Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | L nr. A |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | L nr. A |
Den Haag, 15 mei 2007
Ter voldoening aan artikel 16 van het Reglement van Orde biedt de Huishoudelijke Commissie hierbij de Kamer de raming aan van de in 2008 voor haar benodigde uitgaven, alsmede die van de in dat jaar te verkrijgen ontvangsten en van de meerjarencijfers. De ramingen zijn bestemd om, na door de Kamer te zijn vastgesteld, bij de regering te worden ingezonden ten behoeve van de Rijksbegroting voor het jaar 2008.
De Huishoudelijke Commissie,
Timmerman-Buck, Voorzitter
Jurgens
Bierman-Beukema toe Water
Hamilton, Griffier
Taak en bevoegdheden van de Eerste Kamer
De Eerste Kamer en de Tweede Kamer vormen samen de Staten-Generaal. Er zijn overeenkomsten en verschillen tussen beide Kamers. Beide Kamers hebben een wetgevende en een beleidscontrolerende taak en ze hebben een aantal bevoegdheden gemeen, zoals het recht schriftelijke vragen te stellen, het recht moties in te dienen en het recht van interpellatie. De Tweede Kamer kent het recht van initiatief; senatoren kunnen daarentegen niet zelf een wetsvoorstel indienen. Ook heeft de Tweede Kamer het recht een wetsvoorstel te wijzigen; de Senaat mist dat recht van amendement en kan een wetsvoorstel alleen maar aannemen of verwerpen. De Eerste Kamer heeft dus wel een vetorecht en heeft daarmee – omdat zij wetsvoorstellen alleen kan behandelen nadat deze in de Tweede Kamer zijn aangenomen – het laatste woord. Krachtens de Grondwet zijn beide Kamers gelijkwaardig.
Met de bevoegdheden die beide Kamers der Staten-Generaal gemeen hebben, wordt in de praktijk verschillend omgegaan. Het grootste verschil betreft de terughoudendheid van de Eerste Kamer om van die bevoegdheden gebruik te maken. Deze terughoudendheid is gebaseerd op de sinds lange tijd bestaande gewoonte dat de Senaat (ook wel «chambre de réflexion» genoemd) wetsvoorstellen eerder toetst op kwaliteit dan op politieke wenselijkheid.
De beleidscontrolerende taak beslaat ook de (implementatie van de) Europese regelgeving, de Europese integratie en belangrijke regeringsnota’s. Tenslotte heeft de Eerste Kamer – gelijktijdig met de Tweede Kamer – het zelfstandige recht in te stemmen met, of instemming te onthouden aan voorgenomen besluiten in het kader van de derde pijler van de Europese Unie die een het Koninkrijk bindend karakter hebben.
Het doel van de ambtelijke diensten van de Eerste Kamer
De ambtelijke diensten van de Eerste Kamer hebben ten doel de leden van de Eerste Kamer in staat te stellen hun wetgevende en beleidscontrolerende taak naar behoren te vervullen. De wijze waarop deze doeleinden worden bereikt, vloeit voort uit het werkaanbod voor de Eerste Kamer en de wensen van haar leden bij het vervullen van hun taken.
Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal
De wetgevende taak van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal is beperkt van omvang. Hetgeen hiervoor is opgemerkt over de wetgevende taak van de Eerste Kamer, is op de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de te behandelen voorstellen van wet door de regering worden voorgesteld en niet door de Tweede Kamer worden aangeboden.
De Grondwet bepaalt dat de Voorzitter van de Eerste Kamer de leiding heeft van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal. Dientengevolge zijn het vooral de ambtelijke diensten van de Eerste Kamer die belast zijn met de organisatie van de Verenigde Vergadering. Enkele plenaire vergaderingen van de Verenigde Vergadering hebben een sterk ceremonieel karakter: de vergadering die op grond van artikel 65 van de Grondwet jaarlijks op de derde dinsdag van september wordt gehouden, en, in voorkomend geval, herdenkingen van de leden van het Koninklijk Huis. Dit laatste ingevolge een door de Voorzitters van beide Kamers in overeenstemming met respectievelijk het College van Senioren van de Eerste Kamer en het Presidium van de Tweede Kamer en met instemming van de Minister-president genomen besluit.
