C
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Den Haag, 22 november 2004
Hierbij bied ik u mede namens de staatssecretaris van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer het definitieve plan van aanpak aan voor
de evaluatie van het Schipholbeleid1. De motie
Baarda is als bijlage opgenomen. Bij de inwerkintreding van de Schipholwet
in februari 2003 is afgesproken dat de wet binnen drie jaar, dus vóór
20 februari 2006, zou worden geëvalueerd.
In het plan van aanpak heb ik beschreven hoe ik de evaluatie ga aanpakken.
(De evaluatie beperkt zich tot het Schipholbeleid voor het vijfbanenstelsel
zoals dat is vastgelegd in de Schipholwet en de Luchthavenbesluiten). Dit
plan bevat een beschrijving van wat wel en niet in de evaluatie wordt betrokken,
van het proces dat wordt gevolgd en de wijze waarop belanghebbenden bij de
evaluatie worden betrokken. Tevens is een planning toegevoegd.
Het plan geeft daarmee aan alle betrokkenen helderheid over wat wel en
niet kan worden verwacht van de evaluatie.
In de evaluatie komen drie vragen aan de orde:
a. bieden de luchthavenbesluiten de in de wet beoogde bescherming? («motie
Baarda») Aanvullend wordt op verzoek van de Eerste en Tweede Kamer informatie
gegeven over de effecten van het vliegverkeer in de omgeving van de luchthaven.
b. is het beleid effectief (wordt overlast beheerst en heeft de mainport
groeiruimte binnen de milieu- en veiligheidsgrenzen)?
c. Zijn er verbeteringen mogelijk?
Het huidige Schipholbeleid is goed doordacht: de routes in de omgeving
van de luchthaven zijn zó gekozen dat zo min mogelijk mensen er last
van hebben. Overlast is echter onvermijdelijk, ook in de toekomst. Wel wil
ik tijdens de evaluatie bekijken of verbetering mogelijk is. Daarom ben ik
geïnteresseerd in voorstellen voor mogelijke verbeteringen van het Schipholbeleid.
Verbetervoorstellen kunnen tot 1 juli 2005 worden ingestuurd. De ideeën
worden getoetst aan het effect ervan op de overlast en de mainport.
De evaluatie van het Schipholbeleid zal in grote openheid geschieden.
Via de website www.luchtvaartbeleid.nl vindt u
informatie over de evaluatie. Op dit moment wordt ook een speciale website
voor de evaluatie ontwikkeld, waar belanghebbenden en belangstellenden informatie
over de evaluatie kunnen vinden. Via deze website kunnen verbetervoorstellen
worden ingediend. Totdat deze website «in de lucht» is, kunnen
verbetervoorstellen worden gezonden aan: evaluatie-schipholbeleidminvenw.nl of naar Ministerie van Verkeer en Waterstaat, t.a.v. Projectbureau
evaluatie Schiphol, Postbus 90771, 2509 LT Den Haag.
Betrokkenen worden over de voortgang in de evaluatie geïnformeerd
via deze website, op informatiebijeenkomsten, via de nieuwsbrief die het ministerie
uitgeeft (NWSBRF Schipholbeleid) en periodieke voortgangsrapportages.
De onafhankelijkheid van de evaluatie wordt gewaarborgd door een onafhankelijke
commissie.
Begin 2006 zijn alle gegevens voor de evaluatie beschikbaar en zend ik
een eindrapportage van de evaluatie aan de Kamer. Op basis van deze rapportage
kan de balans worden opgemaakt en is een politieke afweging mogelijk over
het Schipholbeleid.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs