Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31050 nr. E |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31050 nr. E |
Vastgesteld 28 februari 2008
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid1 heeft op 22 januari 2008 een brief gestuurd aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar aanleiding van het voorgehangen Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten.
De minister heeft daarop bij brief van 26 februari 2008 een reactie gestuurd.
De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijke overleg.
BRIEF AAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Den Haag, 22 januari 2008
De leden van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid hadden een vraag naar aanleiding van het voorgehangen Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten.
Het was deze leden opgevallen dat de delegatiebepaling in de wet WIA waarop dit besluit is gestoeld nog altijd de bevoegdheid geeft van de wet afwijkende regels te stellen bij AMvB of ministeriële regeling.
Zij riepen in herinnering de toezegging aan deze Kamer dat dergelijke met de Grondwet strijdige delegatiebepalingen, die niet in een wet in formele zin thuishoren, bij een eerste zich aandienende gelegenheid geschrapt zullen worden1.
Is de minister voornemens deze toezegging voor wat betreft de wet WIA gestand te doen en zo ja op welke termijn?
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 februari 2008
In uw bovengenoemde brief vraagt u naar aanleiding van de voorgenomen wijziging van het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten of ik van plan ben de delegatiebepaling in de Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet WIA) aan te passen. De aanleiding voor deze vraag betreft de door uw Kamer met algemene stemmen aanvaarde motie-Jurgens c.s. (Kamerstukken I, 2005/06, 21 109, A), waarin de Minister van Justitie werd verzocht: «om te bevorderen dat op korte termijn in de Aanwijzingen een duidelijke formulering wordt opgenomen dat een delegatie van wetgevende bevoegdheid bij wet aan een lagere regelgever, welke die lagere regelgever machtigt om af te wijken van de wet in formele zin, niet is toegelaten». In reactie daarop meld ik u het volgende.
Naar aanleiding van de motie Jurgens c.a. heeft de minister van Justitie op 11 mei 2007 een brief naar uw Kamer verzonden met als bijlage een voorstel tot wijziging van de Aanwijzingen voor de regelgeving (Kamerstukken I, 2006/07, 26 200 VI, nr. 65 en 21 109, B, blz. 8 e.v.). In deze brief heeft de minister van Justitie aangegeven, dat is onderzocht welke formeelwettelijke bepalingen het mogelijk maken of ertoe verplichten om bij lagere regelgeving van wetten in formele zin af te wijken. Dit onderzoek is uitgevoerd naar de stand van zaken van de wetgeving op 1 oktober 2006. De conclusie was dat de wetgever een duidelijke behoefte heeft aan flexibiliteit. Dit wordt wellicht niet steeds ingegeven door de wetenschap dat afwijking daadwerkelijk nodig zal zijn, maar ook door de wens om op ten tijde van totstandkoming van de wet nog niet voorziene en op anderszins onverwachte situaties te kunnen inspelen.
Verder heeft de minister van Justitie in voornoemde brief gemeld dat een nadere analyse zal plaatsvinden van het bestaande bestand aan delegatiebepalingen met afwijkingsbevoegdheid. Op grond daarvan kan een beeld worden gevormd over de mate waarin van de grondslagen gebruik wordt gemaakt, hoe vergaand de afwijkingen van de wet in formele zin zijn en of bijvoorbeeld wordt voorzien in eindigheid van de afwijkende bepalingen.
Deze nadere analyse vindt momenteel plaats door alle ministeries, zo ook door mijn ministerie. Over de verdere procedurele voortgang van deze analyse wordt u naar verwachting voor 15 maart 2008 door de minister van Justitie nader geïnformeerd. Ik wil niet nu reeds vooruitlopend op de resultaten van de analyse beslissen over de vraag of één bepaalde delegatiebepaling, in één wet, te weten artikel 6, vierde lid, Wet WIA, moet worden geschrapt of gewijzigd. Het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidwetten wordt in voornoemde analyse betrokken.
Samenstelling:
Van den: Berg (SGP), Swenker (VVD), Terpstra (CDA), Meulenbelt (SP), Ten Hoeve (OSF), Vedder-Wubben (CDA), Kneppers-Heijnert (VVD), Westerveld (PvdA), Biermans (VVD), Schouw (D66), Van Driel (PvdA), voorzitter, Leijnse (PvdA), Franken (CDA), vice-voorzitter, Goyert (CDA), Quik-Schuijt (SP), Klein Breteler (CDA), Huijbregts-Schiedon (VVD), Koffeman (PvdD), Böhler (GL), Strik (GL), Kuiper (CU), Lagerwerf-Vergunst (CU), Rehwinkel (PvdA), Elzinga (SP), Vac. (SP) en Yildirim (Fractie-Yildirim).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-20072008-31050-E.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.