De uit de organisatie van de Verenigde Vergadering voortvloeiende kosten maken deel uit van de begroting van de Eerste Kamer.
Artikel 1: Wetgeving en controle Eerste Kamer
De verplichtingen, uitgaven en ontvangsten (in € 1 000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Verplichtingen | 9 503 | 9 494 | 9 494 | 9 494 | 9 494 |
Uitgaven – totaal | 9 503 | 9 494 | 9 494 | 9 494 | 9 494 |
01. Apparaat | 5 748 | 5 740 | 5 741 | 5 740 | 5 740 |
02. Vergoedingen Voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 732 | 3 731 | 3 730 | 3 731 | 3 731 |
03. Verenigde Vergadering | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Ontvangsten | 77 | 77 | 77 | 77 | 77 |
Bij de raming voor 2008 heeft de Eerste Kamer geen rekening kunnen houden met het aandeel dat de Eerste Kamer naar de opvatting van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zou moeten nemen in de taakstelling op het apparaat van de Rijksdienst. Bij de voorbereiding heeft de Kamer er acht op geslagen dat de begrotingsvoorstellen niet in strijd komen met het algemeen belang.
De voorliggende raming voor 2008 sluit in grote lijnen aan bij de financiële kaders zoals die ook voor 2007 zijn gehanteerd. Toch zijn er enkele substantiële veranderingen in de bedrijfsvoering er de oorzaak van dat een aantal aanpassingen in de raming voor 2008 noodzakelijk is.
Een en ander staat in verband met de verdere vergroting van de zichtbaarheid van de Eerste Kamer, de versterking van de ondersteuning aan de leden, strengere beveiligingsvoorschriften rondom de regeringsgebouwen.
Voorts blijft een verdere professionalisering van het financieel en materieel beheer noodzakelijk.
In de raming voor 2008 vallen deze ontwikkelingen met name terug te vinden in de posten voor:
1. aanpassing vergoeding leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
2. uitbestede werkzaamheden
3. kosten voor in- en extern personeel;
4. aanschaf en vervanging van investeringsgoederen.
Artikel U01.01 – PERSONEEL EN MATERIEEL
De personele bezetting geeft per januari 2007 het volgende beeld te zien:
Totaal aantal ambtenaren | 53 |
---|---|
Schalen 1 t/m 4 | 1 |
Schalen 5 t/m 10 | 35 |
Schaal 11 en hoger | 17 |
De beschikbare formatie in full-time eenheden (fte’s) bedraagt 48. De werkelijke bezetting in fte’s per 1 januari 2007 bedraagt 49,57. De verdeling daarvan is als volgt:
Schaal | Aantal fte’s | |
---|---|---|
18 | 1 | |
14 | 2,84 | |
13 | 2,89 | |
12 | 1 | |
11 | 6,72 | |
Totaal schaal 11 en hoger | 14,45 | |
10 | 3,63 | |
9 | 7,11 | |
8 | 4,15 | |
7 | 4,61 | |
6 | 5,48 | |
5 | 9,14 | |
Totaal schalen 5 t/m 10 | 34,12 | |
4 | 1 | |
3 | 0 | |
Totaal schalen 1 t/m 4 | 1 | |
Totaal | 49,57 | 49,57 |
De werkelijke bezetting is hoger dan de 48 fte. De 1,57 fte boven de formele formatie van 48 is gelegen in het feit dat er een herplaatsingskandidaat (1 fte) is aangewezen en 0,92 fte structureel boven op de formele formatie drukken.
Op dit onderdeel worden onder andere de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: onder andere de kosten van inhuur uitzendkrachten en extern deskundigen, opleiding- en cursusgelden, uitkeringen aan personeel, de kosten van de ondernemingsraad.
