29 225
Wijziging van de Wet sociale werkvoorziening en de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen met name in verband met de overgang van de indicatiestelling voor de sociale werkvoorziening van de gemeenten naar de Centrale organisatie werk en inkomen en verruiming van de mogelijkheden tot begeleid werken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening, alsmede een aanpassing van de Algemene wet bestuursrecht en de Beroepswet terzake

B
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID1

Vastgesteld 8 juni 2004

Het voorbereidend onderzoek heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de navolgende opmerkingen en het stellen van de navolgende vragen.

De leden van de CDA-fractie hadden met belangstelling kennisgenomen van dit wetsvoorstel. Deze leden steunen de gedachte om de onafhankelijkheid van de indicatiestelling te optimaliseren. Wel hadden deze leden nog een aantal vragen.

Organisatie

Deze leden vernamen graag of per ingangsdatum cruciale elementen om van start te kunnen gaan gereed zijn, zoals landelijk uniforme protocollen, voldoende geschoold en gekwalificeerd personeel, de ICT, etc. Daarbij doet zich tegelijkertijd de vraag voor of het CWI nu de volledige indicatiestelling doet, of zoals in de Handelingen van de Tweede Kamer valt te lezen dat de CWI de indicatie op hoofdlijnen stelt en de SW bedrijven vervolgens een nadere indicatie moeten doen. Als dit laatste het geval is, dan heeft dat nogal gevolgen voor de personeelsbezetting en de professionals die al dan niet door het CWI in dienst kunnen worden genomen. Overigens maakt juist de VNG zich grote zorgen over het verdwijnen van de opgebouwde expertise bij de huidige indicatieorganen. Hoe denkt de staatssecretaris de kwaliteitsborging gestalte te geven?

Naar deze leden hadden vernomen is de werving van personeel door het CWI eind april van start gegaan. Wil de staatssecretaris bewerkstelligen dat ten tijde van de plenaire behandeling al enig zicht is op de uitkomsten van deze wervingsactie.

Financiën

Op jaarbasis wordt 14 miljoen overgeheveld naar het CWI. Uit vergelijkbare overdrachten van taken is in het verleden al vaker gebleken dat de financiën juist in de aanloopfase onvoldoende blijken te zijn. In de SZW-begroting 2003 is daarvoor reeds een bedrag gereserveerd. Zal dit bedrag, ook gezien de vragen met betrekking tot het tijdpad, bij overdracht nog toereikend zijn, mede gezien de 2 á 3 fte. die extra benodigd zijn voor bedrijfsbezoeken? Kan de staatssecretaris aangeven waarop het bedrag van 14 miljoen is gebaseerd?

Knelpunten

In het kader van de overdracht hebben 7 pilotprojecten plaatsgevonden. Kan de staatssecretaris aangeven welke knelpunten daaruit naar voren zijn gekomen en op welke manier deze worden opgelost? De laatste vraag betreft de toegezegde Hoofdlijnennotitie. De staatssecretaris heeft aangegeven dat daarin zal worden ingegaan op o.a. een verdere stroomlijning van de WSW-indicatie. De leden van de CDA-fractie vroegen zich af wat dat kan betekenen voor de huidige indicatiestelling, zoals de aansluiting op de AWBZ indicatiestelling.

De leden van de fractie van GroenLinks hadden met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel. Deze leden zouden op dit moment niet willen ingaan op het voornemen om meer te koersen op begeleid werken – dat komt immers na de zomer nog uitgebreid aan de orde.

Deze leden hadden slechts een paar vragen.

Verwacht de staatssecretaris dat door de afschaffing van de gesubsidieerde arbeid méér mensen geïndiceerd zullen worden voor SW; of in ieder geval meer mensen voor indicatie in aanmerking willen komen?

Is de staatssecretaris van plan om de bezuiniging op de SW die het gevolg is van afschaffing SPAK/VLW te compenseren?

De leden van de fractie van de SP merkten op dat de onderhavige wetswijziging gaat over de verandering van de indicatiestelling van de sociale werkvoorziening die de gemeenten overdragen aan het CWI.

Zullen doordat tegelijkertijd ID en WIW banen worden afgeschaft geen groepen tussen het wal en het schip vallen, met name mensen die te goed zijn voor de WSW, maar niet aantrekkelijk voor de reguliere arbeidsmarkt; wat denkt de staatssecretaris voor deze categorie te doen?

Er zijn 90 000 mensen met een WSW-baan, de staatssecretaris is van plan om eenderde van deze banen om te laten vormen tot regulier werk of tot begeleid werken. Hoe reëel is dit plan? Op grond van welke feiten en overwegingen denkt de staatssecretaris dat dit gaat lukken?

De staatssecretaris heeft laten weten er van uit te gaan dat de categorie mensen die eigenlijk «te goed» zijn voor de WSW binnen de Wet werk en bijstand wel een reïntegratietraject aangeboden kan krijgen.

Nu viel het deze leden op dat er inmiddels een hele lijst is met categorieën mensen die bij de verschillende wetswijzigingen in de sociale wetgeving weer aan het werk geholpen zouden moeten worden. Ouderen, mensen die niet volledig arbeidsongeschikt worden bevonden bij de wijziging van de WAO, jongeren – hoe reëel is het met de huidige stand van de arbeidsmarkt om te denken dat ook deze categorie mensen weer op de reguliere markt aan het werk komt?

De staatssecretaris heeft al laten weten dat hij het iets te optimistisch vindt om uit te gaan van 30% van de mensen met een WSW indicatie die begeleid zouden gaan werken, en het realistischer vindt om uit te gaan van 25%. Maar is dat niet nog steeds te optimistisch?

En is de staatssecretaris bereid om de detachering te stimuleren en hoe?

Is de staatssecretaris niet van mening dat ook op dit gebied (we denken aan het ontslaan van mensen boven de 57,7) het ministerie een beter voorbeeld zou moeten geven? Op dit moment werkt maar 0,015% van de rijksambtenaren begeleid. Steekt dat niet erg schril af, zelfs bij de voorgestelde 25%?

De voorzitter van de commissie,

Van Driel

De griffier van de commissie,

Nieuwenhuizen


XNoot
1

Samenstelling: Van den Berg (SGP), Van Leeuwen (CDA) (plv.voorzitter), Swenker (VVD), Kalsbeek-Schimmelpenninck, van der Oije (VVD), Meulenbelt (SP), Ten Hoeve (OSF), Van Driel (PvdA), (voorzitter), Vedder-Wubben (CDA), Van Dalen-Schiphorst (CDA), De Rijk (GL), Schouw (D66), Leijnse (PvdA).

Naar boven