26 415
Wijziging van de Pensioen- en spaarfondsenwet en enkele andere wetten onder meer met het oog op verbetering van het toezicht op de uitvoering van aanvullende pensioenregelingen, invoering van een verbod op uitstelfinanciering van pensioenaanspraken en verduidelijking van de regels inzake waardeoverdracht van pensioen en aanspraken op pensioen (wijziging PSW in verband met toezicht, verbod op uitstelfinanciering en waardeoverdracht)

nr. 63c
VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID1

Vastgesteld 15 december 1999

Na lezing van de memorie van antwoord heeft de commissie nog behoefte aan het stellen van enkele vragen en het maken van enkele opmerkingen.

De leden van de fracties van de VVD en de PvdA hadden nog een aantal vragen.

1. Voor pensioensystemen met een gelijkblijvende premie zal geen inhaalverplichting gelden zoals wel het geval is voor de 65-x systemen.

1

a. Is een dergelijk scherp onderscheid wel goed te maken? Bij een gelijkblijvend premiesysteem zal bij promotie en dergelijke de backservice toch ook met de toekomstige verplichtingen gecombineerd worden.

1

b. Als vanaf het moment van inwerkingtreding van de wet de affinancieringsverplichting wel geldt, dan zal dus per definitie een aanpassing van het contract moeten plaatsvinden.

Deze leden meenden dat uitstel van inwerkingtreding van de bepalingen met betrekking tot de affinanciering met een jaar zal moeten plaats vinden wil dit correct kunnen gebeuren. Het gaat om juridische verplichtingen; een «rommeljaar» zal tot problemen leiden bij zowel de uitvoerders van de pensioenen als bij de betrokken werkgevers en werknemers.

Graag zouden deze leden willen beschikken over de concept-teksten zoals deze geacht worden voor 1 januari in de Staatscourant te kunnen worden geplaatst met betrekking tot de wijzigingen van de Regeling Verzekeringsovereenkomst PSW.

2. Waar het gaat om de kapitaalverzekering met pensioenclausule deelden deze leden de opvatting dat er pensioenafspraken zijn waarbij met betrekking tot het kapitaal geen nadere definitie is vastgelegd in relatie tot salaris en diensttijd. Dergelijke regelingen hebben inderdaad meer aspecten gemeen met een zuivere beschikbare premieregeling. Daarnaast of liever nog daarboven bestaan er veel regelingen waarbij het toegezegde kapitaal wel is gedefinieerd en waarbij een directe relatie bestaat met salaris-diensttijd. Bij een eindloontoezegging kan backservice niet ontbreken. Betekent de wat cryptische mededeling over regelingen die als ze feitelijk uitwerken als middelloon of eindloonregeling voor de waardeoverdracht als reguliere regeling worden beschouwd dat de deelnemers bij tussentijds vertrek de afspraken tijdsevenredig afgefinancierd mee moeten krijgen en dat dus bij dergelijke pensioenregelingen de affinanciering zoals in dit wetsvoorstel geregeld ook geldt?

3. Naar aanleiding van het antwoord op de vraag van de CDA-fractie met betrekking tot het arrest van de Hoge Raad vroegen deze leden of thans reeds nader kon worden aangegeven of de bestaande regelgeving toereikend kan zijn (met andere woorden, geldt ook hiervoor de tien jaar termijn waarbinnen de «achterstand» moet worden afgefinancierd)? Nu het genoemde arrest inmiddels is verschenen zou de commissie gaarne de in de memorie van antwoord aangekondigde analyse van consequenties willen ontvangen.

4. Kan worden bevestigd dat pensioenkostenstijging uit hoofde van de affinancieringsverplichting op grond van deze wet niet geacht wordt te vallen onder de meting van de kostenstijging zoals bedoeld in het pensioenconvenant?

Vertrouwende, dat de nota naar aanleiding van dit verslag de commissie tijdig voor de openbare behandeling zal hebben bereikt, acht de commissie deze hiermee voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Kneppers-Heijnert

De griffier van de commissie,

Nieuwenhuizen


XNoot
1

Samenstelling: Ginjaar (VVD), Jaarsma (PvdA), Veling (RPF/GPV), Van Leeuwen (CDA), Van den Berg (SGP), Hofstede (CDA), Bierman (OSF), Hessing (D66), Ruers (SP), Wolfson (plv. voorzitter), De Jong (CDA), Swenker (VVD), Kneppers-Heijnert (VVD) (voorzitter), De Wolff (GL).

Naar boven