nr. 99
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2002
Volgens planning zal begin 2003 op Schiphol het vijfbanenstelsel in gebruik
worden genomen. De gewijzigde Wet luchtvaart (hoofdstuk 8) en de Schiphol
AMvB's (het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol en het Luchthavenindelingbesluit
Schiphol) die het gebruik van het vijfbanenstelsel op Schiphol mogelijk maken,
zullen op 20 februari 2003 van kracht worden. Vanaf die datum kan de vijfde
baan, inmiddels gedoopt tot Polderbaan, gebruikt worden. 20 Februari 2003
is, conform internationale regels, de eerst mogelijke datum in 2003 waarop
de luchtvaartsector de nieuwe baan (en daarbij behorende vliegroutes) in gebruik
kan nemen.
De Schiphol AMvB's worden op 17 december 2002 gepubliceerd in het Staatsblad,
tezamen met het zogenaamde Nader Rapport. Daarin is aangegeven op welke wijze
het advies van de Raad van State over de Schiphol AMvB's en de door de Tweede
Kamer aangenomen moties (Hofstra en Meijer) zijn verwerkt.
Conform de Wet Luchtvaart is geen beroep of bezwaar tegen de AMvB's mogelijk
bij de bestuurlijke rechter. Inspraak heeft reeds plaatsgevonden (begin 2002).
De reactie op de inspraak zal in de week van 16 december 2002 worden verzonden
aan de insprekers.
De ingebruikname van de Polderbaan is een ingewikkelde operatie, die niet
in één keer kan worden afgerond. De baan moet eerst worden ingevlogen
en er moet nog een aantal bouwtechnische aanpassingen worden uitgevoerd. Hierdoor
zal het eerste jaar (van 20 februari tot en met 31 oktober 2003) een overgangsjaar
zijn waarin geleidelijk wordt overgeschakeld van het vierbanenstelsel naar
het vijfbanenstelsel. Dit heeft tot gevolg dat Schiphol in het overgangsjaar
op enkele punten nog niet kan voldoen aan de regels en grenswaarden. Het gaat
daarbij om de baanopenstellingstijden en de verdeling van het geluid over
de omgeving. Daarom zal, conform artikel 8.23 van de Wet luchtvaart, een besluit
worden genomen waarin tijdelijk op afwijkende regels voor baanopenstelling
en grenswaarden in de handhavingspunten voor geluidbelasting worden vastgesteld.
Omdat de geluidbelasting door het afwijkende baangebruik anders verdeeld is
over de omgeving, zal de grenswaarde in sommige punten hoger worden en in
andere punten lager. Vanaf 18 december 2002 wordt het ontwerpbesluit
ter inzage gelegd. Op het ontwerpbesluit is gedurende vier weken inspraak
mogelijk.
Tot slot wil ik u informeren over de uitvoering van de door de Eerste
Kamer aangenomen motie Baarda. Door de toenmalige Minister van Verkeer en
Waterstaat is aangegeven dat zij de motie direct zou verwerken in de Schiphol
AMvB's. Dit is gebeurd. Verwerking van de motie in de Wet Luchtvaart zal zo
snel mogelijk volgen. De voorgenomen wetswijziging is gereed voor adviesaanvraag
bij de Raad van State. Er liggen echter nog meer voorgenomen wijzigingen van
de Wet Luchtvaart in het verschiet, zoals de implementatie van de EU-richtlijn
voor omgevingslawaai. Omdat het efficiënter is meerdere wijzigingen in
één keer te behandelen, zal de voorgenomen wetswijziging in
verband met de motie Baarda daarmee gecombineerd worden. Volgens planning
zal in februari 2003 de Adviesaanvraag aan de Raad van State worden verzonden.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
M. H. Schultz van Haegen