30 475
Regels over de informatie-uitwisseling betreffende ondergrondse netten (Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten)

B
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ECONOMISCHE ZAKEN1

Vastgesteld 8 oktober 2007

Het voorbereidend onderzoek heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen

Algemeen

De leden van de CDA-fractie hebben met veel belangstelling van het wetsvoorstel kennisgenomen. Zij onderschrijven de doelstelling van het wetsvoorstel, dat in het bijzonder is gericht op het voorkomen van leveringsonderbrekingen van essentiële nutsvoorzieningen en op het bevorderen van veiligheid bij graafwerkzaamheden voor de omgeving en de uitvoerende partijen. Zij verwachten met de regering, dat de in de wet verplichte informatie-uitwisseling over ondergrondse kabels en leidingen en de verplichting tot zorgvuldig graven het aantal graafincidenten aanzienlijk zal doen afnemen. Zij hebben evenwel nog enkele vragen.

De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel en maken graag van de gelegenheid gebruik de minister nog enkele vragen te stellen.

De leden van de PvdA-fractie hebben met instemming kennisgenomen van voorliggend wetsvoorstel. Zij zijn van mening dat het hoog tijd wordt dat deze informatie-uitwisseling een wettelijke basis krijgt. Wel is er nog een aantal vragen dat het Platform Netwerkbeheerders stelt waarop de leden van deze fractie gaarne antwoord krijgen.

De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Zij stemmen op hoofdlijnen in met het voorstel, maar vragen op onderdelen nadere informatie en specificatie.

Het wetsvoorstel breekt met de zelfde regulering van de netbeheerders en beoogt door middel van de wetgeving graafschade aan kabels en leidingen te verminderen. De leden van de fracties van SGP en ChristenUnie zijn op zich positief over een wettelijke regeling, omdat ondergrondse netwerken voor telecommunicatie, energie en water van vitaal belang zijn voor de samenleving. Wel hebben zij een aantal vragen.

II Inhoud wetsvoorstel

Delegatie

Een van de kernpunten van de wet is de in artikel 2 omschreven verplichting tot het op zorgvuldige wijze verrichten van graafwerkzaamheden. In de memorie van toelichting wordt (terecht) gesteld dat deze zorgvuldigheid van geval tot geval kan verschillen. Zien de leden van de CDA-fractie het goed, dan is de ondergrens van de vereiste zorgvuldigheid het bepaalde in artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek, met dien verstande dat het zwaartepunt van de aansprakelijkheid niet meer alleen ligt bij de grondroerder maar mede kan berusten bij de (thans) als informatieplichtige betrokken kabel en leidingbeheerders. De vraag is dan wat de minister van Economische Zaken op het oog heeft wanneer artikel 21, derde lid, de mogelijkheid schept om bij algemene maatregel van bestuur nadere regels te geven over de vereiste zorgvuldigheid. Welke criteria denkt de minister bij het opstellen van een dergelijke algemene maatregel van bestuur te hanteren? Is het ook denkbaar de in de praktijk opgestelde CROW-richtlijn «Zorgvuldig graven» daarbij te betrekken?

De leden van de PvdA-fractie en de SP-fractie vragen of de minister ervoor kan zorgdragen dat de CROW-richtlijn «zorgvuldig graven» een algemeen verbindende strekking krijgt door deze te verankeren door middel van een algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling (waarin naar de richtlijn wordt verwezen).

Definities

De definitie van een net (artikel 1, sub e) geeft niet aan wanneer een net begint of eindigt. Deze vraag speelt een belangrijke rol bij de vraag of huisaansluitingen van de riolering onder de verplichte meldingen moeten worden betrokken. Gaarne vernemen de leden van de CDA-fractie hoe in het algemeen het begin en het einde van een net moeten worden aangegeven en, in het bijzonder, of de huisaansluitingen van de riolering wel tot het net moeten worden gerekend. De leden van de SP-fractie sluiten zich hierbij aan, met dien verstande dat de zelfde vraag geldt voor andere dan rioolaansluitingen.

De begrippen zorgvuldig graven en zorgvuldig opdracht geven, worden door de minister vooralsnog niet verder uitgewerkt. De sector is eerst aan zet om hier nadere invulling aan te geven. Het is de taak van het Agentschap Telecom om te toetsen of er zorgvuldig is gegraven. De leden van de VVD-fractie wensen van de minister te vernemen op basis van welke criteria Telecom dit doet, nu de wet geen uitwerking geeft. Geschiedt dit op basis van de uitwerking door de sector en zo ja, kan een toezichthouder zijn wettelijke taak uitvoeren op basis van een niet-formele regelgeving?

Het Agentschap Telecom zal worden aangewezen als toezichthoudende instantie. Graag vernemen de leden van de fracties van de SGP en de ChristenUnie van de minister op welke wijze hier invulling aan zal worden gegeven.

De leden van de PvdA-fractie en de SP-fractie vragen of de minister kan bevestigen dat het begrip «gebieden» zodanig kan worden gelezen dat daaronder ook kan worden opgevat individuele kabels of leidingen die cruciaal zijn voor het functioneren van het totaalnetwerk, waarbij leveringsonderbreking tot een ernstige maatschappelijke storing kan leiden.

