27 549
Regels met betrekking tot de positionering van de reïntegratiediensten van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie (Wet verzelfstandiging reïntegratiediensten Arbeidsvoorzieningsorganisatie)

nr. 140b
MEMORIE VAN ANTWOORD

Ontvangen 7 december 2001

De leden van de CDA-fractie vragen de regering aan te geven, waarom ervoor gekozen is om de meest kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt op enig termijn geheel afhankelijk te maken van de vrije markt. Is dit principieel gezien eigenlijk wel aanvaardbaar?

In het nieuwe stelsel van SUWI ligt de verantwoordelijkheid voor de reïntegratie van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij de (publieke)opdrachtgevers en zal de uitvoering van de reïntegratietrajecten door private bedrijven worden gedaan. De overheid verstrekt de reïntegratiemiddelen aan publieke opdrachtgevers en behoudt haar invloed op de publieke reïntegratiemiddelen ten behoeve van de vastgestelde maatschappelijke doelstellingen, via het stellen van randvoorwaarden aan de besteding van deze middelen door de opdrachtgevers (gemeenten en UWV).

Ook in het geval de overheid bepaalde taken overlaat aan de markt, geldt het uitgangspunt dat de overheid kan worden aangesproken op de kwaliteit van de aldaar geboden, met publieke middelen gefinancierde dienstverlening.

De verantwoordelijkheid voor de reïntegratie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, wordt derhalve niet aan de vrije markt overgelaten.

Doordat de ondernemingen de opdrachten in onderlinge concurrentie gaan uitvoeren,verwacht het kabinet dat de dienstverlening aan de cliënten kan verbeteren en er kostenbesparingen mogelijk zijn.

De leden van de CDA-fractie vragen wat een Overheids-NV toevoegt aan een markt waarop nu al enkele honderden, veelal private bedrijven opereren.

Achterliggend doel van de oprichting van de NV KLIQ is niet om een Overheids-NV op de reïntegratiemarkt te plaatsen, maar om een goede toekomst voor een onderdeel van arbeidsvoorziening te vinden. De deelneming van de Staat in de NV KLIQ vloeit voort uit de verzelfstandiging van KLIQ. Ervaringen met voorgaande externe verzelfstandigingen leren dat de Staat nog enige tijd aandeelhouder is, alvorens de aandelen aan derden worden verkocht. Het is niet de bedoeling dat de Staat langdurig aandeelhouder van KLIQ zal zijn. De verkoop van de aandelen van de Staat is aan de orde als het publieke belang en de feitelijke omstandigheden dat toelaten. Dit betekent onder meer dat er voldoende waarborgen moeten zijn dat de onderneming zich op langere termijn op een concurrerende markt kan handhaven.

De leden van de CDA-fractie vragen of de regering voornemens is over drie jaar het structuurregime van toepassing te laten zijn.

Het reïntegratiebedrijf KLIQ zal na de oprichting voldoen aan de criteria voor een structuur NV, zodat na drie jaar het structuurregime verplicht van toepassing zal zijn. De invoering van het structuurregime brengt met zich mee, dat bevoegdheden van de aandeelhouder wordt beperkt ten gunste van de Raad van Commissarissen.

Zolang het structuurregime nog niet wettelijk is verplicht, zal de NV KLIQ als een gewone NV worden ingericht.

De leden van de CDA-fractie vragen of exact kan worden aangegeven wat de beleidsmatige rol is van de minister in de richting van de vennootschap.

De minister beoogt geen beleidsmatige rol in de vennootschap. Met het aandeelhouderschap wordt beoogd om gedurende de transitie van KLIQ het bedrijf vanuit een zakelijke invalshoek te volgen.

De beleidsmatige rol van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid betreft in dit kader de werking van de reïntegratiemarkt als geheel en de beschikbaarstelling van reïntegratiemiddelen aan het UWV en de gemeenten en wordt op andere wijze vormgegeven.

De leden van de CDA-fractie vragen of er op dit moment al iets gezegd kan worden over de aanvullende maatregelen, zoals voorzien in de aangekondigde kabinetsnota inzake staatsdeelnemingen.

Een dezer dagen zal de Minister van Financiën een nota over het deelnemingenbeleid in den brede versturen aan de Tweede Kamer. In deze nota wordt ook aandacht besteed aan het spanningsveld tussen het aandeelhouderschap en beleidsmatige verantwoordelijkheden.

De CDA-leden vragen of KLIQ enig risico loopt dat de zuivere rolopvatting niet gehandhaafd zal worden,waardoor de onderneming minder ruimte zou krijgen om volwaardig als private onderneming te functioneren.

Het beleid is erop gericht dat staatsdeelnemingen kunnen opereren als volwaardige private ondernemingen en dat de aandeelhoudersrol door de Staat voor het betreffende bedrijf op zakelijke gronden worden ingevuld.

De leden van de CDA-fractie vragen of de garanties via het achtergesteld converteerbaar krediet voor de gehele Naamloze Vennootschap gelden, inclusief de activiteiten die niet direct met subsidiabele reïntegratie te maken hebben en wat onder conversie wordt verstaan als de solvabiliteit duurzaam zou zakken onder de grens van 30%.

De converteerbaar achtergestelde lening houdt de mogelijkheid open om de solvabiliteit van de NV KLIQ niet te laten zakken onder de 30%. Deze garantie geldt derhalve voor de gehele NV. De conversie houdt in dat het krediet wordt omgezet in eigen vermogen van de NV KLIQ.

De leden van de CDA-fractie hebben in het kader van het gebruik van het sofi-nummer, een toelichting gevraagd over de vraag wat precies wordt verstaan onder de publieke reïntegratietaken van het private bedrijf.

De publieke reïntegratietaken zijn in dit kader de werkzaamheden die de onderneming in het kader van een opdracht van een publiek orgaan en met behulp van publieke reïntegratiemiddelen uitvoert. Geregeld wordt, dat het sofi-nummer bij het verwerken en het verstrekken van gegevens alleen gebruikt mag worden, als het gebruik van het sofi-nummer bij wet is toegestaan voor de uitvoering van een wettelijke taak. In de praktijk betekent dit, dat het private bedrijf alleen het sofi-nummer mag ontvangen van een opdrachtgever aan wie het bij wet is toegestaan het sofi-nummer in dit verband te gebruiken. Dat zijn dus de opdrachtgevers, die op grond van de wet de reïntegratietaak moeten laten uitvoeren door een private onderneming, zoals de NV KLIQ.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

W. A. F. G. Vermeend

Naar boven