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de uitkeringen aan oud-personeel van de Kamer op wie de Wachtgeldregeling van toepassing is. In 2008 drukken op dit onderdeel één oud-personeelslid en één personeelslid dat voor 18 uur wachtgeld ontvangt en voor de overige uren herplaatst is bij de Eerste Kamer. Tevens worden hierop de doorberekende apparaatsen administratiekosten verantwoord.
Op dit onderdeel worden de kosten geraamd en verantwoord die nodig zijn voor de administratieve ondersteuning van de fracties. De vergoedingen worden, indien van toepassing, verhoogd met het percentage, waarmee de bezoldiging voor de rijksambtenaren wordt aangepast.
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: vergoedingen aan personeel voor maaltijden bij overwerk, reis- en verblijfkosten en kosten van het vervoerplan woon-werkverkeer Staten-Generaal. De geraamde kosten van het vervoerplan zijn in 2008 verhoogd met € 25 000.
Diensten van derden/uitbestede werkzaamheden
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord door derden uitgevoerde werkzaamheden. De uitbestede werkzaamheden zijn onder andere externe schoonmaak, bewaking, beveiliging, onderhoud groenvoorziening, technische en bedrijfsinstallaties, kantoormachines, meubilair, binnen- en buitenonderhoud gebouwen. Met de Tweede Kamer is een DVO gesloten met betrekking tot de beveiliging en openstelling van de Kamer. De aangescherpte beveiligingsvoorschriften hebben ertoe geleid, dat de uitgaven voor technische installaties structureel zijn verhoogd met € 15 000. De overige uitgaven op dit onderdeel zijn gelijk gebleven.
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: uitgaven voor porti- en bezorgkosten, telefoon, fax en voor werving en selectie. Voor werving en selectie van personeel wordt structureel een extra bedrag geraamd van € 7 500.
Algemene benodigdheden/bureaukosten
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: kosten voor papier, enveloppen, schrijf- en bureaubehoeften alsmede aanschaf boeken en abonnementen. Deze post is verhoogd als gevolg van een groter personeelsbestand en bureaukosten voor het maken van wetgevingsdossiers.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor aankoop van gereedschappen, dienstkleding en (kleine) vervangingsmaterialen. Deze post structureel verhoogd voor de aanschaf van materialen in het bijzonder voor een verbetering van de bedrijfshulpverlening
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het verbruik en vastrecht van elektra, gas, water en warmtelevering alsmede de kosten van aankoop van schoonmaakmiddelen e.d.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor representatie. Cateringkosten voor ontvangsten worden echter verantwoord onder het onderdeel catering.
Belastingen/heffingen/retributies
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor rioolrecht, verontreinigingsheffing en het abonnement kabelnetaansluiting. De jaarlijkse subsidie aan het Binnenhoffestival komt ook ten laste van dit onderdeel. Vanaf 2007 wordt de jaarlijkse bijdrage van de Stichting Bezoekerscentrum Binnenhof ook op dit artikel verantwoord.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op alle door de cateraar aan de Eerste Kamer doorberekende kosten. Het cateringbedrijf, dat HACCP en ISO gecertificeerd is, verzorgt met hulp van het personeel van de huishoudelijke dienst de lunches op vergaderdagen. Alle overige evenementen worden door de cateraar verzorgd. Het aantal grootschalige evenementen neemt steeds verder toe, zodat een fulltime aanwezige cateringwerknemer hiervoor een must is. Het personeel van de Kamer is beperkt beschikbaar en wordt er veelvuldig een beroep gedaan op extra inzet van personeel van de cateraar. Dit heeft tot gevolg, dat er extra personeelskosten moeten worden geraamd. Het totaalbedrag geraamd voor bovengenoemde activiteiten bedraagt € 45 000.