Deze leden vragen eveneens of de minister kan bevestigen dat met «uitvoering van de opgedragen taak« wordt gedoeld op de taak die het bestuursorgaan op grond van de wet heeft in het kader van de doelstellingen van de wet, namelijk het voorkomen van graafschade.

Automatisering, registratie, effecten en informatieuitwisseling

Het automatiseringssysteem wordt een zeer kritische factor in het gehele proces. De leden van de VVD-fractie vragen hoe de minister denkt de kosten, planning en functionaliteiten van het systeem beheersbaar te houden en met name welke concrete maatregelen de minister daarvoor heeft getroffen.

De leden van de PvdA-fractie en de SP-fractie vragen of de minister kan toezeggen dat de meldingsplicht van artikel 2, derde lid, sub a, niet in werking treedt zolang het digitale uitwisselingsproces niet volledig operationeel is.

Daarnaast vragen deze leden de minister duidelijk te maken, waarom de verplichte registratie van de huisaansluitingen van rioleringen noodzakelijk is. Eveneens vragen zij of de kosten hier wel opwegen tegen de opbrengsten. Kan de minister schetsen hoe en in welke mate deze informatie-uitwisseling dienstig is aan gemeenten bij het opstellen van bestemmingsplannen?

Bij deze leden heerst de zorg dat de gemeenten onvoldoende schadeloos worden gesteld voor allerlei bekabeling die om particuliere redenen wordt aangelegd. Kan de minister deze zorg wegnemen?

De leden van de fracties van de SGP en de ChristenUnie willen weten of de wet tot hoge kosten en veel onnodige rompslomp leidt. Zo worden er behoorlijke eisen gesteld aan de registratie, registratie huisaansluitingen, diepteligging en nauwkeurigheid. Deze leden vragen wat dit bijdraagt aan vermindering van graafschade. Zij vragen een goed onderbouwd antwoord van de minister. De verplichte registratie van de huisaansluitingen van de riolering kost enorm veel, maar leidt tot een veel beperkter bedrag aan schadevermindering. Kortom, de maatschappelijke baten wegen niet op tegen de kosten. Het Gemeentelijk platform Kabels en Leidingen wijst hier ook op, en stelt dat graafschade aan huisaansluitingen van de riolering een non-probleem is. Zij vragen de minister dan ook, om de huisaansluitingen buiten de verplichte informatie-uitwisseling te houden.

Precariobelasting

De leden van de PvdA-fractie vragen de regering naar de stand van zaken ten aanzien van een landelijke regeling van een precariobelasting op ondergrondse bekabeling en leidingen. In hoeverre zijn gemeenten tot het heffen van een dergelijke belasting reeds overgegaan?

Beveiliging

Gezien het grote belang van de ondergrondse netwerken voor de samenleving, is het belangrijk dat deze netwerken goed zijn beveiligd. De leden van de fracties van de SGP en de ChristenUnie vragen de minister of dit op afdoende wijze is geregeld. De leden van de SP-fractie sluiten zich bij deze vraag aan.

Vaste kaartondergrond

Behalve met de automatisering valt of staat het systeem met het gebruik van één vaste kaartondergrond. Tot op dit moment heeft de minister zich er nog niet over uitgelaten welke referentiekaart zij zal hanteren (bijvoorbeeld de Grootschalige Basis Kaart Nederland (GBKN)). De leden van de VVD-fractie vragen de minister hierover uitsluitsel te geven.

De leden van de Commissie vragen wat de positie is van gemeenten die al een geavanceerd en kwalitatief goed systeem hebben, mede in het licht van de door de vier grote gemeenten gesignaleerde problemen, in hun brief van 12 september 2007 (Griffienummer 139051).

Financiële consequenties

De leden van de CDA-fractie vragen of de minister bereid is om op korte termijn een kosten/baten onderzoek te verrichten met betrekking tot het opnemen van huisaansluitingen en bij de uitwerking daarvan zowel netbeheerders als grondroerders te betrekken door middel van het Kabel en Leidingen Overleg.

De leden van de PvdA-fractie vragen in dit kader of de minister kan toezeggen dat het onderzoek naar de kosten en baten van de registratie van huisaansluitingen in 2008 zal worden gestart en dat bij de uitwerking van dit onderzoek zowel netbeheerder als grondroerders door middel van Kabel en Leiding Overleg worden betrokken.

Diversen

Het platform Netbeheerders stuurde de leden van de commissie Economische zaken een notitie, d.d. 12 september 2007 (Griffienummer 139051.01), met een aantal vragen. De leden van de fracties van de SGP en de ChristenUnie vragen de minister hier op in te gaan.

De voorzitter van de commissie,

Kneppers-Heynert

De griffier van de commissie,

Janssen


XNoot
1

Samenstelling: Schuurman (CU), Van den Berg (SGP), Meindertsma (PvdA), Broekers-Knol (VVD), Terpstra (CDA), Kneppers-Heynert (VVD), voorzitter, Kox (SP), Essers (CDA), Noten (PvdA), Sylvester (PvdA), Schouw (D66), Van Driel (PvdA), Doek (CDA), Franken (CDA), Thissen (GL), Willems (CDA), Reuten (SP), vice-voorzitter, Hofstra (VVD), Asscher (VVD), Laurier (GL), Koffeman (PvdD), Elzinga (SP), Vliegenthart (SP) en Kuiper (CU).

Naar boven