriftelijk te zullen beantwoorden. Nadat eerst via ambtelijke weg was nagegaan of de antwoorden op korte termijn te verwachten vielen, heb ik, namens de commissie, op 24 juni 2009 schriftelijk aangedrongen op beantwoording van de vragen voor het zomerreces, zodat wij tot afronding van het debat zouden kunnen overgaan. Deze antwoorden zijn daags voor het zomerreces inging ontvangen, en konden daardoor geen deel meer uitmaken van de beraadslagingen en behandeling van de antwoorden zijn daardoor opgeschort tot 8 september 2009. Uw brief staat derhalve geagendeerd in de eerste commissievergadering na het reces.

Uit informatie op de website van uw ministerie en van uw medewerkers blijkt dat u voornemens bent het NSL in werking te laten treden op 1 augustus 2009. Hieruit valt af te leiden dat u het horen van de Eerste en Tweede Kamer als afgerond beschouwd. Dit is niet helemaal in overeenstemming met de gang van zaken zoals heeft plaatsgevonden en weinig kies ten opzichte van de Eerste Kamer, die vier weken na het debat heeft moeten aandringen op spoedige schriftelijke beantwoording en op basis van de antwoorden zou kunnen besluiten tot heropening van het NSL-debat voor een derde termijn.

Formeel gesproken is deze Kamer niet in de positie het NSL te blokkeren. Ik geef u echter in overweging de inwerkingtreding van het NSL op te schorten tot de fase waarin ook naar het oordeel van deze Kamer de behandeling tot een afronding is gekomen. Graag verneem ik spoedig uw reactie.

De voorzitter van de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ording en Milieu/Wonen, Wijken en Integratie,

M. C. Meindertsma

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 juli 2009

In uw brief van 15 juli jl. vraagt u mij om in overweging te nemen de inwerkingtreding van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) uit te stellen tot na de afronding van de beraadslaging met uw Kamer over dit programma.

U zult begrijpen dat ik veel waarde hecht aan een zorgvuldige afronding van ons overleg. Ik vind het uiterst belangrijk dat uw Kamer alle mogelijkheden krijgt om met mij van gedachten te wisselen over het NSL. Ik stel me hiervoor volledig beschikbaar.

Daarnaast hecht ik eraan mij te houden aan de afspraken die ik heb gemaakt met mijn medebestuurders van Rijk, provincies en gemeenten. Zij hebben samen met mij alles in het werk gesteld om het NSL deze zomer in werking te kunnen laten treden. De belangen bij een snelle inwerkingtreding van het NSL zijn groot, zowel voor de ruimtelijke ontwikkeling van ons land als voor de luchtkwaliteit.

De besluitvorming van vele ruimtelijke projecten wacht al geruime tijd op de inwerkingtreding van het NSL. Dit geldt bijvoorbeeld voor de (ontwerp)besluiten voor de volgende projecten uit de Spoedwet wegverbreding:

11. Holendrecht–Diemen

13. Muiderberg–Almere Stad

14. Diemen–Muiderberg

28. Watergraafsmeer–Diemen

Ook bij de decentrale overheden (met name de 4 grote steden) ligt een flink aantal projectbesluiten te wachten op inwerkingtreding van het NSL. Het lijkt mij in ons aller belang – zeker in deze tijden – de economische impuls die gepaard gaat met de uitvoering van deze projecten, zo snel mogelijk in gang te zetten!

Daar komt bij dat uitstel van de inwerkingtreding van het NSL afbreuk kan doen aan de bereidheid van de NSL-partners om spoedig maatregelen te treffen. Pas vanaf de inwerkingtreding van het NSL zijn alle partijen wettelijk verplicht de in het NSL opgenomen maatregelen uit te voeren. Het is essentieel om zo snel mogelijk voor alle partners deze verplichting vast te leggen in het Kabinetsbesluit NSL. Hier is de luchtkwaliteit en dus de gezondheid van de inwoners van deze gemeenten zeer bij gebaat!

Ik ben ervan overtuigd dat beide belangen: een zorgvuldige gedachtewisseling met uw Kamer en een spoedige inwerkingtreding van het NSL elkaar niet in de weg hoeven te staan. Het NSL is gebaseerd op de systematiek die na uw instemming is vastgelegd in titel 5.2 van de Wet milieubeheer en bijlage 2 van die wet. Hierin is een rol voor de Eerste Kamer opgenomen, evenals voor de Tweede Kamer. U wordt gehoord bij alle wijzigingen van het NSL en bij de voortgangsrapportage. U hebt de mogelijkheid op al deze momenten met mij van gedachten te wisselen over de uitvoering van het NSL.

In de beraadslagingen die wij in het najaar van 2007 met elkaar hebben gevoerd, heeft u ingestemd met deze systematiek waarbij de individuele projecttoetsing verschuift naar een programmatoetsing. Als ik op 26 mei jl. goed naar u heb geluisterd ligt uw zorg nu vooral bij de uitwerking van deze systematiek in de praktijk. De enige manier om te ontdekken of uw zorg gegrond is, is door met het NSL aan de slag te gaan!

Zoals toegezegd zal ik u door middel van de monitoringsrapportage op de hoogte houden van de uitvoering van het NSL. Mocht de afronding van de beraadslaging met uw Kamer aanleiding geven tot wijziging van het NSL, dan kan deze wijziging worden doorgevoerd door middel van de wijzigingsprocedure (Wm art. 5.12 lid 10).

Vanwege de bovengenoemde argumenten: de grote maatschappelijke en bestuurlijke urgentie en het feit dat uw vragen met name betrekking hebben op de uitvoering en met mijn toezegging uw Kamer op alle manieren bij de uitvoering van het NSL te willen blijven betrekken, hecht ik aan de inwerkingtreding van het NSL per 1 augustus 2009. In de voortzetting van het debat met uw Kamer zal ik aangeven op welke wijze uw Kamer deze uitvoering kan blijven volgen en mij hierop kan aanspreken.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer


XNoot
1

Samenstelling:

Van den Berg (SGP), Meindertsma (PvdA) (voorzitter), Meulenbelt (SP), Rosenthal (VVD), Swenker (VVD), Slagter-Roukema (SP), Schouw (D66), Putters (PvdA), Eigeman (PvdA), Leijnse (PvdA), Thissen (GL), Slager (SP), Hendrikx (CDA), De Boer (CU), Willems (CDA), Hofstra (VVD), Asscher (VVD), Goijert (CDA), Huijbregts-Schiedon (VVD), Laurier (GL), Meurs (PvdA), Leunissen (CDA), De Vries-Leggedoor (CDA) (vice-voorzitter), Janse de Jonge (CDA), Koffeman (PvdD), Böhler (GL), Kuiper (CU), Lagerwerf-Vergunst (CU), Smaling (SP) en Yildirim (Fractie-Yildirim).

Naar boven