De opbrengsten van de cateringverkopen worden geboekt op het ontvangstenartikel 9901, artikelonderdeel 01, diverse ontvangsten.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten: drukwerkkosten, de kosten voor de websites, de kosten voor in- en externe communicatie en de aanschaf van relatiegeschenken. De raming van 2008 wijkt af van de begroting 2007 omdat daarin een bedrag was opgenomen voor een nieuwe audiovisuele presentatie en het vernieuwen van de huisstijl voor de Kamer is afgerond.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op de dienstauto, dienstbromfiets en dienstfietsen.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het parlementair drukwerk. Met ingang van 1 januari 2004 is met de SDU een package deal gesloten. Jaarlijks zal hierover worden onderhandeld.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van de DVO automatisering met de Tweede Kamer en de lijnhuur verbindingen.
Ook wordt op dit onderdeel de kosten van de DVO met de Tweede Kamer voor het geautomatiseerde personeels- en salarissysteemverantwoord. Hiervoor is een bedrag van € 28 000,– geraamd. De salarisadministratie wordt vanaf 2006 in eigen beheer gevoerd Voor de automatiseringsonderdelen die niet onder de DVO met de Tweede Kamer vallen is een bedrag geraamd van € 5 000,– Omdat de DVO’s zijn getekend is deze post verlaagd omdat voor dit onderdeel geen specifieke post voor advieskosten meer wordt opgenomen.
Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de reis- en verblijfkosten, alsmede andere uitgaven betreffende de uitzending van leden en begeleidende ambtenaren van de Eerste Kamer naar het buitenland. Het geraamde bedrag is niet gewijzigd.
Aanschaf/vervanging van overige investeringsgoederen
In de raming van 2008 wordt de aanschaf van een nieuwe dienstauto voorzien. Verder zal er een meerjarenplan voor investeringen worden ontwikkeld. Mocht tijdens de voortgang van het Masterplan blijken, dat er door de Eerste Kamer zelf in extra vervangingen moet worden geïnvesteerd dan zal dit door middel van de suppletore begroting 2008 worden verwerkt
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 02, VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN EERSTE KAMER
De raming van dit artikel is gebaseerd op de Wet van 18 mei 1995 tot regeling van de vergoeding voor de werkzaamheden, vergoeding secundaire voorzieningen en de kostenvergoedingen van de leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, alsmede van de toelage en andere voorzieningen van de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal (Stb. 1995, 291). Met ingang van 1 januari 1997 is de wijziging van (onder meer) de Wet vergoedingen leden Eerste Kamer (Stb. 1997, 250) in werking getreden. Sinds 1 januari 2001 is de Wet van 20 december 2001 tot wijziging van de wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer en de Wet vergoedingen leden Eerste Kamer enz. (Stb. 2001, 704) van kracht. Deze Wet bevat twee maatregelen. De eerste maatregel betreft de aanpassing van de vergoeding van de aan het Kamerlidmaatschap verbonden kosten. De maatregel past binnen het doel van het kabinet om ten aanzien van de kosten en voorzieningen voor alle (politieke) functionarissen in het openbaar bestuur een consistente en uniforme lijn te volgen. Verder wordt het stelsel aangepast aan de wijziging van het belastingstelsel 2001. De tweede maatregel betreft de mogelijkheid tot compensatie voor diverse politieke ambtsdragers van het inkomensnadeel dat zij in de jaren 1998 en 1999 hebben geleden als gevolg van de toepasselijkheid van de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen.
Vergoeding voor de werkzaamheden, toelagen Ondervoorzitters en fractievoorzitters
Op dit artikelonderdeel worden geraamd en verantwoord de vergoedingen voor de werkzaamheden die voortvloeien uit de vervulling van het lidmaatschap van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Tevens worden op dit onderdeel de eindejaarsuitkering, de toelagen voor de Ondervoorzitters en de fractievoorzitters geraamd en verantwoord. Sinds 1 januari 2006 bedraagt de vergoeding voor de werkzaamheden van de leden € 21 020,40 per jaar. De vergoedingen voor de Ondervoorzitters en de fractievoorzitters worden uitgedrukt in percentages van de vergoeding voor de werkzaamheden.
