E
NADERE MEMORIE VAN ANTWOORD
Ontvangen 8 december 2008
De regering dankt de fracties van de PvdA en van de SP voor de betoonde
belangstelling voor dit wetsvoorstel en hun nadere bijdragen. Op de gestelde
vragen antwoordt de regering als volgt.
De leden van de fractie van de PvdA vragen
of er voorzien is in enig voorschrift of richtlijn, dat in een voorkomend
geval een kinderrechter ingeschakeld moet worden of dat er een of meer rechters
van de militaire kamer van de rechtbank Arnhem als kinderrechter zijn benoemd.
De vraag van deze leden berust mogelijk op de veronderstelling dat de
militaire kamer van de rechtbank Arnhem wordt gevormd door militairen. Evenwel,
ingevolge de bepalingen van de Wet militaire strafrechtspraak spreekt de militaire
kamer van de rechtbank Arnhem in meervoudige samenstelling recht met twee
tot de rechterlijke macht behorende leden waaraan één –
niet tot de rechterlijke macht behorend – militair lid wordt toegevoegd.
Indien er sprake is van een enkelvoudige samenstelling, of in geval van
de militaire kantonrechter of militaire politierechter, dan is dit steeds
een lid van de rechterlijke macht.
Wat betreft de specifieke opleidingen die deze leden van de rechterlijke
macht hebben gevolgd, is bij de rechtbank Arnhem de situatie niet anders dan
bij andere rechtbanken. In voorkomend geval kan derhalve worden voorzien in
een samenstelling, waarbij een als zodanig benoemde en opgeleide kinderrechter
van de militaire rechtbank deel uitmaakt.
Aan de leden van de fractie van de SP die
vragen in hoeverre het selectieen begeleidingsproces voor 17-jarigen met meer
of andere waarborgen is omkleed dan het selectie- en begeleidingsproces voor
meerderjarigen antwoord ik het volgende. In het selectieproces moet iedere
kandidaat voldoen aan de vereisten. Daaraan wordt niet getornd, niet uit een
oogpunt van leeftijd en niet uit een oogpunt van personeelstekort. Bij de
initiële selectie wordt in een 1 tot 1,5 uur durend algemeen interview
op een achttal factoren beoordeeld, waaronder stabiliteit. De daarbij gehanteerde
norm is voor een ieder hetzelfde. Er wordt geen onderscheid gemaakt wat betreft
de leeftijd. Wat wel verschilt, is dat er voor een jongere vaak minder aanknopingspunten
zijn om tot een oordeel te komen dan bij een oudere met meer levenservaring.
In het interview wordt namelijk gekeken wat de sollicitant heeft meegemaakt
in bijvoorbeeld werk-, sport-, gezins- en vrijetijdssituaties. Daarbij wordt
achterhaald hoe de situatie was, hoe betrokkene geopereerd heeft en hoe hij
uit het proces gekomen is. Op grond van het in het interview verkregen beeld
wordt uitspraak gedaan over de mate van stabiliteit.
De 17-jarigen die door de selectie komen worden dan ook op grond van het
voldoen aan die eisen, zoals al in de memorie van antwoord is vermeld, voldoende
opleidbaar en vormbaar geacht om door de training en opleiding die zij als
militair ontvangen gevormd te worden tot volwassen en competente militairen.
Voor de begeleiding geldt het volgende. Gedurende de enkele maanden (doorgaans
niet langer dan een half jaar) dat zij de leeftijd van 18 jaar nog niet bereikt
hebben is er een ervaren onderofficier belast met hun begeleiding. Het proces
is gericht op persoonlijke begeleiding. Er is geen sprake van extra toetsmomenten
voor 17-jarigen, omdat het hier gaat om optimale zorgvuldigheid ten aanzien
van het individu. Gedurende die periode hebben zij de mogelijkheid om hun
opleiding direct te beëindigen als het militaire bestaan toch niet overeen
blijkt te komen met de ideeën die daarover bij hen hadden postgevat.
Bij het invoeren van de status van aspirant-militair ambtenaar zullen zij
die mogelijkheid blijven behouden. Wanneer zij evenwel de leeftijd van 18
jaar hebben bereikt verkrijgen zij dezelfde status als alle andere militairen.
De staatssecretaris van Defensie,
J. G. de Vries