30 536
Regels inzake de volledige liberalisering van de postmarkt en de garantie van de universele postdienstverlening (Postwet 20..)

H
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 december 2007

Hierbij doe ik u toekomen de nadere informatie over de ontwikkelingen op de Duitse postmarkt, zoals toegezegd in mijn brief van 4 december jl. In het Algemeen Overleg over het postdossier, dat ik op 6 december jl. met de vaste commissie voor Economische Zaken van uw Kamer mocht hebben, ben ik reeds mondeling hierop in gegaan.

In Duitsland is al enige tijd discussie tussen de regeringspartijen over de invoering van een wettelijk minimumloon (voor alle sectoren). In tegenstelling tot Nederland kent Duitsland geen wet op het minimumloon. De postsector is naar voren gehaald voor invoering van een minimumloon, dit tegen de achtergrond van de volledige opening van de postmarkt in Duitsland per 1 januari 2008.

De coalitiepartners in Duitsland hebben een akkoord bereikt over de invoering van een minimumloon in de postsector. Daaraan ligt een nieuwe tariefovereenkomst ten grondslag die geldt voor alle werknemers die brieven aannemen, sorteren en bezorgen. Deze tariefovereenkomst is afgesloten tussen de Arbeitgeberverband Postdienste e.V. (in wezen Deutsche Post AG) en de vakbond ver.di.

De tariefovereenkomst heeft betrekking op werknemers in de postsector die overwegend postbestellingen doen. Hierdoor zouden andere branches zoals detailhandel, taxi’s en koeriersdiensten buiten de overeenkomst vallen. Onduidelijk is nog, of krantenbezorgers onder de tariefovereenkomst komen te vallen. Naar alle waarschijnlijkheid vallen zelfstandigen ook niet onder de overeenkomst. Een exacte afbakening van het hier toepasselijke zelfstandigenbegrip kan ik niet maken; mensen die op papier zelfstandig zijn maar slechts één opdrachtgever hebben («Scheinselbständigkeit») vallen waarschijnlijk niet binnen dit begrip en wellicht dus wel onder de tariefovereenkomst. Ook daarom zijn de gevolgen voor nieuwe toetreders op de Duitse postmarkt van de invoering van een minimumloon nog niet precies te omschrijven.

Om het minimumloon over de hele postsector te kunnen invoeren, is opname van een artikel over de briefbezorgers in de zogeheten Entsendegesetz noodzakelijk. Daarover moeten de Bondsdag en de Bondsraad de komende weken een beslissing nemen. Indien het Duitse parlement instemt met het opnemen van het artikel in de Entsendegesetz, kan de minister van Arbeid de tariefovereenkomst algemeen verbindend verklaren voor de hele sector, indien de overeenkomst ten minste 50% van de werknemers in de branche beslaat.

Van belang is de hoogte van het minimumloon dat wordt ingevoerd. Indien er een minimumloon van € 9,80 wordt ingevoerd (waarbij waarschijnlijk voor Oostelijk Duitsland bij aanvang een lager minimumloon geldt), zoals nu bepaald in de tariefovereenkomst, zal dit gevolgen kunnen hebben voor de toegankelijkheid van de Duitse markt voor andere partijen dan Deutsche Post.

Daarnaast bestaat er op dit moment een ongelijke behandeling van postbedrijven als het gaat om de BTW. Deutsche Post is voor de universele dienst vrijgesteld van BTW. Onder de universele dienst valt in Duitsland – in tegenstelling tot wat voor Nederland wordt voorgesteld in het voorstel voor een nieuwe Postwet – ook de zakelijke post. Andere postbedrijven moeten wel BTW in rekening brengen. De Europese Commissie heeft een infractieprocedure aangespannen tegen Duitsland om te komen tot een gelijke behandeling. Er zijn in Duitsland gesprekken gaande tussen het ministerie van Financiën en het ministerie van Economische Zaken over het introduceren van een gelijk BTW-regime voor alle postbedrijven.

Zowel ten aanzien van het minimumloon als de BTW is de besluitvorming in Duitsland niet afgerond. Het is dan ook nu niet aan te geven wat het effect zal zijn van de eventuele besluiten. Dat zal de komende maanden moeten blijken.

F. Heemskerk

Naar boven