Ook worden op dit artikelonderdeel geraamd en verantwoord de toelage en andere voorzieningen van de Voorzitter. Tevens worden op dit onderdeel geraamd en verantwoord de eindejaarsuitkering en de tegemoetkoming in de premies van een ziektekostenverzekering. De vergoeding voor de werkzaamheden en de vergoeding voor secundaire voorzieningen zijn niet van toepassing op de Voorzitter. Sinds 1 januari 2006 bedraagt de (bruto)toelage van de Voorzitter van de Eerste Kamer € 4 808,68 per maand, inclusief 8% vakantie-uitkering.
De onder dit onderdeel genoemde vergoedingen worden beschouwd als belastbaar inkomen en zijn daarom belast als gevolg van de Wet op de Inkomstenbelasting.
Vergoeding voor secundaire voorzieningen
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de vergoedingen waarmee kamerleden voorzieningen kunnen treffen ter zake van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. Sinds 1 januari 2007 bedraagt deze vergoeding € 2 474,38 per jaar. Deze vergoeding wordt eveneens beschouwd als belastbaar inkomen en wordt daarom belast. Echter, indien deze vergoeding wordt aangewend voor bedoelde voorzieningen, is het mogelijk dat zij, voor zover aldus aangewend, aftrekbaar wordt van het belastbare inkomen.
Op dit artikelonderdeel worden geraamd en verantwoord de vergoedingen van ambtskosten, reiskosten en verblijfkosten. De vergoeding van de ambtskosten bedraagt sinds 1 januari 2005 € 4 550.06 per jaar, de vergoeding van reiskosten sinds 1 januari 2006 € 7 488,00 per jaar en de vergoeding van de verblijfkosten is afhankelijk van de afstand van de woonplaats van het kamerlid tot het gebouw van de Eerste Kamer en bedraagt sinds 1 januari 2007 bij 0 km. € 555,31 bij 10 km. € 5 529,18 bij 75 km. € 11 060,53 en bij 150 km. en meer € 17 973,64. Deze kostenvergoedingen zijn geboudeerd als gevolg van het in werking treden van de eerder genoemde Wet van 20 december 2001 enz. (2001, Stb.704).
Pensioen Oud-voorzitters Eerste Kamer
Gelet op artikel 15 van de Wet van 18 mei 1995, (Stb.1995, 291) is de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers op de Voorzitter van toepassing. Sinds 13 juni 1995, de datum waarop de Wet van 18 mei 1995 inwerking is getreden, worden op de toelage van de Voorzitter pensioenpremies ingehouden.
De oud-voorzitters hebben een pensioenrecht opgebouwd. Voor 2008 wordt dientengevolge een bedrag van € 8 000 geraamd.
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 03, VERENIGDE VERGADERING
Grafelijke Zalen voor de Verenigde Vergadering der Staten-Generaal
Op dit artikel worden geraamd en verantwoord alle kosten die verband houden met het in orde brengen van de Ridderzaal voor de Verenigde Vergadering op de derde dinsdag van september. De kosten bestaan uit onder andere de bloemversiering van de Ridderzaal, het drukken van toegangskaarten en programmafolders, de ontvangst van het Corps Diplomatique en leden van het Kabinet in de Rolzaal en het inhuren van hostesses voor het aanwijzen van plaatsen in de Ridderzaal.
Op dit artikel worden ook de uitgaven voor een eventuele herdenkingsbijeenkomst verantwoord. Gezien het incidentele karakter van deze uitgaven worden deze niet geraamd.
ONTVANGSTENARTIKEL 1, artikelonderdeel 01, ONTVANGSTEN
Op dit artikel worden de ontvangsten van diverse aard geraamd en verantwoord. Dit betreft vooral de volgende posten: opbrengst cateringverkopen, verkoop relatiegeschenken Eerste Kamer en ingehouden pensioenpremies op toelage Voorzitter. Het geraamde bedrag voor 2008 is verhoogd als gevolg van de meeropbrengst van cateringactiviteiten.
