25 691
Wijziging van enkele belastingwetten c.a. (belastingplan 1998)

nr. 152a
VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN1

Vastgesteld 4 december 1997

Het voorbereidend onderzoek gaf de leden van de PvdA-fractie aanleiding tot het formuleren van de volgende opmerkingen en vragen.

Deze leden hadden op een aantal punten behoefte aan een nadere verheldering of beschouwing.

Zij stemden in met de opvatting dat voor de burger de geïsoleerde inkomenseffecten van deze en gene maatregel minder relevant zijn dan de uiteindelijke uitkomst. Desalniettemin achtten zij de totale reparaties van onder meer het PEMBA-complex en andere regelgeving onvoldoende inzichtelijk. Zijn bijvoorbeeld ook de koopkrachteffecten voor reeds arbeidsongeschikte ambtenaren, die als gevolg van wetgeving per 1-1-98 onder de WAO zullen vallen in relatie tot deze maatregelen en de verschuiving van de overhevelingstoeslag positief?

Zou de verdergaande verdeling van belastingplichtigen over de verschillende tariefgroepen het probleem kunnen vergroten van een verkeerde tariefgroepindeling? Een probleem waardoor burgers in financiële problemen kunnen geraken, wanneer ten onrechte een te hoge belastingaftrek is ontvangen.

De commissie voor de verzoekschriften wordt regelmatig met dit probleem geconfronteerd. Zal er met de invoering van ook nog tariefgroep 0 alerter worden gecontroleerd of de juiste opgave is gedaan?

En, zo het probleem van verkeerde tariefgroepindeling zich vaker zou voordoen, bestaat dan de bereidheid tot een zekere soepelheid wanneer burgers, als gevolg van een dergelijke vergissing, in betalingsproblemen zouden geraken?

De leden van de PvdA-fractie vroegen waarom wel voor gehuwden onder voorwaarden de mogelijkheid bestaat tot een verdubbeling van de buitengewone lastenaftrek in verband met chronische ziekte en niet voor alleenstaande ouders die èn zelf arbeidsongeschikt zijn èn de zorg dragen voor een gehandicapt kind.

Met betrekking tot de SPAK-regelingen vroegen de leden hier aan het woord op welke wijze het geïsoleerde effect van deze regelingen in een evaluatie zou kunnen worden bekeken. Naast de afdrachtskortingen bestaat er een veelheid aan subsidieregelingen voor werkloze en arbeidsgehandicapte werknemers die kunnen cumuleren en «concurreren».

Wordt overigens overwogen over dit gehele complex van subsidies en afdrachtskortingen gericht op het gemakkelijker in dienst doen nemen van specifieke groepen werknemers een geïntegreerde voorlichtingscampagne te starten door de betrokken ministeries of wordt er op vertrouwd dat voldoende subsidiologen door werkgevers en intermediaire organisaties zoals de arbeidsvoorziening en de uitvoeringsinstanties sociale zekerheid zullen worden aangetrokken?

Vertrouwende dat deze vragen tijdig zullen worden beantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over het onderhavige wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Boorsma

De griffier van de commissie,

Hordijk


XNoot
1

Samenstelling: Boorsma (CDA) (voorzitter), De Boer (GL), Van Dijk (CDA), Stevens (CDA), Schuyer (D66), Hilarides (VVD), Rensema (VVD), Van den Berg (SGP), Wöltgens (PvdA), Ter Veld (PvdA), De Haze Winkelman (VVD).

Naar boven