E
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 22 november 2005
De vaste commissie voor Onderwijs1 heeft op
20 oktober 2005 de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verzocht
haar inzicht te verstrekken in de nadere uitwerking van de kerndoelen met
betrekking tot bovengenoemd wetsvoorstel.
De minister heeft daarop bij brief van 17 november 2005 geantwoord.
De commissie brengt hierbij verslag uit van het aldus gevoerde schriftelijke
overleg.
De griffier van de commissie,
E. C. Janssen
Aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Den Haag, 20 oktober 2005
In de onlangs gehouden procedurevergadering heeft de vaste commissie voor
Onderwijs besloten het initiatief-wetsvoorstel Hamer, Dijsselbloem en Kraneveldt
(Kamerstuk 29 666) met betrekking tot integratie
van leerlingen in de Nederlandse samenleving als hamerstuk af te doen.
Naar aanleiding van het wetsvoorstel verzoekt de commissie u de Kamer
inzicht te verstrekken in de nadere uitwerking van de kerndoelen. Wellicht
zal zij op een later tijdstip besluiten daarover met u ook van gedachten te
wisselen.
De griffier van de commissie,
E. C. Janssen
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 november 2005
Naar aanleiding van het initiatiefwetsvoorstel van de leden Hamer, Dijsselbloem
en Kraneveldt (Kamerstukken I, 2005/06, 29 666) verzoekt u mij met uw
brief van 20 oktober 2005 uw Kamer inzicht te verschaffen in de kerndoelen.
Bijgaand zend ik u daarom de herziene kerndoelen basisonderwijs en het voorstel
van de Taakgroep Vernieuwing Basisvorming voor nieuwe kerndoelen voor de onderbouw
van het voortgezet onderwijs1.
De herziene kerndoelen voor het basisonderwijs ontvangt uw Kamer binnenkort
ook in het kader van de wettelijke voorhangprocedure van het Besluit van 8 oktober
2005 (Stb. 551), waarbij de herziene kerndoelen voor het basisonderwijs zijn
vastgesteld. Pas na afloop van de voorhangprocedure kan het besluit inwerkingtreden
op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. De kerndoelen onder het
kopje Mens en samenleving (kerndoelen 34 tot en
met 39) zijn in het kader van het eerdergenoemde initiatiefwetsvoorstel het
meest relevant. Op verzoek van de Tweede Kamer is in deze kerndoelen expliciet
opgenomen dat leerlingen leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen
van mensen.
Het wetsvoorstel onderbouw voortgezet onderwijs dat de wettelijke basis
bevat voor de herziene kerndoelen voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs,
is op 8 oktober 2005 aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken II,
2005/06, 30 323, nr. 2). De voorhangprocedure voor de algemene maatregel
van bestuur inzake de herziene kerndoelen start naar verwachting rond juni
2006. Bij de aanbieding aan de Tweede Kamer van de eindrapportage van de Taakgroep
Vernieuwing Basisvorming (Kamerstukken II, 2003/04, 26 733, nr. 21)
heeft het Kabinet aangegeven het voorstel van de taakgroep voor nieuwe kerndoelen
over te nemen. De voor het thema burgerschap meest relevante kerndoelen zijn
in elk geval de kerndoelen 43, 44 en 47.
Het uiteindelijk voor te hangen Besluit kerndoelen onderbouw VO zal naar
verwachting weinig verschillen van het voorstel van de taakgroep.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. J. A. van der Hoeven
XNoot
1Samenstelling: Leden: Schuurman (CU), Schuyer (D66), Dupuis (VVD), Woldring
(CDA), Linthorst (PvdA) (plv.voorzitter), Kalsbeek-Schimmelpenninck van der
Oije (VVD), Witteman (PvdA), Ten Hoeve (OSF), Klink (CDA) (voorzitter), Van
Raak (SP), Thissen (GL), Pruiksma (CDA).
Plv. Leden: Holdijk (SGP), Engels (D66), Swenker (VVD), Walsma (CDA),
Eigeman (PvdA), Broekers-Knol (VVD), Maas-de Brouwer (PvdA), Van Dalen-Schiphorst
(CDA), Meulenbelt (SP), Van der Lans (GL), Nap-Borger (CDA).
XNoot
1Is ter inzage gelegd onder griffienummer 134 097.