E
NADER VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIES VOOR FINANCIEN EN VOOR
SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID1
Na lezing van de memorie van antwoord bestond binnen de commissies nog
behoefte de regering een enkele vraag ter beantwoording voor te leggen.
De leden van de CDA-fractie dankten de regering
voor de antwoorden op de door hun gestelde vragen. Zij hadden nog enkele aanvullende
vragen.
Er wordt uitgebreid ingegaan op de vraag of de Belastingdienst/Toeslagen
op tijd klaar zal zijn, echter de conclusie ontbreekt of dit inderdaad het
geval is. Met name vernamen deze leden ook graag de stand van zaken rond het
automatiseringsproces.
In de AWIR is gekozen voor de algemene bestuursrechtelijke rechtsgang.
Tegen een besluit op grond van de AWIR kan beroep worden ingesteld bij de
rechtbank na bezwaar te hebben gemaakt bij het hoofd van de eenheid Belastingdienst/Toeslagen.
Tegen de uitspraak van de rechtbank staat vervolgens hoger beroep open
bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Doordat echter
bij de AWIR aansluiting wordt gezocht bij fiscale begrippen is ook de rechtspraak
van de belastingkamer van de Hoge Raad van belang voor de uitleg van deze
begrippen. Tegen uitspraken van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad
van State staat echter geen cassatieberoep open bij de Hoge Raad. Daardoor
bestaat het risico dat de rechtspraak over dezelfde begrippen en bepalingen
uiteen zou kunnen lopen. Dit zou kunnen worden voorkomen door de mogelijkheid
van beperkt cassatieberoep op te nemen. Hoe denkt de regering over een dergelijk
beperkt cassatieberoep?
De leden van de PvdA-fractie hadden met belangstelling
kennisgenomen van de memorie van antwoord. De antwoorden gaven hun evenwel
aanleiding tot het stellen van twee nadere vragen.
De aan het woord zijnde leden hadden begrepen dat het de bedoeling is om het risico van terugvorderingen zoveel mogelijk te beperken. De
mogelijkheden van de Belastingdienst/Toeslagen om op eigen initiatief inkomenswijzigingen
te melden, speelt hierbij een belangrijke rol. Kunnen de bewindslieden meedelen
voor hoeveel belanghebbenden deze mogelijkheid niet beschikbaar zal zijn en
voor hoeveel belanghebbenden het risico van terugvorderingen bestaat?
In dit verband waren de leden van de PvdA ook verbaasd over de uitleg
van de bewindslieden over de hogere uitgaven binnen de begroting van VROM.
Het kwam deze leden voor dat de hogere uitgaven veroorzaakt worden door verkeerde
inkomensschattingen door belanghebbenden. De bewindslieden achten het aannemelijk
dat belanghebbenden vaker hun inkomen te laag inschatten dan te hoog. De te
hoog uitgekeerde bedragen worden weliswaar teruggevorderd, maar leiden bij
de start van de regeling tot hogere initiële kosten. Deze leden vroegen
de bewindslieden nog eens goed uit te leggen hoe deze aanname zich verhoudt
tot de doelstelling om het risico van terugvorderingen zoveel mogelijk te
beperken.
Tot slot stelden de leden van de PvdA-fractie vraagtekens bij de uitspraak
dat een principiële keuze voor een jaarinkomen zich niet verdraagt met
uitzonderingen op basis van een hardheidsclausule. De bewindslieden stellen
dat het niet vaak voor zal komen dat vanuit een riant inkomen wordt teruggevallen
op een inkomen op bijstandsniveau. Het kwam de aan het woord zijnde leden
voor dat juist als het om een beperkt aantal gevallen gaat een hardheidsclausule
soelaas kan bieden voor mogelijk schrijnende gevallen. Kunnen de bewindslieden
meedelen in hoeveel gevallen er sprake zal zijn van de door de leden van de
PvdA-fractie bedoelde situatie?
De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,
Essers
De voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Van Driel
De griffier van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Nieuwenhuizen
XNoot
1Samenstelling:
Financiën:
Schuyer (D66), Ketting (VVD), Terpstra (CDA), Van Driel (PvdA), Doek (CDA),
Van Middelkoop (CU), Biermans (VVD), (plv.voorzitter),
Essers (CDA), (voorzitter),Kox (SP), Leijnse (PvdA), Thissen (GL).
Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
Van den Berg (SGP), Van Leeuwen (CDA) (plv.voorzitter), Swenker (VVD), De Wolff (GL), Kalsbeek-Schimmelpenninck van der Oije
(VVD), Meulenbelt (SP), Ten Hoeve (OSF), Van Driel (PvdA), (voorzitter), Vedder-Wubben (CDA), V. Dalen-Schiphorst (CDA), Schouw
(D66) en Leijnse (PvdA).