UITSPLITSING NAAR UITGAVEN- EN ONTVANGSTENSOORTEN BETREFFENDE DE REALISATIE 2006, BEGROTING 2007 EN DE RAMING 2008
RAMING VAN DE UITGAVEN – uitsplitsing naar uitgavensoort in €
artikel | artikel-onder-deel | omschrijving | realisatie 2006 | begroting 2007 | raming 2008 |
---|---|---|---|---|---|
9901 | Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal | 9 037 567 | 9 301 000 | 9 503 000 | |
01 | APPARAAT – totaal | 5 296 433 | 5 607 000 | 5 748 000 | |
Personeel Eerste Kamer – totaal | 3 024 061 | 3 294 000 | 3 341 000 | ||
Ambtelijk personeel | 2 609 443 | 3 181 000 | 3 181 000 | ||
Overige personeelsuitgaven | 414 618 | 113 000 | 160 000 | ||
Post-actieven | 20 217 | 40 000 | 40 000 | ||
Wachtgelden | 20 217 | 40 000 | 40 000 | ||
Materieel – totaal | 2 252 155 | 2 273 000 | 2 367 000 | ||
Fractieondersteuning Leden | 68 816 | 90 000 | 90 000 | ||
Vergoedingen | 64 340 | 58 500 | 83 500 | ||
Diensten van derden/uitbestede werkzaamheden | 386 823 | 383 000 | 398 000 | ||
Overige diensten | 330 453 | 281 500 | 289 000 | ||
Algemene benodigdheden/bureaukosten | 127 012 | 110 000 | 130 000 | ||
Specifieke gebruiksgoederen | 27 090 | 17 300 | 29 000 | ||
Specifieke verbruiksgoederen | 105 822 | 105 000 | 105 000 | ||
Representatiekosten | 41 438 | 40 000 | 40 000 | ||
Belastingen/heffingen/retributies | 7 619 | 13 500 | 13 500 | ||
Catering Eerste Kamer | 169 684 | 137 500 | 182 500 | ||
Publiciteitskosten | 302 537 | 423 000 | 325 000 | ||
Exploitatie vervoermiddelen | 7 932 | 8 700 | 8 500 | ||
Parlementair drukwerk | 261 159 | 195 000 | 195 000 | ||
Automatiseringskosten | 166 316 | 172 000 | 165 000 | ||
– | – | ||||
Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland | 67 930 | 80 000 | 80 000 | ||
Aanschaf/vervanging overige investeringsgoederen | 117 184 | 158 000 | 233 000 | ||
02 | VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN EERSTE KAMER – totaal | 3 721 040 | 3 671 000 | 3 732 000 | |
Vergoeding voor de werkzaamheden | 1 773 216 | 1 748 000 | 1 748 000 | ||
Vergoeding voor secundaire voorzieningen | 173 655 | 139 000 | 184 000 | ||
Kostenvergoedingen | 1 768 710 | 1 776 000 | 1 792 000 | ||
Pensioen Oud-Voorzitters | 5 459 | 8 000 | 8 000 | ||
03 | VERENIGDE VERGADERING – totaal | 20 094 | 23 000 | 23 000 | |
Grafelijke Zalen voor de Verenigde Vergadering | 20 094 | 23 000 | 23 000 |
RAMING VAN DE ONTVANGSTEN – uitsplitsing naar ontvangstensoort in €
artikel | artikel-onder-deel | omschrijving | realisatie 2006 | begroting 2007 | raming 2008 |
---|---|---|---|---|---|
9901 | Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal | 77 098 | 63 000 | 77 000 | |
01 | ONTVANGSTEN – totaal | 77 098 | 63 000 | 77 000 | |
Diverse ontvangsten | 73 740 | 61 000 | 75 000 | ||
Inhouding voor pensioen van de Voorzitter of zijn betrekkingen | 3 358 | 2 000 | 2 000 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-20062007-L-A-h1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.