27 603
Wijziging van de Wet luchtvaart inzake de inrichting en het gebruik van de luchthaven Schiphol

nr. 99
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 december 2002

Volgens planning zal begin 2003 op Schiphol het vijfbanenstelsel in gebruik worden genomen. De gewijzigde Wet luchtvaart (hoofdstuk 8) en de Schiphol AMvB's (het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol en het Luchthavenindelingbesluit Schiphol) die het gebruik van het vijfbanenstelsel op Schiphol mogelijk maken, zullen op 20 februari 2003 van kracht worden. Vanaf die datum kan de vijfde baan, inmiddels gedoopt tot Polderbaan, gebruikt worden. 20 Februari 2003 is, conform internationale regels, de eerst mogelijke datum in 2003 waarop de luchtvaartsector de nieuwe baan (en daarbij behorende vliegroutes) in gebruik kan nemen.

De Schiphol AMvB's worden op 17 december 2002 gepubliceerd in het Staatsblad, tezamen met het zogenaamde Nader Rapport. Daarin is aangegeven op welke wijze het advies van de Raad van State over de Schiphol AMvB's en de door de Tweede Kamer aangenomen moties (Hofstra en Meijer) zijn verwerkt.

Conform de Wet Luchtvaart is geen beroep of bezwaar tegen de AMvB's mogelijk bij de bestuurlijke rechter. Inspraak heeft reeds plaatsgevonden (begin 2002). De reactie op de inspraak zal in de week van 16 december 2002 worden verzonden aan de insprekers.

De ingebruikname van de Polderbaan is een ingewikkelde operatie, die niet in één keer kan worden afgerond. De baan moet eerst worden ingevlogen en er moet nog een aantal bouwtechnische aanpassingen worden uitgevoerd. Hierdoor zal het eerste jaar (van 20 februari tot en met 31 oktober 2003) een overgangsjaar zijn waarin geleidelijk wordt overgeschakeld van het vierbanenstelsel naar het vijfbanenstelsel. Dit heeft tot gevolg dat Schiphol in het overgangsjaar op enkele punten nog niet kan voldoen aan de regels en grenswaarden. Het gaat daarbij om de baanopenstellingstijden en de verdeling van het geluid over de omgeving. Daarom zal, conform artikel 8.23 van de Wet luchtvaart, een besluit worden genomen waarin tijdelijk op afwijkende regels voor baanopenstelling en grenswaarden in de handhavingspunten voor geluidbelasting worden vastgesteld. Omdat de geluidbelasting door het afwijkende baangebruik anders verdeeld is over de omgeving, zal de grenswaarde in sommige punten hoger worden en in andere punten lager. Vanaf 18 december 2002 wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd. Op het ontwerpbesluit is gedurende vier weken inspraak mogelijk.

Tot slot wil ik u informeren over de uitvoering van de door de Eerste Kamer aangenomen motie Baarda. Door de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat is aangegeven dat zij de motie direct zou verwerken in de Schiphol AMvB's. Dit is gebeurd. Verwerking van de motie in de Wet Luchtvaart zal zo snel mogelijk volgen. De voorgenomen wetswijziging is gereed voor adviesaanvraag bij de Raad van State. Er liggen echter nog meer voorgenomen wijzigingen van de Wet Luchtvaart in het verschiet, zoals de implementatie van de EU-richtlijn voor omgevingslawaai. Omdat het efficiënter is meerdere wijzigingen in één keer te behandelen, zal de voorgenomen wetswijziging in verband met de motie Baarda daarmee gecombineerd worden. Volgens planning zal in februari 2003 de Adviesaanvraag aan de Raad van State worden verzonden.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen


XNoot
1

De eerder verschenen stukken inzake dit wetsvoorstel zijn gedrukt onder EK nrs. 88 t/m 88L, vergaderjaar 2001–2002.

Naar boven