27 603
Wijziging van de Wet luchtvaart inzake de inrichting en het gebruik van de luchthaven Schiphol

C
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Den Haag, 22 november 2004

Hierbij bied ik u mede namens de staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer het definitieve plan van aanpak aan voor de evaluatie van het Schipholbeleid1. De motie Baarda is als bijlage opgenomen. Bij de inwerkintreding van de Schipholwet in februari 2003 is afgesproken dat de wet binnen drie jaar, dus vóór 20 februari 2006, zou worden geëvalueerd.

In het plan van aanpak heb ik beschreven hoe ik de evaluatie ga aanpakken. (De evaluatie beperkt zich tot het Schipholbeleid voor het vijfbanenstelsel zoals dat is vastgelegd in de Schipholwet en de Luchthavenbesluiten). Dit plan bevat een beschrijving van wat wel en niet in de evaluatie wordt betrokken, van het proces dat wordt gevolgd en de wijze waarop belanghebbenden bij de evaluatie worden betrokken. Tevens is een planning toegevoegd.

Het plan geeft daarmee aan alle betrokkenen helderheid over wat wel en niet kan worden verwacht van de evaluatie.

In de evaluatie komen drie vragen aan de orde:

a. bieden de luchthavenbesluiten de in de wet beoogde bescherming? («motie Baarda») Aanvullend wordt op verzoek van de Eerste en Tweede Kamer informatie gegeven over de effecten van het vliegverkeer in de omgeving van de luchthaven.

b. is het beleid effectief (wordt overlast beheerst en heeft de mainport groeiruimte binnen de milieu- en veiligheidsgrenzen)?

c. Zijn er verbeteringen mogelijk?

Het huidige Schipholbeleid is goed doordacht: de routes in de omgeving van de luchthaven zijn zó gekozen dat zo min mogelijk mensen er last van hebben. Overlast is echter onvermijdelijk, ook in de toekomst. Wel wil ik tijdens de evaluatie bekijken of verbetering mogelijk is. Daarom ben ik geïnteresseerd in voorstellen voor mogelijke verbeteringen van het Schipholbeleid. Verbetervoorstellen kunnen tot 1 juli 2005 worden ingestuurd. De ideeën worden getoetst aan het effect ervan op de overlast en de mainport.

De evaluatie van het Schipholbeleid zal in grote openheid geschieden. Via de website www.luchtvaartbeleid.nl vindt u informatie over de evaluatie. Op dit moment wordt ook een speciale website voor de evaluatie ontwikkeld, waar belanghebbenden en belangstellenden informatie over de evaluatie kunnen vinden. Via deze website kunnen verbetervoorstellen worden ingediend. Totdat deze website «in de lucht» is, kunnen verbetervoorstellen worden gezonden aan: evaluatie-schipholbeleidminvenw.nl of naar Ministerie van Verkeer en Waterstaat, t.a.v. Projectbureau evaluatie Schiphol, Postbus 90771, 2509 LT Den Haag.

Betrokkenen worden over de voortgang in de evaluatie geïnformeerd via deze website, op informatiebijeenkomsten, via de nieuwsbrief die het ministerie uitgeeft (NWSBRF Schipholbeleid) en periodieke voortgangsrapportages.

De onafhankelijkheid van de evaluatie wordt gewaarborgd door een onafhankelijke commissie.

Begin 2006 zijn alle gegevens voor de evaluatie beschikbaar en zend ik een eindrapportage van de evaluatie aan de Kamer. Op basis van deze rapportage kan de balans worden opgemaakt en is een politieke afweging mogelijk over het Schipholbeleid.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs


XNoot
1

Is ter inzage gelegd op het Centraal Informatiepunt onder griffienr. 127752140.

Naar boven